Opmerkingen over het forum

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door keokiracer » zo 26 nov 2017, 21:01

Chris schreef: zo 26 nov 2017, 21:00 Aan de andere kant hoef je nu niet meer naar Youtube voor een goede weergave. De oude thumbnail player was wel klein.
Maar dat hoefde je sowieso niet want fullscreen is al maanden gewoon mogelijk op het wegenforum.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Wesso » zo 26 nov 2017, 21:27

^^ Dat zal wel met het thema te maken hebben. In prosilver heb ik niets anders dan relatief kleine thumbnails gezien.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door keokiracer » zo 26 nov 2017, 21:29

Ja, de thumbnails waren relatief klein, en dan kon je nadat je op de thumbnail had geklikt in de player fullscreen selecteren zonder dat je daarvoor naar Youtube moest.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Mark » zo 26 nov 2017, 21:31

Wesso schreef: zo 26 nov 2017, 21:27 ^^ Dat zal wel met het thema te maken hebben. In prosilver heb ik niets anders dan relatief kleine thumbnails gezien.
De BB-code is vervangen door een nieuwe responsieve versie. Aangezien de software tegenwoordig niet standaard is ontworpen op oneindig breed, krijg je dit soort elementen die ook gewoon in het oneindige meeschalen...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Attietattie » zo 26 nov 2017, 21:34

keokiracer schreef: zo 26 nov 2017, 19:31 Is er een reden dat de youtubevideo's ineens enorm breed zijn? Tot voorheen hadden ze de normale breedte zoals voor de update, maar nu zijn ze ineens zo breed als maar kan.
Huh? Ik ben juist dat brede (waar ik heel blij mee was) kwijt en zie nu een iniminie schermpje waar je precies niets mee kunt.

Ik kan niet wachten tot de mogelijkheid er is naar standaard PHBB te kunnen. Ik ben er (met mijn smaak) op achteruit gegaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 nov 2017, 21:37

Ik zie (net als Attietattie) juist hele kleine Youtube-thumbnails die ik niet fatsoenlijk op het forum kan bekijken, vrij irritant. Elk filmpje moet ik nu óf op Youtube óf op volledig scherm bekijken. Beiden niet ideaal. Maar blijkbaar heeft dus niet iedereen dat?

Voorbeeld:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Robbert297 » zo 26 nov 2017, 21:56

^^ Ik heb dat wel. Ik heb Google Chrome.
Слава Україні

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door keokiracer » zo 26 nov 2017, 22:10

Ik heb het brede op Chrome.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door mhkamp » zo 26 nov 2017, 22:33

Coen Tunnel schreef: zo 26 nov 2017, 21:37 Ik zie (net als Attietattie) juist hele kleine Youtube-thumbnails die ik niet fatsoenlijk op het forum kan bekijken, vrij irritant. Elk filmpje moet ik nu óf op Youtube óf op volledig scherm bekijken. Beiden niet ideaal. Maar blijkbaar heeft dus niet iedereen dat?

Voorbeeld:

Afbeelding
Behoeft verger geen uitleg...
Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Mark » zo 26 nov 2017, 22:54

De verschillen komen denk ik door wat je net toevallig in je cache hebt staan. In ieder geval, ik heb nu een update doorgevoerd die bij de brede versie (lees: 1200 pixels en breder), de YouTube en Vimeo beperkt tot een frame van 900 bij 500 pixels. Dat voorkomt dat ze worden opgeblazen tot de grote van je scherm.

(Als het niet direct werkt, denk dus even aan je cache.)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door mhkamp » zo 26 nov 2017, 22:58

Ik heb toevallig zojuist de stofdoek er door gegooid en het is nu stukken beter!
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Attietattie » zo 26 nov 2017, 23:43

Ik heb niets afgestoft, maar het is nu wel in orde. :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door keokiracer » zo 26 nov 2017, 23:48

Zo is het een stuk beter. Dank Mark! Afbeelding Afbeelding
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Palance » ma 27 nov 2017, 7:19

Ik vind het icoon voor een gesloten onderwerp niet helder: Was alleen een :C2: niet beter geweest?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Robbert297 » ma 27 nov 2017, 11:34

^^ +1.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Robbert297 » di 28 nov 2017, 20:09

De maximumgrootte van een avatar is voor dit forum 130x80. Is het een mogelijkheid om ook in te kunnen stellen dat een avatar 80x130 kan zijn?
Слава Україні

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door harry » di 28 nov 2017, 20:31

^^ Liever niet. Neemt onnodig veel verticale ruimte.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Robbert297 » di 28 nov 2017, 20:37

^^ Heb je wel een punt. Had een leuk bordje als avatar, maar die is volgens de huidige maximumgrootte te klein, omdat hij staand is. :|
Слава Україні

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Wesso » wo 29 nov 2017, 0:12

Laatste bericht door Jan Kok << 25 mar 2017
^
Mar is de enige overgebleven Engelse afkorting. ;)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Wesso » zo 03 dec 2017, 22:18

Het smileyvenster zoals het er op mijn apparaten uitziet:

Afbeelding

:computypen: :?: ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Mark » zo 03 dec 2017, 22:54

Dat is al bekend en wordt aan gewerkt ;).

Maar niet de afgelopen dagen wegens andere prioriteiten :)

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Tachi » ma 04 dec 2017, 19:45

Kleurenschema
Het is wennen, maar bij het gebruikte kleurenschema heb ik zo mijn twijfels. Het is een rare mix van verschillende kleurenregels geworden. "Know the rules before you break them" is mijn devies c.q. advies.
Ik weet niet of je het kent, maar dit is een heel handig hulpmiddel (kleurenwiel) van Adobe https://color.adobe.com/nl/

Icoontjes
Het is me nog niet duidelijk wat de verschillende snelwegicoontjes voor de onderwerpen moeten betekenen, maar dat zal ik wel met de tijd wel uitvinden.

Door elkaar lopende tekst bij overzichtspagina ongelezen en nieuwe berichten
Afhankelijk van de breedte van je browservenster staat het aantal pagina's linksonder (onder het onderwerptitel) uitgelijnd of rechtsonder uitgelijnd. Maar bij een bepaalde breedte lopen de paginanummers en het onderwerptitel door elkaar. Dit gebeurt gek genoeg niet bij een 'reguliere' onderwerpenoverzichtspagina.

Mocht ik andere gekkigheden zien, dan zal ik het uiteraard melden. Daarna is het aan de ontwerpers van dit thema om het wel of niet op te pakken :)

EDIT: Derde kop aangevuld met: en nieuwe

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Hajo » di 12 dec 2017, 12:54

Vanaf 1 mei 2018 geldt nieuwe privacy wetgeving.

Wellicht belangrijk om te weten is dat alle gegevens die de vereniging over haar leden heeft, hier ook nog strikter onder gaan vallen. Er mag niets meer aan gegevens bewaard worden, behalve dat wat absoluut noodzakelijk is. Als een lid opstapt, ben je verplicht alle gegevens die je over dat lid hebt, te vernietigen. Je mag het dus niet bewaren.

Inzake beelden dashboard camera: mag uitsluitend gemaakt worden voor privé doeleinden. Daar valt dit forum ook onder. Beelden uitwisselen, zoals ruilen, of verkopen, onderling op dit forum of aan derden, is verboden.

Dit ter info. ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Attietattie » di 12 dec 2017, 13:28

^^ Bron?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Pino » di 12 dec 2017, 13:39

Dat er nieuwe regelgeving over persoonsgegevens aankomt per mei 2018, is juist. Dat is de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming. Hier informatie (in het Engels) op de website van de EU zelf. Of dat nu grote impact moet hebben over de manier waarop de vereniging en het forum te werk moeten gaan, weet ik zo vlug niet. Wil best helpen daarover na te denken.
Laatst gewijzigd door Pino op di 12 dec 2017, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Rene » di 12 dec 2017, 13:52

De AVG is een inspanningswet, net als de ARBO, en is vooral gericht op organisaties voor wie gegevensverzameling een kernactiviteit is. Voor gewone verenigingen geldt meestal niet dat dit een kernactiviteit is, maar er moet wel ergens worden vastgelegd hoe een vereniging met persoonsgegevens omgaat. Organisaties zijn alleen verplicht om een grootschalig privacy/gegevensbeschermingsbeleid op te stellen als dat in verhouding staat tot hun verwerkingsactiviteiten. Dat zal bij de meeste verenigingen niet direct het geval zijn.

Feitelijk is de situatie weinig anders dan nu onder de Wbp, belangrijk verschil is wel dat vanaf dat moment de vereniging het bewijs moet kunnen leveren dat een betrokkene heeft toegestemd in de verwerking van de persoonsgegevens. Maar zoiets kan bij het aanvaarden van het lidmaatschap in de kleine lettertjes geregeld worden.

"Bijzondere persoonsgegevens" zijn volgens de AVG zeer privacygevoelig. Dat zijn bijvoorbeeld gegevens over iemands gezondheid, ras, politieke opvatting, geloofsovertuiging of strafrechtelijke verleden. Maar NAW gegevens of zelfs een BSN wordt voor zover nu bekend niet als een bijzonder persoonsgegeven gezien. In die zin kan een vereniging die slechts NAW gegevens bijhoudt van haar leden waarschijnlijk volstaan met een artikel in het huishoudelijk reglement hoe ermee wordt omgegaan en bijhouden van elk lid dat deze toestemming daadwerkelijk is verleend.

https://www.pmpartners.nl/wp-content/up ... _TXT-1.pdf
Artikel 28, 3e lid onder g (verwijdering) moet altijd worden beschouwd in relatie tot de overwegingen, bijvoorbeeld (4) en (65). Het recht op
bescherming van persoonsgegevens heeft dus geen absolute gelding. Met een goede beschrijving in een huishoudelijk reglement inzake archivering van "niet-bijzondere" NAW-gegevens in relatie tot mogelijke vorderingen achteraf lijkt een directe verwijdering van NAW-gegevens als een lid opzegt dus niet altijd persé noodzakelijk.

