[A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Jackbauer1350 » wo 05 apr 2017, 21:46

Deze avond enkele plaatjes geschoten van de A2 tussen Vinkeveen en Maarssen.

AfbeeldingA2_Ter Aaseweg by DutchRoadMovies, on Flickr

AfbeeldingA2_Ter Aaseweg by DutchRoadMovies, on Flickr

AfbeeldingA2_Burg. Waverijnweg by DutchRoadMovies, on Flickr

AfbeeldingA2_Burg. Waverijnweg by DutchRoadMovies, on Flickr

AfbeeldingA2_Lage Weide by DutchRoadMovies, on Flickr

AfbeeldingA2_Lage Weide by DutchRoadMovies, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Chris » wo 05 apr 2017, 21:48

Mooi 8-)

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door martwout2 » za 24 jun 2017, 8:01


Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Rene » za 24 jun 2017, 9:00

Het beste is helemaal geen landtunnels.

Zeker op een locatie waar zo'n tunnel volstrekt zinloos is als bij Leidsche Rijn (omdat het parallelle ARK een barrière blijft), had men er nooit toe moeten besluiten. De tunnel met alle risico's vandien (oponthoud, doseren, externe veiligheid, hoge onderhoudskosten) is er m.i. onder de streep enkel en alleen gekomen om de gemeente de mogelijkheid te geven om zoveel mogelijk grond nabij het snelwegtracé te kunnen laten ontwikkelen. Waar vooral Utrecht de vruchten van pakt in de vorm van OZB. En vervolgens blijft men mekkeren om een watermistsysteem. Ik zou zeggen: betaal dat maar als regio uit de extra gegenereerde OZB-inkomsten. Dan zijn landtunnels ook niet meer zo "interessant" in de toekomst.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Chris » za 24 jun 2017, 9:21

Er is op zich wel een punt dat het risico heel klein is. Sinds de eerste verkeerstunnel van Nederland in 1942 in gebruik is genomen is er slechts twee keer een grotere tunnelbrand geweest, in 1978 (Velsertunnel) en 2014 (Heinenoordtunnel).

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Chris079 » za 24 jun 2017, 9:22

Typisch, men zegt dat ze veiligheid hoog in het vaandel hebben staan en het risico zo veel mogelijk proberen te beperken, maar altijd als het op de centjes aankomt, dan telt veiligheid toch minder zwaar, dan dat ze je doen geloven.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » za 24 jun 2017, 9:34

Men kiest ervoor de "veiligste tunnels van Europa" te hebben, maar vervolgens wordt dit feit gebruikt als argument om een bepaalde maatregel niet te nemen. Dat klinkt niet overtuigend en niet ambitieus.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Vinny » za 24 jun 2017, 10:02

Chris schreef:Er is op zich wel een punt dat het risico heel klein is. Sinds de eerste verkeerstunnel van Nederland in 1942 in gebruik is genomen is er slechts twee keer een grotere tunnelbrand geweest, in 1978 (Velsertunnel) en 2014 (Heinenoordtunnel).
Het is me nog altijd niet heel erg duidelijk of een tunnel nu een veiliger of een onveiliger weg biedt dan een "weg in de openlucht". Ook daar kunnen namelijk verkeersrampen plaatsvinden. Ik heb het idee dat het externe en interne risico juist door de zware veiligheidseisen die o.m. in de tunnelwet zijn vastgelegd in feite lager zijn dan elders.

Het is natuurlijk wel zo dat tunnels kwetsbare schakels in het netwerk zijn, maar dat heeft dan meer te maken met het feit dat de impact hoger is. Dat zag je bij de brand in de Schipholtunnel ook wel. Het was in principe een eenvoudige brand, maar je was de verkeersader wel twee dagen kwijt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Muiderpoort
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 05 aug 2016, 18:23

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Muiderpoort » za 24 jun 2017, 12:20

30 miljoen is toch helemaal niks?

