[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Jeroen » za 11 nov 2017, 12:58

Tsja, maak er maar een karikatuur van, mij deert het niet meer.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Mandelsoft » za 11 nov 2017, 16:23

Jeroen schreef:Als een hoger loon een primaire reden is om te emigreren begin je sowieso al fout. Dan ben je geen immigrant, maar een economisch vluchteling.
Dat heet kapitalisme, Jeroen. :hap:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » za 11 nov 2017, 23:34

Coen Tunnel schreef:Waarom? Natuurlijk moet het land mij ook wel aanspreken, maar als ik in bv. Canada (of welk ander land dan ook) met hetzelfde werk meer kan verdienen en mijn koopkracht er flink op vooruit zou gaan, dan zou ik het toch serieus overwegen. Zo sterk is mijn binding met Nederland nou ook weer niet. Wat is er verkeerd aan om voor jezelf (en je partner/gezin) het beste te willen?
Wat ben jij nu voor een trouwe Nederlander?! :PP: Zonder gekkigheid: Helemaal mee eens! Heb op die manier ook mijn 'geluk' in Duitsland gevonden. Niet alleen voor wat het geld betreft, maar ook qua sociaal leven. Duitsers hechten daar erg veel waarde aan, wat ik zelf eigenlijk een goede zaak vind.

Voorwaarde is wel dat je je natuurlijk in je nieuwe land fatsoenlijk integreert. En als mensen dat doen, heb ik in principe helemaal geen moeite met 'financiële vluchtelingen'. Van mij part mag even kort door de bocht gezegd iedereen hier komen, mits je studie, werk of pensioen hebt en je echt integreert en de taal leert en/of al beheerst. Wat dat betreft vind ik Europa juist hardstikke mooi. Ja, er wordt ook misbruik van het systeem gemaakt en niet alles gaat goed, maar achter de basisgedachte sta ik voor 100%.

En overigens: Zelfs binnen Europa kan je niet als werkloze uitkeringstrekker zomaar van land wisselen. Je moet wel ergens een bron van inkomen hebben of studeren.

Toegegeven, in sommige landen is integreren natuurlijk makkelijker als in andere landen. Zeker in Zwitserland krijgt de buitenlander het best moeilijk. Zelfs een inwoner van kanton Graubünden zal in Obwalden of Bern ook maar eerst moeten 'integreren'. Nederland mag wat dat betreft op het eerste gezicht makkelijker zijn om tussen de mensen te komen, alhoewel dat ook wel een beetje regio afhankelijk is. Daarvoor is verdieping in Nederland in mijn ogen weer moeilijker. Heb je in Duitsland of Zwitserland na een wat koude start eenmaal een paar goede kenissen of zelfs vrienden gevonden, dan heb je daar de rest van je leven wat aan en je komt automatisch tussen de rest van de bevolking.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Jeroen » za 11 nov 2017, 23:52

SnarfFlevoland schreef:Voorwaarde is wel dat je je natuurlijk in je nieuwe land fatsoenlijk integreert. En als mensen dat doen, heb ik in principe helemaal geen moeite met 'financiële vluchtelingen'. Van mij part mag even kort door de bocht gezegd iedereen hier komen, mits je studie, werk of pensioen hebt en je echt integreert en de taal leert en/of al beheerst.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens, alleen leert de praktijk dat zeker in Nederland integratie een vies woord is en wij naar mijn mening veel te tolerant zijn naar mensen die onvoldoende wìllen integreren. Ik vind het beschamend om te zien bij hoeveel klanten in Nederland waar ik regelmatig kom mensen niet eens de moeite nemen om Nederlands te spreken en er automatisch vanuit gaan dat iedereen maar Engels (of Duits) hoort te spreken. Hoewel ik die talen allebei meer dan voldoende spreek, verdom ik het om dat in mijn eigen land tegenover mensen die hier werken te doen. Van sommige Duitsers die in Nederland werken wil je ook echt niet weten hoe er over ons land gedacht en gesproken wordt, over culturele verschillen gesproken...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 nov 2017, 0:12

