[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Willem » za 30 dec 2017, 9:55

Een beetje vergelijkbaar met de Duitse Autohof. Die zijn bedoeld voor vrachtwagens, maar met de auto kun je er net zo goed terecht.

Langs de E17 in België ergens tussen Gent en Kortrijk zijn ook kleine parkings alleen voor vrachtwagens.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » za 30 dec 2017, 20:46

^^ De Franse aires met grote borden "poids lourds seulement" (ook buiten de A7 ben ik ze wel tegengekomen, maar weet zo vlug niet meer waar) rijd je met een gewone auto zo op. Dan staan er bij het oprijden borden dat voor personenauto's en caravans de volgende aire zoveel kilometer verderop is, maar daarbij blijft het. De afgesloten vrachtwagenparkeerplaatsen langs de Belgische E17 zijn in die zin een ander verhaal. Dat zijn echt afgesloten parkeerplaatsen, mede met als doel vrachtwagenchauffeurs tegen enige betaling een parkeerplaats te bieden waar ze veilig zijn tegen diefstal. Er staat een groot slot op de aankondigingsborden. Neemt natuurlijk niet weg dat ze dat hek best voor je open zullen doen wanneer je je als niet-vrachtwagenchauffeur met een noodsituatie meldt. Maar wat voor nood dat dan precies is? Personenauto's hebben niet zo snel nood aan een parkeerplaats als vrachtwagens, laat staan achter een groot hek.

Omdat ik hem nergens anders kwijt kan: hier nog een foto van de bewegwijzering rondom een tijdelijk afgesloten aire. Aardige vondst, dat tijdelijke rode paneel waar normaal de afstandsaanduiding zit.

Afbeeldingimage by Pino, on Flickr

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Palance » za 30 dec 2017, 21:19

Dat idee doet me heel erg denken aan de bordjes bij bergpassen, met een groen of rood bordje, zodat je snel kunt zien of de pas open of dicht is.

Ik vind het wel een goede manier om een gesloten VZP (of afrit) aan te duiden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » za 30 dec 2017, 23:04

Vroeger was het rode paneel in het geel, wat minder duidelijk is als je het ziet voorbijflashen aan 130 al inhalend. Met een rood bord weet je dat er écht iets aan de hand is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » zo 31 dec 2017, 10:34

^^ Normaal gesproken is geel natuurlijk de grote waarschuwingskleur, niet voor niets de basis van waarschuwingsvlaggen en tijdelijke bewegwijzering. De kleurcombinatie zwart op geel is ultiem leesbaar, ook in het donker en bij slecht zicht. Maar van dichterbij en zo midden op het bord is de contrastwerking met de blauwe panelen wel mooi, dus dat werkt ook prima. En de kleur rood past natuurlijk ook bij "je kunt hier niet in".

Tegelijkertijd denk ik dat dit alleen maar werkt bij posities redelijk midden op een groter bord: deze afstandsaanduiding, een blauw bord met informatie over passen, borden bij Lille dat vrachtverkeer naar België niet door de stad mag. Je moet er niet aan denken dat in Nederland over de aan de randen van het bord geplaatste afstandsaanduiding een rood "GESLOTEN" wordt geplaatst.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Alfa » di 20 nov 2018, 0:09

Vreemde gedeeltelijk tweetalige wegwijzer in Halluin: https://www.google.be/maps/@50.7864042, ... 6656?hl=nl

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » di 20 nov 2018, 7:00

Dat heeft de wegbeheerder wellicht om commerciële reden gedaan. De "Ferme du Mont Saint-Jean" is een restaurant, en de bewegwijzerde jachthaven lijkt me eentje in de Leiearm. Die is tweetalig: de rivier stroomt zowel door Vlaanderen als door Frankrijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Chris » di 08 jan 2019, 20:24

De bewegwijzering op de A7 bij Valence-Sud. Dit bord is pas recent (laatste paar jaar) vervangen. De bestemmingen zijn ook omgedraaid.

1997:
Afbeelding

heden:
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » di 08 jan 2019, 20:33

Mooi de veranderingen sinds begin jaren '90 op een rij. Afschaffing afritnamen, invoering afritsymbool (wel apart dat deze afrit in 1997 nog geen nummer had), omklapprincipe voor de doelen, en groene doelen in een eigen paneel zoals op OWN altijd al gangbaar was.