Als ze daar een mensenleven - of meerdere - mee kunt redden. En dan heb je het nog niet eens over de schade die je kunt beperken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Chris » za 24 jun 2017, 12:28

Een verkeersdode wordt becijferd op een kostenpost van € 2,6 miljoen. Zo'n systeem zou boekhoudkundig evenveel kosten als 10 - 15 verkeersdoden - meer dan er ooit in Nederland zijn gevallen bij tunnelbranden die wellicht voorkomen hadden kunnen worden bij zo'n systeem. Besef je wel dat dit maar één systeem in één tunnel is. Als zoiets overal uitgerold zal worden staan de kosten al helemaal in geen verhouding tot de baten. Daarom wordt gesteld dat zo'n systeem niet uit kan.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Piles » za 24 jun 2017, 14:13

Rene schreef:Het beste is helemaal geen landtunnels.
Hoewel ik zo'n beetje bovenop de A2-tunnel woon ben ik het volledig met je eens. Utrecht heeft een heleboel (dure) bouwgrond extra kunnen verkopen, door het aanleggen van de tunnel. Hoewel het overkappen/wegwerken van een snelweg langs/door een stad een nobel streven is, is de praktische kant toch anders.

De tunnel wordt nog steeds geroemd om het vergroten van de leefbaarheid in Leidsche Rijn. Wat er niet vermeld wordt, is dat zonder de tunnel dat stuk van de wijk er wellicht nooit gelegen had. Daarnaast staat de Stadsbaan zo'n beetje elke ochtend- en avondspits vol met sluipverkeer wat de tunneldosering wil omzeilen (in zuidelijke richting). Met als gevolg dat mensen via fietspaden, busbanen en zelfs de berm opzoek gaan naar alternatieven. Weg leefbaarheid. Plus mag ik als lokale bewoner aansluiten in de file in m'n eigen wijk, terwijl ik gewoon naar huis wil...

Nee, ik ben geen fan :down:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » za 24 jun 2017, 15:07

Chris schreef:Een verkeersdode wordt becijferd op een kostenpost van € 2,6 miljoen. Zo'n systeem zou boekhoudkundig evenveel kosten als 10 - 15 verkeersdoden - meer dan er ooit in Nederland zijn gevallen bij tunnelbranden die wellicht voorkomen hadden kunnen worden bij zo'n systeem. Besef je wel dat dit maar één systeem in één tunnel is. Als zoiets overal uitgerold zal worden staan de kosten al helemaal in geen verhouding tot de baten. Daarom wordt gesteld dat zo'n systeem niet uit kan.
Ik volg je beredenering. Deze is in elk geval sterker dan "het buitenland doet het ook niet".

Wat zou de economische schade zijn van een wekenlange afsluiting van de A2? Ook die is relevant voor de afweging.

Verder eens dat je niet alleen naar bedragen moet kijken maar ook naar de kans, en het aantal vergelijkbare situaties. Hoeveel variabelen je ook meeneemt, het blijft een maatschappelijke afweging tussen kosten en zekerheid.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » za 24 jun 2017, 15:09

Rene schreef:Het beste is helemaal geen landtunnels.

Zeker op een locatie waar zo'n tunnel volstrekt zinloos is als bij Leidsche Rijn (omdat het parallelle ARK een barrière blijft), had men er nooit toe moeten besluiten. De tunnel met alle risico's vandien (oponthoud, doseren, externe veiligheid, hoge onderhoudskosten) is er m.i. onder de streep enkel en alleen gekomen om de gemeente de mogelijkheid te geven om zoveel mogelijk grond nabij het snelwegtracé te kunnen laten ontwikkelen. Waar vooral Utrecht de vruchten van pakt in de vorm van OZB. En vervolgens blijft men mekkeren om een watermistsysteem. Ik zou zeggen: betaal dat maar als regio uit de extra gegenereerde OZB-inkomsten. Dan zijn landtunnels ook niet meer zo "interessant" in de toekomst.
Als je het toch met OZB-geld kunt financieren dan kunnen ze ook wel het ARK gaan overkluizen :shutup:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Chris » za 24 jun 2017, 15:18

