[GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Moderator: Moderatoren

Ik vind de snelwegbewegwijzering...

Harstikke duidelijk, niks aan veranderen.
6
8%
Matig, het lettertype en plaatsing van doelen is duidelijk alleen de richting niet.
5
7%
Matig, het lettertype is duidelijk, maar de plaatsing van de doelen is verwarrend.
24
32%
Slecht
39
53%
 
Totaal aantal stemmen: 74

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » di 06 mei 2014, 8:13

Voor het gemak even het plaatje herhalen, bovenaan de nieuwe pagina
Afbeelding
Palance schreef:Volgens mij zegt het wegnummer (Bxxxx) al meer dan genoeg en is een kleurstelling niet eens nodig.
Zoals je weet, zijn er ook non-primary routes met een A-nummer. En ook niet de minste. Eencijferige A-wegen als de A4 en de A6 zijn over lange trajecten non-primary. Dus helaas kun je aan het wegnummer alleen niet zien of je een non-primary route kruist. Aan de doelen zie je dat hopelijk wel, terwijl ik ook zou verwachten dat een kruising tussen twee primary routes met wat meer bombarie wordt aangekondigd dan een vlugge afslag naar een klein dorpje.
verfmeer95 schreef:Ik vraag me af waarom je de onderste twee vlakken dan niet gewoon helemaal wit maakt, met zwarte pijlen erin. Dan behoudt je de informatie terwijl het toch zichtbaarder oogt.
Dat is wellicht een beetje lastig met de bies van het bord, die ook wit is. Er zal altijd iets van een andersgekleurde rand moeten zijn: hetzij een groene omdat dat de basiskleur van het bord is, hetzij een zwarte rand, als logische bies om een wit bord.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door marcel » wo 07 mei 2014, 21:49

Pino schreef:
verfmeer95 schreef:Ik vraag me af waarom je de onderste twee vlakken dan niet gewoon helemaal wit maakt, met zwarte pijlen erin. Dan behoudt je de informatie terwijl het toch zichtbaarder oogt.
Dat is wellicht een beetje lastig met de bies van het bord, die ook wit is. Er zal altijd iets van een andersgekleurde rand moeten zijn: hetzij een groene omdat dat de basiskleur van het bord is, hetzij een zwarte rand, als logische bies om een wit bord.
Toch vind ik dat een goed idee, zo is het duidelijker en in Ierland ziet het er ook niet slecht uit:
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » wo 07 mei 2014, 22:38

Het kán zeker. Ook landen als Frankrijk en Italië bewijzen dat. Maar dan praat je stuk voor stuk over landen die niet het hele regelbord binnen één bies brengen, zoals Groot-Brittannië dat doet. Je komt uit op losse biezen voor de verschillende bord/kleuronderdelen (Ierland, Frankrijk) of op niet meer dan een horizontale lijn tussen de onderdelen van het regelbord (Italië).

Daarmee geen wijziging die je even vlug doorvoert in Groot-Brittannië. Je ziet aan de reacties op SABRE al dat de vrij kleine stap van afschaffing van deze Guildford Rule al moeilijk wordt aanvaard.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door captain007 » vr 06 jun 2014, 20:27

In Canterbury kwam ik nog een setje hele oude bewegwijzering tegen met oude A nummering:
AfbeeldingDSC_0009.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

MartijnVdS
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 16 aug 2014, 21:29

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door MartijnVdS » za 16 aug 2014, 21:39

Ik kwam pas op Jersey deze tegen:
Afbeelding

Dat eiland is kleiner dan Texel :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » zo 07 sep 2014, 17:15

Ook Engeland heeft Pekela's: zelfs meerdere bij één afrit. Dit is de A14 vlakbij de aansluiting met de A1(M).

https://www.google.nl/maps/@52.3616815, ... WyTVQA!2e0

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » zo 23 aug 2015, 11:40

Dit jaar is het vijftig jaar geleden dat Kinneir en Calvert de Britse bewegwijzering compleet omgooiden en de basis legden voor de huidige stijl. The Independent heeft er vandaag een stukje over, dat vooruitloopt op een tentoonstelling in het Design Museum tussen 15 september en 25 oktober. Dus wie in de buurt is ....