Op het ASF-netwerk zullen in de komende jaren veel van die borden in vroege jaren '90-stijl vervangen moeten worden. De wijziging met vervanging van de (niet helemaal zuivere) afslaande pijl door 150m vind ik minder trouwens.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 08 jan 2019, 20:44

Tja...je kan moeilijk het ene boven het andere verkiezen denk ik zo. :dontknow: Beide hebben hun voor- en nadelen.

Dat die door de zon verschenen borden vervangen worden is daarentegen wel nuttig.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Rene » di 08 jan 2019, 22:36

Je komt bij de laatste afrit van Valence aan waar het zuidelijk deel van de rondweg aantakt en je ziet nergens belangrijke informatie daarover. Maar wel een klein dorpje ten zuiden van de stad, een stadje wat ten zuidoosten van de stad, en een ver-weg bestemming via het OWN. Ik kan er niet echt warm van worden. Het lijkt mij dat men hier beter had kunnen kiezen voor Valence-Sud dan voor Portes-lès-Valences.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 08 jan 2019, 23:39

^^ Het grootste deel van Valence is komende vanuit het noorden veel sneller via :AS: Valence-Nord te bereiken, maar ik ben het helemaal met je eens dat het totaal niet vermelden van Valence-Sud hier wel een gemis is. Zeker voor mensen die hier in de buurt een hotel hebben (er zitten er hier nogal wat) en nu toch wel in twijfel kunnen raken of ze nog bij Valence zijn of niet. En uiteindelijk is er ook een deel van Valence dat wel sneller via deze aansluiting te bereiken is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 09 jan 2019, 11:01

Bij de vorige afrit (historisch bekend als Valence Nord) gaat het al fout, doordat heel Valence daar afslaat en rand-dorpje Portes lès Valence een apart rechtdoor-paneel krijgt. Hier onderkent men dus feitelijk al dat een doel nodig om lokaal verkeer te geleiden, maar waarom zou je dat in hemelsnaam doen met zo'n rand-dorpje en niet met het stadsdeel Valance-Sud? In de tegenrichting overigens precies hetzelfde probleem, waar op 'Valence-Sud' heel Valence afslaat en rechtdoordoel Bourg-lès-Valence wordt gebezigd, en je ook bij 'Valence-Nord' alleen dat rand-dorp op de borden krijgt.

Het is ook een keuze die inconsistent is met wat elders in Frankrijk gebeurd is rond het afschaffen van de afritnamen bij plaatsen bediend door meerdere afritten. Uitgangspunt is duidelijk geweest dat op de laatste afrit die een stad bedient, waar je als weggebruiker dus als het ware terug zou gaan naar de richting waar je vandaan kwam, die stad geen doel meer zal zijn. In de tegenrichting, waar de afrit de eerste afrit is die de stad bedient, is dit vaak de afrit waar de stad in het groen staat bewegwijzerd. Dit heeft in zijn algemeenheid zin, zeker in Frankrijk waar de snelwegen vaak wat verder buiten de steden liggen. Als je bijvoorbeeld op de A6 in noordelijke richting rijdt bij de historische afrit Chalon-Nord, ligt het allerminst voor de hand om die afrit nog te gebruiken om naar enig deel van Chalon sur Saône te gaan. Hier zie je mooi hoe de historische afrit Chalon-Nord de groene verwijzing Chalon-sur-Saône krijgt in zuidelijke richting, en in noordelijke richting alleen doelen buiten de stad, en hoe bij de historische afrit Chalon-Sud hetzelfde gebeurt maar dan precies omgekeerd. Echter zijn er nog genoeg steden waar de 'laatste afrit' nog zo dicht tegen de stad aanligt dat deze nog steeds lokaal verkeer trekt. Zie bijvoorbeeld Macon langs dezelfde A6: in zuidelijke richting wordt daar Macon-Sud als lokaal doel rechtdoor verwezen. Op de historische afrit Macon-Sud is Macon-Sud dan 'wit' afritdoel in zuidelijke richting en staat in noordelijke richting de groene verwijzing. Wederom omgekeerd bij de historische afrit Macon-Nord.