Schelpenpaadje schreef:Wat zou de economische schade zijn van een wekenlange afsluiting van de A2? Ook die is relevant voor de afweging.
Ik denk zelfs dat dit argument zwaarder weegt dan de levens die theoretisch bespaard kunnen worden door zo'n vernevelingssysteem. Je praat over een tunnel waar 200.000 voertuigen per dag doorheen rijden. Als dat lange tijd onbeschikbaar of maar beperkt beschikbaar is leidt dat al snel tot grote bereikbaarheidsproblemen. Je zag vorig jaar al dat de afsluiting van de Merwedebrug voor alleen maar het vrachtverkeer al behoorlijke impact had op alle andere oeververbindingen in Midden-Nederland.

De Nederlandse infrastructuur is door de tunnels en bruggen behoorlijk kwetsbaar voor verstoringen. Langdurige onbeschikbaarheid van ook maar één verbinding is eigenlijk geen optie.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Piles » do 05 okt 2017, 20:22

Vandaag gezien wat een korte afsluiting kan doen...
Meer dan anderhalf uur vertraging door het afsluiten van de hoofdrijbaan. Ik heb er uiteindelijk 1.15 uur over gedaan, van Amsterdam tot tunnel, door via Baambrugse Zuwe, Vinkeveen, Portengen en Haarzuilens te rijden. Was uiteraard niet de enige, dus paar keer minutenlang stilgestaan. Maar alsnog sneller dan A1/A27 volgens Waze.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door mavas » do 05 okt 2017, 21:31

Er is sinds 16.30 uur een storing in de Leidscherijntunnel in 1 van de buizen. Deze is nog niet opgelost.
Zo zie je goed hoe kwetsbaar het wegennet is in de Randstad, er is grote chaos ontstaan in de regio.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Rogier » do 05 okt 2017, 21:57

Ook een beetje paniekvoetbal om een tunnel langdurig volledig af te sluiten. Grote verkeerschaos kan ook de veiligheid negatief beinvloeden.

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Tobias98 » do 05 okt 2017, 22:35

De tunnelbuis is nog steeds dicht, en er staat ook nog steeds een file van 2 kilometer volgens de VID. Ik ben benieuwd hoe lang dit gaat duren. Er zijn mensen die meer dan 2 uur over hun reis hebben gedaan, en vrachtwagens parkeren inmiddels op de vluchtstrook om te rusten (ook via VID), en zo wellicht boetes te vermijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Attietattie » vr 06 okt 2017, 6:33

Tobias98 schreef:Er zijn mensen die meer dan 2 uur over hun reis hebben gedaan
Doe ik ook regelmatig. Gelukkig meestal zonder file.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Piles » di 07 nov 2017, 9:38

Pleidooi voor extra veiligheidssysteem in Leidsche Rijntunnel

Als het in de Leidsche Rijntunnel ooit ernstig misgaat door een zware explosie of brand, dan kunnen de hulpdiensten daar maar weinig uitrichten. Dat stelt onderzoeksjournalist Miro Lucassen in zijn boek 'Leidsche Rijntunnel: inrijden op eigen risico', waar hij vanavond over kwam vertellen in UVandaag.

...
Het klinkt mij als paniekzaaierij. De kans op een ontploffende tankwagen in de tunnel is zo klein, om daar nou een heel systeem voor aan te leggen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Lekkere Kwal » di 07 nov 2017, 10:32

^^ Volgens mij gaat het om kans maal gevolg, niet om kans. Je hebt maar 1 slaperige of whatsappende chauffeur nodig (en nee die zijn niet zeldzaam), en dan heb je wel wat uit te leggen aan de nabestaanden waarom ze, volgens jouw kansberekening, het maar als noodzakelijk kwaad moeten accepteren.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door orionpax » di 07 nov 2017, 23:08

Nog meer reden om de tunnel af te breken. Onnodig en bovendien onveilig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Chris » di 07 nov 2017, 23:14

Hoe vaak ontploft er een tankauto op de Nederlandse autosnelwegen? Ik heb daar geen cijfers van. Wel zijn er cijfers van het aantal noemenswaardige tunnelbranden sinds 1942: 2 keer. Tussen die twee tunnelbranden zat een periode van 36 jaar.