Vrijdag stond er trouwens al een soort teaser in dezelfde krant. Onder het kopje Road signs: Why Britain's designs rule brengt het weinig nieuws en kun je zeker niet spreken van een kritische beschouwing. Hoe dan ook levert de combinatie van de twee artikelen wel wat aardige weetjes op, en deze fantastische quote van Helen Fielding: During the war, Britain’s signposts were taken up to fox invading Germans. Were we to try to fox invaders today it might be better to leave the signposts up.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 23 aug 2015, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Chris » zo 23 aug 2015, 11:50

Veel landen claimen dat hun bewegwijzering superieur is. Totdat je opmerkt dat die 'superieure' bewegwijzering buiten dat land (en eventuele ex-kolonies) niet tot nauwelijks overgenomen is...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Rene » zo 23 aug 2015, 13:23

Volgend jaar, in 2016, zal er in het Museum van Transport aan Covent Garden in Londen een tentoonstelling zijn over 100 jaar Johnston typeface, het welbekende lettertype van de Londense metro. Dat werd namelijk al in 1916 geïntroduceerd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Wouter N14 » zo 23 aug 2015, 15:56

^^ Dat museum kan ik zeer aanbevelen :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Rene » zo 23 aug 2015, 19:44

Ik was er anderhalve week geleden, en toen zag ik de vooraankondiging ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » zo 23 aug 2015, 20:00

Chris schreef:Veel landen claimen dat hun bewegwijzering superieur is. Totdat je opmerkt dat die 'superieure' bewegwijzering buiten dat land (en eventuele ex-kolonies) niet tot nauwelijks overgenomen is...
Voor het Transport-lettertype, dat in het artikel wordt bezongen, geldt dat hoe dan ook niet. Ik vind het gewoon een heel sterk lettertype, waarvan het ruimtebeslag eigenlijk het voornaamste nadeel is. Niet voor niets hebben best wel wat landen het overgenomen voor hun eigen bewegwijzering. Als je de artikelen leest, is het moeilijk ze te duiden als claim voor suprematie. Het 'rule' lijkt geen 'rules the world' the zijn, maar eerder een 'is gaaf' (de tweet van SABRE over het artikel geeft hier dan weer een aparte draai aan).

Verhalen over de bewegwijzering van Kinneir en Calvert worden wel eens iets teveel gekleurd door de vergelijking met hoe dramatisch de Britse bewegwijzering voor hun herontwerp was, en hoe weinig er sindsdien hoefde te worden veranderd. Het was een enorme stap naar voren, die zijn tijd ver vooruit was en die zich wel bewezen heeft als design-klassieker. In de vergelijking met wat er toen op de wegen van Duitsland, Frankrijk en de VS stond vind ik de inhoud ook superieur. Maar 50 jaar later hebben de genoemde andere landen wel vooruitgang geboekt. En met Britten een inhoudelijke discussie voeren over de vraag of ze beter of zwakker zijn dan andere landen is al net zo lastig als met Duitsers kwebbelen over het feit dat Duitsland niet de beste bewegwijzering ter wereld heeft. Discussies over de sterktes en zwaktes van individuele elementen kun je op SABRE daarentegen prima hebben, en de quote van Helen Fielding zegt ook wel iets over de niet in wegen geïnteresseerde Brit. Daarbij vind ik de voornaamste zwaktes in de Britse bewegwijzering trouwens minder gelegen in de basisprincipes en meer in de zeer matige invulling: te veel elementen op de borden brengen die er niets op te zoeken hebben. Dat staat buiten het monumentale werk van Kinneir en Calvert.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door marcel » zo 30 aug 2015, 21:13

Pino schreef:In de vergelijking met wat er toen op de wegen van Duitsland, Frankrijk en de VS stond vind ik de inhoud ook superieur. Maar 50 jaar later hebben de genoemde andere landen wel vooruitgang geboekt.
In Frankrijk is er inderdaad veel veranderd. Maar Duitsland en de VS?
In Duitsland is de enige grote verandering die ik kan bedenken de snelwegnummering. In de VS is mij nauwelijks iets bekend wat er sinds 1965 veranderd is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Pino » zo 30 aug 2015, 21:21

^^ Niet zo'n fundamentele wijziging als in Frankrijk inderdaad. Maar als je in de Amerikaanse richtlijnen uit de jaren '60 kijkt, zie je nog overal vormen van kapitaalschrift op de borden. Interstates waren zo ongeveer de enige wegen met reguliere belettering. Duitsland had in die tijd nog OWN-borden zoals in jouw avatar. De bewegwijzering daar was tot diep in de jaren '80 sowieso veel rommeliger, met elementen die kris-kras over de borden verspreid stonden.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 31 aug 2015, 8:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Mandelsoft » zo 30 aug 2015, 23:42