Hier zit je in dat tweede stramien, maar is om onnavolgbare redenen twee keer een rand-dorpje geplakt op de lokale verwijzing in plaats van Valence-Sud dan wel Valence-Nord. Desalnittemin kan ik me in algemene zin vinden in wat ze in Frankrijk hebben gedaan. Kijk je daarentegen naar wat we in Nederland hebben moeten doen met afritnamen en -doelen dankzij NBA, wat mij bepaald niet tot tevredenheid heeft gestemd, en ik vind dat dubbel. Een slechte dag bij de directeur verantwoordelijk voor het Schema Directeur van dit departement kan dat niet veranderen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 09 jan 2019, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 09 jan 2019, 11:08

Portes-lès-Valence heeft wel het grootste bedrijventerrein van de regio.

Maarja, Valence-Nord en Valence-Sud zoals vroeger zou wel logischer zijn.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door nickdh » za 15 jun 2019, 19:46

Ligt het aan mij, of is de wegnummering in Frankrijk gewoon vreemd? Ik heb vandaag de A304 vanuit België gereden om vervolgens de A34 en N58 te pakken.

Gue-'d-Hossus tot aan Rocroi is dus de D986, maar ook tergelijkertijd de N51 welke afslaat naar Fumay? Of is het hele stuk vanaf de grens al de A304? Ik snap er in ieder geval weinig van.

Vanaf Rocroi tot en met de A34 is het wel consequent de A304/E420 genoemd. Kom je echter bij het knooppunt met de A34, mist de E420 weer welke door hoort te lopen naar Reims. Ter verduidelijking foto's in de spoiler.
SPOILER: TOON

Bij Rocroi. Voor de oprit vanuit België is dit dus de D986 wat dus de N51 was?
Afbeelding

Daarna komt de A304-E420 in beeld; consistent tot aan de A34.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Missend E420 schildje naar Châlons/Reims, wel een dubbelnummering E44-E46...
Afbeelding

...maar daar vergeten ze weer om de A34 te vermelden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Chris » za 15 jun 2019, 19:53

In Frankrijk zijn twee grote declasseringen geweest van de routes nationales: in 1973 en 2006. Veel RN's hebben toen een D-nummer gekregen wat daar op lijkt (zoals de N6 die de D1006 of D906 werd bijvoorbeeld).

Wat in Frankrijk opmerkelijk is dat de nummering sterk samenhangt met het wegontwerp, maar tegelijk ook weer niet. Sommige A-nummers hebben amper het karakter van een moderne autoroute, maar tegelijkertijd lijkt het onmogelijk om sommige goed uitgebouwde RN's een A-nummer te geven.

De N51 was oorspronkelijk de route vanaf de Belgische grens naar Reims, voorheen nog verder naar Orléans. De nieuw aangelegde delen van de A34 hebben meteen dat nummer gekregen, maar andere delen zijn een voie express en hebben het nummer N51. De A304 is nieuw aangelegd terwijl de omlegging van Rocroi een oudere voie express was.

Ik vermoed dat het noordelijk deel van de N51 helemaal gedeclasseerd gaat worden nu de A304 daar parallel aangelegd is, maar men is niet altijd even consistent / tijdig met het doorvoeren van de hernummering in de praktijk.

Het is eigenlijk een inconsistente bende geworden met de wegnummering in Frankrijk, met name na de declassering van 2006 toen veel RNs sterk werden ingekort waardoor er geen coherente nummering meer is.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door nickdh » za 15 jun 2019, 20:22

^^ Oha, dat verklaart dus die rariteiten.

Heb geen idee hoe erg het is vanuit Reims, maar dat de A304 consistent aangegeven staat tot aan tenminste Rocroi geloof ik wel. Ik ben vooral benieuwd of de Fransen ook de N5 zouden gaan vermelden, mocht dat van toepassing worden.

Het zal immers wel een route van betekenis worden voor lange afstanden, dus dan is consistentie wel vereist. En ik denk dat de meeste mensen bij "de route via Couvin" eerder aan de N5 denken dan aan de E420.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » za 15 jun 2019, 20:31

nickdh schreef: za 15 jun 2019, 19:46Gue-'d-Hossus tot aan Rocroi is dus de D986, maar ook tergelijkertijd de N51 welke afslaat naar Fumay? Of is het hele stuk vanaf de grens al de A304? Ik snap er in ieder geval weinig van.
OpenStreetMap geeft het aan. Vanaf de grens tot Rocroi is formeel de D986, daarna komt een stukje N51 voordat de snelweg A304 officieel begint.
Missend E420 schildje naar Châlons/Reims, wel een dubbelnummering E44-E46...
Klopt beiden denk ik. Ik zie geen enkele reden waarom het nummer E420 door zou moeten lopen tot aan Reims. Wordt al gecoverd door de E46. En E44-E46 is ook een dubbelnummering tot aan Sedan.
...maar daar vergeten ze weer om de A34 te vermelden.
Oud bord. Ik vermoed dat het bordje met het oude wegnummer A203 hier destijds wel is weggehaald, maar dat er geen nieuw bordje A34 is bijgeplaatst.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » zo 16 jun 2019, 8:20