Het is een extreem klein risico dat men wil uitsluiten. In het verkeer loop je dagelijks veel grotere risico's dan een ontploffende tankauto in een tunnel.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Seat » wo 08 nov 2017, 9:06

Als iedereen nou elektrisch gaat rijden, kun je die paar tankwagens die nog overblijven ook wel via de toekomstige verbrede A27 en opgewaardeerde NRU sturen toch?
De tunnel blijft hoe dan ook kwetsbaar omdat de vluchttunnels destijds te smal zijn aangelegd. Risicoverkleining wordt nu gezocht door elke keer die ellendige tunneldosering aan te zetten waardoor de A2 vanuit Amsterdam volloopt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Pino » wo 08 nov 2017, 12:05

Lekkere Kwal schreef:Volgens mij gaat het om kans maal gevolg, niet om kans. Je hebt maar 1 slaperige of whatsappende chauffeur nodig (en nee die zijn niet zeldzaam), en dan heb je wel wat uit te leggen aan de nabestaanden waarom ze, volgens jouw kansberekening, het maar als noodzakelijk kwaad moeten accepteren.
Kans maal gevolg, inderdaad. Maar zolang de kans zeer klein wordt geacht, mag je dus ook bij een verondersteld enorm gevolg verdere maatregelen achterwege laten.

Ik laat verder de kansrekening aan de experts, inclusief de vraag hoe om te gaan met het soort chauffeurs dat je noemt. Ik kan daar slechts de volgende kanttekeningen bij plaatsen:
  • Deze A2-tunnel is geklasseerd in de A-categorie, wat onder meer een afgeleide is van het aantal veiligheids-features dat is ingebouwd. Nog meer is altijd mogelijk, maar heeft deze onderzoeker nu werkelijk argumenten waarom op het Europese maximumniveau gaan zitten hier dus niet genoeg is?
  • Het risico van een chauffeur van een vrachtwagen geladen met gevaarlijke stoffen die een stomme move uithaalt zal altijd enorme gevolgen hebben. Denk Stavelot en Martelange. Dat levert natuurlijk een onderbuik-gevoel op in de categorie "not in my backyard", maar het gaat nu eenmaal om spullen die toch vervoerd moeten worden.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Lekkere Kwal » wo 08 nov 2017, 12:30

Pino schreef: Kans maal gevolg, inderdaad. Maar zolang de kans zeer klein wordt geacht, mag je dus ook bij een verondersteld enorm gevolg verdere maatregelen achterwege laten.
Natuurlijk, ik hoef ook geen borden 'pas op voor haaien' op het Scheveningse strand te zien. Het ging mij erom dat puur naar de kans werd gekeken (en nota bene net nog 'hoe vaak is dat nou gebeurd', alsof je kans berekent op gemeten incidentfrequentie), en omdat je die 'heel klein' kan noemen (terwijl zowel 0.001 als 0.1 % zeer klein kunnen zijn) is het dus niet nodig. Dat vind ik te kort door de bocht.
Ik laat verder de kansrekening aan de experts, inclusief de vraag hoe om te gaan met het soort chauffeurs dat je noemt.
Dat is een ander aspect. Het gaat hier om een uitbreiding van het systeem in de tunnel om een brand te kunnen blussen. Niet om de chauffeur aan te pakken. Ook dat zou helpen, maar dat is onderdeel van preventie en niet van incidentmanagement.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Pino » wo 08 nov 2017, 13:40

