Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door tompie » zo 13 aug 2017, 8:46

^^ waarschijnlijk wel. Maar als men de logica in de wegnummers wil aanhouden dient dat laatste stukje N49 dan ook hernummerd te worden naar een N3xx wegnummer aangezien het een weg is die enkel in west-vlaanderen loopt.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 aug 2017, 10:31

^^ Dan zou men de N49a in Antwerpen ook moeten omnummeren?

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door tompie » zo 13 aug 2017, 10:58

Inderdaad die zou eigenlijk een N1xx nummer moeten krijgen als N49 verdwijnt.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Vinny » zo 13 aug 2017, 11:05

In 1993 bestond de A 11 al tussen de aansluiting met de R 2 en Zwijndrecht. Dat was destijds erg verwarrend omdat alle wegenkaarten het over de N 49 hadden. Wat dat betreft wordt de oude situatie hersteld... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

juupke
dorpsstraat
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door juupke » zo 13 aug 2017, 12:27

Mikhail schreef:Ik ben ook benieuwd hoe men het op de ring van Brussel gaat aanpakken, komt hier enkel R0 of zou men ook de E19/E40 erop vermelden want deze loopt officieel over een stuk van de R0. Ik weet niet hoe het nu op de ring rond Brussel op de kilometerbordjes staat, ik denk gewoon R0.
Geldt rond Brussel niet de situatie waarin de E-routes formeel gezien dwars door Brussel lopen en deze vanaf de ring slechts als indirecte doelen worden bewegwijzerd? In dat geval draagt de R0 geen E-nummers en zal er alleen maar R0 op de bordjes verschijnen. Volgens mij staat de E40 ook nu op de A3 en A10 binnen de ring vermeld.

Daarbij rijst bij mij de vraag of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ook meedoet aan de vernieuwingen? Aangezien de R0 op verschillende plekken de gewestgrens passeert krijg je anders om de zoveel kilometer steeds te maken met een andere lay-out.
Never drink and drive

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » zo 13 aug 2017, 13:01

^^
Er zijn twee gedeelten in Vlaanderen waar de R0 de gewestgrens passeert, op één van die trajecten valt het beheer volledig onder Vlaanderen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 aug 2017, 13:03

juupke schreef:Geldt rond Brussel niet de situatie waarin de E-routes formeel gezien dwars door Brussel lopen en deze vanaf de ring slechts als indirecte doelen worden bewegwijzerd? In dat geval draagt de R0 geen E-nummers en zal er alleen maar R0 op de bordjes verschijnen. Volgens mij staat de E40 ook nu op de A3 en A10 binnen de ring vermeld.
Dat is wel de uitleg die hier meerdere malen is gegeven door Vlaamse forummers. E19 en E40 staan wel aangegeven op de ring, maar kunnen beschouwd worden als indirecte wegnummers. Datzelfde geldt overigens ook voor de E19 en E34 op de Antwerpse ring. Bij Luik wordt bij toeritten alleen de E40 aangegeven; tussen :KP: Loncin en :KP: Cheratte resp. :KP: Battice liften de E25 en E42 mee.
Daarbij rijst bij mij de vraag of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ook meedoet aan de vernieuwingen? Aangezien de R0 op verschillende plekken de gewestgrens passeert krijg je anders om de zoveel kilometer steeds te maken met een andere lay-out.
Het kleine stukje over Brussels grondgebied bij Vilvoorde is al in Vlaams beheer.

