[A008] Westzaan - Beverwijk

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Lekkere Kwal » di 28 nov 2017, 14:09

^^ Ik snap je punt wel, maar ik zie dat qua grondverzet eerder richting het ooit mogelijk maken om op de Vogelmeerweg aan te sluiten of eenzelfde 'arm' naar de Communicatieweg voor verkeer van/naar het oosten mogelijk te maken. De verdichting van de sloot (ik zie geen duiker trouwens) lijkt me ook eerder voor het maaimaterieel aangelegd te zijn, zoiets als een simpel slootje hoef je sowieso niet voor te bereiden 'op de toekomst'.

Ook het asfalt lijkt me eerder wat ruimer aangelegd dan op een manier berekend op doortrekking. Het stompje is sowieso smaller dan de doorgaande rijbaan en er staat trouwens twee keer op gelijke afstand onderbroken markering op, de tweede is sowieso 'loos'*. Dit lijkt me gewoon creatief aangelegd en niet een voorzetje voor een daadwerkelijk aansluiting op een andere weg, laat staan de A8.

* edit:
Afbeelding
Ook is volgens mij de afstand van en tussen de markeerstrepen korter dan je zou verwachten op een dergelijke weg. Dit lijkt me eerder uitlijnmarkering.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:15, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1097
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Robonus » di 28 nov 2017, 14:16

^^
Aha, ik was op zoek naar een goed tegen antwoord als iemand weer roept dat die aansluiting voorbereid is op de A8. Maar het is dus voorbereid op een toekomstig prorail terrein, o.i.d. :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Chris » di 28 nov 2017, 14:29

Het komt wel vaker voor, maar het is een specifiek type aansluiting; een halfklaverblad, gebouwd in de jaren '70, met de kruisende weg bovenlangs én zonder doorgaande weg. Andere aansluitingen die er ook zo uitzien zijn bijvoorbeeld Hoorn-Noord (A7), Epe (A50) en Nijmegen-Dukenburg (A73).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » di 28 nov 2017, 14:32

Ik heb nooit iets vernomen van enige plannen voor een aansluitende weg aldaar. Van een opstelterrein van Prorail was 20 jaar geleden al helemaal geen sprake, dat is iets dat pas de laatste 5 jaar speelt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Lekkere Kwal » di 28 nov 2017, 14:45

Bij de A6 afrit 7 Almere Buiten is de doortrekking zelfs al in gebruik genomen! Dat krijg je er nou van :lol:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1097
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Robonus » di 28 nov 2017, 15:13

^^
Die is wel opmerkelijk ja, lijkt bijna een snupje

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door verfmeer95 » di 28 nov 2017, 15:13

Zou het niet ook een reservering voor een parkeerterrein kunnen zijn, als vervanging van de VZPs ten zuiden van de aansluiting?

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Piles » di 28 nov 2017, 15:50

Lekkere Kwal schreef: di 28 nov 2017, 14:45 Bij de A6 afrit 7 Almere Buiten is de doortrekking zelfs al in gebruik genomen! Dat krijg je er nou van :lol:
Inmiddels achterhaald, daar ligt nu een weg naar de nieuwe wijk Nobelhorst

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1097
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Robonus » di 28 nov 2017, 15:57

^^
Dat is afrit 6. Het ging over afrit 7:
Afbeelding

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Piles » di 28 nov 2017, 16:00

^^ Ah, verkeerd gelezen.
Maar uiteindelijk zal Almere vast uitbreiden tot afrit 7, dus zoveel verschilt dat niet van afrit 6.

Maar goed, weer terug naar de A8? ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » di 28 nov 2017, 16:14

Kan het niet zo zijn dat de aansluiting na openstelling tussentijds is aangepast? Als ik het zo zie heeft er eerst een voorrangskruising gezeten, maar je ziet nu dat er geleiderails is aangebracht die een vloeiende bocht maakt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1424
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Steyn_E » di 28 nov 2017, 18:03

^^
Volgens mij zijn al dat soort stompjes voorrangskruisingen;
A50 afrit Nistelrode: https://goo.gl/maps/o2tBfMd5MJk
A73 Nijmegen-Dukenburg: https://goo.gl/maps/vR1cNUDQzhq (zelfs opvallender/verder aangelegd dan die op de A9)
A2 afrit Best: https://goo.gl/maps/LCDGDBP3NqH2 (met verkeerslichten, en een mooie RVV'66 pijl aan de ANWB mast)
Zelfs bij afrit Epe, waar geen extra asfalt ligt zijn er wél de haaietanden van een voorrangskruising aangebracht: https://goo.gl/maps/KWiqGKofW7B2
Zelfde bij Apeldoorn Noord trouwens. Wat me wel opvalt is dat er in Nederland, als je zo gaat zoeken niet bijzonder veel aansluitingen te vinden die geen doorgaande weg bovenlangs hebben.
Disclaimer: Voor zover ik weet zijn bij géén van deze afritten doortrekkingen gepland (geweest). Zet- en drukfouten voorbehouden :p