Lekkere Kwal schreef:
Pino schreef:Kans maal gevolg, inderdaad. Maar zolang de kans zeer klein wordt geacht, mag je dus ook bij een verondersteld enorm gevolg verdere maatregelen achterwege laten.
Natuurlijk, ik hoef ook geen borden 'pas op voor haaien' op het Scheveningse strand te zien. Het ging mij erom dat puur naar de kans werd gekeken (en nota bene net nog 'hoe vaak is dat nou gebeurd', alsof je kans berekent op gemeten incidentfrequentie), en omdat je die 'heel klein' kan noemen (terwijl zowel 0.001 als 0.1 % zeer klein kunnen zijn) is het dus niet nodig. Dat vind ik te kort door de bocht.
Over de mogelijke impact ben je denk ik snel uitgepraat, dus dan is het niet heel vreemd dat mensen vooral kijken naar kans. Dat klinkt dan kort door de bocht, maar is het onuitgesproken gevolg van het eerste. En ja, kansberekening op basis van incidentfrequentie is ook heel kort door de bocht. Maar een veel gedetailleerder analyse moet je hier niet verwachten.

Uiteindelijk is het net zo kort door de bocht als wijzen naar de laatste dure 'state of the art'-technologie en dan maar roepen dat die dus moet worden aangeschaft omdat het kan. En het alsmaar focussen op hoe vreselijk de consequenties zullen zijn en hoe goed je je daar maar tegen moet beschermen is ook het simpele verkooppraatje van verzekeraars, die de consumenten het liefst nog een paar centen extra uit de portemonnee trekken voor verzekeringen die ze helemaal niet nodig hebben. Zie verder https://en.wikipedia.org/wiki/Neglect_of_probability

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Lekkere Kwal » wo 08 nov 2017, 15:05

Pino schreef:Maar een veel gedetailleerder analyse moet je hier niet verwachten.
Je kan best de nuance aangeven dat het klein *lijkt* maar je dat niet goed kan inschatten. Niet gewoon roepen 'kleine kans' dus onzin om aan te leggen. En dat kan je hier best verwachten, we zijn niet De Telegraaf.
Uiteindelijk is het net zo kort door de bocht als wijzen naar de laatste dure 'state of the art'-technologie en dan maar roepen dat die dus moet worden aangeschaft omdat het kan. En het alsmaar focussen op hoe vreselijk de consequenties zullen zijn en hoe goed je je daar maar tegen moet beschermen is ook het simpele verkooppraatje van verzekeraars, die de consumenten het liefst nog een paar centen extra uit de portemonnee trekken voor verzekeringen die ze helemaal niet nodig hebben. Zie verder https://en.wikipedia.org/wiki/Neglect_of_probability
Helemaal waar maar dat wordt hier niet gedaan en hoef je er dus ook niet bij te slepen. Volgens mij kan je best discussieren over de kans en gevolg zonder de extremen bij te halen van A 'de kans is 'gewoon' heel klein dus het we moeten er geen geld aan uitgeven' en B 'ja maar er gaan anders mensen dood dus we moeten het sowieso hebben'. Als ik dan A te kort door de bocht vind dan hoef je er niet B bij te halen als de enige andere optie. Nogmaals: geen De Telegraaf.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door waldo79 » wo 08 nov 2017, 18:14

Volgens mij is Pino iemand die weloverwogen formuleert en ook geen risico's pretendeert te nemen. Binnen redelijke grenzen moet je risico's zien te vermijden, maar als daardoor enorme hinder voor de maatschappij ontstaat mag je oprecht afvragen waar je mee bezig bent.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Lekkere Kwal » wo 08 nov 2017, 19:32

waldo79 schreef:Volgens mij is Pino iemand die weloverwogen formuleert en ook geen risico's pretendeert te nemen.
Dat idee heb ik ook, ik weet ook niet waar je op doelt. Zowel als Pino als ik hebben het (volgens mij) over de discussie waarbij puur de kans als argument gebruikt wordt in de beoordeling of een sprinklersysteem terecht is tegenover de kosten... :s

Plaats reactie