Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 dec 2017, 22:25

^^ Je krijgt het inderdaad vaak 2-6 maanden later. Als je ouders de post doorsturen is er niks aan de hand. Maar wat mij betreft zijn er genoeg andere redenen om niet de route via Oslo en de E16 te nemen. Dat is leuk voor de terugreis in juni, maar voor de heenreis eind december... Nee. Het is nodeloos vermoeiend rijden, zeker als het weer tegenzit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Chris » vr 01 dec 2017, 22:28

Via de E4 moet je op twee plekken tol betalen, de congestieheffing in Stockholm en de brug in Sundsvall. Dat gaat overigens om kleine bedragen waar ik niet voor zou omrijden. De rekening wordt zonder toeslag thuisgestuurd. Zweden stuurt zelfs tolrekeningen van minder dan 1 euro naar het buitenland.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Gerhard » vr 01 dec 2017, 22:47

Als je zelf het grootste deel wilt rijden kan je ook bij Puttgarden met de veerboot (67 euro voor 2 personen en een auto) naar Rødby (DK).
Dus bij Venlo naar de BAB A1 rijden en die helemaal naar het noorden uitrijden. Overnachten in de buurt van Kopenhagen. Dan de naar de E4 in Zweden. En dan in de buurt van Sundvall overnachten. Zoiets zou ik doen in jouw geval. Met de veerboot naar Helsinki, mits betaalbaar voor je, is ook een mooie optie inderdaad.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 dec 2017, 23:20

^^ Die veerboot van Puttgarden naar Rodby is echter duurder en in de praktijk niet sneller dan de omweg via de Grote Beltbrug. Zelfs met de extra brandstofkosten meegerekend.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » vr 01 dec 2017, 23:34

Voor de terugweg zat ik te denken aan een routen naar de noordkaap en dan langs de Noorse kust naar beneden, maar dat zou nog wel even duren en ik moet eerst eens daar zien te komen.

Als er geen (merkbaar) verschil is tussen de boot of rijden prefereer ik rijden. Als ik tijdswinst kan pakken door de boot te pakken (bijvoorbeeld door het te combineren als een nacht overtocht) dan prefereer ik dat.

Is die 750 km van Helsinki naar Haparanda te doen in 1 dag dan? Lijkt mij toch behoorlijk ver in de Finse condities.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Coen Tunnel » za 02 dec 2017, 0:40

^^ Finland is vlak, de E75 is goed en je hebt er niet veel dorpspassages. Het eerste deel van Helsinki tot een stuk voorbij Lahti is snelweg, daarna zijn er tot aan Jyväskylä de nodige delen met 2+1 rijstroken. De stadspassages van Jyväskylä en Oulu zijn ook snelweg. Kortom, in Finland kun je vrij hoge gemiddeldes halen; al zal het met sneeuwval/gladheid anders uitpakken. Alles hangt wat dat betreft van het weer af, maar van collega's in Vaasa (en dat is toch al een redelijk eindje naar het noorden) weet ik dat ook daar een witte kerst geen zekerheid is.

Als alles meezit en je 's ochtends om 09:00 uur in Helsinki aankomt, zou je in de loop van de avond wel in Haparanda moeten kunnen zijn.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » za 02 dec 2017, 12:17

Vaasa ligt echt noordelijk zeg, halverwege Finland ongeveer. Had niet verwacht dat de kans op sneeuw met kerst daar nog zo laag was. Dat is 250 km noordelijker dan het noordelijkste gedeelte van de E16 (van het stuk dat ik overweeg), is de kans op sneeuw/ijs hier dan ook zo klein? :hm:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Chris » za 02 dec 2017, 12:21

Het zuiden van de Botnische Golf is nog niet altijd dichtgevroren met kerst. Dat heeft met name effect op Zuid-Finland en minder op Zweden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Coen Tunnel » za 02 dec 2017, 12:24

^^ Ik denk dat dat inderdaad meer te maken heeft met de ligging aan zee. De E16 kan dan wel een stuk zuidelijker liggen, die weg ligt wel veel meer in het binnenland. Dan praat je toch over andere omstandigheden. Ik ken zelf maar een klein deel van de E16, maar zelfs als de weg sneeuwvrij is, lijkt de E16 mij een vrij vervelende weg om over zo'n lange afstand te rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door duikgek89 » za 02 dec 2017, 14:19

Maar in hoeverre gaat dat ook op voor de E75 t.o.v. de E12? Tenminste, het lijkt mij dat je in Finland liever de E75 dan de E12 via Vaasa neemt.

