[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Davy » za 02 sep 2017, 10:06

Km357 schreef:Een verbazingwekkend faire regeling in mijn ogen.
Ik dacht net hetzelfde.
Maar helaas snappen de bange dozen van de club "ik rij standaard onder de Vmax want dan gaan ze me zeker niet flitsen" dat niet...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Chrysa » za 02 sep 2017, 10:25

Nu is die marge in het nieuws, dus ik hoop dat in ieder geval een paar mensen nu doorhebben dat ze wel op de Vmax kunnen rijden.

Nou moet ik wel zeggen dat in Vlaanderen voor mij als buitenlander vaak niet duidelijk is of ik ergens 50 of 70 mag, omdat veel 70-wegen er ook uitzien alsof ze bibeko liggen en dus 50 zijn. Dan wil ik nog wel eens remmen voor een flitser, sorry iedereen! :oops:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » za 02 sep 2017, 11:37

Betekent dat dat de 6%-marge afgeschaft is boven de 100 per uur? Want flitsen vanaf 129 lijkt me meer dan 6%. Vroeger kon men geflitst worden vanaf 128 per uur. En wat als de maximumsnelheid 100 of 110 is?

Maar vergis u niet, de nieuwe regels zijn wel degelijk een verstrenging, want de meeste politiezones flitsen toleranter dan de gekende 6km/u - 6%-regel. De regel strikter toepassen betekent dus een verstrenging: http://www.knack.be/nieuws/1-politiezon ... 42009.html

EDIT: hier een uitgebreider artikel met meerdere snelheden: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170901_03047299.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 02 sep 2017, 14:01

Vreemd nieuwsbericht, er wordt geïmpliceerd dat de correctiemarges gewijzigd zijn maar dat is geenszins het geval. Er geldt een correctiemarge van 6 km/h wanneer de gemeten snelheid lager of gelijk is dan 100 km/h, bij een gemeten snelheid hoger dan 100 km/h geldt een correctiemarge van 6%. Er wordt dus geflists vanaf 7 km/h te snel bij een gemeten snelheid die lager of gelijk is aan 100 km/h (37 km/h, 57 km/h, 77 km/h, 97 km/h en 107 km/h.

Bij gemeten snelheden boven de 100 km/h geldt een correctiemarge van 6%. Op de autosnelweg (120) betekent dat een correctiemarge van 7 km/h. Vanaf 128 km/h gemeten snelheid ben je de klos.

Afhankelijk van de politiezone kunnen die marges hoger liggen dan de wettelijke toleranties van 6 km/h en 6%. Omdat de bevoegde instanties bij de voorgeschreven marge dikwijls teveel werk zouden hebben met het opstellen van PV's voor overtreders, flitst de politie soms aan een hogere marge. Enkele jaren geleden werd bekend dat de flitspalen langs Waalse snelwegen pas flitsen vanaf 150 km/h. Er is dus zeker geen sprake van versoepeling wat betreft de tolerantiemarges.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door duikgek89 » za 02 sep 2017, 16:14

Chrysa schreef:Nu is die marge in het nieuws, dus ik hoop dat in ieder geval een paar mensen nu doorhebben dat ze wel op de Vmax kunnen rijden.

Nou moet ik wel zeggen dat in Vlaanderen voor mij als buitenlander vaak niet duidelijk is of ik ergens 50 of 70 mag, omdat veel 70-wegen er ook uitzien alsof ze bibeko liggen en dus 50 zijn. Dan wil ik nog wel eens remmen voor een flitser, sorry iedereen! :oops:
Ik dacht dat jij een reserve-Belg was :mrgreen:

Zonder gekheid: Ik heb dat probleem niet, dat is namelijk gewoon een kwestie van de bordjes volgen. Wel komt het voor dat ik soms de logica niet zie waarom iets nu wel of juist niet bibeko is.
Alfa schreef:Betekent dat dat de 6%-marge afgeschaft is boven de 100 per uur? Want flitsen vanaf 129 lijkt me meer dan 6%. Vroeger kon men geflitst worden vanaf 128 per uur. En wat als de maximumsnelheid 100 of 110 is?

Maar vergis u niet, de nieuwe regels zijn wel degelijk een verstrenging, want de meeste politiezones flitsen toleranter dan de gekende 6km/u - 6%-regel. De regel strikter toepassen betekent dus een verstrenging: http://www.knack.be/nieuws/1-politiezon ... 42009.html

EDIT: hier een uitgebreider artikel met meerdere snelheden: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170901_03047299.
^^ Volgens dat artikel hanteerde slechts één op de zes een ruimere marge. Dat is dus niet "de meeste" zoals je iets daarvoor schreef.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Chrysa » za 02 sep 2017, 20:43

duikgek89 schreef: Ik dacht dat jij een reserve-Belg was :mrgreen:
Daarvoor rij ik niet genoeg onnodig op de middelste strook. ;)

En ja, dat laatste heb ik dus ook. wegen die bibeko lijken maar wel gewoon 70 zijn, en dan ga ik twijfelen of ik een bordje gemist heb of niet. Wat dat betreft was die overvloed aan :A1-70: wel fijn.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » ma 04 sep 2017, 18:33

Alfa schreef:Betekent dat dat de 6%-marge afgeschaft is boven de 100 per uur? Want flitsen vanaf 129 lijkt me meer dan 6%. Vroeger kon men geflitst worden vanaf 128 per uur. En wat als de maximumsnelheid 100 of 110 is?
Gezien er vandaag terug een artikel in de pers verscheen i.v.m. de correctiemarges, heb ik de omzendbrief van het Collège van procureurs-generaal er eens bijgenomen. Verrassend genoeg stel ik vast dat de correctiemarge op autosnelwegen wel degelijk is opgetrokken tot 129 per uur ipv 128. voor alle gemeten snelheden onder de 100 km/h per uur verandert er niets en blijft een marge van 6 km/h in voege. Bij een Vmax van 100, 110 en 120 per uur wordt de marge verhoogd met 1 km/h. De marges van 6km/h en 6 % blijven behouden. Zo te zien worden de marges boven de 100 km/h nu naar beneden afgerond. Enkele voorbeelden aan de hand van de tabel: bij 107 is de gemeten snelheid na correctie 100,58, bij 118 is dat 110,92 en bij 120 heb je 120.32 na correctie.

Nu worden de snelheden dus naar beneden afgerond ook waar ze normaliter naar boven worden afgerond.

Je kan dus zonder zorgen 130 rijden op de teller zonder kans te lopen op een flitsboete, tenzij de snelheidsmeter nagenoeg geen afwijking heeft. Dat lijkt me dat ook uitzonderlijk te zijn, de meeste wagen hebben immers nog steeds een afwijking waarbij de snelheidsmeter een hogere snelheid weergeeft dan in werkelijkheid, ook al is die afwijking kleiner bij nieuwe wagens.
Afbeelding

De omzendbrief is hier raadpleegbaar.
Laatst gewijzigd door Lambo19 op ma 04 sep 2017, 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Snelwegfreak » ma 04 sep 2017, 18:37

Dat zijn zeer ruime flitsmarges... :o
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » ma 04 sep 2017, 19:01

^^
Het is wel zo dat all verkeersboetes per 1 mei zijn verhoogd met 5%. Voor een snelheidsovertreding tot 10 km/h na correctie betekent dat een boete van 53 euro ipv 50 euro vroeger.
Een overtreding van de eerste graad kost je 58 euro, voor de tweede graad is dat 116 euro en 174 euro voor de derde graad. Overtredingen van de vierde graad worden bestraft met een boete van 473 euro.

Ik vind het correcte marges waarbij het gedoogd wordt om iets sneller te rijden dan toegelaten en een vlot verkeer mogelijk te maken. Uiteraard zullen er mensen die graag nog hogere marges willen, dit is naar mijn mening echter een correcte tolerantie op de gemeten snelheid.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » ma 04 sep 2017, 19:18

Snelwegfreak schreef:Dat zijn zeer ruime flitsmarges... :o
Van mij mogen ze nog ruimer, maar ik ga niet klagen over de nieuwe regeling. Lijkt me fair.

Waarom ze van mij ruimer mogen? Omdat je de wegpiraten van de weg dient te halen en niet de kassa-kassa voor de meerderheid vlotte weggebruikers dient in te zetten.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » ma 04 sep 2017, 21:12

Was het vroeger niet zo als je 57km/u reed in de bebouwde kom of een zone 50 dat de boete 50€ bedroeg + per extra kilometer te snel er een bedrag bijkwam van 10€ en boven de 126km/u er een bedrag van 5€ per kilometer te snel?

Of is dit nog uit de tijd van de superboetes?
****

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Basjuh1981 » di 05 sep 2017, 13:43

Lambo19 schreef:^^
Het is wel zo dat all verkeersboetes per 1 mei zijn verhoogd met 5%.
Hoe vaak worden de boetes in België verhoogd? In NL gaat dat ieder jaar onder het mom van inflatiecorrectie :nuts:

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Boerenkool » wo 20 sep 2017, 21:33

Dat is in België juist met je loon.
Boetes staan in de wet en dat is een zwaar verouderd stel bedragen. Periodiek wordt er een factor vastgesteld. Nu betaal je 6 keer het bedrag van het wetboek geloof ik.
Af en toe.trekken ze dat omhoog.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » vr 20 okt 2017, 22:07

De maximumsnelheid op de R23 wordt binnenkort verlaagd tot 70 km/h daar waar je nu nog 90 mag. Nadat de snelheid op een deel reeds verlaagd werd naar 70 mag er binnenkort nergens meer 90 gereden worden op de R23.

Het is inmiddels ronduit triest om vast te stellen hoe is sneltempo de bestaande wegen waar nog een limiet geldt van 90 gedegradeerd worden naar 70 km/h. Dat is uiteraard ook een gevolg van de verlaging van de snelheid buiten de bebouwde kom in januari. Het beperkt aantal 1x2 wegen waar voorheen 90 gold zijn inmiddels zo goed als allemaal begrensd op 70 km/h. Nu was 90 op sommige 1x2 wegen wel behoorlijk hoog maar op het overgrote deel van die wegen was dat geen verkeerde limiet.

Nu blijken dus ook de 2x2 wegen niet te ontsnappen aan een degradering.


http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171018_03139203

Als het aan Tobback ligt wordt de snelheid op de ganse beperkt tot 50 km/h.
Volgens heeft een hogere beperking geen nut aangezien je er enkel sneller mee in de file staat. :facepalm:
https://www.demorgen.be/binnenland/loui ... -b822e508/

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » za 21 okt 2017, 10:45

^^ Dwaze uitspraken die niet onderbouwd worden met feitelijke argumenten. Ook opvallend dat een burgemeester zich zo uitlaat over iets dat toch een zaak is van de politieke partijen, in Nederland zou dat toch minder gauw gebeuren omdat een burgemeester hier (ondanks dat de burgemeester vaak lid is van een politieke partij) vooral wordt gezien als iemand die boven de partijen staat. Maar misschien is dat een cultuurverschil. In Nederland kan een 79-jarige ook geen burgemeester zijn.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door jdb2 » za 21 okt 2017, 18:25

Lambo19 schreef:Als het aan Tobback ligt wordt de snelheid op de ganse beperkt tot 50 km/h.
Coen Tunnel schreef:In Nederland kan een 79-jarige ook geen burgemeester zijn.
50 is gewoon het tempo dat de gemiddelde 79-jarige op de Leuvense ring rijdt. :mrgreen:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » za 21 okt 2017, 21:26

Coen Tunnel schreef:^^ Dwaze uitspraken die niet onderbouwd worden met feitelijke argumenten. Ook opvallend dat een burgemeester zich zo uitlaat over iets dat toch een zaak is van de politieke partijen, in Nederland zou dat toch minder gauw gebeuren omdat een burgemeester hier (ondanks dat de burgemeester vaak lid is van een politieke partij) vooral wordt gezien als iemand die boven de partijen staat. Maar misschien is dat een cultuurverschil. In Nederland kan een 79-jarige ook geen burgemeester zijn.
De kleur van een burgemeester heeft in België relatief veel invloed op het beleid. De gemeentepolitiek is altijd gelinkt aan de "grote" politiek. De burgemeesters van de grootste steden zijn belangrijke en invloedrijke figuren, die vaak op het nationale toneel meespelen. Er wordt niets voor niets gezegd dat de echte premier van België op het Schoon Verdiep zit in Antwerpen.
Op politiek staat trouwens geen leeftijd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » za 21 okt 2017, 23:41

^^ Dat zal inderdaad dan wel een verschil zijn. In Nederland kan een burgemeester niet meedoen in de landelijke politiek; burgemeester zijn is hier een fulltime baan (andersom geldt dat ook voor een Tweede Kamerlid of minister). Vandaar dat het voor mij soms wat vreemd overkomt hoe het in België gaat.

Verder mag een in Nederland een burgemeester maximaal 70 jaar oud zijn. Alleen een waarnemend burgemeester, die er tijdelijk (ad interim) zit mag wel ouder dan 70 jaar zijn. Een burgemeester kan hier ook niet tijdelijk zijn ambt neerleggen zoals Elio Di Rupo deed toen hij premier van België werd, en na zijn premierschap het burgemeesterschap van Bergen weer oppakte.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 22 okt 2017, 8:13

^^ Eerlijker systeem, hier is het een nationale sport om burgemeester er bij te pakken als extra inkomen.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door jdb2 » zo 22 okt 2017, 13:39

Er is ook nog een burgemeester die zijn 78 jarige moeder een zetel heeft gegeven in de districtsraad van zijn woonplaats.

Ander verschil met NL is dat in België de burgemeester in de plaats moet wonen die hij bestuurd. In NL word burgemeester meer opgevat als een managementfunctie.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Willem » zo 22 okt 2017, 13:48

In België zijn gemeenten kleiner, zodat je als burgemeester veel dichter bij de bevolking staat. In Nederland zijn sommige gemeenten halve provincies (qua oppervlak) en dan staat alles veel meer op afstand.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Basjuh1981 » zo 22 okt 2017, 15:05

jdb2 schreef:Ander verschil met NL is dat in België de burgemeester in de plaats moet wonen die hij bestuurd.
In NL moet een burgemeester in de gemeente wonen die hij bestuurt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 22 okt 2017, 15:22

Willem schreef:In België zijn gemeenten kleiner, zodat je als burgemeester veel dichter bij de bevolking staat. In Nederland zijn sommige gemeenten halve provincies (qua oppervlak) en dan staat alles veel meer op afstand.
Dat je als burgemeester dichter bij de bevolking staat heeft eigenlijk als enig gevolg dat je van meer "vriendjes" steekpenningen kan ontvangen om je macht verder uit te breiden/behouden. Stel je als NL'er écht niet te veel voor bij de eerlijkheid van Belgische burgemeesters van kleinere dorpjes.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 22 okt 2017, 15:34

Dat gemeenten en politici soms onredelijke voorstellen doen mbt snelheid kan toch geen nieuws zijn.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door jdb2 » zo 22 okt 2017, 18:08

Basjuh1981 schreef:
jdb2 schreef:Ander verschil met NL is dat in België de burgemeester in de plaats moet wonen die hij bestuurd.
In NL moet een burgemeester in de gemeente wonen die hij bestuurt.
Dan heb ik dit verward met iets anders denk ik. Misschien dat in Nederland een burgemeester pas verhuisd nadat hij verkozen is, terwijl in België men verwacht dat zelfs een kandidaat-burgemeester in de desbetreffende stad woont? :dontknow:
Ik had ooit iets in de media gehoord over de burgemeester van Maastricht die solliciteerde om burgemeester van Rotterdam te worden. Dat lijkt mij niet iets wat in België vaak zal voorkomen, dat iemand burgemeester wil worden van een stad aan de andere kant van het land. Zo iemand zal men in België niet snel tolereren vanwege gebrek aan band met de gemeente.
Zelfs Kris Peeters die nog in de provinicie Antwerpen woont was slechts het plan B van CD&V aangezien ze geen geschikte kandidaten konden vinden in de stad Antwerpen.
Hij is zelfs al ruim voor de verkiezingen verhuisd naar Antwerpen om toch te bewijzen dat hij een band met de stad heeft.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » zo 22 okt 2017, 18:12

jdb2 schreef: Ander verschil met NL is dat in België de burgemeester in de plaats moet wonen die hij bestuurd. In NL word burgemeester meer opgevat als een managementfunctie.
Dat laatste lijkt mij toch logisch dat je in de gemeente/stad woont waar je burgemeester bent.
****

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door jdb2 » zo 22 okt 2017, 18:16

Het idd was een onterechte opmerking, zie mijn bovenstaande post. ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Snelwegfreak » zo 22 okt 2017, 18:16

Misschien kunnen we weer terug van het burgemeesterbeleid naar het snelhedenbeleid van Vlaanderen?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Jeroen » ma 06 nov 2017, 9:42

Ik zag zojuist dit verschijnen van een Belgische chauffeur op facebook: een boete voor het (kort) remmen bij een flitspaal. Waar gaat dit heen...Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Rein » ma 06 nov 2017, 9:50

Jij en ik kennen de context en de omstandigheden niet.

Ik kan me echter voorstellen dat wanneer iemand eerst bijvoorbeeld 60 km/h rijdt en bij het zien van een controle zo vol in de remmen gaat dat hij nog maar 33 km/h rijdt, die persoon inderdaad feitelijk hinder en gevaar veroorzaakt voor de personen die achter hem rijden. In die zin vind ik zo'n bekeuring bij extreme situaties niet eens zo opmerkelijk.

Plaats reactie