Dan blijft een stuk in het zuidwesten rond Anderlecht en Vorst nog over (kortstondig onderbroken door een stukje Vlaanderen), en het stuk tussen het Leonardkruispunt en de Welriekende Dreef, waarvan ik mij bij die laatste kan voorstellen dat het in beheer is van Vlaams-Brabant, maar dat weet ik niet zeker.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door tompie » zo 13 aug 2017, 13:15

juupke schreef:
Mikhail schreef:Ik ben ook benieuwd hoe men het op de ring van Brussel gaat aanpakken, komt hier enkel R0 of zou men ook de E19/E40 erop vermelden want deze loopt officieel over een stuk van de R0. Ik weet niet hoe het nu op de ring rond Brussel op de kilometerbordjes staat, ik denk gewoon R0.
Geldt rond Brussel niet de situatie waarin de E-routes formeel gezien dwars door Brussel lopen en deze vanaf de ring slechts als indirecte doelen worden bewegwijzerd? In dat geval draagt de R0 geen E-nummers en zal er alleen maar R0 op de bordjes verschijnen. Volgens mij staat de E40 ook nu op de A3 en A10 binnen de ring vermeld.

Daarbij rijst bij mij de vraag of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ook meedoet aan de vernieuwingen? Aangezien de R0 op verschillende plekken de gewestgrens passeert krijg je anders om de zoveel kilometer steeds te maken met een andere lay-out.
De E19 loopt formeel door tot aan Drogenbos want de R0 is niet dichtgemaakt. Men heeft eind jaren 90 het stuk E19 tussen Drogenbos en Ittre als R0 bewegwijzerd en de afritnummering aangepast zodat deze de aansluiten op de R0 en dit alles om het duidelijker te maken voor de weggebruiker. Maar of het nummer E19 tussen Drogenbos en Ittre formeel is afgeschaft zou ik durven betwijfelen.

Wat het stuk R0 betreft in beheer van het Brussels Gewest is het tot nu toe zo dat de signalisatie overgenomen wordt zoals in het vlaamse standaardbestek staat, het is dus goed mogelijk dat de kmpaaltjes daar ook gaan aangepast worden mettertijd.
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » zo 13 aug 2017, 13:21

Er is eigenlijk maar één autosnelweg die het Brussels Gewest volledig onder het eigen bestek beheerd en dat is de E40 vanaf Evere. Op het Brusselse gedeelte R0 staan zelfs Vlaamse reflectorpaaltjes dus ik vermoed inderdaad dat het BHG daar zelf niet veel aan te beheren heeft.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door tompie » zo 13 aug 2017, 13:35

^^ op data-mobility.brusselskan je een kaartlaag met alle gewestwegen raadplegen. Daar kan je duidelijk zien dat de R0 in Anderlecht wel degelijk in het beheer van het Brussels gewest valt. Als Brussel morgen beslist om het waalse systeem en borden te gebruiken of een eigen bebording ontwikkelen kunnen ze dat perfect. Dat mdn het vlaamse standaardbestek volgt is volgens mij gewoon uit praktische overwegingen.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Alfa » zo 13 aug 2017, 19:30

Uiteraard is dat Brusselse stuk in het beheer van Brussel. Dat is echt aan alles te zien. De verlichting is recent vernieuwd en anders dan in Vlaanderen te zien is. Maar belangrijker: het staat er vol borden met de typische goudkleurige palen. Ook de hectometerpaaltjes zijn daarvan voorzien: https://www.google.be/maps/@50.8283751, ... 312!8i6656. Daar zal alles dus bij het oude blijven. Het zal dan wel afwijken van de Vlaamse segmenten ervoor en erna, maar dat is enkel Vlaanderen aan te wrijven die zo nodig afwijkend willen zijn.

Kijk bv ook hoe de afrit even verderop deze Streetviewopname bewegwijzerd wordt. Dat is ook een Brussels bedenksel, en het staat er zoals gezegd vol met goudkleurige palen. hier zelfs gecombineerd met een hectometerbordje.