Jeroen schreef:Ik vind het beschamend om te zien bij hoeveel klanten in Nederland waar ik regelmatig kom mensen niet eens de moeite nemen om Nederlands te spreken en er automatisch vanuit gaan dat iedereen maar Engels (of Duits) hoort te spreken.
Dat probleem ken ik in Duitsland natuurlijk niet zo. Hier spreekt iedereen die ergens werk heeft gevonden wel een woordje Duits, ook al is het misschien niet perfect. Duits is natuurlijk een groter taalgebied en heeft nu eenmaal veel meer sprekers als bijv. het Nederlands, Deens of Fins. Verder ben ik het wel met je eens dat de locale taal beheersen van essentieel belang voor de integratie is. Iemand die ergens vast woont en werkt, maar de lokale taal niet spreekt en er ook geen moeite voor investeert is voor mij ook een absolute no-go.

Uitzondering hierop is natuurlijk Duitstalig Zwitserland. Zwitsers verwachten van buitenlanders niet zo dat ze naast Hoogduits ook Zwitserduits gaan spreken. Eerder integendeel... Zwitsers vinden het vooral van Duitsers nogal raar dat ze proberen geforceerd Zwitserduits te praten. Als een Duitser een Zwitser vraagt of ze Zwitserduits moet spreken antwoord men met: "Spreek je ook ineens Bayerisch als je in Bayern bent? Of Schwabisch als je in het Zwarte Woud bent? Nee? Waarom doe je het dan wel bij ons?! Spreek Duits gewoon op je eigen (authentieke) manier!"
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Mandelsoft » zo 12 nov 2017, 0:28

Jeroen schreef:Ik vind het beschamend om te zien bij hoeveel klanten in Nederland waar ik regelmatig kom mensen niet eens de moeite nemen om Nederlands te spreken en er automatisch vanuit gaan dat iedereen maar Engels (of Duits) hoort te spreken.
Weet je hoe dat komt? Omdat Nederlanders dat ook daadwerkelijk doen. Uit ervaring merk ik vaker dat buitenlanders die proberen gebrekkig Nederlands te spreken, vaak vrij snel antwoord terug krijgen in het Engels, omdat dus vanuit de andere kant een betere beheersing van het Engels dan het Nederlands wordt aangenomen. En ook speelt een rol dat Nederlands een "kleine taal" is waarvan je niet mag verwachten dat buitenlanders de taal überhaupt kennen, anders dan bij bijvoorbeeld Engels, Frans, Spaans, Portugees of Russisch...

Apart genoeg heb ik in Tsjechië niet zo veel commentaar gekregen over de taal. Ze vinden het al dapper genoeg dat ik überhaupt probeer om de taal te leren, want ook Tsjechen zelf zeggen dat het een moeilijke taal is (een volledig ander vocabulaire, 7 naamvallen, 4 geslachten en dan worden ook nog eens de zelfstandig naamwoorden verbogen met de naamval, poeh zeg!). Echter is door het jaar heen mijn hoofdmotivatie om de taal te leren verschoven; was het eerst uit praktische overwegingen, nu is het eerder om uit sociaal isolement te komen. Want als je collega's het gezellig hebben en jij totaal niet weet waar het allemaal over gaat, dan is dat niet zo prettig. Al denk ik wel dat je eerder geneigd bent om de lokale taal te leren als je alleen verhuist dan als je met familie of vrienden verhuist...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door duikgek89 » zo 12 nov 2017, 0:59

In Nederland maak je het daarmee mensen die proberen Nederlands te leren het wel lastiger om te oefenen. Voor die mensen is een jip-en-janneke antwoord beter dan een switch naar het Engels. Bovendien werkt dat ook enigzins demotiverend aangezien sommigen dat oppakken als: "Het is niks en het wordt niks..."

In Duitsland is men al veel sneller blij dat je wat Duits spreekt. Van de andere kant moet je ook wel, want Engels is weer een verhaal op zich...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 nov 2017, 10:35