In de winter zou ik persoonlijk eerder kiezen voor de boottocht van 29 uur geloof ik, mits betaalbaar. Het scheelt je een hoop zorgen, dergelijke afstanden kunnen erg lang duren als koning winter echt vervelend gaat doen. Stel je voor dat je hele stukken over ijs moet rijden en de weg niet schoon gereden of gemaakt is...

En die boot, joh, je rijdt in de middag / avond richting Travemünde, gaat onderweg op je gemak ergens een Currywurst eten (het moest goedkoop toch? :mrgreen: ), dan slaap je op de boot lekker uit, brengt daar de rest van de dag door (Met goed gezelschap lijkt me dat geen straf), in de avond op tijd naar bed en de dag daarna lekker fris en fruitig om 09:00 in de auto voor de laatste 750km.

Of je gaat vroeg weg en brengt onderweg een bezoekje aan Hamburg en/of Lübeck, je komt er toch langs.

Voor de rijdag in Finland zou ik voor de zekerheid even iets zoeken op booking.com wat tot 18:00 gratis geannuleerd mag worden maar wat met je met matig weer in één dag goed kunt halen, zeg maar op een kilometertje of 500 vanaf Helsinki.
Je zult het wel niet nodig hebben, maar beter mee verlegen dan om verlegen lijkt mij. Alleen niet vergeten op tijd op te zeggen natuurlijk! Voorkom dat je 's avonds doodmoe in het pikdonker door sneeuw en ijs je bestemming of een slaapplaats moet zoeken, dat is voor heel ervaren reizigers misschien een avontuur maar voor veel anderen gewoon kl*t*.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Jeroen » za 02 dec 2017, 17:43

Ik kom voor de eerste mogelijkheid na kerst uit op 458 euro. Ik zou dat niet echt betaalbaar willen noemen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Coen Tunnel » za 02 dec 2017, 18:18

^^ Maar als je 1300 autokilometers bespaart (laten we zeggen zo'n 130 euro aan brandstof) evenals tol (laten we zeggen zo'n 90 euro voor de bruggenroute en de tol in Zweden) en twee hotelovernachtingen (laten we zeggen zo'n 90 euro per stuk), dan is het prijsverschil nog maar een paar tientjes. Waarvoor je veel minder kilometers op de weg hoeft te zitten.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » za 02 dec 2017, 19:04

Ik heb het even op een rijtje gezet voor mijn auto, voor een hotelovernachting tel ik €100/nacht en voor avondeten tel ik €40 per keer voor 2 personen. Kosten voor benzine komen voort uit mijn gemiddelde kosten per km aan benzine (zal waarschijnlijk iets minder verbruiken door de veel lagere snelheid die ik kan rijden naar het noorden). Toch wel handig dat Excel.

1) Venlo - Kopenhagen (dag 1) > boot naar Oslo > E16 en E4
1 overnachting op de boot, 1 in een hotel
2282 km rijden
€245.33 (benzine) + €119 (boot) + €33 (brug naar Kopenhagen) + €36.90 (eten op de boot) + €40 (avondeten) + €100 (hotel) = €574.23

2) Venlo > Rostock > boot naar Trelleborg > E6 of 108 > E4
2 overnachtingen in een hotel
2315 km rijden
€248.88 (benzine) + €77 (boot) + €80 (2x avondeten) + €200 (2x hotel) = €605.88

3) Venlo > Deense tolbruggen > E4
2 overnachtingen in een hotel
2587 km rijden
€278.12 (benzine) + €83 (bruggen) + €80 (2x avondeten) + €200 (2x hotel) = €641.12

4) Venlo > Travemunde > boot naar Helsinki > E75? > E8
2 overnachtingen op de boot, 1 in een hotel (misschien wel misschien niet)
1225 km rijden
€131.70 (benzine) + €458 (boot) + €120 (3x avondeten door vertrek smiddags en doordat het niet bij de boot is inbegrepen) + €100 (hotel) = €809.70

