[AUS] Australië (Australia)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » vr 24 nov 2017, 20:28

Hoe vaak zou een gemiddelde Australiër eigenlijk tussen de grote steden reizen per auto? De afstanden zijn gigantisch, ik kan me voorstellen dat Sydney - Brisbane en Sydney - Melbourne nog wel eens gedaan wordt, maar bijvoorbeeld Adelaide - Perth of iets extreems als Cairns - Perth zou iets als een once-in-a-lifetime trip zijn voor een Australiër kan ik me voorstellen.

Wat ik bijvoorbeeld uit Canada op maak is dat verreweg de meeste Canadezen nooit verder dan 300-400 km van de Amerikaanse grens rijden en dus zelden tot nooit in de noordelijke driekwart van het land komen. Ik kan me voorstellen dat een gemiddelde Australiër uit één van de grote steden niet frequent diep de Outback inrijdt. Het zijn bepaald geen dagtrips. Misschien is Ayers Rock één van de nationale road trips die men één keer met het gezin onderneemt of zo.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Pino » vr 24 nov 2017, 22:21

^^ Met die "once in a lifetime" trips valt het toch wel tegen. Ex-Aussie Ds79m kan hier vast van alles aan toevoegen, maar toen ik in 2004 een roadtrip Darwin-Uluru-Alice Springs maakte, leverde dat vooral reacties op als "is dat niet saai", "waarom ga je niet vliegen?" en "die weg heeft maar negen bochten toch?" En die trip was nog ruim korter dan een trip vanaf de oostkust daarheen (zeker als je met eigen auto gaat en dus nog terug moet ook). Het is toch maar een heel select groepje dat interesse heeft in dit soort mega-roadtrips; in Australië is dat niet heel anders dan in Europa.

De Lasseter Highway trekt per dag vele malen minder auto's dan er passagiers aankomen op het vliegveld van Ayers Rock. En dat is dan nog inclusief de interstate toeristen die touren door het Red Centre, maar daar wel per vliegtuig naartoe komen. Het raakt aan een opmerking over de Outback die ik ooit las: we'll say that it's the true Australia, that our real spirit lays there. But most of us just fly over it on our way to Bali.

De routes tussen de hoofdsteden aan de oostkust (plus Adelaide) worden natuurlijk meer gebruikt. Zeggen dat je rijdt van Sydney naar Melbourne levert geen heel rare reacties op. Toch is ook daar het vliegen al snel een logischer oplossing, in ieder geval wanneer je in de ene hoofdstad woont en in de andere moet zijn. Rijden zal je altijd uren meer kosten. Rijden wordt echter al snel aantrekkelijker wanneer je buiten zo'n stad moet zijn en je dus méér nodig hebt dan vlucht+taxi. Niet voor niets hebben de hoofdroutes langs de kust van NSW en Queensland verkeerspieken in het vakantieseizoen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Ds79m » za 25 nov 2017, 11:08

Chris schreef: vr 24 nov 2017, 20:28 Hoe vaak zou een gemiddelde Australiër eigenlijk tussen de grote steden reizen per auto? De afstanden zijn gigantisch, ik kan me voorstellen dat Sydney - Brisbane en Sydney - Melbourne nog wel eens gedaan wordt, maar bijvoorbeeld Adelaide - Perth of iets extreems als Cairns - Perth zou iets als een once-in-a-lifetime trip zijn voor een Australiër kan ik me voorstellen
Zoals Pino ook al een beetje aangeeft, is het land heel anders, maar het leven van de gemiddelde Australiër niet zo heel afwijkend van wat we hier gewend zijn. Het zijn meestal gewoon mensen die in een stad wonen en een suffe kantoorbaan hebben. In het weekend is er dan tijd voor tripjes naar het bos, het water of barbecuën in het park, allemaal binnen de eigen stedelijke regio.