KevinD
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 17:52
Locatie: Aalter

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door KevinD » vr 18 aug 2017, 20:34

Ik moet zeggen dat je de borden wel goed ziet staan, bij duister zijn het zelfs grote reflectoren. Enkel de H1/H2/V../... is slecht leesbaar als men deze op snelheid passeert.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Lambo19 » ma 21 aug 2017, 13:53

Die h1/h2 aanduiding is dan ook enkel nuttig bij pech of een ongeval als je stilstaat. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze klein vermeld worden en bijgevolg niet of slecht waarneembaar zijn als je er voorbijrijdt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » ma 21 aug 2017, 14:31

De bordjes worden gezet in de plaats van de reflectorpaaltjes. Onder elk bordje is een reflector aangebracht. Met het verdwijnen van de signalisatie voor praatpalen, tonen de bermen een pak minder vol.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door harry » di 22 aug 2017, 21:32

Lambo19 schreef:Die h1/h2 aanduiding is dan ook enkel nuttig bij pech of een ongeval als je stilstaat. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze klein vermeld worden en bijgevolg niet of slecht waarneembaar zijn als je er voorbijrijdt.
Ze zullen toch van 50 meter afstand te zien moeten zijn, zou ik zo denken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Mikhail » wo 23 aug 2017, 21:00

Wimpie25 schreef:De bordjes worden gezet in de plaats van de reflectorpaaltjes. Onder elk bordje is een reflector aangebracht. Met het verdwijnen van de signalisatie voor praatpalen, tonen de bermen een pak minder vol.
Het viel mij ook op dat de praatpalen langs de snelwegen waar ik veel passeer (E40, E19 en R0) al allemaal netjes verwijdert zijn.
****

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Lambo19 » wo 23 aug 2017, 22:28

Ik ben benieuwd of en wanneer de praatpalen in Wallonië verwijderd worden.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Jump » wo 23 aug 2017, 22:43

In de regio Gent staan er nog veel praatpalen. Vooral op de R4. Dus voor wie er nog eentje zoekt :D

Zouden ze zo geen oude Km bordjes weg doen? Leuk om zo in de tuin te zetten.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door tompie » ma 09 okt 2017, 18:07

Men is op de E40 in West-Vlaanderen nog maar pas gestart met de nieuwe bordjes en het loopt al in de soep. Volgens de nieuwe km-bordjes loopt de E40 door naar Oostende en heeft de A18 geen E nummer :facepalm:
Hoe is het toch in godsnaam mogelijk dat niemand bij het ontwerp, fabricage, plaatsing of een weginspecteur zo een fouten opmerkt?
Afbeelding

Ook opmerkelijk is dat op het vernieuwde stuk N49 tussen de A11 en de nieuwe rotonde de km- en hm- bordjes in de oude stijl aangebracht zijn terwijl bij de rest van het A11 project ook bij de N-wegen alles reeds in de nieuwe stijl is uitgevoerd.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Lambo19 » ma 09 okt 2017, 18:32

^^
Man man :facepalm:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 11 okt 2017, 20:35

Vandaag heel veel nieuwe hectometerbordjes gezien. Overall ben ik erg positief. Qua reflectie zal het 's nachts een stuk beter zijn. Het A-nummer en de hectometerwaarde waren goed te lezen. Echter, de rijbaanaanduiding was lastig te lezen en het E-nummer was zo klein dat het zo goed als niet te lezen was. Dat vond ik toch minder.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » wo 11 okt 2017, 22:41

De E-nummers worden zowiezo al doorlopend aangegeven met trailblazers na elke oprit. Op de hectometerpaaltjes zijn ze wat dat betreft minder relevant.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door vynkce » di 05 dec 2017, 10:27

Ik heb de nieuwe bordjes nu ook gespot op de E314 nabij Leuven!

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door tompie » do 07 dec 2017, 20:10

Op het nieuwe A11 viaduct zijn de km bordjes trouwens als A11/E34 genummerd wat natuurlijk ook een fout is. Ook zijn er blauwe A11 bordjes te spotten op de nieuwe parallelweg thv van de N49.

