[GE] Georgië / Georgia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » di 12 sep 2017, 11:17

De constructie van de 13 kilometer lange Batumi Bypass Road (S2 / E70) aan de westkust van Georgië, de route naar Turkije, gaat eerdaags beginnen, en zal naar verwachting medio 2020 klaar zijn. Deze bypass zal de stad Batumi ontlasten, alsmede diverse kleinere plaatsen aan de noordkant van de stad. De nieuwe weg zal aan de zuidkant van het vliegveld aansluiten op de huidige S2.

Het project, dat een kleine 120 miljoen euro kost, is onderdeel van een algehele opwaardering en verlegging van de S2 langs de Zwarte Zee kust, met als doel de toeristische kustplaatsen van doorgaand verkeerd te vrijwaren. Het eerste, noordelijke, deel van de Kobuleti Bypass ten noorden van Batuumi is al een paar jaar klaar, het tweede deel is nog in aanleg (is op Google Maps lucht foto's terug te zien).

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » di 12 sep 2017, 11:46

En ook bij de S1 / E60 East-West Highway is het officiële startschot gelost voor de constructie van een deelproject. Het gaat om de 15 kilometer bypass van Khasuri en Surami tot aan de Rikoti Pas tunnel, het eerste deel in de uitbouw van de S1 door de Likhi bergrug die west en oost Georgië van elkaar scheidt. Dit segment moet in 2020 klaar zijn, en kost medio 125 miljoen euro.

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » za 21 okt 2017, 19:53

In Georgië is een nieuw meerjarenplan uitgekomen voor de infrastructuur. Vooralsnog alleen een pdf kaart.

Afbeelding

Een van de opvallendste dingen is het verbinden van drie toeristische trekpleisters in de Kaukasus met elkaar: Kazbeg --> Shatili (Khevsureti) --> Omalo (Tusheti). Deze 3 bestemmingen zijn alleen via aparte wegen te bereiken, en zijn dan een eindpunt waar vandaan je weer via dezelfde weg terug moet. Dit plan om deze drie te verbinden parallel aan de bergen leidt tot kritiek omdat dit de rust in met name Khevsureti en Tusheti zal verstoren. Er is tussen deze twee regio's wel een wandelroute, om van Shatili in Omalo te komen moet je een week wandelen. Dit wordt wel door bergwandelaars gedaan. Er is ook geen lokale vraag naar de weg, het is puur gedreven om toerisme aan te jagen.

Afbeelding

In een andere bergregio zijn er ook een paar opvallende ontsluitingswegen: van Mestia (Svaneti) naar Lentekhi (Racha - Lechkhumi), beide valleien met natuurschoon en toenemende eco-toerisme belangstelling (net als boven). En ook een weg van Ambrolauri naar Sachkhere.

Afbeelding

Verder staan er geen echt verrassende of echt nieuwe wegen in, behalve een nieuwe link vanaf Rustavi (S4) naar de S7 en de Armeense grens bij Sadakhlo. Dit zal een hoop (internationaal) verkeer vanuit Tbilisi van de S6 (en Marneuli) weg moeten houden.

Afbeelding


Tot zover de Georgië update!

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Gerhard » vr 17 nov 2017, 22:52

Eergisteren laat in de avond heb ik het mfa van Zuid-Ossetie gevraagd waar ik een "letter of invitation" kan verkrijgen. De volgende ochtend al bericht terug gehad dat ik dat aan een touroperator moet vragen via bijgevoegde link. Aldus gedaan.
Vandaag bericht terug van de touroperator, vertaald via Google translate;

Goede middag! mijn naam is George, mijn bedrijf organiseert individuele rondleidingen door Zuid-Ossetië! om een visum te krijgen duurt het 40 dagen om het te ontvangen! Ik heb nodig: een fotokopie van het paspoort, het adres van de woonplaats en de werkplaats! je kan met je auto komen! maar je wordt vergezeld door een medewerker van een reisbureau! (Guide)

Wellicht ga ik (pas) in 2019 die kant op. Ik ben al van alles aan het bekijken en uitzoeken. Aan de ene kant wil ik er wel naartoe maar aan de andere kant ben ik wel huiverig voor dat gebiedje. Ik ben goed op de hoogte van hoe de situatie omtrent dat gebied is.
Het moet niet zo zijn dat ik opeens lopend naar huis moet...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » vr 17 nov 2017, 23:18