duikgek89 schreef:In Nederland maak je het daarmee mensen die proberen Nederlands te leren het wel lastiger om te oefenen. Voor die mensen is een jip-en-janneke antwoord beter dan een switch naar het Engels. Bovendien werkt dat ook enigzins demotiverend aangezien sommigen dat oppakken als: "Het is niks en het wordt niks..."
Het is ook niet altijd even makkelijk. Ik werk bij een internationaal bedrijf waar de voertaal Engels is. En dan zit je in de kantine soms aan de tafel met mensen die Nederlands aan het leren zijn, maar ook met mensen die helemaal geen Nederlands spreken, dus dan schakel je toch vanzelf over op Engels. Of als je Nederlands met iemand praat die nog Nederlands aan het leren is, en die persoon begrijpt het niet, dan ga je het toch weer in het Engels uitleggen. Een Jip-en-Janneke-antwoord is, als het om werkgerelateerde zaken gaat, niet altijd een oplossing.
Jeroen schreef:Ik vind het beschamend om te zien bij hoeveel klanten in Nederland waar ik regelmatig kom mensen niet eens de moeite nemen om Nederlands te spreken en er automatisch vanuit gaan dat iedereen maar Engels (of Duits) hoort te spreken.
Dat zul jij vermoedelijk wel tegenkomen bij grote magazijnen waar veel Polen werken. Maar ook in winkels/horeca in Amsterdam en Den Haag kun je het tegenkomen. Of je wordt al standaard in het Engels aangesproken terwijl het personeel Nederlands is, gewoon omdat het merendeel van de klanten niet-Nederlands is. Toen Marks & Spencer nog open was in Amsterdam en Den Haag had je daar vaak dat ze je in het Engels aanspraken.

Maar in andere kleine landen is het net zo. In Brussel kun je niet overal terecht in het Nederlands, in Luxemburg zijn er genoeg gelegenheden (winkels, horeca, tankstations) waar alleen Frans wordt gesproken en geen Luxemburgs of Duits. Soms kun je dan ook nog wel in Engels of Portugees terecht, maar ondanks dat Luxemburgs en Duits ook officiële talen zijn en verplicht op school geleerd worden, moet je daar in de hoofdstad en het zuiden van het land niet al te veel op vertrouwen. Zelfs niet bij bv. de McDonald's waar alles in het Duits aangegeven staat. In de meeste gevallen komt dat doordat het personeel niet Luxemburgs is maar elke dag vanuit Frankrijk of België komt om in Luxemburg te werken en dus alleen maar Frans spreekt. Ik spreek ook liever Duits, maar ik ga het mijzelf in Luxemburg niet moeilijker maken dan noodzakelijk en dus begin ik een gesprek meestal in het Frans (of ik moet al in het noorden van het land zijn of in de grensstreek met Duitsland).

Terug naar Zwitserland: daar moet je drie talen min of meer beheersen. Ik ben in Romandië en Ticino vaak genoeg tegengekomen dat men geen Duits sprak en ik begin in die gebieden dan ook eerder een gesprek in Frans of Italiaans dan in Duits. Als ik er niet uitkom vraag ik wel of men Duits (of Engels) spreekt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » zo 12 nov 2017, 10:50

SnarfFlevoland schreef:Uitzondering hierop is natuurlijk Duitstalig Zwitserland. Zwitsers verwachten van buitenlanders niet zo dat ze naast Hoogduits ook Zwitserduits gaan spreken. Eerder integendeel... Zwitsers vinden het vooral van Duitsers nogal raar dat ze proberen geforceerd Zwitserduits te praten. Als een Duitser een Zwitser vraagt of ze Zwitserduits moet spreken antwoord men met: "Spreek je ook ineens Bayerisch als je in Bayern bent? Of Schwabisch als je in het Zwarte Woud bent? Nee? Waarom doe je het dan wel bij ons?! Spreek Duits gewoon op je eigen (authentieke) manier!"
Om heel eerlijk te zijn heb ik in Duitstalig Zwitserland wel een andere ervaring: als je Engels of Hoog-Duits spreekt blijf je een vreemdeling voor ze en wordt je - in tegenstelling tot bijv. Frankrijk - wel meestal correct en adequaat behandeld, maar "vriendjes maken" - wat in mijn ogen toch echt een essentieel onderdeel is van integratie lukt eigenlijk alleen als je Zwitser-Duits spreekt, of een poging doet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door duikgek89 » zo 12 nov 2017, 16:55

