Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » di 07 nov 2017, 11:27

Beste experts,

Ik ben van plan om (de dag) na kerst naar Haparanda (in Zweden (dit is de grens met Finland waar het plaatsje Tornio ligt)) te rijden en ik hoop hier wat van jullie advies te kunnen krijgen. Nu heb ik met 1,5 maand nog best wat tijd voor de planning, maar ik weet ook dat slecht weer deze planning volledig om kan gooien (toch wil ik mij zo goed mogelijk voorbereiden). Sneeuw en ijs denk ik sowieso wel te kunnen verwachten, maar heb persoonlijk geen ervaring met deze wegen in deze condities behalve de sneeuw en ijs weggetjes die ik wel eens opzoek voor de fun. Op de heenweg gaat het mij specifiek om de snelst mogelijke route (uiteraard ga ik niet gehaast rijden), voor de terugweg zie ik wel mogelijkheden voor een toeristische route (hier kunnen we het begin januari over hebben als jullie willen).

Ik zoek voor nu advies over:
- De te rijden route (bijvoorbeeld over de bruggen rijden of via het veer, welke snelwegen?)
- Conditie van de wegen
- Drukte (is het juist druk net na de kerst of juist totaal niet?) en waar is die drukte in dat geval te verwachten?
- Is het te doen om op de bonnefooi hotels te kiezen voor overnachtingen (n.a.v. hoe het rijden gaat)?
- Zijn er voldoende tankstations te vinden of kan ik beter bij een halve tank weer tanken?
- Anders (alle tips en tricks zijn welkom :top: )

Alvast bedankt!

Mvg,

Carman6

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Chris » do 09 nov 2017, 20:36

Het ligt voor de hand om gewoon de hele E4 af te rijden in Zweden.

Ik denk dat het niet druk op de weg zal zijn. Ik heb zelf een voorkeur voor de bruggenroute door Denemarken en niet de veerdienst. Qua tijd en kosten maakt het geen groot verschil, maar met de bruggen hoef je gewoon niet te plannen op de vertrektijden van de veerdiensten. Als je de veerboot als leuk uitje ziet kan je die natuurlijk nemen, in de winter zijn de tickets ook wat competitiever geprijsd (ik zie ze vanaf € 67, in de zomer is het vaak rond € 90).

In Zweden zijn weinig tankstations direct langs de snelweg zoals we dat in Nederland en Duitsland kennen, maar vaak bij een afrit. Dat staat overigens duidelijk aangegeven. Op een weg als de E4 zijn er ruim voldoende tankstations beschikbaar. In Zweden liggen de brandstofprijzen voor benzine ook lager dan in Nederland. Bijvoorbeeld bij het merk Preem ligt de prijs rond € 1.50, vergelijkbaar met de onbemande pomp in Nederland. De namen van de brandstofketens zijn in Zweden wat afwijkend van in Nederland. Schrik niet af van Preem, Circle K, Jet of Uno-X.

Vergeet niet dat het in Noord-Zweden aanzienlijk kouder is dan in Nederland. Pech bij -30 graden is niet prettig, zorg dus dat je auto goed is voorbereid op dergelijke temperaturen. Koop in Zweden antivries ruitenwisservloeistof dat geschikt is tot -40, in Nederland verkopen ze vaak spul dat maar goed is tot -15. Ook een deken in de auto kan geen kwaad.

Ik neem aan dat je je ook beseft dat je in Noord-Zweden de hele dag in het donker rijdt? Je rijdt rond de kortste dag van het jaar, het wordt hooguit wat schemerig in de middag.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » vr 10 nov 2017, 10:06

Bedankt voor de reactie. Auto gaat inderdaad nog naar de garage voordat ik wil vertrekken. Bij de Lidl was laatst een aanbieding voor antivries ruitenwisservloeistof die tot -60 gaat (€6,... per 5L :woop: ). Een lekkere deken moet ik nog aanschaffen, wel een belangrijk puntje inderdaad :top: .