^^
Leuk en spannend! Maar stel je er niet al te veel bij voor: de meerderheid van de bevolking woont in de regionale hoofdstad Tsinvali. Ik neem aan dat je vanuit de Russische kant gaat (via Vladikavkaz, en de Roki tunnel). Verder zou ik je aanraden op goede afstand van de ABL, de "administrative boundary line", te blijven. Niet overal is die duidelijk gemarkeerd, en vermeende "trespassers" worden gewoon gearresteerd door de lokale autoriteiten. Ook toeristen (bij Abchazië een paar keer gebeurd afgelopen jaar). Je bent daar buiten het bereik van de Nederlandse ambassade. Zelf heb ik meerdere keren en op verschillende plekken in het veld op of zeer dicht bij de papieren grens gestaan, maar dat was onder begeleiding van of Georgische defensie (militaire politie, leger mag er niet komen) of internationale monitors.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 nov 2017, 23:35

^^ Inderdaad spannend! Ik heb Zuid-Ossetië alleen vanaf de S3 en de S1 gezien. Op de S1 rij je wel vrijwel langs de administratieve grens.

Ik wilde op mijn trip door de Kaukasus ook graag zulke gebieden bezoeken, maar Zuid-Ossetië viel al gauw af omdat ik geen double-entry visum voor Rusland had (let daar dus wel op). Abchazië werd 'm ook niet, omdat je vanaf Zugdidi naar Gali niet met de auto de grens mag passeren. Nagorno-Karabach was echter geen enkel probleem om met de auto in te reizen, en het visum hoef je pas ter plekke te regelen bij het MFA in Stepanakert.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Willem » za 18 nov 2017, 16:34

Wordt er vreemd gereageerd als je met gele Nederlandse kentekenplaten voorbij komt rijden of is dat hetzelfde als in zeg even Frankrijk?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » za 18 nov 2017, 21:57

In Georgie zelf niet. Afgelopen zomer in het noordooosten een Nederlandse Volvo estate gezien, maar reed zelf in een Georgische auto dus hield groeten achterwege. :yes:

In Zuid-Rusland kan je bij de checkpoints of politie patrouille de aandacht trekken met die gele platen, maar bij zowel mij als Coen Tunnel is dat in de praktijk meegevallen. Ik ben wel op het laatste stuk gestopt en heb mogen dokken, maar anders dan dat geen rare dingen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » za 18 nov 2017, 22:14

Ik ben in Rusland aardig wat checkpoints gepasseerd, maar moest alleen stoppen bij die op de grens van Noord-Ossetië. En geen smeergeld betaald, behalve dan een paar euromuntjes gegeven aan de DPS-agent die euromunten bleek te verzamelen. :lol: Verder overal gewoon door kunnen rijden, alleen in de stad Voronezh (veel noordelijker) één keer 's avonds gestopt bij een routinematige politiecontrole, en in Azerbeidzjan was er vlak nadat we vanaf Georgië het land in waren gereisd ook een geïmproviseerd checkpoint waar de politie de namen registreerde (geen idee wat daar het nut van was).

Bij de hotels en guesthouses waar we hebben overnacht vond men het vooral leuk om een Nederlandse auto te zien, evenals bij sommige grensovergangen. Vooral jonge grenswachten waren soms verbaasd; twee vriendelijke jonge Russische jongens probeerden hun steenkolenengels uit en bij de grens met Azerbeidzjan konden ze de nodige Nederlandse voetballers noemen. De meeste grenswachten waren ook wel behulpzaam. Eigenlijk alleen maar positieve reacties gehad. Ergens in Azerbeidzjan kwam de manager van een tankstation naar ons toe om in het Engels een praatje te maken. Allemaal heel vriendelijk.

Je trekt wel enigszins de aandacht, zeker kinderen die langs de weg liepen of fietsten keken soms verbaasd, maar ik heb het helemaal niet als negatief ervaren. Ik heb me ook nergens onveilig gevoeld. Zelfs op plekken waar je niet veel Nederlanders zou verwachten, zoals de twee grensovergangen van/naar Nagorno-Karabach, werd er niet moeilijk gedaan over mijn Nederlandse platen.

Alleen aan de grens met Armenië werd er even moeilijk gedaan over de Azerbeidzjaanse stempels in mijn paspoort en moest ik uitleggen wat ik in Azerbeidzjan had gedaan, waar ik had geslapen, waarom ik eerst naar Azerbeidzjan was gereisd en daarna pas naar Armenië. Uiteindelijk mocht ik het land natuurlijk wel in.