Coen Tunnel schreef:
duikgek89 schreef:In Nederland maak je het daarmee mensen die proberen Nederlands te leren het wel lastiger om te oefenen. Voor die mensen is een jip-en-janneke antwoord beter dan een switch naar het Engels. Bovendien werkt dat ook enigzins demotiverend aangezien sommigen dat oppakken als: "Het is niks en het wordt niks..."
Het is ook niet altijd even makkelijk. Ik werk bij een internationaal bedrijf waar de voertaal Engels is. En dan zit je in de kantine soms aan de tafel met mensen die Nederlands aan het leren zijn, maar ook met mensen die helemaal geen Nederlands spreken, dus dan schakel je toch vanzelf over op Engels. Of als je Nederlands met iemand praat die nog Nederlands aan het leren is, en die persoon begrijpt het niet, dan ga je het toch weer in het Engels uitleggen. Een Jip-en-Janneke-antwoord is, als het om werkgerelateerde zaken gaat, niet altijd een oplossing.
Dat ben ik met je eens. Maar ik heb ook op andere momenten al gezien dat men meteen naar het Engels wisselde. In restaurants bijvoorbeeld waar iemand in het Nederlands probeerde te bestellen.
Het is vast heel goed bedoeld, maar als die mensen niet kunnen oefenen, hoe moeten ze het dan leren?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » zo 12 nov 2017, 20:45

Integreren is met mensen omgaan. Dat is best zwaar, zeker als het (in essentie) je types niet zijn. Dat heb ik gemerkt in Zwitserland en ik merk het nu heel sterk in Friesland ook. Naast de taal zijn het zeden en gewoonten die erg kunnen afwijken van wat je van huis uit hebt meegekregen. Vanuit mezelf merk ik wel dat ik meer respect heb gekregen voor de moeilijke positie waar bijvoorbeeld Marokkanen en Turken zich in bevinden, alleen mis ik bij veel van hen elke vorm van "je best doen".
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 nov 2017, 21:33

Vinny schreef:Om heel eerlijk te zijn heb ik in Duitstalig Zwitserland wel een andere ervaring: als je Engels of Hoog-Duits spreekt blijf je een vreemdeling voor ze en wordt je - in tegenstelling tot bijv. Frankrijk - wel meestal correct en adequaat behandeld, maar "vriendjes maken" - wat in mijn ogen toch echt een essentieel onderdeel is van integratie lukt eigenlijk alleen als je Zwitser-Duits spreekt, of een poging doet.
Verwissel je misschien niet de manier van praten met het echte dialectspreken? Even los van het Engels, wat inderdaad überhaupt niet bij de integratie gaat helpen, maar dat is in Duitsland niet anders.

Daar waar Zwitsers zich m.i. aan storen (en een integreringskiller voor Duitsers is) is de directe toon van het Hoogduits. Een voorbeeld: "Ich bekomme ein Roggenbrot." of nog erger: "Ich kriege ein Roggenbrot". In Duitsland heel normaal om wat bij de bakker te bestellen, maar een Zwitser vindt zoiets bijna onbeschoft. Een Zwitser zegt dan: "Ich hätte gern ein Roggenbrot bitte". Verder hebben de Zwitsers natuurlijk een eigen vocabulair, zonder daarbij al echt dialect met het passende accent te spreken. Dat bijv. een "Geldautomat" een "Bancomat" is en een "Fahrradweg" een "Veloweg" moet je natuurlijk wel weten.

Het leren van een echte Zwitserduits dialect staat dan op een heel ander blad papier. Dat is niet alleen mijn indruk, maar men heeft het zowel privé als ook op het werk zo gecommuniceerd. Wel vindt men het natuurlijk erg prettig als ze gewoon in dialect tegen je kunnen spreken. Het Zwitserduits opzich bestaat eigenlijk ook niet, aangezien het nogal een lokale aangelegenheid is. In Zürich wordt totaal anders gesproken als in Bern, laat staan Wallis, maar dat zal je als ex-Züricher beslist ook wel weten. ;) Zeker als je als buitenlander dan overal met "Grüezi" aan komt zetten is dat erg 'gevaarlijk'. In Wallis is dat absoluut not-done, maar ook in Bern kijkt men je scheef aan. Zwitsers zeggen uit beleefdheid er niet snel wat van, maar het komt van een buitenlander te gemaakt en te apart bij hun over, alsof je de draak met ze wil steken.