Het is natuurlijk niet te doen om het in één stuk door te rijden, weet jij hoe het zit met hotels/motels op de route? Is het op de bonnefooi te doen of kan ik beter van tevoren boeken?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Pino » vr 10 nov 2017, 11:04

^^ Hoe verder naar het noorden je komt, des te meer zullen de hotels geconcentreerd zijn in de steden. En dan eerder in de stadscentra, wat niet noodzakelijkerwijs nog vlak langs de E4 is. Ik vermoed wel dat het hotels zijn waar je op de bonnefooi aan zou kunnen komen, maar ikzelf zou gebruik maken van een app, halverwege de middag bepalen waar ik zo ongeveer zou uitkomen en daar dan iets boeken. Dan rijd je tenminste rechtstreeks naar je kamer toe.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » vr 10 nov 2017, 11:07

Dat is inderdaad wel een fijn idee voor het laatste stuk van die betreffende dag. Welke app kun jij aanraden? Of bedoel je gewoon Google Maps en dan hotels/motels zoeken? Alvast bedankt :top:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Pino » vr 10 nov 2017, 11:38

^^ Google Maps kan. Maar aangezien Google Maps je uiteindelijk toch altijd doorverwijst naar een van de grote boekings-sites, zou ik de app downloaden van je favoriete boekings-website.

Ikzelf eindig dan toch meestal bij booking.com, omdat ze gewoon vreselijk veel hebben. Kun je verder van alles zeggen over nadelen van booking.com, maar als je vooral een bed nodig hebt, zijn pure aantallen ook wel weer een voordeel. Als je voor booking.com kiest, is het wellicht handig te weten dat zij een speciale app hebben voor last minute boekingen (Booking Tonight). Het zou in het kader van je voorbereiding sowieso wel zin kunnen hebben om een willekeurige stad langs je route te selecteren op zo'n site, door te klikken naar de kaart en dan je route eens verder af te scrollen. Dan zie je namelijk hoe het hotelaanbod langs je route er zo ongeveer uitziet.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » vr 10 nov 2017, 11:41

Bedankt voor de tip!

Edit: Ik zie nu dat het HotelTonight heet, dit zal denk ik wel voldoen.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Ernst76 » vr 10 nov 2017, 11:50

Mijn ervaring is dat als ik via Trivago zoek, ik toch meestal wel weer bij booking.com uitkom. Dus kijk ik tegenwoordig alleen nog maar op booking.com
Als er veel aanbod is, kan het uit om op de bonnefooi aan te komen bij een accommodatie waarvan booking.com zegt dat er ruimte is. Met de accommodatie zelf valt vaak een betere deal te maken dan de prijs op booking.com
Maar zekerheid is natuurlijk ook veel waard.

Voorbeeld: ik ben met z'n 2-en 2 weken op road trip geweest in juni, hoofdzakelijk door de oostelijke Alpen en Kroatië.
Het ergste wat me is overkomen, is dat ik voor mijn 2e keus moest gaan. Voor elke plaats waar ik de volgende dag een overnachting wilde plannen heb ik maximaal 4 accommodaties geselecteerd. En dan reed ik eerst naar mijn favoriete.
Meestal betaalden we ca. 70-80% van de prijs die op booking.com werd aangegeven.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » vr 10 nov 2017, 11:53

Ik denk dat ik in zo'n geval gewoon het hotel op bel, ben je de tijd niet kwijt voor het zoeken en kun je dus maximaal kilometervreten :woop:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Jeroen » vr 10 nov 2017, 12:22

Verkijk je er wel niet op wat je al voor een basishotel in die contrijen kwijt bent. En zoals gezegd is het daar dan de hele dag donker, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je daar wilt gaan doen.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » vr 10 nov 2017, 13:07

Tsja, qua prijs heb ik vrij weinig keus ben ik bang, kan niet meer doen dan het goedkoopste uitzoeken. Op de boot slapen zou kunnen, maar kost ook behoorlijk wat en is voor mij toch iets te vroeg om te stoppen. 2500 km haal je gwn niet zonder te stoppen, zelf denk ik minimaal 2 nachten als alles mee zit. Als het tot Stockholm nog niet gevroren heeft is dat stuk nog wel vlot te doen, verder heb ik sowieso flink wat gladheid ben ik bang. Dus de snelheid gaat er dan wel behoorlijk op achteruit.