Qua uitlijning van de wegnummers op Duitse wegwijzers leek het vroeger veel meer op wat Oostenrijk nu heeft:
Afbeelding
Afbeelding

Ook was de tekst vroeger wel eens groter:
Afbeelding

En dit is wat er in de DDR stond:
Afbeelding

Kortom, er is wel aardig wat veranderd bij de Duitse bewegwijzering, en maar goed ook.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Pino » za 19 sep 2015, 15:30

Nog een artikel over de al aangehaalde tentoonstelling in het Design Museum: http://www.theguardian.com/artanddesign ... road-signs. Met quote van Margaret Calvert over het selecteren van de kleur blauw voor autosnelwegen: a recessive colour that fits well in the landscape. Tot zover al het wetenschappelijk onderzoek over de kleuren groen en blauw onder alle mogelijke varianten van lage zon ;)

Ongerelateerd: Chris Marshall van CBRD heeft deze week een artikel gepubliceerd in London Reconnections over de historie van bewegwijzering binnen London.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Pino » za 02 apr 2016, 18:02

Als vervolg op posts in deze draad uit 2014: de herziene Britse richtlijn heeft wat langer op zich laten wachten, maar hij is nu live. Zie http://www.legislation.gov.uk/uksi/2016/362/made. De afschaffing van de Guildford Rules, waarover we toen spraken, is er uiteindelijk niet gekomen. Een grote inhoudelijke wijziging is het daarmee niet geworden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Pino » za 07 okt 2017, 16:32

In de serie "Lekker belangrijk maar wel leuk": een klacht over het symbool "voetbalstadion" op de Britse borden. Met alleen maar zeshoeken is het geometrisch onmogelijk om een ronde bal te maken. Er ligt nu een petitie om het symbool aan te laten passen. Zie https://petition.parliament.uk/petitions/202305

Na enige controle blijken symbolen in andere landen (waaronder Nederland) te bestaan uit de geometrisch correcte combinatie van vijfhoeken en zeshoeken.

Afbeelding
(plaatje afkomstig uit de SABRE twitterfeed)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Vinny » za 07 okt 2017, 21:20

In Nederland hebben we dan een tunnelsymbooltje dat wanneer dat zo gebouwd zou worden de tunnel zal instorten. En er komt geen rook uit de schoorsteen van het industriesymbooltje.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door jdb2 » zo 08 okt 2017, 11:26

Grappig, ik hoorde enkele dagen geleden toevallig dit op de radio (begin uitzending):
http://www.nporadio1.nl/nos-met-het-oog ... 5b17&t=294

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Pino » zo 08 okt 2017, 13:32

^^ Dat bedacht ik mij al toen ik jaren terug dat winkelcentrum-symbool voor het eerst zag. Terug naar de onmogelijke symbolen: slipgevaar :J20: is natuurlijk ook knap moeilijk met bandensporen die uit elkaar gaan lopen. Maar het slaagt er wel in de boodschap over te brengen en het risico met perfecte symbooltjes zou toch al snel kunnen zijn dat ze de boodschap minder goed overbrengen. Dat zal niet gelden voor het neutraler maken van het winkelcentrum-symbool of het neerzetten van een kloppende voetbal. Maar rook in een industrie-symbool maakt het symbool net wat drukker. Over tunnels kun je vast ook twisten.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door jdb2 » zo 08 okt 2017, 19:32

Het Nederlandse winkelcentrum pictogram blinkt ook niet echt uit in duidelijkheid. Enkel shoppingtas of winkelkarretje is veel duidelijker, dat zijn tegenwoordig de universele winkeliconen geworden dankzij de online winkels. Nog altijd beter dan Frankrijk, daar zetten ze gewoon het generieke "centre commercial" op de borden.
Het Nederlandse tunnelsymbool is toch hetzelfde als in België, Frankrijk, Spanje, en nog vele andere landen?