Maar goed, zelfs Zwitsers hebben het in andere kantons al zwaar genoeg. Je blijft bijv. altijd de Bündner of Tschifeler, zelfs al woon je meer dan de helft van je leven elders in het land. Inmiddels gaat dit ook in Zwitserland met de globalisering steeds makkelijker, maar dat scheen 10-20 jaar terug nog een soms pittige zaak te zijn geweest, afhankelijk van de regio. Volgens aardig wat Zwitsers is het bijv. veel makkelijker om in Basel of Bern tussen de bevolking te komen als in Zürich. Of dat klopt kan ik niet zo beoordelen, heb zelf meer met de mensen uit de bergregio's van doen, maar ik hoor het vrijwel iedereen zeggen. Franstalige Zwitsers vinden volgens het cliché natuurlijk alle Duitstalige kantons lastig, maar Romandiërs zijn voor mij gevoeld ook een hele andere bevolkingsgroep.

Al met al heb ik door de jaren heen een paar hele goede Zwitserse kennissen, zo niet twee echte vrienden gevonden. Natuurlijk probeert men me dialect wat bij te brengen, maar niet met het doel dat ik alles ook spreek, maar vooral versta. Inmiddels kan ik ook al wel aardig inschatten waar de Zwitser tegenover mij vandaan komt. In ieder geval hoor ik het Basler, Berner en Walliser dialect er vrijwel meteen uit. Is net zo'n groot verschil van dag en nacht als tussen Bayern en Sachsen. :lol: Met de oostelijke kantons heb ik nog wel aardig wat moeite om ze uit elkaar te halen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door duikgek89 » di 14 nov 2017, 0:21

SnarfFlevoland schreef:
Vinny schreef:Om heel eerlijk te zijn heb ik in Duitstalig Zwitserland wel een andere ervaring: als je Engels of Hoog-Duits spreekt blijf je een vreemdeling voor ze en wordt je - in tegenstelling tot bijv. Frankrijk - wel meestal correct en adequaat behandeld, maar "vriendjes maken" - wat in mijn ogen toch echt een essentieel onderdeel is van integratie lukt eigenlijk alleen als je Zwitser-Duits spreekt, of een poging doet.
Verwissel je misschien niet de manier van praten met het echte dialectspreken? Even los van het Engels, wat inderdaad überhaupt niet bij de integratie gaat helpen, maar dat is in Duitsland niet anders.

Daar waar Zwitsers zich m.i. aan storen (en een integreringskiller voor Duitsers is) is de directe toon van het Hoogduits. Een voorbeeld: "Ich bekomme ein Roggenbrot." of nog erger: "Ich kriege ein Roggenbrot". In Duitsland heel normaal om wat bij de bakker te bestellen, maar een Zwitser vindt zoiets bijna onbeschoft. Een Zwitser zegt dan: "Ich hätte gern ein Roggenbrot bitte". Verder hebben de Zwitsers natuurlijk een eigen vocabulair, zonder daarbij al echt dialect met het passende accent te spreken. Dat bijv. een "Geldautomat" een "Bancomat" is en een "Fahrradweg" een "Veloweg" moet je natuurlijk wel weten.
Ich bekomme, ich kriege,... Ik vind het ook nog steeds wat onbeschoft klinken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » di 14 nov 2017, 18:34

Hangt ook wel van de streek af wellicht. Ik heb toch echt wel geleerd dat je - ook in het Hoog-Duits - beleefd om een brood kunt vragen: "Ich mag gern ein Brot bitte". Sowieso helpt dat woord nog wel eens :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door duikgek89 » di 14 nov 2017, 19:18

Het is meer mijn perceptie dat ik het onvriendelijk vind.
Ik ben meer van, wat Frans de Zwitserse optie noemde: "Ich hätte gern ein Mehrkornbrot bitte"

Ik hoor het overigens ook weleens gaan als:

Klant: Zehn Weizenbrötchen!
Personeel: ----------------------*smijt een zak broodjes op de toonbank* "5 Euro!"