Als je vanuit Melbourne kijkt naar dagtripjes, dan kom je bijv. uit op het goudzoekersstadje Ballarat, de outlet van Geelong of de pinguïns op Phillip Island. Allemaal tripjes van al zo’n 100 km. Natuurschoon als The Grampians, Yarra Ranges of de Great Ocean Road zijn al gauw 200 km weg, wat voor een dagtrip minimaal 5 uur in de auto betekent. Dat zijn dus al gauw minimaal trips met een overnachting en als je dat dan nog uitbreidt naar grote reizen door de Outback, dan zijn het echte vakantiereizen. Daarbij kan ik me wel voorstellen dat als je het een paar keer hebt gedaan, je het ook wel weer hebt gezien.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » za 25 nov 2017, 11:26

Met een dag rijden kom je eigenlijk niet zo heel ver in Australië. Wij rijden in een dag naar Zuid-Frankrijk maar in Australië ben je dan maar een klein stuk van het continent over. Het zullen dus vooral de 'truckies' zijn die echt lange afstanden van 3.000+ kilometer rijden.

Maar zoals wij naar Zuid-Frankrijk gaan, gaat een gemiddelde inwoner van Sydney dan op vakantie naar Queensland? Of is het gewoon vliegen naar Bali. Voordat je vanaf NSW een eind Queensland in bent heb je ook al extreem ver gereden.

Eigenlijk wel apart zo'n groot land wat waarschijnlijk weinig inwoners echt kennen van lange reizen. Zou er vroeger ook niet zo'n road trip cultuur zijn geweest? Dat had je in de Verenigde Staten volgens mij nog wel een beetje. Al ken ik van forums en Facebook ook wel veel reacties van Amerikanen die nog nooit per auto buiten hun eigen regio van pakweg 7 staten zijn geweest.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Ds79m » za 25 nov 2017, 12:53

^^ Het punt met het reizen per auto door de Outback is dat de reis eigenlijk de bestemming is. Er zijn prachtige plekken als Uluru of King’s Canyon, maar zeker in combinatie met de afgelegen locatie zijn zelfs dat geen doelen waar je in 20 jaar per se vijf keer naartoe moet. Het gaat dus echt om de ervaring onderweg.

Zelf vond ik dat prachtig, zo’n lange reis door het absolute niets, en om daarin dan te picknicken of te genieten van de zonsopgang over de eindeloze vlakte. Verder is er niets, hooguit een mijnwerkersplaatsje of een struisvogelfarm. Met dat gegeven kan ik me wel voorstellen dat het Australische publiek om dit soort reizen meerdere malen te ondernemen in eigen land beperkt is. De gemiddelde Australiër zal dan eerder reizen naar een andere stad of de Gold Coast of Great Barrier Reef en voor het avontuur naar Europa of de VS gaan. Aan lange reizen zijn ze toch al gewend.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Pino » za 25 nov 2017, 14:24

Ik denk ook dat de echte liefhebbers van het rijden door de Outback eerder met een 4WD over afgelegen tracks zouden gaan rijden dan dat ze kilometers gaan vreten met lange ritten over Outback-asfalt.

Wat betreft de vakantiebestemming van de gemiddelde Aussie: vliegen naar Zuid-Oost Azië is steeds populairder geworden, mede met dank aan het lage prijspeil ter plaatse en low cost vliegen. In de tijd dat die bestemmingen nog wat moeilijker bereikbaar waren, zocht men volgens mij meestal een mooie plek aan de kust op. Maar dankzij het Australische klimaat hoeven mensen nooit echt ver weg voor een zomervakantie met fijn weer. Zeker vanuit Sydney hoef je niet zo ver als wij naar Zuid-Frankrijk; de noordkust van NSW en het zuiden van Queensland zijn ruim dichterbij en volstaan prima.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » za 25 nov 2017, 14:37

Doet men ook aan overwinteren in Queensland? Sunshine Coast en Gold Coast lijken wel populaire subtropische bestemmingen te zijn. In Melbourne is het in de winter maar een graad of 14, Tasmania is nog iets frisser en ook Canberra is vanwege de hoge ligging wat kouder in de winter. Sydney heeft ook geen zwembroekweer het hele jaar door.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Pino » wo 29 nov 2017, 22:18