Misschien wel een item voor de eerstvolgende ALV.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Rene » di 12 dec 2017, 14:02

Hajo schreef: di 12 dec 2017, 12:54Inzake beelden dashboard camera: mag uitsluitend gemaakt worden voor privé doeleinden. Daar valt dit forum ook onder. Beelden uitwisselen, zoals ruilen, of verkopen, onderling op dit forum of aan derden, is verboden.
De AVG is geen keiharde wet, maar een verordening. En voor EU-landen waarin vrijheid van panorama is geregeld daaraan dus ondergeschikt. En als je van mening bent dat het anders zit, mag je daarvoor het tekstuele bewijs leveren. Correct me if I'm wrong, maar ik kan wat jij beweert niet zo snel in de AVG terugvinden.

Met het tonen van een dashcamfilmpje op het forum verwerk je als vereniging geen biometrische gegevens als bedoeld in art.4 onder 14), ik mag toch wel hopen dat we het daarover eens zijn ?!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Pino » di 12 dec 2017, 14:09

^^ 'Vrijheid van panorama' ken ik vooral als auteursrechtelijk beginsel, niet zozeer uit de sfeer van de persoonsgegevens. Maar misschien mis ik iets. Uit de regelgeving over persoonsgegevens zou hoe dan ook moeten voortvloeien dat beelden van een dashcam uitsluitend binnen het bereik van de Verordening vallen wanneer ze persoonsgegevens bevatten. Lees: beelden van een persoon of gegevens die kunnen worden herleid tot een persoon, zoals kentekens. Gezien de snelheid waarop de meeste filmpjes draaien en de resolutie waarin ze gepost worden, zul je denk ik niet zo heel snel in zo'n situatie komen. En ja, wanneer je zo'n film hebt met persoonsgegevens mag je het in beginsel niet op een forum zetten. Maar ik geloof niet dat dat uitgangspunt nu zo zeer zal veranderen in mei. Het lijkt me in beginsel trouwens ook het probleem van degene die het filmpje maakt en op internet zet, en minder dat van het forum waarop het geplaatst wordt c.q. de vereniging die het forum host. Maar ook dat zou wellicht nog even nagezocht moeten worden.

Voor het opslaan van uitsluitend NAW-gegevens heb je volgens mij geen toestemming nodig van de betrokken persoon, want de vereniging kan aantonen dat die gegevens hard noodzakelijk zijn voor het draaiende houden van de vereniging. En zo heel veel meer persoonsgegevens houdt de vereniging volgens mij niet onder zich.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Rene » di 12 dec 2017, 14:18

Het gaat erom dat er in de overwegingen staat dat de verordening geen absolute gelding heeft, maar moet worden beschouwd in relatie tot andere maatschappelijke belangen. Zoals vrijheid van panorama ook een maatschappelijk belang is. En ja, op een panorama kan een persoon of een gekentekend voertuig zichtbaar zijn. Landen als Duitsland en Oostenrijk doen daar panisch over in relatie tot privacy, andere EU-landen niet. Ik kan me echt niet voorstellen hoe deze AVG-tekst zou leiden tot een gelijke, op Duits/Oostenrijkse leest geschoeide EU-brede interpretatie van hoe je met dit soort materiaal moet omgaan. De overwegingen van de AVG lezende kan dat toch niet het doel zijn van deze regeling ?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door captain007 » di 12 dec 2017, 14:28

Pino schreef: di 12 dec 2017, 13:39 Dat er nieuwe regelgeving over persoonsgegevens aankomt per mei 2018, is juist. Dat is de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming. Hier informatie (in het Engels) op de website van de EU zelf. Of dat nu grote impact moet hebben over de manier waarop de vereniging en het forum te werk moeten gaan, weet ik zo vlug niet. Wil best helpen daarover na te denken.
GDPR is die regelgeving inderdaad. Heb er op het werk ook flink mee te maken, aangezien we hier nieuwsbrieven aan klanten versturen en dan moet je wettelijk heel goed kunnen aantonen met welke voorwaarden en wanneer iemand zich heeft ingeschreven, etc. Het geldt ook voor andere persoonsgegevens, dus in principe mag je niks vastleggen wat niet strikt noodzakelijk is. Nu is het voor een lidmaatschap aan een vereniging nu eenmaal noodzakelijk NAW gegevens bij te houden van leden voor de ledenadministratie (inning contributie, etc). Dat zijn dus gegevens die je nodig hebt om te kunnen werken en dan mag je die gegevens bewaren en gebruiken binnen bepaalde kaders.

Plaats reactie