Ik ga in die omgeving studeren :nuts: :rofl2:
Waarom rijden? :dontknow: waarom niet? Avontuur en het is wel handig om een auto te hebben met de afstanden daar (wil zo veel mogelijk van die omgeving zien, misschien zelfs nog naar de Nortkap)
Begin juni rij ik weer terug (tegen die tijd zal ik hier wel vragen naar een mooie route)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 nov 2017, 14:10

Chris schreef:Koop in Zweden antivries ruitenwisservloeistof dat geschikt is tot -40, in Nederland verkopen ze vaak spul dat maar goed is tot -15. Ook een deken in de auto kan geen kwaad.
Action verkoopt literflessen met ruitensproeiervloeistof die tot -70 geschikt is. In Nederland kun je dat spul prima gebruiken om aan te lengen, maar je kunt het in een land als Zweden ook onverdund gebruiken.

Dat is dit spul:

Afbeelding
Ernst76 schreef:Mijn ervaring is dat als ik via Trivago zoek, ik toch meestal wel weer bij booking.com uitkom. Dus kijk ik tegenwoordig alleen nog maar op booking.com
Dat doe ik ook, vanwege gebruiksgemak en aanbod. Alle privéreizen gaan via booking.com.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » vr 01 dec 2017, 12:21

Ik zit toch nog eens te kijken naar de mogelijkheden met veerboten en de boot van Kopenhagen naar Oslo kost maar €119 (+ €36,90 voor eten). Dan zou ik laat in de middag vertrekken in Kopenhagen en 's ochtends in Oslo zijn. Daarmee zou ik 400 km van de rit afsnoepen en ook 1 overnachting kunnen besparen. Ik zou dan de via de E6 (N) over de 311 (S) naar Sundsvall rijden, is deze route te doen in de winter? Het is namelijk niet volledig snelweg lijkt mij, dus ik heb mijn twijfels over de begaanbaarheid van die weg, zeker de 311 (S).

Alvast bedank! :top:

Edit: Dit zou de route zijn: https://www.google.nl/maps/dir/DFDS+Sea ... !3e0?hl=nl

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Jeroen » vr 01 dec 2017, 13:17

^^ Weet je zeker dat bij die prijs al een (verplichte) hut is inbegrepen? Als je voor een nachtboot zou willen gaan heb je ook nog mogelijkheden voor Kiel - Göteborg/Oslo en Frederikshavn - Oslo.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » vr 01 dec 2017, 14:25

Ja, "2 berth cabin (Inside, Ensuite) - Included in Price" via direct ferries (DFDS Seaways). Prima deal lijkt mij, zou voor 27 december zijn dus dat kan de prijs misschien veroorzaken?

Die andere verbindingen moet ik ook nog eens bekijken. Kom ik op terug.

Edit: even snel gekeken, Kiel - Oslo en Kiel - Göteborg zijn behoorlijk duur €350+, uit kostenbesparend oogpunt dus niet rendabel genoeg. Frederikshavn - Oslo is wel lekker goedkoop, maar lijken alleen overdag te varen. Ik zou de boot dan graag in willen zetten om te slapen en toch verder te reizen zeg maar.

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met de bovengenoemde route, Grote stukken normale weg in de winter, is dat te doen? Volgens mij zijn er niet echt bergen op die route of wel?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Chris » vr 01 dec 2017, 15:19

De E4 is bijna overal in Zweden een goed uitgebouwde weg, in de zuidelijke helft van Zweden grotendeels een autosnelweg, elders veelal een autoweg, 2+1, deels ongelijkvloers en deels een reguliere weg. Dat is dus een weg waar je ook bij slechtere weersomstandigheden vaak goed kan doorrijden.