^^ Je hebt er ongetwijfeld wel wat oudere mensen met een tweede huis in Queensland, die daar vervolgens de hele winter gaan zitten omwille van het betere weer. En in algemene zin probeert Queensland nog wel eens wat (werkende) mensen naar zichzelf toe te trekken met verhalen over hoe fantastisch het weer daar is. Maar de Europese stijl van overwinteren, waarin aan Noord-Europeanen de overcapaciteit van Zuid-Spaanse badplaatsen wordt aangeboden tegen behoorlijk lage prijzen, bestaat volgens mij niet. Zo'n Zuid-Spaanse badplaats zou zonder dumpprijs echt volledig uitgestorven zijn gedurende de winter; Zuid-Oost Queensland heeft meer natuurlijke aanloop (al was het alleen maar omdat het aardige weekend-breaks zijn vanuit Brisbane). De prijzen zijn lager, het is er niet superdruk, maar er is nog genoeg te doen om de kamers niet langdurig voor bijna niets te verhuren aan mensen uit Melbourne, Canberra of Tasmania.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » zo 03 dec 2017, 10:36

Een krab-o-duct op Christmas Island.
More than 20 kilometres of plastic barriers are in place to direct the crabs away from the island’s roads and into 31 crab underpasses - as will as a five metre-high crab bridge crossing one of the areas busiest roads, which has apparently become something of a tourist attraction in its own right.
Afbeelding

Afbeelding

Via: http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... sland.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » di 07 aug 2018, 23:01

Australië heeft vandaag de grens van 25 miljoen inwoners bereikt.

http://www.abs.gov.au/ausstats/abs%40.n ... enDocument

“Australia’s population has increased more than sixfold since 1901 when it was 3.8 million.

“By 1918 it had grown to 5 million, it had doubled to 10 million by 1959 and reached 20 million in October 2004. It has been just over 2.5 years since we reached 24 million in January 2016.”

The overall total population increase is estimated to be one person every 1 minute and 23 seconds. Within this there is estimated to be:

* one birth every 1 minute and 42 seconds;
* one death every 3 minutes and 16 seconds;
* one person arriving to live in Australia every 1 minute and 1 second; and
* one Australian resident leaving to live overseas every 1 minute and 51 seconds.

In 1901, 36 per cent of Australians lived in capital cities and 64 per cent in other urban and rural areas in Australia. In 2017, this has reversed with 67 per cent of us living in capital cities and 33 per cent in other urban and rural areas.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » za 25 aug 2018, 15:24

Australië heeft weer eens een "leadership spill" gehad. Dit is een Australische term voor een zittend partijleider (die dus premier kan zijn) die wordt vervangen door een uitdager binnen dezelfde partij. Men noemt dat ook wel een democratische coup. Scott Morrison is nu de nieuwe premier

Australië heeft een lange geschiedenis van leadership spills maar ze nemen in frequentie toe, en het komt voor bij beide traditionele machtspartijen (Labor en Liberal). De overgang van een stabiele regering is wel abrupt geweest, John Howard was tussen 1996 en 2007 onafgebroken premier van Australië, daarna volgden 3 Laborregeringen waarvan geen één premier de termijn afmaakte, nu gevolgd door 3 Liberalregeringen waarvan er ook nog geen één premier de termijn heeft afgemaakt. In 10 jaar zijn er 6 premiers geweest.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door ronny forgeron » vr 07 sep 2018, 14:50

Ben nu een week in Australie en wat valt me op. De rijstroken zijn erg smal, zeker in verhouding tot het grotere aantal brede auto's, SUV's en amerikaanse trucks. Voor de hoofdwegen zijn de groenlicht periodes erg lang, zijwegen krijgen zo weinig groentijd dat maar een paar voertuigen door kunnen. Veel doorgaande wegen in bebouwd gebied hebben drie stroken per rijrichting maar tussen 9am en 5pm mag op de meest linkse strook geparkeerd worden dus het is goed opletten op tijd naar de middenstrook te gaan. Er mag links en rechts ingehaald worden doch op motorways vermelden.borden dat" unnecessary not keeping left will be punished by a $110 fine". Geen speedlimit voor trucks slechts de algemene snelheidsbeperking dus trucks op de meest rechter baan met 110km/h. Net als in de US dus geen langzamere trucktreintjes op de linker strook zoals in Europa op de rechterstrook. Kruispunten en zebra's moeten vrijgehouden worden dus geen aansluiten bij file. Waarschuwingsborden dreigen met hoge boetes en verlies rijbewijs.
Wat het meest opvalt is het relaxte en brits beschaafde rijgedrag, invoegen, ritsen etc is geen enkel probleem iedereen geeft de ruimte.
Tot slot, tolwegen hebben maar af en toe een scanportaal ( Noors systeem, transponder tag of internetaanmelding) dus snelweg af en paar aansluitingen later er weer op bespaart je de tol.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door ronny forgeron » za 08 sep 2018, 9:29