Coen Tunnel schreef: za 15 jun 2019, 20:31
nickdh schreef: za 15 jun 2019, 19:46Gue-'d-Hossus tot aan Rocroi is dus de D986, maar ook tergelijkertijd de N51 welke afslaat naar Fumay? Of is het hele stuk vanaf de grens al de A304? Ik snap er in ieder geval weinig van.
OpenStreetMap geeft het aan. Vanaf de grens tot Rocroi is formeel de D986, daarna komt een stukje N51 voordat de snelweg A304 officieel begint.
De bypass van Rocroi is al ruim voor het zuidelijke vervolg richting A34 aangelegd, en inderdaad als voie expresse. Opvallend aan dat project is dat die bypass deels RN is (tot aan het moment dat de ex-N51 afslaat) en deels RD. Weet zo vlug niet of dat samenhangt met de decentralisatie van 2006, maar het is tegelijkertijd vast niet uniek.

Deel twee is dus dat deze bypass bij opening van de A304 niet meteen onderdeel van de A304 is gemaakt. Dat soort dingen gebeuren van tijd tot tijd wél op het Franse snelwegennet (op Wikisara omschreven als voie expresse integrable), maar het is geen vanzelfsprekendheid wanneer een A-weg aansluit op een expresweg. Het proces lijkt ook vrij politiek en niet zelden worden toch eerst nog wat (vrij cosmetische) upgrades doorgevoerd alvorens de omnummering naar A er mag komen. Op een weg als de A35 is er vele jaren na sluiting van het stuk Strasbourg-Basel ook nog steeds één stuk N83 waar ik als leek het issue niet van zie. Maar omnummering mag dan pas als de weg helemaal conform standaard is, wat wel een beetje apart is wanneer je ziet dat bij nieuw aangelegde A-wegen vaak toch echt wel wat substandaard elementen worden toegelaten.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 16 jun 2019, 9:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 16 jun 2019, 8:28

Bij Bayonne had je ook de D1 in het verlengde van de A64 als voie express. Dit duurde ook bijna 30 jaar voordat het de status van autoroute kreeg, ondanks dat er volgens mij alleen wat cosmetische aanpassingen nodig waren voor de 'mise aux normes'. Opengesteld in 1990, status autoroute in 2016 en werkzaamheden tot in 2018. Van wat ik op Street View zo zie hebben ze de geleiderails vervangen door barriers en de markeringen aangepast. Misschien is de vluchtstrook ook breder gemaakt, maar zo te zien niet met meer dan een marginale verbreding.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » zo 16 jun 2019, 10:07

Die D1 werd in de concessie van ASF gebracht, dus dat was dan ook een verandering van wegbeheerder waarvoor wel wat in beweging kon komen. Van N naar tolvrije A, wat niet meer is dan een verschuiving binnen de nationale overheid / DIR, kan dubbel stroperig worden. Ik heb daarbij ook nog wel eens het idee dat zo'n omnummering lokaal gevoelig ligt, omdat ze het voelen als een voorbode van een concessie. Hoewel concrete plannen daarvoor ontbreken, is de vrees dan dat invoering van tol makkelijker zou gaan wanneer de horde naar een A-weg genomen is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 jun 2019, 12:52

^^ Bij Pezenas is er nog jarenlang 2 km N9 geweest in de A75. Dat is een van de meer extreme voorbeelden.

De N83 tussen Selestat en Colmar heeft volgens mij nog een of twee substandaard aansluitingen. Dat zal wel de reden zijn voor de N-status.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » zo 16 jun 2019, 13:58

Zou mooi zijn als dat laatste stukje N83 wordt weggenomen in het groot onderhoud dat daar nu wordt doorgevoerd. Deze zomer zijn ze nog bezig bij Selestat zelf, maar de plannen liepen tot 2020.