Een route van Oslo naar Sundsvall is inderdaad een heel eind binnendoor. Ik denk dat als de omstandigheden goed zijn, je dit in 9 - 10 uur kan rijden maar als de wegen verijsd zijn kan het zo een flink stuk langer duren. En dit soort wegen hebben niet de veiligheidsvoorzieningen van de E4 (denk aan ongelijkvloerse kruisingen, overal geleiderails, overstekend wild, etc.) waardoor het niet zo'n comfortabele rit zal zijn als over de E4, zeker als de weersomstandigheden slecht zijn. Het verkeersaanbod zelf zal niet het probleem zijn, buiten de regio Oslo zal die route heel erg rustig zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Pino » vr 01 dec 2017, 15:29

^^ Je kunt van Oslo naar Sundsvall natuurlijk ook een route kiezen die je sneller naar de E4 brengt. Bijvoorbeeld over de E16 naar Gävle. Kost volgens Google een uur extra, maar gaat over grote E-wegen en biedt daardoor wel meer zekerheid. Met name in de zin dat je bij/na slecht weer zeker weet dat ze hem zo snel mogelijk weer schoon zullen willen maken. Comfort c.q. betere voorzieningen langs de weg komen daar nog eens bij. Op de kleinere N-wegen van de directere route, grofweg tussen het moment dat je bij Hamar de E6 verlaat totdat je zo'n 100 kilometer van Sundsvall op de E14 komt, bestaat daarover veel minder zekerheid, terwijl wel ook de dichtstbijzijnde supermarkt / koffietent / eetgelegenheid wel eens flink verder weg kan zijn.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » vr 01 dec 2017, 15:43

Oh bedankt! Die route had ik zelf nog niet bedacht. Is 92 km om, maar wel volledig autoweg.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Pino » vr 01 dec 2017, 16:06

^^ Je moet op Google Maps eens de route Oslo-Sundsvall opvragen. Dat geeft veel bruikbaardere varianten dan Oslo-Haparanda. De onhebbelijkheden van Google Maps ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Chris » vr 01 dec 2017, 16:10

De E16 is geen autoweg hoor. Wel is het oostelijk deel opgewaardeerd, maar voor de rest is het een reguliere tweestrooks weg. Ik heb het deel tussen de Noorse grens en Malung wel eens gereden, een prima weg - in de zomer. In de winter gaan dingen als rijbaanbreedte, veilige inhaalstroken, geleiderails en de nabijheid van bomen en greppels langs de weg wat meer meespelen. Je gaat er uiteraard niet vanuit om de greppel in te rijden, maar die kans is in de winter nou eenmaal groter.

En verkijk je niet op de eentonigheid van het rijden op zulke wegen. Ik heb vorig jaar de E45 gereden van Östersund tot Göteborg, dat zijn verschrikkelijk lange stukken enkelbaans weg door eindeloze bossen. Je moet er echt met een andere mindset rijden dan in Nederland, waar je vaak niet meer dan 20 - 30 minuten over zo'n type weg zal rijden. Op de E4 kan je wat meer het verstand op 0 zetten en lekker cruisen. Op andere wegen is het intensiever rijden, helemaal als de weg sneeuwbedekt is. Aan de andere kant is dat ook onderdeel van het avontuur.

Je hoeft je op zich geen zorgen te maken over tankstations e.d., die zijn wel voldoende aanwezig en elk groter dorp heeft een supermarkt.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door ronny forgeron » vr 01 dec 2017, 17:16

Je moet er ook aan denken dat veel wegen in Zweden alleen maar geschoven worden, geen zout!
De zweden rijden met spijkerbanden, jij niet denk ik, dus het is oppassen met remwegen etc.
Ik ga 11 december weer lekker met het vliegtuig naar Zweden, te veel risiko's op de weg..

