[A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door waldo79 » zo 05 nov 2017, 20:25

Wellicht dat via de Vereniging een poging gedaan kan worden via de Commissie Historisch Materiaal Wegen. Stuur bijvoorbeeld een PB naar ondergetekende of een mail naar het contactadres in mijn onderschrift :idea:

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Matti » zo 05 nov 2017, 20:27

Zouden jullie daarmee ook die oude aanstralers nog mee kunnen redden :p (als ze al niet tot schroot zijn verbannen)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door waldo79 » zo 05 nov 2017, 20:30

Vergis je niet in het formaat :)<>: Maar zoals Attietattie al aangeeft bestaat er kans dat er snel veel op de afvalhoop verdwijnt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Attietattie » zo 05 nov 2017, 21:00

Wat zou je met aanstralers willen doen?

Ik heb er een paar jaar geleden flink wat laten vernietigen. :lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Jackbauer1350 » zo 05 nov 2017, 21:01

Matti schreef:Zouden jullie daarmee ook die oude aanstralers nog mee kunnen redden :p (als ze al niet tot schroot zijn verbannen)
Ben bang dat wat je tussen haakjes zei gebeurd is. Die borden met aanstralers waren op de ochtend vlak voor het evenement al verwijderd en ook nergens meer te bekennen.
De overige oude bewegwijzering is inmiddels ook weg en lag daar ook niet meer. Het formaat van die borden zal daar ook wel een reden voor zijn. Bij de bouwplaats ligt dat spul alleen maar in de weg.

Maar ja, waar zou je zo'n lichtbak kwijt willen.

Afbeelding
Boven de eettafel gaat je niet lukken. :p

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Matti » zo 05 nov 2017, 21:43

Is wel leuk voor in de tuin ;) :lol:

NSDaniel
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 21:50
Locatie: Utrecht

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door NSDaniel » ma 06 nov 2017, 18:13

Zoals beloofd zou ik nog wat foto's van de kenmerkende bewegwijzering op de rotonde plaatsen:

Afbeelding
Bewegwijzering ter hoogte van de afrit Joure.

Afbeelding
Afbeelding
Bewegwijzering ter hoogte van de afrit Sneek. Blokrijden werd ook wel eens door de Politie gedaan!

Afbeelding
Bewegwijzering ter hoogte van de afrit Lemmer.

Afbeelding
Afbeelding
Bewegwijzering ter hoogte van de afrit Heerenveen.


Overigens deden de aanstralers het al jaren niet meer:
Afbeelding


En voor de liefhebbers een filmpje van een van de laatste rondjes voor mij op de rotonde, begin oktober:
Inclusief een busjesbestuurder die dacht er wel tussen te kunnen...;)
https://youtu.be/T6JFaonKFuM

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Jackbauer1350 » ma 06 nov 2017, 20:24

NSDaniel schreef:
Afbeelding

Deze is erg mooi. 8-)

Beetle
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 16:56

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Beetle » di 07 nov 2017, 21:59

NSDaniel schreef:Zoals beloofd zou ik nog wat foto's van de kenmerkende bewegwijzering op de rotonde plaatsen:


Afbeelding
Bewegwijzering ter hoogte van de afrit Sneek. Blokrijden werd ook wel eens door de Politie gedaan!
Kan me nog herinneren dat aan beide zeiden van dit bord "Amsterdam" stond, wat in feite wel klopt maar dan met keuze om via de polders te gaan of de Afsluitdijk. Ik denk dat menig bestuurder die hier niet bekend was wel eens een rondje extra zal hebben gemaakt. Het zag er wat verwarrend uit. Ik denk dat deze situatie veranderd werd na de opening van de Zeeburgertunnel bij Amsterdam.
Laatst gewijzigd door Beetle op di 07 nov 2017, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » di 07 nov 2017, 22:38

^^ Kan me nog herinneren dat aan beide zeiden van dit bord "Amsterdam" stond, wat in feite wel klopt maar dan met keuze om via de polders te gaan of de Afsluitdijk. Ik denk dat menig bestuurder die hier niet bekend was wel eens een rondje extra zal hebben gemaakt. Het zag er wat verwarrend uit. Ik denk dat deze situatie veranderd werd na de opening van de Zeeburgertunnel bij Amsterdam.[/quote]
Dat klopt. Hierover is o.a. in dit topic enkele keren gesproken. Onder het overgeplakte deel stak nog altijd een klein stukje van de j van Afsluitdijk uit.
Laatst gewijzigd door captain007 op ma 13 nov 2017, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Graag ^^ gebruiken ipv quote wanneer je reageert op voorgaand bericht. Bedankt

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Chris » wo 22 nov 2017, 16:29

De bouw van het nieuwe Haskerveldwegviaduct is begonnen! Om de bouw te versnellen, is gekozen om de dekken van het viaduct op tijdelijke ondersteuningen te bouwen. Wanneer het oude viaduct is gesloopt, zullen de dekken van maar liefst 1100 ton op hun plek worden gereden.

Afbeelding
Via: https://twitter.com/KnooppuntJoure/stat ... 7963531264

IIVQ
verkeersader
Berichten: 898
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door IIVQ » za 02 dec 2017, 11:07

Er is nu een "spoedreparatie" aan knooppunt Joure waardoor verkeer Heereveen→Amsterdam afgesloten zou zijn en om moet rijden via Zwolle Volgens Google is het ook voor Heereveen→Afsluitdijk.
Volgens Google is dit tot 4 uur vanmiddag, dus goed mis.

Ook de andere kant op staat het goed vast.

Iemand een idee wat en hoe?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Vinny » za 02 dec 2017, 11:30

Ik denk dat het probleem zich manifesteert bij het viaduct van Haskerhorne. Ik kan er geen nieuws over vinden. De VID en de ANWB melden wel files. Wat me wel verbaast is dat de route via de A 31 niet wordt genoemd in het omleidingsadvies: Groningen-Amsterdam via deze route kan vrijwel zonder tijdverlies.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door martien » za 02 dec 2017, 11:53

^^ tussen Groningen en Drachten staat er geen DRIP om dit aan de weggebruiker te vertellen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Vinny » za 02 dec 2017, 11:55

Moet het op een DRIP kunnen staan om de route te laten adviseren op de websites van de verkeersinformatieaanbieders? :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door boe! » za 02 dec 2017, 12:30

Bij anti-zwarte piet demonstraties in Dokkum wordt de A7 bij Oudehaske altijd afgesloten. :p

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Snelwegfreak » za 02 dec 2017, 12:32

Dat is onze cultuur! :woop:
Enne gojje mins blieft altied leave.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 898
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door IIVQ » za 02 dec 2017, 12:37

Vinny schreef: za 02 dec 2017, 11:30 Ik denk dat het probleem zich manifesteert bij het viaduct van Haskerhorne. Ik kan er geen nieuws over vinden. De VID en de ANWB melden wel files. Wat me wel verbaast is dat de route via de A 31 niet wordt genoemd in het omleidingsadvies: Groningen-Amsterdam via deze route kan vrijwel zonder tijdverlies.
Hangt er wel af waar je vandaan komt in Amsterdam. Ik woon zelf in Zuidoost, voor mij is via de Afsluitdijk toch écht 25 minuten meer richting Groningen. Maar eenmaal over de afsluitdijk stuurde mijn navigatie me de laatste keer al over de A31 (zelfs toen Harlingen nog hoog over was en Joure nog rotondeerde)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » za 02 dec 2017, 13:01

^^ Het hangt een beetje af waar je moet zijn in Friesland of Groningen, maar via Zwolle is al gauw langer dan over de Afsluitdijk en Leeuwarden.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door ibodejoode » za 02 dec 2017, 13:20

IIVQ schreef:Er is nu een "spoedreparatie" aan knooppunt Joure waardoor verkeer Heereveen→Amsterdam afgesloten zou zijn en om moet rijden via Zwolle Volgens Google is het ook voor Heereveen→Afsluitdijk.
Volgens Google is dit tot 4 uur vanmiddag, dus goed mis.

Ook de andere kant op staat het goed vast.

Iemand een idee wat en hoe?
Als ik nu op Google Maps kijk is het juist de andere kant wat stilstaat, dus Sneek - Drachten en Emmeloord - Drachten. Ook de verkeersinformatie meldt nu A6 Emmeloord ri. Heerenveen problemen

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Lekkere Kwal » za 02 dec 2017, 13:31

^^ Op waze staan enkel filemeldingen in die richtingen. Geen meldingen over afsluitingen of iets dergelijks.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 898
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door IIVQ » zo 03 dec 2017, 20:36

Gister- en vanavond voor het eerst er langs gereden (Lemmer←→Heereveen). Pff, wat een nauw en bochtig traject, met regen zijn de lijnen en de barrier nauwelijks te zien.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door harry » zo 03 dec 2017, 21:28

Gisteren op een tablet een verhaal proberen te schijven (met één vinger), maar de boel crashte voordat ik klaar was... :rooie:

Hoe dan ook:
Zaterdagochtend stond ik bij Joure een kwartier in de file van Lemmer richting Heerenveen. Het probleem was dat alle verkeer over de (nieuwe) af- en oprit geleid werd. Ook het verkeer vanuit Sneek. Dat was dus van 3 naar 1 strook, plus bovenaan de oprit een halve rotonde, wat de boel extra vertraagt.

De andere kant op was de weg afgesloten vanaf afrit Oudehaske. Er stond een file vanaf Heerenveen tot aan Oudehaske.
Volgens de radio was dat (inderdaad) wegens een "spoedreparatie".
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Rogier » zo 31 dec 2017, 14:20

Vandaag ook langs dit knooppunt gereden en het nieuwe knooppunt ziet er mooi uit, maar ik heb wel een aantal opmerkingen m.b.t. de werkzaamheden:
- Sinds de openstelling van het eigenlijke knooppunt zijn de werkzaamheden aan het knooppunt zelf stil komen te liggen. De A6 zelf t.g.v. het knooppunt heeft (nog) geen ZOAB deklaag gekregen en de viaducten hebben de randafwerking nog niet gekregen. Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom de maximumsnelheid naar een belachelijke 70 km\uur verlaagd is. Bij afrit Joure kan ik deze snelheid voorstellen, maar bij het eigenlijke knooppunt complete onzin, omdat hier de rijstroken niet versmald zijn, de vluchtstroken niet afgezet zijn en er geen krapte slingers in de weg zitten. Hier 90 of 100 km\uur meer op zijn plaats.
De oude A7 en de rotonde zijn inmiddels voor een zeer groot deel verwijderd en het nieuwe viaduct voor afrit Joure is bijna klaar. Ik verwacht dat de weg over het viaduct over 1 - 2 weken opengaat.
Verder heeft men de rijdekken (en de landhoofden) van het laatste nieuwe viaduct op een tijdelijke plaats gebouwd, zodat het laatste viaduct sneller gebouwd kan worden.
Overigens zal de A6 tijdens de bouw (en sloop) van het laatste viaduct volledig om het laatste viaduct geleid worden. Inmiddels is de noodweg al aangelegd, maar nog niet aangesloten. Dat gaat nog een paar leuke slingers geven (met de bijbehorende grotere kans op ongevallen).

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Vahalis » wo 03 jan 2018, 13:06

Het viaduct over de A7 voor de aansluiting is gisteren in gebruik genomen.

Volgende stap is het afsluiten van de Haskerveldweg en de aanleg van de 'slinger'.

http://www.knooppuntjoure.nl/nieuws/277 ... g-gebruik/

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Jackbauer1350 » za 06 jan 2018, 20:41

Ik heb vandaag Joure weer eens opgezocht voor een fotoupdate. Er zijn inmiddels weer aardig wat vorderingen.
Enkele foto's uit de serie die in dit album is te vinden.

Afbeelding

Afbeelding
De rotonde van de Sewei/Geert Knolweg is vervangen door een ovatonde.
Hier gezien vanaf de noord en zuidzijde.

Afbeelding
Vanaf de ovatonde de Verlengde Geert Knolweg richting de nieuwe aansluiting met de A7.

Afbeelding
De verlengde Geert Knolweg ter hooge van het viaduct. Op deze plek lag voorheen het middeneiland van de Grote Rotonde.
Links in de achtergrond de gereed liggende segmenten voor het nieuwe viaduct van de Haskerveldweg.

Afbeelding
Afbeelding
Van die rotonde is alleen dit stukje aan de westzijde nog over....

Afbeelding
...deze wordt samen met de oude A7-rijbaan richting Sneek nog als toerit gebruikt vanuit Joure naar de A6/A7 Emmeloord/Sneek.

Afbeelding
Het viaduct van de aansluiting Joure vanaf de zuidoostzijde gezien.

Afbeelding
Afbeelding
Vanaf het viaduct een mooi uitzicht op het knooppunt.

Afbeelding
Het oude viaduct van de Haskerveldweg wachtend op sloop.
Afbeelding
Aan de kant van Joure is de Haskerveldweg deels afgefreesd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De laatste plaatjes van de A7 vanaf het oude viaduct.

Afbeelding
Afbeelding
Aan de Haskerhornse zijde van het viaduct is het talud weggegraven voor een bypass van de A7.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De segmenten voor het nieuwe viaduct liggen gereed op de oude rijbaan van de A7.

Afbeelding
De Hollandiastraat waar het verkeer nog via een soort achtbaan moest rijden. Door het oude tunneltje vervolgens via enkele
scherpe bochten er weer overheen om uit te komen op de nieuwe Hollandiastraat met tunnel onder de A7 door.

Afbeelding
Het voormalige A7-trace op het oude tunneltje waar de bypass van de Hollandiastraat overheen loopt.

Afbeelding
Inmiddels ligt er een nieuwe bypass zodat het oude tunneltje gesloopt kan worden.

Afbeelding
De nieuwe Hollandiastraat met tunneltje onder de A7 door.

Afbeelding
De oude Hollandiastraat vanuit Joure die hier doodloopt tegen de nieuwe A7.
Linksaf de foto uit het begin van de slingerbypass naar de nieuwe weg.

Afbeelding
Foto vanaf de oude Hollandiastraat met zicht op de nieuwe A7 en knooppunt Joure.

Enkele willekeurige plaatjes uit de serie:

Afbeelding
A6 vanuit Emmeloord
Afbeelding
Servicebord naast de afrit Joure vanuit Emmeloord/Sneek
Afbeelding
A7 richting Sneek
Afbeelding
Dankzij het natte weer van de laatste tijd spoelt her en der wat grond weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Chris » za 06 jan 2018, 21:09

Mooie update! :top:

Dat viaduct van de Haskerveldweg dat in delen naast de snelweg wordt gebouwd, is dat een gangbare methode? Ik kan me dat niet herinneren van andere bouwprojecten. Je ziet het wel met onderdoorgangen of tunneltjes die dan ingeschoven worden, maar complete viaducten is wel zeldzaam volgens mij. In Maastricht hebben ze dat recent gedaan met een deel van de Noorderbrug.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Rogier » za 06 jan 2018, 21:42

^^

Men heeft alleen de rijdekken op deze noodconstructies gezet, maar ik zie persoonlijk zelf de tijdwinst er niet in.
Je mag blij zijn als je hier 1 - 2 weken tijdswinst mee haalt. Het vlechtwerk van een rijdek duurt ook geen weken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Vinny » zo 07 jan 2018, 9:54

Ik blijf het allemaal wat chaotisch vinden, ook als je er zelf rijdt. Blijkbaar is dat toch woekeren met de ruimte.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

NSDaniel
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 21:50
Locatie: Utrecht

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door NSDaniel » zo 07 jan 2018, 11:57

Vooral met de tijd, want veel deadlines worden op creatieve manieren alsnog gehaald. Dat zie je als buitenstaander/weggebruiker ook wel aan de afwerking/routes rondom het knooppunt.

Plaats reactie