Nog een toevoeging: volgens mij is die harde overgang eindelijk geschrapt uit de richtlijnen, afrit Volkel is recentelijk aangepast met vloeiender bochten onderaan de afrit, vanwege de betonverharding was die scherpe bocht véél te glad bij regen, daar schoven er regelmatig mensen langs.
Hier: https://www.bd.nl/uden/nieuwe-oprit-n26 ... ~a85c4ad7/ staat het enige plaatje dat ik kon vinden van de nieuwe situatie, daar is het nog niet af. Wel is duidelijk te zien dat de bocht beduidend ruimer is gemaakt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rene » di 28 nov 2017, 22:26

Robonus schreef: di 28 nov 2017, 15:57 ^^
Dat is afrit 6. Het ging over afrit 7:
Daar komt uiteindelijk wel de ontsluiting van de wijk Oosterwold.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1097
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Robonus » wo 29 nov 2017, 8:04

Om het draadje weer even terug te brengen naar de Unesco Stelling van Amsterdam discussie. Ze meten wel érg met 2 maten.
Zo wordt bij Hoofddorp pal naast de Batterij aan de Sloterweg een nieuw kantoorpand gebouwd (hoogbouw).
Is bij Beemster een fort omgebouwd tot wellness resort en is het fort bij de Kwakel compleet ombouwd door woningbouw. (zie spoiler)
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast is vorig jaar de A1 nieuw gebouwd. Een snelweg van 12 rijstroken met 2 verzorgingsplaatsen en die enorme stalen spoorbrug. Valt allemaal binnen de Stellingzone. En dan is een 4 strooks stroomweg een probleem? Ik hoop dat ze bij de Unesco zichzelf niet al te serieus nemen B( (zie Spoiler)
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Boerenkool » do 30 nov 2017, 9:34

Ze kunnen heel fel zijn. Dresden is haar Unescostatus kwijt nadat ze toch een extra brug gingen bouwen.

Het is ook niet gezegd dat ze inconsequent zijn. Misschien is hun niks gevraagd in deze gevallen.
Ook zal t wel uitmaken hoe groot de verandering is. Aantasten van een vrij schootsveld is erger dan een extra kantoor in een toch al volle omgeving.
Bij de A1 staan veel forten in Muiden en een in Weesp. Het dichtsbijzijndste fort in Muiden is van ca 40 meter naar 320 m afstand gegaan, en de inpassing is met een aquaduct ook beter dan een dijk en brug pal aan het fort.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3334
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door sven_engelen » do 30 nov 2017, 11:50

Gewoon een snelweg er doorheen branden en er nergens geen fuck om geven :EE: :shoot:
Svenlo

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1424
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Steyn_E » do 30 nov 2017, 12:47

Mogelijk is een lang aquaduct/korte tunnel (tot 250 m) onder de stelling in combinatie met een onderdoorgang onder de A9 een optie, met een opening en vluchtroutes tussen de A9 en de Stelling. Heeft bijkomend voordeel dat het de geluidshinder in de wijk langs het knooppunt vermindert. Kost denk ik wel een paar knaken, maar dan heb je ook wat.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door YORAMRW » do 30 nov 2017, 17:27

Ik snap sowieso het hele probleem niet wat UNESCO met de Heemskerkvariant heeft. De A8 kan toch gewoon tussen de forten in komen te liggen (bijv. tussen Fort bij Veldhuis en Fort aan Den Ham), mogelijk met een aquaduct onder de gracht en verdedigingslijn op de manier die Steyn_E boven me voorstelt

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Schelpenpaadje » do 30 nov 2017, 17:40

Het voorstellen van allerlei duurdere varianten voor dit project brengt een daadwerkelijk realisatiebesluit niet bepaald dichterbij ben ik bang...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Pino » do 30 nov 2017, 17:53

YORAMRW schreef: do 30 nov 2017, 17:27De A8 kan toch gewoon tussen de forten in komen te liggen (bijv. tussen Fort bij Veldhuis en Fort aan Den Ham), mogelijk met een aquaduct onder de gracht en verdedigingslijn op de manier die Steyn_E boven me voorstelt
Als je op de UNESCO-website leest wat ze zo bijzonder vinden aan de Stelling, blijkt dat het niet alleen maar om de forten gaat, maar ook om van alles dat daar tussenligt, inclusief de manier waarop de polders een rol speelden in een eventuele verdediging. Dus ik snap die bezwaren wel, zelfs als je met een langere tunnel zou komen. Maar goed, de Stelling is al op meerdere manieren doorbroken en je kunt in een hoofdstad-regio nu eenmaal geen complete status quo verwachten. Geef dan maar op, die UNESCO-status (vraag is echter wel of je tegenstanders daarmee geen enorme munitie geeft voor een beroep bij de bestuursrechter).

Op zich begrijp ik wel iets van de UNESCO-status, met het Nationaal Reduit als symbool voor een overgangstijd in de manier waarop men militaire forten bouwde. Maar dat maakt er voor mij als Nederlander ook wel iets vrij tragisch van. We liepen vooruit in een overgangstijd dat ons land zich nog internationaal kon isoleren en oorlogen dus aan ons voorbij gingen. Toen in de twintigste eeuw neutraliteit geen garantie meer bleek om buiten oorlogen te blijven, hadden andere landen veel modernere aanvals- en verdedigingsinstrumenten en zaten wij nog steeds met onze waterlinies uit die overgangstijd. En met wapentuig dat niet veel nieuwer was, zodat we in zowel 1914 als in 1940 totaal niet op enige taak berekend waren. En voor dat stilzitten is de Stelling van Amsterdam dan een monument - fantastisch :wall:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » do 30 nov 2017, 22:54

Vanavond was er een vergadering van de commissie mobiliteit van de provinciale staten van Noord-Holland. Hierbij is ook het ICOMOS rapport ter sprake gekomen.

Het Noord-Hollands Dagblad meldt dit erover:
Noord-Hollands Dagblad schreef:De Werelderfgoedstatus voor de Stelling van Amsterdam is heilig voor Provinciale Staten van Noord-Holland. Coalitiepartijen PvdA en D66 gaven donderdag tijdens de commissie mobiliteit aan dat de verbindingsweg A8/A9 deze status niet in gevaar mag brengen.
Meer info.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Boerenkool » do 30 nov 2017, 22:58

Ja, rondom.de forten was een vrij schootsveld en polders die onder water te zetten zijn. Precies dat kan je nog maar op weinig plaatsen zien door alle nieuwe ontwikkelingen. Maar daar moet een mouw aan te passen zijn, in een open bak ipv met taluds in de buurt van forten ofzo. Beetje praktisch moet t ook wel blijven.
En anders haal je maar n fort uit de Unesconotering ofzo. De forten van Antwerpen liggen zelfs te verkrotten. Niet dat dat hielp, bij werkzaamheden aan de Krijgsbaan bleken er beschermde vleermuizen in te wonen en konden ze ook niet veel.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Hajo » do 30 nov 2017, 22:59

Ik wil het een en ander enigszins nuanceren. Tijdens de eerste wereldoorlog was Nederland neutraal en het materiaal en de geoefendheid van ons leger was destijds zwaar onder de maat. Dat bleef zo tot ongeveer 1935. Vanaf dat jaar werd er weer in defensie geïnvesteerd, hoewel mondjesmaat. Ons land was echter te laat. Omdat wij geen echte wapenindustrie bezaten, waren wij van het buitenland afhankelijk. Daar werden de nodige orders geplaatst en meer orders waren gepland, maar geld was een groot probleem. Ons land herstelde langzaam van de crisis, dus echt veel geld voor defensie was niet beschikbaar. Bovendien voerde het buitenland ook niet veel militair materieel meer uit, men bewapende zichzelf. De uitrusting en geoefendheid van het Nederlandse leger was in 1940 desondanks aanzienlijk beter dan voor en tijdens de eerste wereldoorlog. Duitse gevechtsrapporten uit 1940 spreken zonder uitzondering met bewondering over de Nederlandse tegenstand. Niet alles was modern, maar sommige bewapening in ons arsenaal deed niet onder voor Duitse bewapening, zoals bijvoorbeeld de "10 Veld", een Nederlands artillerie kanon. En ook het feit dat het Nederlandse leger op en bij de Grebbeberg een getalsmatig en, voornamelijk in bewapening, slechts enigszins superieure overmacht drie volle dagen en nachten de doortocht belette, mag niet worden vergeten.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Mark » do 30 nov 2017, 23:13