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Pino » vr 01 dec 2017, 20:44

Het is vanuit jouw woonplaats ook ruim 10.000 kilometer naar Zweden. En vergeleken met Kazachstan in de winter is een binnendoorroute Oslo-Sundsvall natuurlijk ook peanuts ;)

Lang verhaal kort: ik denk dat je een goede reden geeft om op gebaande paden te blijven, oftewel de E-wegen waar enigszins mogelijk. Ook al strooien ze daar niet, die wegen zullen door de grotere hoeveelheden verkeer vanzelf redelijk schoon worden gereden. Wat betreft de lange rechte wegen door eindeloze bossen: je moet een gepaste vorm van afleiding hebben waar je die in Europa normaal gesproken wel krijgt van bochten etc en je interactie met andere weggebruikers. Het verstand op nul waarover Chris schrijft is eigenlijk een gratis constante serie prikkels uit het reguliere wegbeeld. Op zulke extreem rustige rechte wegen krijg je die niet en dus moet je je prikkels zelf opzoeken. Toen ik door de Australische Outback reed, zong ik óf mee met de muziek óf ik had een radiostation aan met gesproken woord dat me echt bezig hield. Zelfs de om de vijf kilometer geplaatste trailblazers werden op enig moment een belevenis; alles om maar te voorkomen dat je wegdommelt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door duikgek89 » vr 01 dec 2017, 20:59

ronny forgeron schreef: vr 01 dec 2017, 17:16 Je moet er ook aan denken dat veel wegen in Zweden alleen maar geschoven worden, geen zout!
De zweden rijden met spijkerbanden, jij niet denk ik, dus het is oppassen met remwegen etc.
Ik ga 11 december weer lekker met het vliegtuig naar Zweden, te veel risiko's op de weg..
Nou, als je daar in het hoge noorden gaat wonen is een setje spijkerbanden voor één winter misschien zo gek nog niet? Misschien kun je gebruikte vinden waar je nog een maand of drie mee kunt doen?

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » vr 01 dec 2017, 21:15

De eenduidigheid zal wel wennen worden inderdaad. Ik denk niet dat je zoiets in Nederland of welk land dan ook binnen 1000 km eigenlijk. Zit gelukkig niet alleen in de auto dus dat is al iets beter, moet ook verder niks, ga geen hotels boeken voor onderweg bijvoorbeeld. Winterbanden met spikes heb ik niet nee, die zou ik pas halverwege erop kunnen leggen. Dan had ik 2 sets banden moeten kopen (vrij prijzig voor een student) en ik kan banden eigenlijk nergens opslaan daar, ik heb gekozen voor een nieuwe set Michelin X-Ice Xi3's. Deze komen goed uit de tests dus ik ben benieuwd hoe ze presteren, denk dat als ik maar voorzichtig ben alles wel goed komt :top:

Hoe ver zuidelijk moet ik eigenlijk al rekening houden met niet gestrooide wegen?

Was ik voor een week of 2 daar heen gegaan had ik ook het vliegtuig gepakt, met huurauto. Maar voor een half jaar is dat niet te doen en het is daar volgens mij veel te mooi om er niet rond te kunnen rijden. Plus dat ik waarschijnlijk geen auto kan huren door mijn leeftijd :wijsvinger:



Ik zit te twijfelen tussen de volgende routes, welke zouden jullie kiezen en waarom?

1) Venlo - Kopenhagen (dag 1) > boot naar Oslo > E16 en E4 (resterende dagen)
Pluspunten: minder kilometers (300 minder) en de veerboot heeft een mooie tijd (16:30 - 09:45) die perfect is voor de nachtrust
Minpunten: geen autoweg maar meer een provinciale weg (zoals hier), ellenlange stukken bos
Kosten: prijsverschil tussen de routes, behoorlijk correcte schatting.

2) Venlo > Rostock > boot naar Trelleborg > E6 of 108 > E4
Pluspunten: goedkope overtoch, E4 is de meest veilige weg voor deze route?
Minpunten: nog steeds veel kilometers en kan de boot niet gebruiken om te slapen (15:30 - 21:30)
Kosten: optie 1 + €35

3) Venlo > Deense tolbruggen > E4 (geen specifieke overnachtings plaatsen)
Pluspunten: geen vaste tijden waaraan gehouden moet worden, E4 is de meest veilige weg voor deze route?
Minpunten: heeeel veel kilometers
Kosten: optie 2 + €60

4) Venlo > Travemunde > boot naar Helsinki > E75? > E8
Pluspunten: Veel minder kilometers (1300 kilometer minder)
Minpunten: Lang op de boot (29 uur) en vervelende vertrektijd waardoor ik niet optimaal gebruik kan maken van de eerste dag (boot: 03:00 - 09:00)
Kosten: optie 3 + €43

Plus en minpunten zijn zoals ik het zie (zonder ervaring van deze wegen), op en aanmerkingen zie ik graag tegemoet!
Kosten spelen natuurlijk pas mee wanneer er geen echt verschil is in de favoriete route.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Jeroen » vr 01 dec 2017, 21:35

Als kosten de doorslag geven, is een combinatie van een korte dagboot (bv. Frederikshavn - Göteborg of Grenaa - Varberg) met overnachting in hostels of blokhutten misschien een beter alternatief. Een overnachting op een boot is nu eenmaal relatief duur. Ik zou sowieso minimaal 2 overnachtingen inplannen, anders heb je kans dat het wel eens 2 hele slopende dagen zouden kunnen worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 dec 2017, 21:53

^^ Maar het probleem met die boten is dat je eigenlijk aan de verkeerde kant van Zweden uitkomt, want je moet juist naar de oostkant van Zweden. Uiteindelijk zul je toch naar die E4 moeten. Zeker met een dagboot zie ik de toegevoegde waarde niet zo. Het lijkt mij met een personenauto onnodig veel duurder dan de bruggenroute door Denemarken (al is de brug Kopenhagen-Malmö ook niet heel vriendelijk geprijsd).

Ik zou voor optie 3 of 4 gaan. Bij optie 1 heb je heel wat kilometers binnendoor in plaats van de rechttoe-rechtaan E4 en zelfs de E16 is (zowel in Noorwegen als Zweden) met z'n bochten, dorpspassages en smaller wegdek toch heel wat anders dan de 'grote' E4, die toch echt wel flink beter is. Een blik op Streetview laat dat ook duidelijk zien. Ik denk dat je het jezelf nodeloos moeilijk maakt met optie 1. Bij optie 2 mag je na aankomst van de veerboot gelijk een hotel opzoeken. Ik zie daar geen echte voordelen in. Optie 3 lijkt me de minst gecompliceerde route als je geen veerboot wil nemen, gewoon de beste route over de beste wegen. En als je wel een veerboot wil nemen is optie 4 wel interessant omdat je dan gelijk een heel lang stuk per veerboot aflegt en het aantal autokilometers op potentieel gladde wegen zoveel mogelijk beperkt. Ik heb een Finse collega die zo nu en dan wel eens een tijde in Nederland werkte en dan ook met de auto hier naar toe kwam vanuit Vaasa. Die nam dan ook de boot van Helsinki naar Travemünde.

Die vertrektijd van 03:00 uur lijkt misschien niet ideaal, maar je moet daar toch enige tijd voor vertrek aanwezig zijn. Lekker aan het eind van de middag vertrekken, op je gemak naar Travemünde rijden zodat je daar laat in de avond aankomt en dan de boot op. Je kunt toch uitslapen want het is een lange tocht van 29 uur. Zo erg is het dus ook niet. En je kan het zonder aanvullende hotelovernachtingen doen (die in Scandinavië ook niet bepaald goedkoop zijn, je zit zo op 80-100 euro voor een tweepersoonskamer). Als je 's ochtends in Helsinki aankomt kun je, als de wegen er goed bijliggen, in principe in één dag naar Tornio rijden, gewoon de E75 af via Jyväskylä en Oulu.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » vr 01 dec 2017, 21:56