Waarna de klant 5 euro geeft en zonder iets te zeggen wegloopt.
Misschien is voor bepaalde mensen praten erg vermoeiend. Maar ik woon dan ook in de meest vriendelijke en meest vrolijke streek van Baustelfrica...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 nov 2017, 2:25

^^
Erg herkenbaar die driecte onvriendelijke toon bij de bakker. Komt helaas wel overal in Duitsland voor. Opzich heb ik weinig tegen een een zin als "Ich bekomme ein Roggenbrot." als dat op een vriendelijke toon wordt gezegd. Dat is gewoon normaal Hoogduits. De Zwitserse manier wordt in Duitsland natuurlijk wel als erg beleefd en sympatisch gezien, maar niet als erg gebruikelijk.

Als er echter geen eens een "Hallo" en "Tschüss" of "Ciao" van af kan, vind ik het ook enorm onbeleefd, maar dat zullen de meeste Duitsers ook wel zo zien. Je hebt echter zo gebieden waar men vrij karig is met woorden. En onvriendelijke mensen heb je natuurlijk overal, alleen merk je die in Zwitserland niet zo, omdat daar iemand groeten erin gehamerd zit.
Vinny schreef:Ik heb toch echt wel geleerd dat je - ook in het Hoog-Duits - beleefd om een brood kunt vragen: "Ich mag gern ein Brot bitte".
Dat klinkt in ieder geval zeer sympathiek, omdat geen Duitser of Zwitser dat zo letterlijk zal zeggen, maar wel een Nederlander die beleefd Duits spreekt. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Jeroen » wo 15 nov 2017, 10:42

Duitsers zijn gemiddeld genomen het meest onbeleefde volk van Europa. Zelfs als je echt je best doet om höflich over te komen, wordt je regelmatig afgesnauwd alsof je hun hond bent. Er zijn altijd uitzonderingen, maar dit is helaas wel hoe ik het ervaar in de praktijk bij veel klanten. 'Was für 'ne scheisse bringst du' is dan nog vriendelijk...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 nov 2017, 12:08

Jeroen schreef:Duitsers zijn gemiddeld genomen het meest onbeleefde volk van Europa.
Nou, nou, nou, dat is een erg gedurfde uitspraak. Daar ben ik het natuurlijk geheel mee oneens. Duitsers heb je in allerlei vormen en maten. Er zijn zeker regio's waar men wat kouder is als elders, wat natuurlijk op het eerste gezicht als onbeleefd ervaren kan worden, maar dat is totaal niet conform het algemene beeld. Echt asociaal ben ik nog maar door een handjevol Duitsers benaderd, maar zulke asociale figuren tref je evengoed ook in Nederland, België of een ander land aan. Zelfs een agressieve/asociale Zwitser ben ik wel eens tegengekomen. Dat is m.i. nationaliteitsonafhankelijk.

Duitsers zijn natuurlijk geen oppervlakkige mensen. Men speelt niet zo met vriendelijkheid. Toegegeven, je best doen om wat vriendelijker te zijn kan in klantenbinding e.d. wel wat helpen, maar aan de andere kant weet je aan Duitsers tenminste snel wat voor persoon tegenover je staat. Als een Duitser vriendelijk is, dan is dat meer uit het 'hart' en niet gespeeld. Daar waar Duitsers een grote hekel aan hebben, is bijv. de zogenaamde vriendelijkheid in de USA. Klinkt allemaal super aardig, maar het is natuurlijk ook veel gebakken lucht.

Maar zoals gezegd een Duitser is niet direct een Duitser. Je kunt qua mentaliteit iemand uit Ostfriesland natuurlijk totaal niet vergelijken met iemand uit bijv. Mannheim. Dat zijn twee verschillende werelden. En zelfs binnen deelstaten zitten er verschillen: Tussen Ostwestfalen en Südwestfalen (waar ik woon) zit al een merkbaar verschil. En mensen uit steden als Düsseldorf, Köln, maar ook Bochum of Dortmund vind ik over het algemeen zeer prettig in de omgang. Weliswaar direct, maar altijd vriendelijk en een grapje paraat. En het Kölsch-dialect is altijd leuk om te horen. :lol:
Jeroen schreef:Zelfs als je echt je best doet om höflich over te komen, wordt je regelmatig afgesnauwd alsof je hun hond bent. Er zijn altijd uitzonderingen, maar dit is helaas wel hoe ik het ervaar in de praktijk bij veel klanten. 'Was für 'ne scheisse bringst du' is dan nog vriendelijk...
Nu zit jij natuurlijk in de transportwereld en daar kan ik me een harde/onbeleefde toon opzich wel beter voorstellen. Dat zal misschien ook nog wel komen door het relatief hoge aandeel aan buitenlanders of Duitsers met migratieachtergrond dat er werkt. Mijn klanten zijn altijd beleefd, sommigen wel eens wat woordkarig, maar de meesten juist super vriendelijk en open. Door klanten ben ik nog nooit als een soort hond bejegend. Als dat ooit zou gebeuren loop ik weg en kan m'n chef het zelf doen.

Maar goed, de verhuurder waar ik vroeger gewoond heb is ook vrachtwagenchauffeur en die klaagde nooit over onbeleefde klanten. Nu reed hij ook alleen lokale ritjes en was elke avond thuis, maar toch... En m'n neef die eveneens een eigen transportbedrijf had, heb ik er ook nooit groots over gehoord. Toen ik vroeger meereed hadden we altijd een leuk contact met Duitsers. Heel anders was echter de toon met chauffeurs uit de oostelijkere landen.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 15 nov 2017, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Jeroen » wo 15 nov 2017, 12:17

Onbeleefd is ook nog niet hetzelfde als asociaal en uiteraard heb je overal uitzonderingen. Maar je kunt moeilijk verkroppen dat er wat omgangsvormen betreft er wel wat cultuurverschillen zijn. En dan het valt hier (zeker in de grensregio) nog wel mee, maar zet een oudere generatie Duitser tegenover een Brit of Fransman en je hebt een verschil van dag en nacht.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vahalis » wo 15 nov 2017, 15:08

Het wordt wel erg :offtopic:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door waldo79 » do 16 nov 2017, 17:54

Met die constatering ben ik het eens. Verzoek om het verder over Zwitserland te hebben.
Dank u.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » vr 08 dec 2017, 14:35

Chris schreef: di 29 nov 2016, 18:52 De A4 in Schaffhausen gaat uitgebreid worden. ASTRA heeft gisteren het plan vastgesteld waarbij de A4 wordt uitgebouwd naar 2x2 rijstroken. Het gaat om een tweede buis naast de Fäsenstaubtunnel (1.459 m) en een tweede niveau ter hoogte van de aansluiting Schaffhausen-Nord (die daarvoor opgeheven wordt). Daar komt dus een stuk dubbeldeks A4, het is me niet heel duidelijk of de huidige dubbeldeks constructie dan drie niveau's krijgt, of dat de huidige dubbeldeks constructie wordt omgevormd tot rijbaan van de A4 (en dus niet lokaal stadsverkeer). De A4 ligt hier namelijk ingeklemd tussen de spooremplacementen en bebouwing. De Verzweigung Mutzentäli wordt ook gereconstrueerd om het vervallen van de aansluiting Schaffhausen-Nord te compenseren.

Het gaat nog jaren duren voordat het zover is. Het project kost 473 miljoen franken (€ 439 miljoen), of te wel meer dan € 120 miljoen per kilometer. Men verwacht dat de bouw in 2025 kan beginnen en zal 8 tot 9 jaar duren.

Momenteel rijden al 30.000 voertuigen per dag door de enkelbuizige tunnel.
De Bundesrat heeft het definitieve project van de A4 in Schaffhausen goedgekeurd. De bouwstart is echter verschoven van 2025 naar 2030, dus een oplevering zal pas rond 2039 plaats vinden. Dat is wel erg ver in de toekomst voor een tunnel waar nu al 30.000 voertuigen door één buis rijden...

Ik snap sowieso niet hoe het kan dat één van de rijkste landen ter wereld geen geld heeft om wegenprojecten uit te voeren. Allerlei wegenprojecten waren gepland voor rond 2020, zijn toen verschoven naar rond 2025 en nu dus richting 2030-2040. De A4 bij Schaffhausen is niet het enige project dat steeds opgeschoven is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » zo 10 dec 2017, 10:36

^^
Oftewel wat in Duitsland een eeuwigheid duurt, doet Zwitserland er nog een schepje bovenop. :facepalm:
Chris schreef: vr 08 dec 2017, 14:35Ik snap sowieso niet hoe het kan dat één van de rijkste landen ter wereld geen geld heeft om wegenprojecten uit te voeren.
Dat snap ik ook niet, maar het zal wel aan de (incompetente) politiek liggen. Zwitserland is natuurlijk dicht bewoond en zal steeds meer last krijgen van stelselmatige congestie. De passage van Schaffhausen heeft gevoeld de hele dag een soort van filevorming. En rond Luzern hoor ik men ook vaak klagen over de sterk toegenomen filevorming in de laatste 5-10 jaar, laat staan de noordring van Zürich.