In Jerevan was op straat betaald parkeren, alleen daarvoor moest je je kenteken invoeren op een automaat en dat lukte niet met een Nederlands kenteken. :lol: Dus daar heb ik al die keren maar niet betaald. Parkeergarages heb je daar ook niet. Overigens geen enkele bekeuring gehad.

Al met al heb ik de hele reis en alles eromheen als positief ervaren. :top:

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Gerhard » zo 19 nov 2017, 23:42

Gisterenavond een mail gestuurd naar een echtpaar dat al vele jaren de wereld rondreist (ze zijn nu op de Molukken), met hun Toyota Landcruiser, met de vraag hoe ze met hun auto Abchazie zijn binnengekomen.
In het Duits heb ik vanochtend een uitvoerige mail met een scan van de Clearance brief gekregen met hoe ze dat in 2013 aan hebben gevraagd bij het juiste ministerie in Abchazie. Eigenlijk ging het best makkelijk.
Zo schraap ik overal informatie vandaan. :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 nov 2017, 0:02

^^ Dat staat ook duidelijk uitgelegd op de site van het MFA van Abchazië. Ik heb nog contact met ze gehad per e-mail om de mogelijkheden te verkennen. De entry permit is inderdaad een formaliteit, heb ik begrepen van een vriend. In Abchazië zelf zul je in Sokhumi je visum moeten halen. Die is overigens op een los blaadje en niet in je paspoort. Mogelijk kan je paspoort op verzoek wel gestempeld worden bij de grens, of je dat moet willen is een tweede. Georgië kan een stempel van de grensovergang bij Psou zien als een teken van illegale inreis, alhoewel er tegenwoordig geen gevangenisstraf meer voor staat. Een stempel van de grensovergang Inguri (van/naar Georgië) is geen probleem, zolang je maar van Georgië naar Abchazië bent gereisd en daarna weer terug naar Georgië. Maar in principe stempelt Abchazië de paspoorten niet. En daarom stempelen de Russen ook niet bij Psou, zodat je later niet in de problemen komt in Georgië, want ook een Russiche stempel van die grensovergang is voor de Georgiërs een bewijs van illegale grensoverschrijding. Hoe het zit met stempels en visa van Zuid-Ossetië weet ik niet. Ik heb wel een foto gezien van een zegel met een stempel dat in je paspoort geplaatst wordt; ik kan me voorstellen dat de Georgiërs niet blij zijn als ze zoiets te zien krijgen. Of je daar onderuit kan komen, geen idee.

De procedure voor de entry permit is veranderd ten opzichte van een paar maanden terug; zo te zien moet je nu een formulier op de website invullen om de entry permit te krijgen. Eerder was dat een Word-document dat je moest invullen en moest mailen.

Maar je schijnt dus niet vanaf Georgië over de Inguribrug met je eigen auto Abchazië in te kunnen gaan, alleen vanaf Rusland bij Psou. Dat betekent dat je voor Rusland een double (of multiple) entry visum nodig hebt. Zeker als je ook nog Zuid-Ossetië wil bezoeken; je zal altijd weer terug moeten reizen naar Rusland, en als je beiden wil bezoeken heb je dus aan een double entry visum ook niet genoeg. En of de Russen zo makkelijk een multiple entry visum afgeven is de vraag. Dat is dus ook nog een punt van aandacht.

Ik ben benieuwd of je echt weggestuurd wordt als je vanaf Georgië Abchazië probeert in te reizen met de auto, maar ik heb op internet ook geen verhalen gelezen van automobilisten die het wel is gelukt. Alleen iemand met een motorfiets. Maar op de website van het MFA van Abchazië staat ook nergens vermeld dat het niet is toegestaan, alleen dat de grensovergang met Georgië beperkte openingstijden heeft. Auto's met Georgische platen kunnen in ieder geval niet naar Abchazië, auto's met Abchazische platen kunnen wel (beperkt?) naar Georgië. Hoe het met bv. Nederlandse platen zit is onduidelijk - volgens de mail die ik dus had gekregen van het MFA mag het niet. Als het wel lukt, zou je theoretisch door kunnen rijden naar Rusland; alleen heb je dan Georgië illegaal verlaten en kun je bij een latere reis naar Georgië problemen krijgen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » ma 20 nov 2017, 10:41

Zoals Coen Tunnel aangeeft, als het toegestaan wordt, kan het met enige zekerheid alleen vanaf de Russische zijde. Maar misschien is het wat Coen Tunnel tussen de regels aangeeft wel een kwestie van "nooit geschoten is altijd mis".
Coen Tunnel schreef:Maar je schijnt dus niet vanaf Georgië over de Inguribrug met je eigen auto Abchazië in te kunnen gaan, alleen vanaf Rusland bij Psou. Dat betekent dat je voor Rusland een double (of multiple) entry visum nodig hebt. Zeker als je ook nog Zuid-Ossetië wil bezoeken; je zal altijd weer terug moeten reizen naar Rusland, en als je beiden wil bezoeken heb je dus aan een double entry visum ook niet genoeg. En of de Russen zo makkelijk een multiple entry visum afgeven is de vraag. Dat is dus ook nog een punt van aandacht.
Ik heb in ieder geval in mijn kring geen positief antwoord gehad bij navraag destijds, ten aanzien van de Inguri overgang bij Zugdidi. Weet alleen dat de grens vanaf Rusland makkelijker is. Dat wordt van twee kanten gestimuleerd. De grens met Georgië-proper wordt steeds meer dichtgemaakt vanaf de Abhazische zijde: een aantal secundaire overgangen zijn inmiddels gesloten. In het verlengde daarvan: Er is geen enkele overgang beschikbaar tussen Zuid-Ossetië en Georgië - dit verklaart ook de vele arrestaties van lokale inwoners door Osseetse/Russische "grenswachten" op de administratieve grens daar waar geen hek staat. De Osseten hebben wel de afgelopen maand een douane overgang aangekondigd ten zuiden van Akhalgori. Of Georgië hier aan zal meewerken is de vraag: het is wel de hoek van Zuid-Ossetië waar nog relatief veel Georgiërs wonen, maar een douane overgang (gericht op goederen) zal niet zomaar aan meegewerkt worden, want dat betekent erkenning van een de facto grens. Georgië is erg gericht op menselijke passage (vrijheid van beweging): het verleent ook gratis medische zorg aan inwoners van beide gebieden.

Wat Russisch visum betreft (double/multiple entry): ik heb dat voor mijn laatste Kaukasische autoreis (waarbij ik in eerste aanleg van plan was heen en terug via Rusland te gaan i.v.m. regels voor honden via Turkije) via rusreis.nl geregeld. Als je meer dan twee keer Rusland in wil moet je dat even vragen. Op zich zou dat geen probleem moeten zijn denk ik, je kan zoveel buurlanden in en uit reizen... Ik moet even kijken of ik een multiple of gewoon double entry had voor die reis. Langer geleden wel een multiple entry gehad, maar dat was een zakelijk visum voor een jaar. Rusreis heeft genoeg expertise in huis om je hier in te adviseren als je met vragen daaromtrent zit.
Coen Tunnel schreef: Ik ben benieuwd of je echt weggestuurd wordt als je vanaf Georgië Abchazië probeert in te reizen met de auto, maar ik heb op internet ook geen verhalen gelezen van automobilisten die het wel is gelukt. Alleen iemand met een motorfiets. Maar op de website van het MFA van Abchazië staat ook nergens vermeld dat het niet is toegestaan, alleen dat de grensovergang met Georgië beperkte openingstijden heeft. Auto's met Georgische platen kunnen in ieder geval niet naar Abchazië, auto's met Abchazische platen kunnen wel (beperkt?) naar Georgië. Hoe het met bv. Nederlandse platen zit is onduidelijk - volgens de mail die ik dus had gekregen van het MFA mag het niet. Als het wel lukt, zou je theoretisch door kunnen rijden naar Rusland; alleen heb je dan Georgië illegaal verlaten en kun je bij een latere reis naar Georgië problemen krijgen.
Inderdaad, goed opletten hoe je met je stempels uitkomt, en of dat nog belangrijk is binnen de geldigheid van je paspoort of je reis.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 nov 2017, 12:28

jelger schreef:Zoals Coen Tunnel aangeeft, als het toegestaan wordt, kan het met enige zekerheid alleen vanaf de Russische zijde. Maar misschien is het wat Coen Tunnel tussen de regels aangeeft wel een kwestie van "nooit geschoten is altijd mis".
Dat bedoel ik inderdaad te zeggen.

Feit is: het kan/mag niet met een auto met Georgisch kenteken. En auto's met andere dan Abchazische kentekens zullen bij Inguri niet vaak de grens passeren. Dat betekent nog niet dat je ter plekke per definitie geweigerd zal worden door de Abchaziërs, het antwoord dat ik heb gekregen kan ook op onwetendheid/onduidelijkheid duiden. Hoe er ter plekke gehandeld gaat worden als je er inderdaad met een Nederlandse auto aan komt rijden is dan maar de vraag. Ik durf niet met zekerheid te stellen dat je er helemaal niet inkomt. Ik heb het zelf echter niet geprobeerd vanwege tijdgebrek; een bezoek aan Abchazië kon in mijn planning eigenlijk alleen in het weekend en dan kun je geen visum krijgen, dus in zo'n geval zit je sowieso tot maandag vast in Abchazië.

Sowieso kun je de Inguri-grensovergang wel gebruiken zonder voertuig, waarbij je te voet over de brug loopt. En Abchazië geeft ook transitvisa af, dus de Abchaziërs zelf hebben geen probleem met doorreizen richting Rusland. Andersom zul je Georgië niet in kunnen reizen vanaf Rusland via Abchazië, omdat je dan het land niet legaal bent ingereisd.
Inderdaad, goed opletten hoe je met je stempels uitkomt, en of dat nog belangrijk is binnen de geldigheid van je paspoort of je reis.
Mijn paspoort werd ook overal ingescand, en ik neem aan dat dat ook geregistreerd wordt. Die stempels zijn meer een formaliteit. Je kunt ook met een ID-kaart Georgië inreizen.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Gerhard » ma 20 nov 2017, 22:02

Bedankt voor de informatie :top:
Zojuist heb ik een mailtje gestuurd naar het mfa van Abchazië. Ben benieuwd.
Is een terugreis via Vladikavkas, Rostov, Voronez, Koersk, Soemy, Kiëv --> huis, goed te doen? Ik heb een kind van dan bijna 8 jaar bij me. Heen wil ik vooalsnog via Turkije. Ik dacht eerst de autoboot terug vanaf Sochi naar Trabzon te nemen nadat ik om Abchazië heen heb gereden, maar die vaart niet meer. Alleen nog een snelle catamaran. Een boot naar Istanboel op de terugweg is ook een optie.
Ik heb de tijd dus er kan nog van alles gebeuren qua reismogelijkheden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » ma 20 nov 2017, 23:02

Er is nog wel een boot die via allerlei steden aan de Zwarte Zee naar de Bulgaarse en Oekraïense kust vaart, vanaf Poti en/of Batumi. Maar die is niet bepaald goedkoop met een auto, en je bent geloof ik 2 dagen verder als je naar UA of BG wil.

Verder is de route via de Military Highway (Tbilisi - Vladikavkaz) goed te doen, op wat stukken wegdak in GEO na. De Russische kant is nog vers en netjes van de upgrade in 2011 toen de grens weer openging. De weg in zuid-Rusland is verder goed gezinsvriendelijk te reizen. Rostov is in mijn optiek een leuke stad, met vriendelijker mensen dan in Moskou, dus mocht je wat extra tijd inruimen voor toerisme onderweg... Wij hebben er overnacht in het gezellige en creatieve Dom 17 Guesthouse / hotel. Elke kamer een eigen locatie thema. Betaalbaar, vriendelijke staf, etc. Je rijdt langs Beslan, vlak langs de school van de beruchte en dramatische gijzeling in 2004. Dat is nu nog een memorial site. Ligt ruim een kilometer van de snelweg af. Het is in dit deel van de noordelijke Kaukasus betrekkelijk stabiel, al zijn er nog heel af en toe shoot-outs tussen veiligheidstroepen en extremisten, maar dat is meestal alleen als de diensten zelf ergens binnen vallen.

Over de route door Oekraïne kan ik niet veel zeggen, ik ben via Moskou gegaan (op de heenreis). Maar Coen Tunnel kan je daar wel over bijpraten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 nov 2017, 23:17

Gerhard schreef:Is een terugreis via Vladikavkas, Rostov, Voronez, Koersk, Soemy, Kiëv --> huis, goed te doen?
Dat is de route die ik op de heenweg naar de Kaukasus heb gereden. En ik ben juist terug via Turkije gegaan.

De route die jij noemt is goed te doen, alleen op de M-4 tussen Rostov en Voronezh zitten wel wat stukken met slecht wegdek, evenals op de Oekraïense H65 tussen de grens met Rusland en Hlukhiv, maar dat is maar een kort stukje. Voor de rest is het best behoorlijk. In Oekraïne is de M02 behoorlijk goed, de M01 heeft wat slechte stukken maar is redelijk, de M07 van Kiev naar Jagodin is ronduit goed. In Kiev hebben wij overnacht in hotel Ekaterina Velikaya, op booking.com te vinden als Catherine the Great. Goed gelegen aan een doorgaande weg, in een nette wijk aan de noordkant van de stad, niet ver van de M07. Het personeel sprak Engels.

Verder hebben wij overnacht in Voronezh bij de Holiday Inn Express: modern, schoon, midden in Voronezh met gratis parkeren, met een mooie moderne supermarkt van Perekrestok vlakbij het hotel. Personeel spreekt Engels, kwaliteit is zoals we in West-Europa gewend zijn.

De andere overnachting in Rusland hadden we in Armavir, bij Grand Hotel Classic (ook op booking.com te vinden). Met de brede hoge gangen en klassiek ingerichte kamers een beetje een Scooby-Doo-hotel :mrgreen:, maar wel in orde. Personeel sprak geen Engels, maar was wel vriendelijk, parkeren op eigen terrein.

Beide hotels in Rusland deden ook de registratie voor ons, maar uiteindelijk waren ze bij de grens niet geïnteresseerd in die registratiepapiertjes.

Reken er wel op dat je in Oekraïne en vooral in Rusland, zelfs over grote doorgaande wegen als de M-4, per dag niet veel meer dan 700-800 km kan afleggen.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 20 nov 2017, 23:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door duikgek89 » ma 20 nov 2017, 23:49

^^
Je bedoelt de M07 Kiev - Yagodin.

Reken op lange wachttijden aan de grens UA--> PL. Ik zou gevoelsmatig via Lviv rijden, dan heb je tot Rivne 2x2 uitgezonderd een stuk bij Zhytomer. Daarna ook nbog wat 2x2 her en der. Bij Lviv heb je meer grensovergangen dus misschien ook wat meer opties om over uit te wijken bij wachttijden. Daarnaast kun je vanuit Rivne ook nog vrij makkelijk naar Ustyluch of Yagodin doorsteken mocht daar aanleiding voor zijn. Via de M07 rij je je min of meer vast op Yagodin en heb je in Polen ook nog de nodige enkelbaans stukken.

Ga je via Lviv (leuk stadje voor een stop!) bij Krakovets de grens over dan heb je in Polen volledig snelweg.

Kiev - Lviv kost je ca 6 uur rijtijd. Van Lviv naar Krakovets ca 30 minuten.
Kiev - Ustyluch kost je ca 5,5 uur.


Tanken doe ik daar vrijwel altijd bij WOG of OKKO. Beide zijn groen.

Edit: De M1 is 2x2 maar heeft veel dorpjes, daar kan politie zijn. In Kirti bij het knooppunt M1xM2 is een politiepost, evenals bij het binnen rijden van Kiev. Verder kom je er op de M6 ook een aantal tegen met duidelijke waarschuwingen en idiote snelheidbeperkingen.

Edit2: Rondweg Brovary is best een stukje om, schiet wel op maar het wegdek is niet je van het. Op een rustig tijdstip kun je net zo goed door Brovary rijden ondanks dat dat een stoplichten paradijs is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 nov 2017, 23:58

duikgek89 schreef:^^
Je bedoelt de M07 Kiev - Yagodin.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het ook aangepast.
Reken op lange wachttijden aan de grens UA--> PL. Ik zou gevoelsmatig via Lviv rijden, dan heb je tot Rivne 2x2 en ook daarna nog wat 2x2 her en der. Bij Lviv heb je meer grensovergangen dus misschien ook wat meer opties om over uit te wijken bij wachttijden. Daarnaast kun je vanuit Rivne ook nog vrij makkelijk naar Ustyluch of Yagodin doorsteken mocht daar aanleiding voor zijn. Via de M07 rij je je min of meer vast op Yagodin en heb je in Polen ook nog de nodige enkelbaans stukken.
Ik vond de M07 wel fijn rijden, de weg is niet heel druk, recht en je kunt er met gemak 100-110 km/u aanhouden. Het wegdek is ook goed in orde en er zijn geen grotere plaatsen op de route (alleen Korosten, Sarny en Kovel) en nauwelijks dorpspassages. Een tikje saai misschien maar wel vlot. De M06 heb ik niet gereden, maar die is volgens mij een stuk drukker.
Tanken doe ik daar vrijwel altijd bij WOG of OKKO. Beide zijn groen.
Aanrader inderdaad, beide ketens hebben ook moderne tankstations. Ik heb in Oekraïne ook bij die ketens getankt of onderweg een sanitaire stop gemaakt en/of wat te eten en drinken gekocht.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Gerhard » di 21 nov 2017, 0:05

In no time had ik al een automatisch bericht terug. Hopelijk komt er een persoonlijk antwoord.
Wel heb ik een foto gemaakt van de scan van de Clearance van de 2 mensen uit Zwitserland waaraan ik het nodige had gevraagd.
Ze zijn met de auto via de Ingur naar Abchazië gegaan.

Afbeelding

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Gerhard » di 21 nov 2017, 20:54

Vanochtend kreeg ik het volgend emailtje;

Аконсултә Маҵзура / Consular Service <visa@mfaapsny.org>

Good morning!
No private cars are allowed to cross the border, only public transport.

Dat zegt voorlopig genoeg.

Er kan natuurlijk van alles veranderen in de toekomst.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » di 21 nov 2017, 21:13

^^ Vrijwel hetzelfde als de mail die ik kreeg (van hetzelfde e-mailadres):
Good day, first You need to come to the Consular Departmant in Sukhum city on Monday, because we are not work at hollidays, the second You can cross the Ingur bordr only by Public transport or by food only
Je kunt het natuurlijk altijd proberen, er zijn blijkbaar mensen die het wel is gelukt om de grens te passeren met een eigen voertuig. Misschien moet je wat geluk hebben met de grenswachten, of helpt een beetje smeergeld wat...

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Gerhard » di 21 nov 2017, 21:50

@ Coen Tunnel; met:
de Oekraïense H65 tussen de grens met Rusland en Hlukhiv,

bedoel je de P65(=R65)? Ik vind geen H(=N)65.

De WOK en OKKO ken ik al uit Oekraïne. Goed en modern inderdaad. Het is me door een Pool aangeraden bij deze 2 ketens te tanken vanwege de goede/betere kwaliteit brandstof.
De wachttijd aan de grens van UA naar PL duurde van de zomer enkele uren.

Ik heb al jullie antwoorden gelezen en wat gestreetviewd en de hotel sites bezocht. Het ziet er inderdaad allemaal goed te doen uit.
Een dagje Istanboel zat al in de planning maar is niet echt nodig omdat ik daar al in 1987 en 1991 uitvoerig ben geweest. Dus Lviv of iets dergelijks zo ook kunnen.
En toch wil ik met de auto in Abchazië rijden.. :yes:
:denk:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » di 21 nov 2017, 22:10

Via Rusland dan, lange omreis dat wel. Kom je ook nog in Sochi. Kun je naar het suikerzoete stadje Krasnaja Poljana.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Gerhard » di 21 nov 2017, 22:29

^^ ja, via die kant kan ook. Had ik eerst ook in gedachte maar omdat die autoferry niet meer vaart had ik dat idee laten varen :p
Hopelijk bedoelt het MFA in het mailtje dan ook alleen het Ingur checkpoint en niet Psou.
Hoe kijken jullie tegen de autotrein van Villach naar Edirne aan? Onnodig of best makkelijk en te duur?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » di 21 nov 2017, 22:48

Nu ja, je kan gewoon vanaf Tbilisi via Vladikavkaz naar Krasnodar, Sochi en Sukhumi (Abchazië). Maar wat ik al zeg: het is een eind om.

Daarna kan je de Zwarte Zee kust af, langs Poetin's villa, naar Rostov.

Over die autotrein weet ik niets.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » di 21 nov 2017, 22:54

Gerhard schreef:@ Coen Tunnel; met:
de Oekraïense H65 tussen de grens met Rusland en Hlukhiv,

bedoel je de P65(=R65)? Ik vind geen H(=N)65.
P65, inderdaad.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 nov 2017, 23:56

Gerhard schreef:Good morning!
No private cars are allowed to cross the border, only public transport.
Begin dit jaar was ik aan de Georgische zijde van de administratieve grens. Een verslag daarvan kan in dit topic een paar pagina's terug gelezen worden.

In principe wordt de weg al bij het eerste Georgische checkpoint door middel van twee slagbomen afgesloten, inclusief een :C2: met een onderbord "service verhicles only". Bij ons bezoek stond weliswaar één slagboom open, waar enkele (Georgisch-geregistreerde) auto's met flinke snelheid aan voorbij reden, maar die bleken allemaal niet verder dan de brug en/of het tweede checkpoint van het leger te gaan. Over de Enguri-brug zelf hebben we geen auto zien rijden. Pas toen we terug liepen, kwam tussen beide Georgische checkpoints een (voormalig) VN-achtige Jeep voorbij met Abchazisch kenteken. Voor de rest zagen we naast de nodige voetgangers alleen huifkarren over de brug.
Gerhard schreef:Wel heb ik een foto gemaakt van de scan van de Clearance van de 2 mensen uit Zwitserland waaraan ik het nodige had gevraagd.
Heb ook al eens een verhaal van twee Zwitsers gelezen die de administratieve grens over de Enguri-brug hadden gemaakt. Voor de rest zijn er meer verhalen over geweigerde voertuigen te vinden, ook al aan de Georgische kant, dan succesvolle verhalen.
Coen Tunnel schreef:En Abchazië geeft ook transitvisa af, dus de Abchaziërs zelf hebben geen probleem met doorreizen richting Rusland.
Desalniettemin geven de Abchaziërs in principe geen transitvisa aan toeristen af. Dat in de praktijk af en toe eens toeristen van Georgië eenmalig naar Rusland doorrijzen (om vervolgens nooit meer naar Georgië te reizen) is iets anders, maar officieel wijzen de Abchaziërs op het gegeven dat je het 'land' via dezelfde 'grens'overgang moet verlaten, als dat je gekomen bent. ;)
Coen Tunnel schreef:Sowieso kun je de Inguri-grensovergang wel gebruiken zonder voertuig, waarbij je te voet over de brug loopt.
En dat is al een avontuur opzich! :yes:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Gerhard » vr 24 nov 2017, 0:05

Vandaag kreeg ik van het MFA van Abchazië een antwoord op mijn vraag van gisteren:

"Good morning!

Yes, You may cross "Psou" by car, but new invitation letter is needed!"

En uit Zuid-Ossetië kreeg ik een;

"Aanvraag voor een pas om de Republiek Zuid-Ossetië te bezoeken - de staat Alanya"
plus bijbehorende tekst. Een docx document.

Het is dus te doen allemaal. Er is geen bootverbinding tussen Novorossyisk en Burgas meer, antwoordde de rederij.
Dus wordt het denk ik via :write: Turkijë heen, Svaneti, Gori (Stalinmuseum), Kazbegi. Vladikakaz, Alagir, Zuid-Ossetië. Daarna via Armavir, Maikop, Tuapse, Sotsji naar Abchazië.
En dan via Rostov, Voronez, Koersk, Oekraïne, Polen, Duitsland naar huis..

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Gerhard » vr 24 nov 2017, 0:08

Coen Tunnel schreef:Sowieso kun je de Inguri-grensovergang wel gebruiken zonder voertuig, waarbij je te voet over de brug loopt. En dat is al een avontuur opzich! :yes:
De brug, door Duitse krijgsgevangenen gebouwd, is onlangs gerenoveerd. Nieuwe lik verf en geasfalteerd.
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 24 nov 2017, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Defecte quote

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 nov 2017, 0:30

Gerhard schreef: vr 24 nov 2017, 0:05 Vandaag kreeg ik van het MFA van Abchazië een antwoord op mijn vraag van gisteren:

"Good morning!

Yes, You may cross "Psou" by car, but new invitation letter is needed!"

En uit Zuid-Ossetië kreeg ik een;

"Aanvraag voor een pas om de Republiek Zuid-Ossetië te bezoeken - de staat Alanya"
plus bijbehorende tekst. Een docx document.

Het is dus te doen allemaal. Er is geen bootverbinding tussen Novorossyisk en Burgas meer, antwoordde de rederij.
Dus wordt het denk ik via :write: Turkijë heen, Svaneti, Gori (Stalinmuseum), Kazbegi. Vladikakaz, Alagir, Zuid-Ossetië. Daarna via Armavir, Maikop, Tuapse, Sotsji naar Abchazië.
En dan via Rostov, Voronez, Koersk, Oekraïne, Polen, Duitsland naar huis..
Klinkt goed allemaal! Ik ben benieuwd!

Plaats reactie