Even als toevoeging, bij de kosten zit inbegrepen: kosten per km, tol, boot (indien van toepassing incl hut), hotel (€100/nacht) en eten (€40/dag voor 2 personen). Maar goed, kosten gaan niet boven veiligheid natuurlijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Chris » vr 01 dec 2017, 22:01

Coen Tunnel schreef: vr 01 dec 2017, 21:53Bij optie 1 heb je heel wat kilometers binnendoor in plaats van de rechttoe-rechtaan E4 en zelfs de E16 is (zowel in Noorwegen als Zweden) met z'n bochten, dorpspassages en smaller wegdek toch heel wat anders dan de 'grote' E4, die toch echt wel flink beter is. Een blik op Streetview laat dat ook duidelijk zien.
Dat klopt, de E16 lijkt op een kaart meer dan het is. Het was lange tijd een gewone rijksweg maar is pas sinds 2012 als de E16 genummerd. Dit is dus een beetje een omhooggevallen E-weg, al moet je van E-wegen in Noord-Zweden sowieso niet zo heel veel voorstellen. Alleen de E4 is echt goed uitgebouwd met 2x2 / 2+1, rondwegen, veel ongelijkvloers, etc.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 dec 2017, 22:13

^^ Google Streetview heeft ook wel wat winterse beelden van de E16 aan de Noorse kant: https://www.google.nl/maps/@60.257871,1 ... 312!8i6656

Iedereen moet het zelf weten, maar ik zou op zo'n lange reis eind december niet voor de E16 kiezen als de E4 er ook is. De E4 is zoals jij al zegt eigenlijk over de gehele lengte goed uitgebouwd als een echte lange-afstandsroute. En derhalve ook veiliger en comfortabeler. Het is de belangrijkste noord-zuid-route van Zweden. De E16 is daarbij vergeleken een karrenspoor op het platteland.
carman6 schreef: vr 01 dec 2017, 21:56Even als toevoeging, bij de kosten zit inbegrepen: kosten per km, tol, boot (indien van toepassing incl hut), hotel (€100/nacht) en eten (€40/dag voor 2 personen). Maar goed, kosten gaan niet boven veiligheid natuurlijk.
Ik zou kiezen voor veiligheid en comfort. Zeker bij zo'n reis waar je te maken kan krijgen met gladheid, winterse neerslag en weinig daglicht.

Hou er bij een route via Noorwegen rekening mee dat als je geen transponder hebt, de rekening voor de tol naar je huisadres wordt gestuurd en dat die tijdig betaald moet worden. Het zijn geen grote bedragen, je komt in Oslo zelf aan dus de cordonheffing rond Oslo is niet van toepassing en verder zit er alleen op de E16 tussen Kløfta en Neskollen een tolpoort, maar het zou vervelend zijn als je nog een paar tientjes extra kwijt bent aan boete omdat die rekening naar Nederland is gestuurd in de tijd dat jij in Finland zit en je hem daardoor niet tijdig kan betalen. Wat je eventueel hebt bespaard kun je dan ook zo weer kwijt zijn.

Voor de elektronische tol rond Stockholm kun je je vooraf registreren.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 01 dec 2017, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » vr 01 dec 2017, 22:21

De tol die ik heb meegenomen bij de kosten is alleen die van de brug bedenk ik mij net. Ik dacht ook niet dat de tol meer dan een paar euro zou zijn (maar dat kan ik mis hebben). Ik had ook al iets gelezen over dat thuis sturen van de tol, iets van een paar maanden tot een half jaar later krijg je het nog eens binnen? Post wordt door mijn ouders gewoon opgepikt trouwens, sturen het dan ook fijn door naar mij :top:


Ps. ik krijg er wel echt al zin in om dit avontuur aan te gaan zeg :woop: :woop:

Plaats reactie