Gisteren de M1 van Kiama naar Sydney gereden. Zeer bochtig en steile hellingen af en toe. Type Duitse autobahn jaren 30.
Veel snelheidscontroles, politiewagens langs de weg en cameras precies waar het van 110max 80 wordt.
Vandaag de M31 en M23 van Sydney naar Canberra. Veel slechte stukken beton. Hoewel benoemd als een motorway voldoen de wegen niet aan die norm. Gevaarlijke driveways, haakse afslagen/opritten aan linkerzijde en afslagen opritten door de middenberm naar rechts. Middenbermdoorsteken als U-turn en naar landwegen zonder uitvoegstrook worden aangekondigd met een groen vierkant schild met wit andreaskruis en de afstand bv 200m en bij de doorsteek zelf.
De M23 is voor de oostelijke rijbanen deels een oude highway vol bochten en voor de westelijke een nieuwe rechtlopende en grote bochten van de oostelijke weg afsnijdend. Afstand tussen de beide soms honderden meters.
Ook weer veel snelheidscontroles vanuit verdekt opgestelde politiewagens
Meest merkwaardige; af en toe een fietssymbool op de vluchtstrook geschilderd en bij opritten waarschuwingen voor fietsers van rechts.... Alleen gisteren op M1 een enkele fietser gezien, type mountainbike met rugzak
Laatst gewijzigd door ronny forgeron op za 08 sep 2018, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » za 08 sep 2018, 9:43

De weg van Sydney naar Canberra (en Melbourne) is de Hume Highway. Volgens mij wordt alleen de eerste ~40 kilometer vanuit Sydney als echte snelweg beschouwd, de rest is een dual carriageway met de substandaard elementen die je beschrijft.

Noordelijk van Sydney heb je dat ook met de Pacific Highway. De nieuwe delen zijn een echte snelweg, maar het oudere deel tussen Port Macquarie en Newcastle kent gelijkvloerse kruispunten.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door ronny forgeron » za 08 sep 2018, 22:47

Ja dat klopt alleen eerste stuk vanaf Sydney is echte motorway, maar de hele route M31/M23 naar Canberra wordt aangegeven als M weg en heeft een Vmax van 110. Alleen vlak bij Canberra wordt het dan A23

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Pino » za 08 sep 2018, 23:16

Chris schreef: za 08 sep 2018, 9:43 Noordelijk van Sydney heb je dat ook met de Pacific Highway. De nieuwe delen zijn een echte snelweg, maar het oudere deel tussen Port Macquarie en Newcastle kent gelijkvloerse kruispunten.
Ook hier is het eerste stuk na Sydney een echte snelweg. Tot midden jaren '90 had je zowel op de Hume Highway als op de verbindingen naar Brisbane alleen snelwegen tegen de grote steden aan (een kilometer of 100, op de Pacific Highway was het tot kort voor Newcastle vanuit Sydney en tot Coolangatta vanuit Brisbane) en daartussen was dan alles enkelbaans. Met hier en daar wat stukken 2+1, maar ook met passages van plaatsjes.

Daarna is men langzaam maar zeker gaan uitbouwen, maar dat was op de Pacific Highway in eerste instantie met als doel de wegen 2x2 te maken en ongelijkvloers op de drukkere kruisingen. Snelweg was niet gevraagd. Het stuk Newcastle-Port Macquarie is op die basis uitgebouwd. Bij de nog wat latere projecten ging men naar volledig ongelijkvloers. Vaak waren dat ook projecten waar de highway over flinke stukken werd verlegd waardoor erftoegang minder problematisch was. Maar dit zijn wel de projecten halverwege het traject Sydney-Brisbane die in eerste instantie niet zo'n prioriteit hadden vanwege de lagere gebruikersaantallen.

De uitbouw van de Hume Highway is niet zo gestructureerd verlopen als die van de Pacific Highway. Die hap-snap-natuur heeft er vermoedelijk voor gezorgd dat de rustigste stukken tussen Canberra en de grens met Victoria de meest beperkte upgrades kregen. Hoe dan ook praat je hier over stukken waar de intensiteiten laag genoeg liggen om gelijkvloers afslaan veilig mogelijk te maken. Je moet daar uiteraard wel op ingesteld zijn, en misschien helpt de prefix M dan niet.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door ronny forgeron » za 08 sep 2018, 23:26

Dit is ook al in eerdere bijdragen genoemd, het is niet zo'n probleem omdat de verkeersintensiteit laag is.
Gisteren was een zaterdag, en ik vond de intensiteit hoog. Veel vrachtverkeer ook. Vaak lang wachten wanneer je links achter een langzamer voertuig reed tot je in kon halen vanwege de treintjes op de rechterbaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » zo 09 sep 2018, 9:36

Tussen Canberra en de grens met Victoria rijden maar 10.000 - 12.000 voertuigen per dag. Er zijn landen waar je daarvoor een volwaardige autosnelweg krijgt, maar ook landen waarbij je het met een enkelbaans weg moet doen. Dit is een tussenoplossing, volledig ongelijkvloers over zo'n grote afstand is best kostbaar, terwijl er volgens mij geen reistijdwinst mee te halen is, ik dacht dat de Hume Highway geen verkeerslichten heeft.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door ronny forgeron » zo 09 sep 2018, 15:01

Vandaag eerst de B23 naar Cooma. Heel veel dode kangaroos en koala's inde bermen. Naar Jindabyne en dan de Alpine road door het Kosiuzcko national park. Spectaculair, smalle weg met vele hairpins en steile hellingen over 150km. Dan de B400 naar Albury. Max100 maar niet breed en vele lange curves. Weer de M31 verder naar Melbourne, zelfde situatie als gisteren niet op motorway nivo, vele haakse kruisingen. Oostelijk rijbanen gewoon een oude highway. Inderdaad geen verkeerslichten.
Maar wel veel verkeer. Ligt misschien aan de zondag? Veel SUV's met ski's op het dak richting huiswaarts.
Lastig rijden want iedereen wil geen bekeuring ( veel politie in civiele auto's en camera opstellingen) en rijdt dus tussen 110 en 115, geeft treintjes links en rechts en lange inhaaltijden.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door ronny forgeron » vr 14 sep 2018, 14:54

Ten zuiden van Melbourne de M420 en de M780 gereden. Een reeks van kruispunten, rotondes, Uturns en afslagen door de middenberm. En zelfs vele verkeerslichten...
Alleen de midden en zijbermbeveilingen doen aan een motorway denken, geen geleiderail maar olifantsdraad net als in Zweden.
De M1 vanuit de stad oostwaarts is wel een echte motorway, 5 rijstroken geleidelijk over 50 km terug naar 2. Daarna houdt ook het goede wegdek op, overal buiten de stedelijke gebieden is de wegverharding meer geteerd gravel dan asfalt. Dus spoorvorming, potholes, hobbelig en ongelijk wegdek en zelfs wasbordwegen. En veel bandenlawaai.
Laatst gewijzigd door ronny forgeron op za 15 sep 2018, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » vr 14 sep 2018, 14:57

Een chipseal verharding is dat volgens mij. Ik kwam dat vorige maand ook in Frankrijk tegen: wat een herrie inderdaad. Het is een soort gravel op bindmiddel.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door ronny forgeron » ma 17 sep 2018, 12:16

De M1 van Melbourne naar Geelong is een volwaardige motorway. Maar ook hier wanneer je buiten het stadsgebied komt sealed gravel ipv asfalt. Wel ook bij drie rijstroken rechts en links een vluchtstrook.
De B100 ook bekend als the Great Ocean Road is een fraaie weg, maar merendeels slecht wegdek. De hele route zijn er wegwerkzaamheden, vaak alleen lapwerk. Opvallend, veel aanwijzingen en verkeersborden zijn ook in het chinees, vanwege de vele chinese touristen op deze route die geen engels kennen en vele overtredingen begingen begrijp ik.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door ronny forgeron » wo 19 sep 2018, 13:22

Gisteren van Warrnambool terug naar Melbourne, en vandaag verder naar Eden. De navigatie geeft veelal route via B of C wegen omdat dat korter is dan bv de A1. B120 en B140 naar Geelong, en C105 en B500/C620 richting Eden. Het maakt qua snelheid niets uit, de maximum snelheid is overal 100km/h. Het is wel zeer rustig op die wegen, enkel wat trucks maar die zijn erg vervelend. Het wegdek is overal vaak slecht en bij meer dan 80 is het gebonk en getril zeer onplezierig. De 34 wheeler trucks rijden echter wel 100 en harder en rijden tot op je achterbumper en proberen steeds in te halen.
De M1 oostwaarts vanuit Melbourne is na 70 km ook geen echte snelweg meer, veel ongelijkvloerse kruisingen, en uiteindelijk dorpspassages met snelheidslimieten van 80 en 60 en verkeerslichten. Juist op die stukken is het maximum buiten de bebouwing juist 110 ipv 100 op het stuk echte motorway daarvoor. De A1 in het vervolgtraject kent een reeks van wegwerkzaamheden met limieten van 40km. Op veel plaatsen wordt de weg van twee naar drie rijstroken plus vluchtstroken verbreed. Maar alles zonder fundatie, er wordt zand afgeschraapt, een laag gravel gestort en gewalst. Net zo hobbelig als de bestaande rijbaan ernaast.
De laatste 100km naar Eden bergachtig, bochtig en smal. Maar ook daar zie je af en toe boskap en afgravingen in voorbereiding op verbreding. Project upgrade A1 East staat op borden vermeld.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door ronny forgeron » vr 21 sep 2018, 13:25

Van Eden naar Batesman Bay is de A1 al behoorlijk aangepast en uitgebouwd, 3 of soms 4 rijstroken op de hellingen plus vluchtstroken. Voor een stuk de parallele route de Touristic Road 9 gevolgd een fraaie weg, maar vaak smal met afgebrokkelde randen en toch max 100. Ik vond 70 eigenlijk de enig acceptabele snelheid.
Benoorden Batemans Bay is de A1 veelal al volledig uitgebouwd, 3 of 4 rijstroken plus vluchtstroken. En op veel plaatsen verleggingen en bochtafsnijdingen.
Laatst gewijzigd door ronny forgeron op wo 26 sep 2018, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door ronny forgeron » wo 26 sep 2018, 13:56

De M1 van Sydney naar Newcastle volledig gereden, tweederde van de afstand roadworks, de zeer brede middenberm wordt gebruikt voor verbreding. Verbetering is ook wel nodig , het beton is op veel plaatsen erg slecht. Een local vertelde me dat er gerommeld is bij de bouw, te weinig fundatie en slecht cement.
Hij vertelde me ook dat de belijning voorheen amerikaans was, dus gele midden strepen en gele lijnen naast de middenbermen, maar nu alles wit. Nog wel gele reflectoren waar vroeger gele lijnen waren. Links rood en rechts wit, rijstrookscheiding ook wit.
Wat me verder opvalt en ook bevalt, is verkeerslichten aan overkant kruispunten, uitlaten van bussen en vrachtwagens middels smokestacks dus geen uitlaatgassen in your face. Verkeersborden is een mengeling van amerikaans en brits (europees).
Vandaag de campus van Newcastle University bezocht, duizenden auto's op de vele parkings. Van studenten dus. Er is geen aanschafbelasting op auto's, alleen 10%GST, en geen wegenbelasting of houderschapsbelasting. Alleen een bescheiden registratiefee, die voor gepensioneerden gratis is. Na de laatste prijsverhogingen deze week schommelen de benzineprijzen rond de euro per liter. Allemaal goed te doen dus.
Zag overigens een publicatie van de Australische regering waaruit bleek dat Nederland de hoogste benzineprijzen ter wereld heeft, gevolgd door Italie en Noorwegen. Wel heeft Nederland een in vergelijking heel lage netto prijs voor belastingen, en Australie samen met Mexico juist een heel hoge netto priis. Dus hoge belastingen drukt de ondernemerswinsten en de consumenten koopkracht.
Je ziet het ook in de supermarkten, de GST op voedsel is 0% ( op alles wat in NL 21% is hier 10%) maar de prijzen zijn niet lager, ook niet in de vele Aldi's.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » wo 26 sep 2018, 14:12

Australië zal ook wel een deel van het voedsel moeten importeren van ver, wat zijn effect zal hebben op de voedselprijzen. Overigens is Nederland qua boodschappen relatief goedkoop in West-Europa. Behalve bij de discounters in Duitsland betaal je in de meeste landen meer voor je boodschappen dan in Nederland.

Ik denk dat in zulke landen nog wel eens onderschat wordt hoe goedkoop autorijden is vergeleken met Nederland / Europa. Men klaagt over de brandstofprijzen maar dat is in Nederland maar een deel van je autokosten, je hebt ook MRB en BPM. Daarom kopen mensen daar vaak een nieuwe auto, in plaats van een occasion zoals in Nederland. In Nederland is het normaal om een fatsoenlijke tweedehands auto te kopen, maar in veel landen is niet zo'n goede occasionmarkt, de insteek is daar vaak van: als iemand hem wegdoet zal er wel een hoop mis mee zijn. Dus occasions hebben daar vaker een slechte naam met gebreken en teruggedraaide tellers.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door ronny forgeron » vr 28 sep 2018, 7:16

Eenmaal buiten de steden en langs de motorways zijn er maar weinig tankstations. Langs de snelweg bijna altijd BP of Caltex. BP hanteert langs de motorway lagere prijzen dan in de stedelijke gebieden.
Daar is er op vrijwel elke straathoek een pompstation. Vooral BP, gevolgd door Caltex,Shell en Mobil. En een behoorlijk aantal lokale en goedkope merken, zoals United, Metro, Metco en anderen.
De Shell pompen hebben altijd een Coles Express, Coles is een grote Australische supermarkt keten.
De Mobil stations (Exxon wordt nergens genoemd) zijn altijd onderdeel van een grote 7Eleven.
BP heeft de bekende Wild Beans winkeltjes en Caltex de Starmarket zoals Texaco die ook in NL had.
Caltex als merk komt nog in heel Zuid-Oost Azie en China voor, in Europa al heel lang verdwenen, werd het Cal deel met de naam Chevron dat later weer door het Tex deel als Texaco werd overgenomen.
Alle tankstations verkopen ook LPG, dat met 45 a 50 cent per liter tegenover 90 a 110 cent per liter voor E10 of U91 zeer interessant is vanwege ontbreken motorrijtuigen, houderschaps of road tax. Diesel was vroeger goedkoper dan benzine, dus heel veel diesels vooral de SUV's en Pickups, maar de afgelopen tijd gelijk aan de standaard benzine prijs vanwege nieuwe anti diesel politiek. Na de prijsverhogingen van vorige week is diesel nu weer iets goedkoper want niet in prijs gestegen.
Er wordt veel geklaagd over gerommel met de pomptelwerken, er is geen IJkwezen en regelmatig worden vooral de goedkope pompen betrapt op meer liters verkopen dan in een tank passen...
Tankte zelf gister goedkoop, er ging bij zelfde stand benzinemeter 50 liter in tegen 45 bij andere tankbeurten..
Waarom dat bij bepaalde tankstations zo is vermoed ik wel maar schrijf dat liever niet in deze policor tijden..

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door ronny forgeron » di 04 dec 2018, 17:45

Nog wat foto's van de september trip
De B23 van Canberra naar Cooma
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
To Jindabyne
Afbeelding

To the Kosciuszko national Park
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door waldo79 » ma 24 dec 2018, 8:37

Mooi winters plaatje, die laatste 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » za 18 mei 2019, 16:29

Vandaag waren er federale verkiezingen in Australië. Tegen alle peilingen in lijkt de zittende centrum-rechtse regering van de Liberal–National Coalition de verkiezingen gaan te winnen. De leider van de Labor Party is al teruggetreden vanwege het onverwacht slechte resultaat. Eigenlijk alle peilingen van de afgelopen 2 jaar gaven non-stop 50+ procent aan voor de Labor Party, maar ze staan nu in de projecties behoorlijk veel te kort van een meerderheid (66 van de benodigde 76 zetels voor een meerderheid).

Plaats reactie