Ik ben erg benieuwd hoe principieel de Provinciale Staten hierin gaat zijn. Veel infraprojecten (weg, spoor etc. etc.) die een doorsnijding of aanpassing van de Stelling van Amsterdam moet je dan in principe verwerpen. Op termijn een onhoudbare situatie.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Pino » vr 01 dec 2017, 10:07

@Hajo: Ik denk niet dat dit de plaats is om uitgebreid in te gaan op de meidagen van 1940; was in ieder geval niet mijn bedoeling. Feit is dat de Duitsers in België en Frankrijk ook veel modernere stellingen wisten te overrompelen of gewoon links konden laten liggen. Belgisch voorbeeld van het eerste is Fort Eben-Emael: voor de tijd hypermodern en in no time uitgeschakeld. Belgisch voorbeeld van het tweede was de KW-Stelling. Wat we in mei 1940 nu precies zouden hebben gekocht voor een ander defensief beleid na het bouwen van de Stelling van Amsterdam halverwege de door UNESCO zo geroemde overgangsperiode, is een discussie voor elders.

Wat mij steekt is de manier waarop men sinds de jaren '80 tegen naar de Stelling is gaan kijken als fantastisch monument, werelderfgoed. Dat is dan dus bovenal een monument voor onze eigen militaire stilstand in de periode 1900-1935 en voor het feit dat, toen rond 1935 het inzicht kwam, er niet echt meer iets gedaan kon worden om de infrastructuur te verbeteren. De reden dat 'wij' werelderfgoed hebben en het Belgische nationale reduit die status niet heeft, is mede dat de Belgen al na WO1 inzagen dat ze weinig kochten voor zo'n linie.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 01 dec 2017, 12:51

Mark schreef: do 30 nov 2017, 23:13 Ik ben erg benieuwd hoe principieel de Provinciale Staten hierin gaat zijn. Veel infraprojecten (weg, spoor etc. etc.) die een doorsnijding of aanpassing van de Stelling van Amsterdam moet je dan in principe verwerpen. Op termijn een onhoudbare situatie.
Als de ontwerpen voor Westzaan - Beverwijk bezwaarlijk zijn, dan zou de status op grond van projecten die al zijn opgeleverd (of in aanbouw zijn) alsnog moeten worden afgenomen.

Dat is op zich ook een oplossing voor dit dossier.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » vr 01 dec 2017, 14:23

Wanneer ICOMOS de afgelopen 20 jaar niet eerder een oordeel heeft gegeven over de bebouwing/doorsnijding van de stelling zou het (inderdaad) logisch zijn wanneer in het recente ICOMOS rapport expliciet wordt ingegaan op alle bebouwingen en doorsnijdingen van/in het spellinggebied tussen het moment dat de stelling op de werelderfgoedlijst terecht is gekomen en nu. In dat geval zou er lijkt mij in moeten staan dat de provincie en de gemeenten in de regio er een potje van hebben gemaakt en eigenlijk al veel te ver zijn gegaan en dat een volgende bebouwing/doorsnijding absoluut niet meer door de beugel kan. Ben benieuwd hoe de regionale, provinciale en landelijke politiek hier dan naar kijkt.

Maar helaas is het ICOMOS rapport (nog) niet openbaar dacht ik.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Vinny » vr 01 dec 2017, 23:43

Het probleem van dat soort organisaties is dat ze nogal dogmatisch zijn in hun denken. In een grijs verleden is de verlenging van de A 19 in België ook onder meer geschrapt vanwege het schenden van de "grafrust" van militaire begraafplaatsen rondom Ieper. Daar is toen ook een Britse veteranencommissie geweest die een keihard "njet" heeft uitgesproken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Hajo » za 02 dec 2017, 21:37

@ Pino: klopt, de Belgen hebben bij mijn weten dan ook nooit werelderfgoed status voor hun stellingen aangevraagd.

Anyway, dat de Unesco bezwaren ziet tegen een doortrekking van de A8 door de Stelling van Amsterdam, is niet verwonderlijk. Zoals al eerder hier aangegeven, hadden ze dat ongetwijfeld ook gedaan als bijvoorbeeld de A10 nog aangelegd had moeten worden. De Stelling is al op heel veel plaatsen "doorbroken" en niet alleen door wegen, maar ook door bebouwing. Een eventuele doorgetrokken A8 enkel en alleen om deze reden afschieten, zou dan ook absurd zijn.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Boerenkool » zo 03 dec 2017, 20:07

Ik weet niet hoe hard t zal zijn. Deze plek is een van de weinigen waar t juist nog niet zo doorsneden is. Misschien telt dat zwaarder dan wanneer je naast een spoortalud een weg legt.

Plaats reactie