De A86 is een ander voorbeeld van een A-weg met nog een klein stukje N-weg erin. Wat minder technische gronden zijn onderbrekingen van snelwegen door grote bruggen, zoals de Pont de Normandie als gat in de A26. Dat is dan om fietsers, brommers en ander langzaam verkeer wat makkelijker van de verbinding gebruik te laten maken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » zo 16 jun 2019, 14:30

Zo zijn er nog, kijk maar naar A46-N346.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » zo 16 jun 2019, 14:43

Pino schreef: zo 16 jun 2019, 10:07 Die D1 werd in de concessie van ASF gebracht, dus dat was dan ook een verandering van wegbeheerder waarvoor wel wat in beweging kon komen. Van N naar tolvrije A, wat niet meer is dan een verschuiving binnen de nationale overheid / DIR, kan dubbel stroperig worden. Ik heb daarbij ook nog wel eens het idee dat zo'n omnummering lokaal gevoelig ligt, omdat ze het voelen als een voorbode van een concessie. Hoewel concrete plannen daarvoor ontbreken, is de vrees dan dat invoering van tol makkelijker zou gaan wanneer de horde naar een A-weg genomen is.
Vanuit de DIR geredeneerd kan het ook een 'reminder' zijn dat er nog fysiek iets aan de weg gedaan moet worden. Maar goed het gaat natuurlijk wel over Frankrijk. Daar gebeuren wel dingen 'met de Franse slag', kortom er wordt vaker voor een pragmatische en weinig kostende operatie gekozen in plaats van voor eenduidigheid. Ook wanneer het op papier wel goed staat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » zo 16 jun 2019, 16:39

De op papier mooier staande optie, die heerlijk pragmatisch is, blijft toch "over die substandaard dingetjes heenstappen en het hele stuk een A-nummer geven." Het is een soort oplossing dat wel als Franse slag zou gelden, ware het niet dat ik verrekt weinig landen ken die zich niet aan dit soort pragmatisme schuldig hebben gemaakt. Ik bedoel, zelfs het über-principiële Duitsland heeft een A60 met een lang enkelbaans stuk en Nederland dat graag met vingertjes mag wijzen heeft de rechten van overpad in de A7.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » zo 16 jun 2019, 16:44

Ieder land heeft zo zijn uitzonderingen, Frankrijk heeft er wel erg veel. Het recht van overpad op de A 7 geldt eigenlijk alleen nog op de kop van de afsluitdijk en bij de sluizen van Den Oever. Om dat stuk autosnelwegwaardig uit te bouwen moet je echt een miljoeneninvestering doen, en dat voor twee brugwachters en een museumvrijwilliger. Dan is een snelheidsbeperking en toestemming van de lokale politie goedkoper en omdat er toch bruggen zijn die open kunnen ook niet persé onveiliger. Dan vind ik de situatie op de Pont de Normandie nijpender. Daar wordt langzaam verkeer toegelaten op de brug en hoewel dat keurig met een ander routenummer wordt aangegeven is het natuurlijk wel gevaarlijker voor de weggebruikers...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door paolie » ma 17 jun 2019, 11:30

Nederland heeft toch wel heel wat meer substandaard "dingetjes" dan alleen het recht van overpad op de A7. Denk aan de A44 met een profiel dat absoluut niet snelwegwaardig is, denk aan knooppunten met verkeerslichten (Hooipolder, Rottepolderplein, Leenderheide, Velperbroek). Denk aan diverse beweegbare bruggen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » ma 17 jun 2019, 11:50

Laten we het vooral niet hebben over welk land nu wat voor substandaard oplossingen heeft ingezet; feit is dat ieder huisje gewoon zijn kruisje(s) heeft. Maar dat het dan wel vrij Frans is om de bewuste stukken weg dan koste wat kost geen A-prefix te geven, tenzij het een tolweg is - want dan moeten ze wel.

Wat de Pont de Normandie en vergelijkbare stukken: voor de veiligheid van het langzame verkeer dat je op dat soort stukken weg toelaat, denk ik niet dat je kunt volstaan met alleen een N-nummer en groene borden. Er staan gelukkig ook wel wat meer waarschuwingen en natuurlijk de fiets-markeringen op de fietsstrook (die ik eng smal vind). