[N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door T-hijs » wo 22 nov 2017, 20:21

Schelpenpaadje schreef:(...) Als je puur zou kijken naar intensiteiten en bereikbaarheid dan zou tussen Marssum en Wognum een 2x1 stroomweg ook wel voldoende zijn geweest.
Wognum ligt in West-Friesland. Wellicht bedoel je Wirdum? ;)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Vinny » wo 22 nov 2017, 20:31

Expres de grote steden Leeuwarden en Alkmaar niet noemen. Dan lijkt het kleiner :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door ibodejoode » do 23 nov 2017, 0:09

T-hijs schreef:
Schelpenpaadje schreef:(...) Als je puur zou kijken naar intensiteiten en bereikbaarheid dan zou tussen Marssum en Wognum een 2x1 stroomweg ook wel voldoende zijn geweest.
Wognum ligt in West-Friesland. Wellicht bedoel je Wirdum? ;)
De intensiteiten vanaf Wognum (A7) bij Hoorn via kop Afsluitdijk tot Leeuwarden (via A31) zijn dusdanig dat 2x1 stroomweg voorlopig voldoende zou zijn geweest. Afsluitdijk 2x2 is indertijd gekozen omdat m.n. door de wind op de dijk de weg onveilig was. Tegenwoordig zou 2x2 ter hoogte van de bruggen Afsluitdijk wel nodig zijn, omdat deze geregeld 10-15 min. open staan. Daar krijg je met enkelstrooks teveel file. Kop Afsluitdijk- Harlingen is 2x2 ongelijkvloers autoweg geworden door het grote aantal dodelijke ongelukken. Met het aantal van ca. 20.000 mtv/etm had Harlingen dus met 2x1 toegekund.

Feit is dat onze provincie Friesland een aantal grote zakken met geld had. En dat in de infrastructuur, lees wegen, gestopt heeft. Die pot is enerzijds gevuld door de verkochte aandelen van NUON, anderzijds door de rijksbijdrage van het niet doorgaan van de ZuiderzeeSPOORlijn.

De provinciale politiek heeft besloten dat geld te stoppen in wegen. Zie Harlingen, Joure, Haak Leeuwarden, Centrale As, Drachten-Appelscha etc. etc. Nu vind ikzelf als ex wegenbouwer dat prachtig, ik ben veel in Harlingen wezen kijken naar de voortgang, maar in Friesland hadden/hebben we maar 2 knelpunten, dat was het verkeer rond Leeuwarden zuidwest en rotonde Joure.

Joure-Heerenveen-Drachten is natuurlijk ook niet lekker (50-60.000 mtv/etm.), vooral de knoopunten Heerenveen en Drachten, maar wat we nu straks hebben aan wegeninfrastructuur is natuurlijk "top of the bill" vergeleken met de rest van Nederland.

Terug naar Harlingen, afgelopen 9 jaren dat ik in Franeker woon een paar honderd keer door Harlingen gereden, af en toe bij brug open in een "file" gestaan, maar onvergelijkbaar met de 45 jaar daarvoor in de Randstad waar ik woonde en werkte. In 1971 stond ik al vaak lang stil in de file voor de "oude" brug in Vianen van de A2.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » do 23 nov 2017, 12:46

^^ Ik bedoelde inderdaad gewoon Marssum en Wognum. Qua intensiteit zijn de A31 en de A7 op de Afsluitdijk en door de Wieringermeerpolder vrij overbodig. Dat ze er liggen is meer een kwestie van veiligheid en comfort. En daar kunnen we blij mee zijn, want het brengt vele relaties tussen Friesland en Noord-Holland stukken dichter bij elkaar.

Verder klopt wat Vinny zegt dat tracés verder buiten Harlingen zijn onderzocht maar wegens te grote aantasting van het landschap/natuur ongeschikt zijn bevonden.
Mede door het blijven bestaan van de doorsnijding is besloten de weg dan maar zo goed mogelijk in te passen, zodat de beide helften van Harlingen minder van elkaar gescheiden zijn. De nieuwe weg kan nog altijd maar op een paar plaatsen worden overgestoken, maar een verdiepte ligging is vele malen beter dan metershoge geluidsschermen bovenop een dijk.

Het klopt dat Friesland flink in de buidel heeft getast voor de verbetering van het wegennet. Dit is vooral te danken aan het afblazen van de Zuiderzeespoorlijn. Doordat gericht knelpunten en missing links zijn aangepast is het rendement van deze investeringen groter dan alleen het asfalt en beton dat er is bijgekomen. Het heeft een robuust netwerk opgeleverd met nog maar een paar verbeterpunten (verbreding A7 Joure-Heerenveen, uitbreiding KP Heerenveen en Drachten, aquaduct Scharsterrijn en een stroomweg tussen Sneek en Leeuwarden).
De bruidsschat (NUON-gelden) heeft hier maar beperkt aan bijgedragen, deze is bestemd als reserveringsfonds en reserve voor de langere termijn en wordt tot nu toe vooral gebruikt voor meer directe vormen van bevordering van de economie en werkgelegenheid, zoals het bieden van financieringsmogelijkheden aan het bedrijfsleven.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door T-hijs » do 23 nov 2017, 13:00

^^ Fair enough, point taken, shutting up. ;)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Coen Tunnel » do 23 nov 2017, 19:03

Schelpenpaadje schreef:^^ Ik bedoelde inderdaad gewoon Marssum en Wognum. Qua intensiteit zijn de A31 en de A7 op de Afsluitdijk en door de Wieringermeerpolder vrij overbodig. Dat ze er liggen is meer een kwestie van veiligheid en comfort. En daar kunnen we blij mee zijn, want het brengt vele relaties tussen Friesland en Noord-Holland stukken dichter bij elkaar.
Dit zijn intensiteiten die in veel andere Europese landen al lang een snelweg rechtvaardigen. Ook al levert het nog niet direct files op.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Sendis » vr 24 nov 2017, 11:55

Als geboren en gedeeltelijk ook getogen Harlinger heb ik die "tweedeling" nooit zo ervaren; het komt op mij meer over als modieus gebrabbel van planologen die kennelijk een hekel hebben aan zichtbare infrastructuur. Nu ligt er - als typisch Hollands compromis- een "sloot" in plaats van een "dijk", dus die tweedeling is er nog steeds. Volledige ondertunneling was te duur, maar die had de stad echt weer één gemaakt natuurlijk. Neemt niet weg dat het een mooie weg is geworden, maar functioneel vind ik die lange greppel dus niet.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Peter » vr 24 nov 2017, 13:48

Er was natuurlijk een 2-deling oud en nieuw. Oosterpark is natuurlijk een jaren 70-80 wijk, waar veel van het westelijk deel ouder is. Maar Delft werd ook niet feitelijk verdeeld door de viaduct-spoorlijn. Dat speelde wel iets meer bij Rijswijk destijds of Voorburg (met gelijkvloerse trein en deels A12 landing) of nu nog de N7 in Groningen. Maar dat was een feitelijke barrierewerking, niet politiek-psychologisch (zoals nu met de A10-zuid lijkt te zijn)

Als er geen aquaduct nodig was geweest bij Harlingen (lees: vaak openstaande brug zeer onwenselijk), had de rest ook niet verdiept aangelegd geworden bij verdubbeling vermoed ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door ibodejoode » vr 24 nov 2017, 20:49

Peter schreef:Er was natuurlijk een 2-deling oud en nieuw. Oosterpark is natuurlijk een jaren 70-80 wijk, waar veel van het westelijk deel ouder is. Maar Delft werd ook niet feitelijk verdeeld door de viaduct-spoorlijn. Dat speelde wel iets meer bij Rijswijk destijds of Voorburg (met gelijkvloerse trein en deels A12 landing) of nu nog de N7 in Groningen. Maar dat was een feitelijke barrierewerking, niet politiek-psychologisch (zoals nu met de A10-zuid lijkt te zijn)

Als er geen aquaduct nodig was geweest bij Harlingen (lees: vaak openstaande brug zeer onwenselijk), had de rest ook niet verdiept aangelegd geworden bij verdubbeling vermoed ik.
Ik gaf in mijn verhaal aan dat ik de open brug nooit als zo storend heb ervaren. Brug ging snel open en dicht. Kostte je een paar minuten. Files (en wat voor files ?) waren snel opgelost. In het verlengde hiervan liggen de bruggen bij Kornwerderzand (A7). Als er echt een wachttijd (10-15 min.), lees file probleem is, dan is het daar. En dat wordt voorlopig niet opgelost. De tweedeling van Harlingen zoals hierboven aangegeven is inderdaad hetzelfde gebleven, de bestaande wegen liggen nu over i.p.v. onder een viaduct, zijn even smal gebleven en er is niets bijgekomen. Misschien dat de op- en afritten nu wat beter gaan functioneren.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door jelger » vr 24 nov 2017, 21:47

Een verdiepte ligging is misschien ook een kloof of scheiding als een dijk/talud, maar biedt veel meer mogelijkheden in de toekomst om die kloof te 'overbruggen'.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Vinny » vr 24 nov 2017, 22:24

ibodejoode schreef: vr 24 nov 2017, 20:49
Peter schreef:Er was natuurlijk een 2-deling oud en nieuw. Oosterpark is natuurlijk een jaren 70-80 wijk, waar veel van het westelijk deel ouder is. Maar Delft werd ook niet feitelijk verdeeld door de viaduct-spoorlijn. Dat speelde wel iets meer bij Rijswijk destijds of Voorburg (met gelijkvloerse trein en deels A12 landing) of nu nog de N7 in Groningen. Maar dat was een feitelijke barrierewerking, niet politiek-psychologisch (zoals nu met de A10-zuid lijkt te zijn)

Als er geen aquaduct nodig was geweest bij Harlingen (lees: vaak openstaande brug zeer onwenselijk), had de rest ook niet verdiept aangelegd geworden bij verdubbeling vermoed ik.
Ik gaf in mijn verhaal aan dat ik de open brug nooit als zo storend heb ervaren. Brug ging snel open en dicht. Kostte je een paar minuten. Files (en wat voor files ?) waren snel opgelost. In het verlengde hiervan liggen de bruggen bij Kornwerderzand (A7). Als er echt een wachttijd (10-15 min.), lees file probleem is, dan is het daar. En dat wordt voorlopig niet opgelost. De tweedeling van Harlingen zoals hierboven aangegeven is inderdaad hetzelfde gebleven, de bestaande wegen liggen nu over i.p.v. onder een viaduct, zijn even smal gebleven en er is niets bijgekomen. Misschien dat de op- en afritten nu wat beter gaan functioneren.
De tweedeling hoef je niet te ervaren maar hij was er natuurlijk wel. Hier zie je bijvoorbeeld bebouwing vlak langs de weg: https://goo.gl/maps/qFZkLVcAGE82
Voor nieuwe situaties wordt dit door de wetgever onwenselijk geacht. Het verbreden van de weg zou twee dingen betekenen:
- sloop van de direct aan de weg gelegen opstallen
- het braakliggende terrein (even terug in beeld) kan niet zomaar worden ontwikkeld.

Je kunt zoiets met geluidsschermen op een talud oplossen, maar dat levert veel visuele hinder op. Een verdiepte ligging vermindert de overlast voor de omgeving en houdt ook in dat het geluid al wordt geweerd, zodat eventuele bebouwing dichter op de weg kan plaats vinden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Beetle
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 16:56

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Beetle » za 25 nov 2017, 18:28

jelger schreef: vr 24 nov 2017, 21:47 Een verdiepte ligging is misschien ook een kloof of scheiding als een dijk/talud, maar biedt veel meer mogelijkheden in de toekomst om die kloof te 'overbruggen'.
Daar zitten zo veel haken en ogen aan, dat lijkt me een zinloze weg. De reden waarom er voor de verdiepte weg werd gekozen en niet voor een tunnel waren niet alleen de kosten die ermee gemoeid zijn maar ook de veiligheidseisen die er voor tunnels worden geëist. Dat de A2 tunnel er kwam bij Utrecht is op zich ook een wonder maar men heeft er toch voor gekozen aangezien er veel mensen langs het tracé wonen.
De zuidring van Groningen wordt ook een opengewerkte bak met een paar meter uitzondering voor het bos dat er ooit lag. De twee helften van het bos worden zo weer samengevoegd. Maar verder heet het dan technisch geen tunnel maar een verdiepte weg, alleen al vanwege die eisen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door jelger » za 25 nov 2017, 18:46

Ik denk dat je de aard van mijn opmerking een beetje miste: ik bedoelde niet te zeggen slsnog er een tunnel van maken, maar kleinere overspanningen diebij kunnen dragen aan makkelijker interactie tussen beide helften Harlingen. Of dat nodig is of dat ervraag naar is weet ik niet, en doet er ook niet veel toe nu. Toekomstige inzichten kennen we niet.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » za 25 nov 2017, 21:37

Beide helften grenzen maar over een korte afstand echt aan elkaar. Beide doorgaande assen steken de N31 over. Ik geloof dat over het aquaduct nog een fietspad komt ter vervanging van de tijdelijke fietsbrug. Daarnaast vormt ook water ten westen van de N31 parallel aan de weg aan de zuidkant en noordkant ook een obstakel. Dus ik vraag me af of er wel behoefte is aan meer verbindingen en of die wel wat toevoegen. Maar het zou natuurlijk kunnen.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door ibodejoode » zo 26 nov 2017, 9:11

^^ Het fietspad Franeker - Harlingen ligt aan de Franeker kant (oostzijde aquaduct) aan de zuidzijde van de A/N31, steekt aan die kant straks tpv aquaduct (het gebogen gedeelte waar je onderdoor rijdt)over. Dat is nog niet gereed. Je gaat daarom nu tijdelijk over een ponton wat in het van Harinxmakanaal ligt over het aquaduct. Daarna ga je aan de noordzijde...moeilijk...moeilijk... omhoog en via de bestaande brug naar de Harlinger kant. Daar blijft het fietspad langs de noordwestzijde van tunnelbak lopen sluit aan op de Grensweg en de nieuwe ovonde. De tijdelijke fietsbrug gaat dan weg. Er komt dus geen extra fietsoversteek voor de Harlingers, het gaat hier alleen om het voltooien/vernieuwen van de oude doorgaande fietsroute Harlingen - Franeker.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door ibodejoode » zo 26 nov 2017, 9:16

Hieronder foto tijdelijk fietspad ponton van Harinxmakanaal boven het aquaductAfbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » zo 26 nov 2017, 18:30

^^ Er komt dus geen fietspad boven de schaaldelen aan de zuidzijde van het aquaduct?

Dat zou betekenen dat fietsers vanuit Franeker en Midlum naar de Koningsweg/Kanaalweg/Koningsbuurt/Ludingaweg moet omfietsen via het viaduct in de Grensweg.

Als je ergens nog vrij makkelijk een extra verbinding kunt creëren dan is het bij het aquaduct...

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door ibodejoode » zo 26 nov 2017, 19:19

Ik heb nog een oudere tekening opgezocht en daar staat geen fietspad op aan de zuidzijde. Je moet dan inderdaad omfietsen via de Grensweg. Maar ik vind dat wel meevallen, het gaat dan om de ca 200 m van de Grensweg naar de Kanaalweg. De andere zijde, Franeker kant is erger, globaal gerekend kom ik aan ruim 600 m extra. Bij de schaaldelen laag oversteken en dan een heel eind terug voor de klim naar de Koningsbrug.

Beetle
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 16:56

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Beetle » wo 29 nov 2017, 0:06

Sendis schreef: vr 24 nov 2017, 11:55 Als geboren en gedeeltelijk ook getogen Harlinger heb ik die "tweedeling" nooit zo ervaren; het komt op mij meer over als modieus gebrabbel van planologen die kennelijk een hekel hebben aan zichtbare infrastructuur. Nu ligt er - als typisch Hollands compromis- een "sloot" in plaats van een "dijk", dus die tweedeling is er nog steeds. Volledige ondertunneling was te duur, maar die had de stad echt weer één gemaakt natuurlijk. Neemt niet weg dat het een mooie weg is geworden, maar functioneel vind ik die lange greppel dus niet.
Nou nou....

Hoe vaak die ellendige brug open stond in het hoogseizoen.... Daar zijn we vanaf. Plus nu vier rijstroken i.p.v. twee. Harlingen nu met minder geluidsoverlast. Schud ik zo even een paar argumenten uit de mouw.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » do 30 nov 2017, 17:35

Men is op Facebook wat inconsequent met het gebruik van het woord rijbaan, maar:
  • Van 6 op 7 december wordt het verkeer richting Zurich omgezet naar de westelijke rijbaan;
  • Vanaf dat moment is de centrale aansluiting volledig in gebruik en rijdt het verkeer met 1 rijstrook per richting aan weerszijden van de barrier;
  • Twee weken later gaan ook de resterende rijstroken open.

renetje
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:27

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door renetje » do 07 dec 2017, 13:57

We hebben vannacht het laatste zoab erin gedraaid , op tijd open zoals hierboven gemeld ;)
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op do 07 dec 2017, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling gewijzigd.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door hurricane » do 07 dec 2017, 21:07

Goed bezig! :top: 8-)
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op do 07 dec 2017, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Gelieve bij het reageren op een bericht direct boven je niet de quote-knop te gebruiken :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Chris » di 12 dec 2017, 22:33

Wist je dat?? We volgende week dinsdag alle rijbanen van de nieuwe weg open zetten voor het verkeer! #2x2open #Harlingen #n31
https://twitter.com/N31Harlingen/status ... 3107599361

:top:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door GuteFahrt » di 19 dec 2017, 16:21

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Chris » di 19 dec 2017, 17:41

Foto van N31 Harlingen Twitter:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Palance » di 19 dec 2017, 19:19

Leuk, al die eendjes :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door ibodejoode » wo 20 dec 2017, 10:50

Palance schreef:Leuk, al die eendjes :)
Met zoals gebruikelijk als inzittende van de eerste eend gedeputeerde Sietske Poepjes. Die reist heel Friesland door om bij elke festiviteit in vol felkleurig ornaat op de eerste rij te staan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Chris » wo 20 dec 2017, 11:25

Haar naam zie ik inderdaad veel voorbij komen. Ze is inmiddels ook al weer ruim 6 jaar gedeputeerde.

Jutter
dorpsstraat
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Jutter » ma 08 jan 2018, 0:33

Even een vraagje als leek: Waarom is het stuk Afsluitdijk - Harlingen eigenlijk geen A31 geworden? Is dat omdat er geen vluchtstrook is of mis ik nog iets? :p

Vanuit Den Helder regelmatig de N/A31 gebruikt naar Leeuwarden en nu zonder eventueel openstaande brug zal ik hem voor de afwisseling ook wel eens gebruiken naar Groningen :top:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 08 jan 2018, 6:59

^^ De weg voldoet inderdaad niet aan de eisen voor een snelweg.

Lange tijd was dit deel enkelbaans. De verdubbeling is voornamelijk een reactie op het grote aantal dodelijke ongelukken dat hier jaarlijks plaatsvond. De intensiteiten vroegen daar niet echt om. Behalve de veiligheid komt het natuurlijk ook de bereikbaarheid en het rijcomfort ten goede.

In een ideale wereld lag er een A31 van Zurich tot Drachten (of nog verder tot Beilen of zelfs Emmen). Helaas zat dat er niet in, maar de delen die de afgelopen decennia als 2x2 autoweg zijn aangelegd of verbreed zijn een grote aanwinst en voldoen op zich goed.

Plaats reactie