Ik heb voor het gemak de slijtage kosten van de auto weg gelaten. Ik kan de kosten per km voor onderhoud ook doorberekenen en dan zou het rijtje zo worden:

1) €757.42
2) €791.72
3) €848.79
4) €908.03

Au wat een prijzen :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Chris » za 02 dec 2017, 19:26

Als je de kosten ook door twee kan delen is het wat meer behapbaar. Slijtage / onderhoud zou ik zelf niet meerekenen voor een incidentele reis.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » za 02 dec 2017, 19:30

Vandaar dat ik het apart zette, kosten ga ik trouwens niet delen. De ander gaat mee op mijn verzoek zodat ik niet alleen in de auto zit, dan ga ik niet vragen om mee te betalen natuurlijk :dyn_hyp:

Edit: het stuk door Duitsland, Denemarken en eerste gedeelte van Zweden zou ik ook niet echt bang van worden. Dit zijn nog gewoon goed uitgebouwde wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Chris » za 02 dec 2017, 19:52

Tja, als je het afzet tegen de kosten van vliegtickets en autohuur ter plekke, dan valt het misschien wel mee. Ik weet niet precies waar je heen gaat maar in Noord-Finland moet je volgens mij van het OV niet te veel voorstellen. Als je meer wilt doen dan alleen op de bank zitten zul je toch snel een auto willen hebben. Als ik het goed begrijp ga je er 6 maanden heen, dan is autohuur ter plekke eigenlijk geen optie.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » za 02 dec 2017, 20:12

Nee daarom, plus het avontuur op zichzelf is mij ook echt wel wat geld waard. Voor de terugweg zit ik zelfs te denken om langs de Noorse kuste terug te rijden. Ik begrijp ook goed dat de route via Helsinki het veiligst is, maar ook een stuk minder van 'het avontuur' natuurlijk.

Met de auto daar heen staat vast, heb al investeringen in de auto gedaan om daar te kunnen rijden en het is ook wel handig dat ik alles mee kan nemen wat ik ook maar mee wil nemen. Edit: plus dat ik geen auto kan huren door mijn leeftijd :neenee:

Ik overweeg daarom nog steeds om de goedkoopste en meest avontuurlijke route te nemen, via Oslo en de E16. Ik neem het advies hier zeker ten harte, maar heb dan ook nog niet echt hard gehoord dat dit onverstandig is. Natuurlijk heeft deze gelijkvloerse kruisingen, lang niet overal geleiderails en veel 1x2. Zou deze weg echt in slechtere staat (als in ijs op de weg) zijn dan de E4? Is de E4 niet juist minder bochtig waardoor nog eenduidiger dan de E16? Anders gezegd, raden jullie mij echt af om via de E16 te rijden of prefereren jullie één van de andere routes alleen maar?

Sorry als het een beetje eigenwijs klinkt, is niet zo bedoeld :shutup:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Coen Tunnel » za 02 dec 2017, 21:22

carman6 schreef: za 02 dec 2017, 20:12Ik overweeg daarom nog steeds om de goedkoopste en meest avontuurlijke route te nemen, via Oslo en de E16. Ik neem het advies hier zeker ten harte, maar heb dan ook nog niet echt hard gehoord dat dit onverstandig is. Natuurlijk heeft deze gelijkvloerse kruisingen, lang niet overal geleiderails en veel 1x2. Zou deze weg echt in slechtere staat (als in ijs op de weg) zijn dan de E4? Is de E4 niet juist minder bochtig waardoor nog eenduidiger dan de E16? Anders gezegd, raden jullie mij echt af om via de E16 te rijden of prefereren jullie één van de andere routes alleen maar?
Ik denk dat het verschil in de kosten in de praktijk dermate klein is, en tijdswinst zul je er ook niet mee behalen.