Verder hebben in West-vlaanderen alle snelwegen met uitzondering van de E17 de nieuwe bordjes gekregen, ook de oude N49 heeft groene A11/E34 bordjes gekregen
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » vr 08 dec 2017, 13:39

vynkce schreef: di 05 dec 2017, 10:27 Ik heb de nieuwe bordjes nu ook gespot op de E314 nabij Leuven!
Ja, ze hebben ze aangebracht tussen Heverlee en Holsbeek, gisteren waren ze bezig met het doortrekken tot aan Aarschot. Binnen een paar weken zal men aansluiting maken op het tracé in Limburg dat al enkele maanden met de nieuwe bordjes is uitgerust.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door EtienneM » di 01 mei 2018, 1:00

Net ook de nieuwe hectometerpaaltjes gespot op de R4 nabij Zelzate. Deze hadden echter een groene achtergrondkleur, wat dus betekent dat A- en R-nummers een groene achtergrondkleur krijgen (ongeacht snelweg) en N-nummers een blauwe achtergrond. Ik heb helaas geen foto kunnen maken.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Ruben
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 17:53

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Ruben » di 01 mei 2018, 14:27

De nieuwe bordjes langs de A18 geven blijkbaar enkel het A-nummer weer, dus geen E40.

Gaardenier
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 19:56

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Gaardenier » vr 17 aug 2018, 20:26

Het blijkt dat de afstandsaanduidingen op hectometerpalen met een punt aangeduid worden i.p.v. met een komma.
Wij menen dat dit tegenstrijdig is met de heersende taalwetten waarbij inlichtingen naar de burger toe, in één van de landstalen moet gebeuren.

Dat Engelsen altijd wat dwars gelegen hebben met o.a.
- Een punt waar het continent een komma zette, én vice versa.
- Links te rijden waar het continent rechts rijdt
- Vroeger ook nog: batterijpolariteit omgewisseld t.a.v. op het continent gemaakte voertuigen en motorfietsen. (Engels + aan de massa, Europees – aan de massa.

Wij vragen ons af welke regelgeving of reden er kan achter zitten dat we in verkeersmateries blijkbaar ook een punt zetten, daar waar een komma hoort te staan.

De media spelen dit spelletje graag mee, aangezien ze tegenwoordig het Nederlands eerder helpen verloederen dan er toe bij te dragen. Van hen krijgen we regelmatig verkeersberichten te horen, in de stijl van: Aan kilometer “38 punt 7” is een ongeval gebeurt. Aan wie of wat hebben wij dat te danken?

Is dat omdat de Waalse wapenhandel ook hun munitiediameter aanduidt met .40” en dát soort gedoe?

Gaan we ook terug naar Miles, Yards en Inches?

Het is geweten dat de ganse Anglo-Saksische wereld een probleem heeft met hun maten en dat ze daarom nummertjes geven aan oplopende maten van boortjes, staaldraad, enz. Het zou anders een ongelooflijke poespas worden met hun fracties van duimen, maar nog erger met oppervlakte en ruimtelijke maten.
Waarom hanteert men hier dan het punt als decimaal teken?
Wordt dit ooit naar kinderen in de school, of via de media meegedeeld of heeft de burger daar gewoon het raden naar?

Wij menen ook dat dit onder de taalwetgeving valt, zijnde openbare inlichtingen en mededelingen naar de burger toe.

Ondertussen vonden we dat ook in Frankrijk er een punt staat ipv een komma.
Nederland doet het goed en dus gewoon een komma op de decimale scheiding zoals het hoort.
Heeft iemand een idee wie of wat aan de oorsprong ligt aan de Franse en belgische punt ipv een komma?
In Duitsland niet ter zake, aangezien de paaltjes op 50m staan en ze enkel van reflectoren voorzien zijn.

Dus blijft de vraag, waarom een punt? Daar zoeken we een verantwoording of motivatie voor. Zou het gewoon typische belgische na-aperij zijn?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Km357 » vr 17 aug 2018, 20:33

^^ Wie is "we"?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Jackbauer1350 » vr 17 aug 2018, 20:38

Een punt of komma zal mij echt een worst wezen.

Plaats reactie