Maar goed, zolang de Zwitserse politiek denkt met OV alle problemen op te kunnen lossen, is er nog een lange weg te gaan. Had het land z'n snelwegennetwerk sneller en beter uitgebouwd, zag het land er nu heel anders uit.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » zo 10 dec 2017, 11:16

^^ Het is vooral onwil vanuit milieuoogpunt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 dec 2017, 11:41

Zeker voor een rijk land zoals Zwitserland is het verwonderlijk dat het snelwegennet nog zo ontzettend veel onderbrekingen kent, en er maar weinig zicht is op voltooiing van die missende delen. Als het al wel gebeurt, dan gaat het ontzettend traag.

Zelfs twee van de grote transportaders van het land zijn pas erg laat voltooid. Het sluitstuk van de A1 kwam pas in 2001 gereed (al lag er voor die tijd al een redelijk alternatief in de vorm van de A12 en A9 via Vevey), de A3 was pas in 2009 gereed toen de Westring Zürich gereed kwam. Zelfs tussen de grote steden Basel en Zürich, die toch niet zover van elkaar verwijderd zijn, was de A3 pas in 1996 voltooid, daarvoor moest je omrijden via :KP: Härkingen over de A2 en A1. De A2 is uiteraard nog steeds niet af als snelweg, aangezien de Gotthardtunnel nog altijd maar 1x2 rijstroken heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 17 jan 2018, 19:49

Er is een stap genomen voor een aantal grote wegenprojecten in Zwitserland. De Bundesrat heeft een formeel besluit genomen waarin het parlement gevraagd wordt om 2.267 miljoen CHF (€ 1,9 miljard) vrij te geven zodat deze projecten kunnen starten.

Het gaat om de projecten;
* A1 bij Crissier (Lausanne)
* A2 Bypass Luzern
* A14 verbreding Rotsee - Buchrain (ook bij Luzern)
* H20 rondweg Le Locle (in de Jura)

In totaal wil men tot 2030 voor 13,474 miljard CHF (€ 11,5 miljard) aan wegenprojecten uitvoeren. Zonder maatregelen zal 385 kilometer autosnelweg in Zwitserland in 2040 een structureel knelpunt zijn.

Daarnaast loopt het Nationalstrassen- und Agglomerationsverkehrs-Fonds (NAF) op termijn leeg. Men is voornemens om per 2024 een verhoging van de brandstofaccijns met 4 rappen (€ 0.03) per liter te verhogen. De verhoging valt samen met de drempel van 500 miljoen CHF in het verkeersfonds. Als het daaronder zakt kunnen wegenprojecten niet meer gefinancierd worden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » di 23 jan 2018, 10:29

Een zomers plaatje vanuit Zwitserland:

Afbeelding

Gemaakt afgelopen zomer op de A4 nabij Brunnen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » di 13 mar 2018, 14:14

In 2017 vielen 230 doden op de Zwitserse wegen, een stijging van 14 ten opzichte van 2016, maar het is nog wel het één na laagste aantal ooit. Toch zie je ook hier de trend dat een langdurige daling plotseling ten einde kan komen. In 2010 vielen nog 327 doden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 14 mar 2018, 19:13

Een nieuw tunnelplan in Basel, in het grensgebied met Frankrijk. Dit moet een groeiend kantorenpark ontsluiten. Er is daar inmiddels een behoorlijk kantorenpark ontwikkeld dat alleen via woonstraten ontsloten is... :|

Afbeelding

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coccodrillo » zo 18 mar 2018, 22:08

In the last 10 years the number of zone 30" increased dramatically.

In St Gallen canton (excluding St Gallen city) increased from 20 to 92, in Fribourg canton from 56 to 172, in Bern canton from 137 to 493.

https://www.tio.ch/svizzera/attualita/1 ... -elvetiche
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Plaats reactie