Als het weer goed is, is er op zich niks tegen de E16, maar het is wel een smallere weg, bochtig en met dorpspassages en rotondes. Daarbij is de Vmax in Zweden op zulke wegen doorgaans slechts :A1-70:, de E4 zal ten noorden van Gävle vooral :A1-90: hebben (en tot aan Gävle is het bijna allemaal autosnelweg). Zou je er in de lente of zomer rijden, dan is er niks op tegen, maar eind december vind ik dat toch een aardige gok. Je zit nog lang niet in het noorden, maar op die hoogte is de zonsondergang ook al rond 15:00 uur. Als je een beetje afstand wil afleggen nadat je 's ochtends vanaf de boot bent gekomen zal je tot aan Sundsvall willen rijden. Laten we ervan uitgaan dat je rond 10:30 uur echt uit Oslo wegrijdt, en je tot aan Sundsvall wil komen, en je onderweg ook nog een paar keer stopt, dan zul je rond 20:00-20:30 in Sundsvall aankomen - als de weersomstandigheden goed zijn. Dan rij je zeker zo'n vijf uur in het donker. Goed, het vervelendste stuk van de E16 is tot aan Borlänge, maar als je eenmaal in Borlänge bent is de zon al onder.

De E4 is zeker eentoniger, met vooral tussen Helsingborg en Jönköping een lang stuk door het bos. Maar je kan er goed opschieten, het is minder inspannend/vermoeiend rijden en vermoedelijk zul je met een beetje zoeken ook wat makkelijker wat kunnen besparen op hotelovernachtingen. Voordeel is dat je ook wat vroeger op pad kan gaan; als je met de boot gaat komt die pas om 09:45 uur in Oslo aan en kost het ontschepen ook nog wat tijd. Dan kun je niet optimaal van het daglicht gebruik maken.

Wat betreft de E16: mijn ervaringen met soortgelijke wegen in Noorwegen is dat je er door het weinige verkeer en de lage bevolkingsdichtheid op zich nog wel een redelijk tempo kan rijden, maar dat dat soort ritten ook erg vermoeiend kunnen zijn door het vele sturen en het opletten voor elke bocht en elk dorp waar je doorheen rijdt. Uiteindelijk heb je er toch een wat onrustiger wegbeeld.

Als het slecht weer is, dan zal een drukkere weg als de E4 er ongetwijfeld beter bijliggen dan de rustige, afgelegen en bochtige E16. Ik heb al heel vaak lange afstanden gereden, in heel veel verschillende landen, en ik heb zelf ook vaak genoeg niet de snelste of kortste route genomen. Met een goede voorbereiding kan alles, als je weet waar je aan begint, maar je moet wel kijken wat het beste past bij wat jij wil en kan.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » za 02 dec 2017, 23:54

Bedankt voor de fijne uitgebreide reactie :worship:

Rijden in het donker zal ik denk ik niet aan ontkomen, normaal gesproken is dat voor mij ook geen probleem trouwens.

Borlänge zou 390 km zijn, met 70 km/h en een half uur pauze is dat 6 uur (dus 16:30, dan is zelfs in NL al de zon onder :rofl2: ). Dan zou het nog 310 km zijn naar Sundvall. Sundvall is trouwens sowieso wel een mooi streven als 2e overnachting, ook voor als je over de bruggen rijdt (wel een redelijk long shot dan maar toch).

Je maakt wel een goed punt met het onrustigere rijden, veel opletten in de bochten en dorpjes inderdaad.

Uiteindelijk zal het er ook wel weer op neer komen dat ik achteraf zal zeggen, had ik maar die andere route gekozen. Er zijn altijd zo veel variabelen, zeker op dit soort lange stukken. Aan de andere kant, dat maakt het ook weer leuk natuurlijk.

Het voordeel van de route over de bruggen is wel dat je kan rijden tot je moe bent en dan een hotel pakken. Via Oslo moet je de boot halen (900 km naar Kopenhagen is overigens prima te doen), daarna maakt het ook allemaal niet zo veel uit. Het voordeel van de boot naar Helsinki is dat je veel minder kms rijdt.

Kunnen jullie mij ook uitleggen hoe ze de wegen 'schoon' maken in Zweden/Noorwegen? Schuiven ze alleen, strooien ze zout of zand, hoe snel beginnen ze na/tijdens de sneeuw val, welke wegen hebben prioriteit etc?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 dec 2017, 0:14

carman6 schreef: za 02 dec 2017, 23:54Borlänge zou 390 km zijn, met 70 km/h en een half uur pauze is dat 6 uur (dus 16:30, dan is zelfs in NL al de zon onder :rofl2: ).
Maar 70 km/u is de maximumsnelheid. Bij dorpspassages en rotondes zul je moeten afremmen en er zullen ook voldoende bochten zijn waar je niet met 70 km/u door kan. Langzaam verkeer kan je ook dwars zitten, al zul je dat op de meeste plekken snel in kunnen halen. Als je 60 km/u gemiddeld haalt op dat stuk doe je het al goed.
Dan zou het nog 310 km zijn naar Sundvall. Sundvall is trouwens sowieso wel een mooi streven als 2e overnachting, ook voor als je over de bruggen rijdt (wel een redelijk long shot dan maar toch).
Via de bruggen lijkt me dat ook goed haalbaar. Dan moet je wel zorgen dat je de eerste dag vroeg vertrekt en bv. tot Helsingborg/Markaryd/Ljungby rijdt. De volgende dag rij je dan de E4 tot Hudiksvall/Sundsvall. De derde dag kun je dan naar Haparanda rijden. Een saaie route misschien, maar wel de meest betrouwbare optie.
Het voordeel van de route over de bruggen is wel dat je kan rijden tot je moe bent en dan een hotel pakken. Via Oslo moet je de boot halen (900 km naar Kopenhagen is overigens prima te doen), daarna maakt het ook allemaal niet zo veel uit. Het voordeel van de boot naar Helsinki is dat je veel minder kms rijdt.
Je bent inderdaad wat flexibeler, mocht het wel tegenzitten dan kun je eerder een hotel pakken. Je hoeft niet op een bepaald tijdstip een boot te halen, dus stel dat je onderweg pech krijgt, dan hoef je je geen zorgen te maken over het missen van de veerboot. Mocht het weer ontzettend tegenzitten (ook in Duitsland en Denemarken wil het in december wel eens sneeuwen), dan kun je het in ieder geval helemaal op je eigen tempo doen. En stel dat de veerboot om wat voor reden dan ook niet kan varen (bv. harde wind, ik heb zelf op Corsica ooit zeven uur langer vastgezeten omdat de boot door de harde wind niet de haven van Bastia in kon varen - het was uiteraard erger voor de reizigers naar Corsica die aan boord waren), dan kun je ook gewoon blijven doorrijden. Maar goed: het is mijn persoonlijke voorkeur om niet de veerboot te nemen; zo ben ik zelf twee jaar geleden ook naar en van Noorwegen gereden.

Die 900 km naar Kopenhagen is inderdaad prima te doen, maar hou er wel rekening mee dat je tijdig aanwezig moet zijn voor inschepen (vermoedelijk twee uur vooraf). Dat betekent dat je om 14:30 in Kopenhagen wil zijn, en je wil wellicht ook nog wat speling wil inbouwen voor bv. files (al zal dat niet veel voorstellen op 27 december) of vertragingen door wegwerkzaamheden, dus dan moet je wel vroeg in de ochtend weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Chris » zo 03 dec 2017, 10:12

carman6 schreef: za 02 dec 2017, 23:54Kunnen jullie mij ook uitleggen hoe ze de wegen 'schoon' maken in Zweden/Noorwegen? Schuiven ze alleen, strooien ze zout of zand, hoe snel beginnen ze na/tijdens de sneeuw val, welke wegen hebben prioriteit etc?
Sneeuwruiming is in Scandinavië professioneel geregeld, zeker de grote wegen worden continu schoon gehouden. Bij schoon moet je echter niet denken aan een zwart wegdek, maar compacte sneeuw met zand. Strooien doet men minder omdat dit niet werkt bij lagere temperaturen. Strooizout verlaagt het vriespunt van het water, maar werkt niet nauwelijks nog bij temperaturen onder -10.

Hoe koud het zal worden onderweg is nu nog lastig te zeggen. Het komt wel eens voor dat de echte kou pas laat invalt. Zo is het op dit moment slechts rond het vriespunt langs de Botnische Golf terwijl ze begin november al temperaturen onder de -20 hebben gehad.