Wat dat Brits voetbalpictogram betreft, in navolging van dit pictogram
Afbeelding
Hadden ze gewoon een gestyleerd pictogram van dit soort bal moeten maken.
Afbeelding
Past ook mooi bij zo'n bruin bord.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Snelwegfreak » zo 08 okt 2017, 19:50

Alsjeblieft niet zeg. Zo'n oude leren bal zal een stuk minder herkenbaar zijn. Dat moet je niet willen. Verder moet een pictogram niet te gedetailleerd zijn en het liefst ook geen kleuren bevatten (op de P, H en rode kruis na natuurlijk).

Het Nederlandse pictogram vind ik goed genoeg. Herkenbaar.
Afbeelding

Dit is het oude pictogram:
Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Palance » zo 08 okt 2017, 21:19

Met een (soort van) voetbal begrijp je tenminste nog wel wat er bedoeld wordt. Toen ik dit Kroatische bord voor het eerst zag, dacht ik dat het met grafitti besmeurd was. Maar we zien dus een symbooltje voor een kunstgallerie :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Rene » zo 08 okt 2017, 21:29

^^
Czech Union of Republic of Croatia :?:
http://www.tzbbz.hr/tourist-offer/bjelo ... of-croatia

Ik heb nooit geweten van een Tsjechische minderheid in Kroatië.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door jdb2 » zo 08 okt 2017, 21:41

@Snelwegfreak
Was ook niet serieus bedoeld. :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 okt 2017, 23:19

Rene schreef:^^
Czech Union of Republic of Croatia :?:
http://www.tzbbz.hr/tourist-offer/bjelo ... of-croatia

Ik heb nooit geweten van een Tsjechische minderheid in Kroatië.
Zie Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Czechs_of_Croatia

Je hebt daar ook tweetalig Kroatisch-Tsjechische plaatsnaamborden: https://www.google.nl/maps/@45.6305796, ... 312!8i6656

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Widejo » wo 25 okt 2017, 15:32

Ik was een aantal dagen in Lancastershire, om precies te zien in Lancaster en Morecambe in het noordoosten van Engeland. Daar heb ik een klein aantal foto's gemaakt van de bewegwijzering. Ik heb met name in Morecambe veel indrukken gezien van het economische verval, en dan wetende dat de echte Brexit nog moet komen.

Afbeelding
Lancaster, de 'superstore' is een vestiging van het keten Sainsbury's. Op dit punt is Carnforth sneller via M6, toch verwijzen ze het via de A6.
https://imgur.com/2Y4PIzv

Afbeelding
Lancaster, besliswegwijzer. Kirkby Lonsdale is een gehucht aan het einde van de A683, en tevens sneller via M6.
https://imgur.com/6U0rOe9

Afbeelding
Morecambe, een allegaartje aan wegnummers.
https://imgur.com/g1Z5As7

Afbeelding
Morecambe, lokale doelen tevens zwart op wit.
https://imgur.com/Hf9Mfq7

Afbeelding
Morecambe, naar mijn mening een prettige fiets-voetgangerswegwijzer op de promenade van de badplaats.
https://imgur.com/p3Gr4kq

Over het algemeen ervaar ik persoonlijk de bewegwijzering in Groot-Brittannië niet als prettig.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Coen Tunnel » do 29 dec 2022, 13:42

Een paar weken geleden was ik even kort aan de andere kant van de Noordzee. Op de terugweg vanaf Milton Keynes naar Harwich kwam ik op de M25 meerdere keren een verwijzing naar de Dartford Tunnel tegen: https://www.google.com/maps/@51.6849593 ... 384!8i8192

Dat is best opvallend, want vanaf deze kant gebruik je de tunnel al sinds 1991 niet meer, maar de Queen Elizabeth II Bridge.

Verderop staan wel correcte borden met de naam Dartford Crossing, voor de combinatie van tunnel (richting noorden) en brug (richting zuiden): https://www.google.com/maps/@51.6004175 ... 384!8i8192

Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat al die wegwijzers met Dartford Tunnel er al sinds 1991 of langer staan. Het lijkt er op alsof het meermaals verkeerd overgenomen is van het oude bord.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door Pino » do 29 dec 2022, 14:23

Dat eerste bord is sowieso raar, met het reguliere lettertype voor M25 (zou het vergrote Motorway-lettertype moeten zijn). Maar op deze manier past het nog wel mooi op één regel, de verwijzing naar deze oververbinding. Zoals te zien was op het correcte bord, heb je voor Dartford Crossing twee regels nodig. En de afkorting Dartford Cr is volgens mij niet echt gangbaar?

Plaats reactie