Dat geldt ook voor het weer. Het kan best zijn dat het gewoon droog en zonnig weer is en je goed kan doorrijden. Maar als je te maken krijgt met zware sneeuwval kan 70 km/h gemiddeld ook wel eens onhaalbaar blijken en dan is Sundsvall (of je tweede deel verder noordelijk) misschien niet realistisch.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door jelger » zo 03 dec 2017, 13:57

Landelijke autowegen door de provincies (bv Dalarna en verder naar noorden) worden indrrdaad vooral alleen geschiven. Je dient dus ook rekening te houden met laagjes verijsde sneuw op het asfalt, en daar je rijgedrag op af te stemmen. De Zweden houden wel van doorrijden op zulke stukken bij rechtuit, maar zoals gezegd, die rijden op spijkerbanden. Met je winterbanden rij je op ijs ook gewoon op schaatsen. Hou daar rekening mee als je bichten nadert.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Wesso » zo 03 dec 2017, 14:45

Ik volg deze draad al een tijdje, avontuurlijk is het plan zeker. Ik heb 2 jaar geleden ook de keuze gemaakt om slapend vervoerd te worden tussen Kiel en Göteborg en dat is goed bevallen.

Inhakend op het plan Kopenhagen-Oslo:
Zelf zou ik er absoluut niet voor kiezen om in één dag naar Kopenhagen (900 km) te rijden om een veerboot te halen. Dat vind ik a) te vermoeiend en b) er hoeft maar een vrachtwagen tegen een auto aan te schurken in een Baustelle - de A7 ten noorden van Hamburg is ook 27 december niet vrij van Baustellen - en je staat zomaar uren stil. Daar gaat je afspraak met de veerboot!
Voor je gemoedsrust of opbouw van je reis zou een tussenovernachting in de buurt van Hamburg het overwegen waard zijn. Het hangt ervan af wat je ervoor over hebt; vanaf 37 euro heb je een 2-persoonskamer in Norderstedt zonder ontbijt. Een overnachting in een budgethotel is er vanaf 60 euro.

Voor de reis tussen Oslo en Haperanda is het lastig een snelle, betrouwbare route te vinden. Dat komt vooral doordat er weinig wegen in de richting van jouw doelen lopen. Ik zou de route op pagina 1 (Oslo - E6 - Elverum - Särna (LV 311) - Sveg - Sundsvall, waarbij je toch nog grote afstanden over wegen van een lage categorie rijdt) afraden en focussen op de route via de E16 Oslo - Gävle. Een route vanaf Torsby over de E45 in noordelijke richting, en dan bij Orsa of voor Sveg afslaan richting de E4 is iets korter, maar ook daar zullen de wegen niet van E4-niveau zijn.

Voor de terugweg kan je het zo gek maken als je wilt. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een doorsteek naar Trondheim (de Lofoten ten noorden daarvan liggen nogal uit de richting) en dan de zuidwestelijke fjorden meepakken.

Om je een beeld te geven van een paar wegen tussen Oslo en Malung (S)... zie mijn reisverslag.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 dec 2017, 15:11

Wesso schreef: zo 03 dec 2017, 14:45Voor de reis tussen Oslo en Haperanda is het lastig een snelle, betrouwbare route te vinden. Dat komt vooral doordat er weinig wegen in de richting van jouw doelen lopen. Ik zou de route op pagina 1 (Oslo - E6 - Elverum - Särna (LV 311) - Sveg - Sundsvall, waarbij je toch nog grote afstanden over wegen van een lage categorie rijdt) afraden en focussen op de route via de E16 Oslo - Gävle.
Even een vraag voor de zekerheid: zijn die genoemde binnendoorwegen via Elverum, Särna en Sveg nou echt zoveel slechter dan de E16 tussen Vormsund (Noorwegen) en Borlänge (Zweden)? Of omgekeerd: is de E16 nou echt zoveel beter? De E16 is op papier dan wel van een hogere categorie, maar volgens mij is die E16 ook niet veel soeps. Als ik zo in Streetview kijk zie ik nou niet echt heel grote verschillen in wegbeeld tussen beide routes, en doen ze beiden flink onder voor de E4.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » zo 03 dec 2017, 15:29

Wesso schreef: zo 03 dec 2017, 14:45 Inhakend op het plan Kopenhagen-Oslo:
Zelf zou ik er absoluut niet voor kiezen om in één dag naar Kopenhagen (900 km) te rijden om een veerboot te halen. Dat vind ik a) te vermoeiend en b) er hoeft maar een vrachtwagen tegen een auto aan te schurken in een Baustelle - de A7 ten noorden van Hamburg is ook 27 december niet vrij van Baustellen - en je staat zomaar uren stil. Daar gaat je afspraak met de veerboot!
Voor je gemoedsrust of opbouw van je reis zou een tussenovernachting in de buurt van Hamburg het overwegen waard zijn. Het hangt ervan af wat je ervoor over hebt; vanaf 37 euro heb je een 2-persoonskamer in Norderstedt zonder ontbijt. Een overnachting in een budgethotel is er vanaf 60 euro.

Voor de reis tussen Oslo en Haperanda is het lastig een snelle, betrouwbare route te vinden. Dat komt vooral doordat er weinig wegen in de richting van jouw doelen lopen. Ik zou de route op pagina 1 (Oslo - E6 - Elverum - Särna (LV 311) - Sveg - Sundsvall, waarbij je toch nog grote afstanden over wegen van een lage categorie rijdt) afraden en focussen op de route via de E16 Oslo - Gävle. Een route vanaf Torsby over de E45 in noordelijke richting, en dan bij Orsa of voor Sveg afslaan richting de E4 is iets korter, maar ook daar zullen de wegen niet van E4-niveau zijn.

Voor de terugweg kan je het zo gek maken als je wilt. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een doorsteek naar Trondheim (de Lofoten ten noorden daarvan liggen nogal uit de richting) en dan de zuidwestelijke fjorden meepakken.

Om je een beeld te geven van een paar wegen tussen Oslo en Malung (S)... zie mijn reisverslag.
Hmm goed punt, maar je kunt natuurlijk niet overal rekening mee houden. Voor mij persoonlijk is 15 uur onderweg zijn nog prima te doen, zeker voor een eerste dag. De dagen er na zullen wel geleidelijk minder worden.

Hoe lang van tevoren moet je bij de boot zijn?
Kun je ook de boot op zonder van tevoren te boeken? Dan zou ik heb bijvoorbeeld van het weer af kunnen laten hangen, of een week van tevoren boeken (alhoewel het weer dan nog onvoorspelbaar kan zijn).
Wat denken jullie, zullen veel vrachtwagens al vroeg vertrekken op de 27e of zal het vrij rustig zijn op de weg? Niet dat ik veel last heb van vrachtwagens, maar ze kunnen natuurlijk wel voor oponthoud zorgen.

Een overnachting in de buurt van Hamburg is zeker te overwegen, maar vind ik toch wel tegen vallen qua kilometers. Zeker voor een eerste dag maak je dan geen efficiënt gebruik van de tijd.

Dat reisverslag ga ik zeker eens lezen!


Chris schreef: zo 03 dec 2017, 10:12 Sneeuwruiming is in Scandinavië professioneel geregeld, zeker de grote wegen worden continu schoon gehouden. Bij schoon moet je echter niet denken aan een zwart wegdek, maar compacte sneeuw met zand. Strooien doet men minder omdat dit niet werkt bij lagere temperaturen. Strooizout verlaagt het vriespunt van het water, maar werkt niet nauwelijks nog bij temperaturen onder -10.
Behoort de E16 tot zo'n grote weg?

Ik weet eerlijk gezegd ook nog niet wat voor snelheden ik kan rijden, hier in NL heb ik nooit moeite gehad met wat snelheid maken over een sneeuwdek. Maar hier wordt de sneeuw ook niet zo compact en hard gereden als daar natuurlijk, ook ligt er vrijwel nooit ijs op de weg in NL. Kijk als de E4 een veel hogere snelheid toe laat dan de E16, dan doet het de tijdswinst van de E16 teniet natuurlijk. Dan hou je wel nog het verschil in kosten, pakweg €70.
Eerlijk waar vind ik beide routes een mooi avontuur, de bruggen lijken mij echt gaaf om te zien. Aan de andere kant heb ik ook nog nooit op een veerboot geslapen.


Coen Tunnel schreef: zo 03 dec 2017, 15:11 Even een vraag voor de zekerheid: zijn die genoemde binnendoorwegen via Elverum, Särna en Sveg nou echt zoveel slechter dan de E16 tussen Vormsund (Noorwegen) en Borlänge (Zweden)? Of omgekeerd: is de E16 nou echt zoveel beter? De E16 is op papier dan wel van een hogere categorie, maar volgens mij is die E16 ook niet veel soeps. Als ik zo in Streetview kijk zie ik nou niet echt heel grote verschillen in wegbeeld tussen beide routes, en doen ze beiden flink onder voor de E4.
Het is slechts een gokje hoor, maar zou de E16 dan niet de hogere prioriteit krijgen om schoon (als in rijdbaar) te houden?
Als die andere routes in principe hetzelfde zijn, vraag ik mij af of de E45 wel beter is? Als die wel beter is zou het misschien juist slimmer zijn om vanuit Orsa naar de E4 door te steken.

Ik snap trouwens helemaal niks meer van de wegen in Zweden, dezelfde wegen hebben andere categorieën :s
Laatst gewijzigd door carman6 op zo 03 dec 2017, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door jelger » zo 03 dec 2017, 15:30

Ik heb het stuk Stoten - Sarna 3 jaar geleden in dezelfde periode gereden tijdens een regionaal rondritje. Prima te doen. De 70 naar Idre en de 66 zijn beide ook prima wegen (zul je niet rijden, maar geef slechts indicatie aan van wegen in deze regio), en verschillen weinig van de E16 Karlstadt - Malung. Enige is dat het kouder wordt, meer sneeuw kan liggen, en meer ijs. Maar bal deze wegen rijden evengoed door. Dat stuk E16 was wel schoner maar dat haf gewoon te maken met gebrek aan sneeuw.

Wat veerboten betreft: Tijdens diezelfde reis ben ik in 1 ruk naar Trollhattan gereden en heb ik op de bonnefooi een hotel genomen in centrum van de stad. Ca 21:00. Dit traject heb ik vaker in 1 dag gereden i.c.m. twee bootovertochten. Puttgarden - Rodby heb ik ook nooit op tijd geboekt, want dir gaat gewoon elk half uur.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Wesso » zo 03 dec 2017, 15:52

Ga je voor avontuur, dan is de kans op sneeuw en kou groter als je de route via Särna (LV311 en W1061/Z357) volgt. Er liggen daar meerdere wintersportgebieden. Het is wat hoger gelegen dan het gebied waar de E16 doorheen loopt. In normale omstandigheden de snelste route, maar als je op de beter bereden E45 uitkomt en bij Orsa de LV296 + RV50* richting de E4 neemt, berekent Google Maps een kwartier extra.

Overigens kan je tussen Torsby en Falun (voor het uitgebouwde stuk E16 naar Gävle) nog kiezen voor alternatieven, die elkaar misschien niet echt ontlopen. Een snelle blik op Streetview leert dat de wegen er hetzelfde uitzien: 1x2 rijbaan, goed onderhouden, soms een verschil in breedte.
Afbeelding

* LV staat voor Länsväg (vergelijkbaar met provinciale weg) en RV voor Riksväg (rijksweg). Dat zegt alleen niet alles over de uitvoering van wegen. Die W- en Z-nummers mag je vergeten, dat zijn lokale wegen die zonodig een wegnummer moeten hebben. ;)
Laatst gewijzigd door Wesso op zo 03 dec 2017, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » zo 03 dec 2017, 15:56

Wesso schreef: zo 03 dec 2017, 14:45 Om je een beeld te geven van een paar wegen tussen Oslo en Malung (S)... zie mijn reisverslag.
Jammer dat de albums niet meer te zien zijn, is daar een manier voor om die terug te plaatsen? Ben benieuwd naar jouw foto's.



Ik zoek trouwens niet naar de meeste kans op sneeuw, die zal ik in Lapland wel genoeg tegen komen :rofl2:
Met avontuur bedoelde ik meer in de trant van dat er onderweg van alles te zien is.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Wesso » zo 03 dec 2017, 16:14

^^ De albums zouden het voor iedereen moeten doen. Misschien een andere keer nog eens proberen...

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » zo 03 dec 2017, 16:17

Wesso schreef: zo 03 dec 2017, 16:14 ^^ De albums zouden het voor iedereen moeten doen. Misschien een andere keer nog eens proberen.
:hm: Krijg error 404, maar zal morgen nog eens kijken dan.

Plaats reactie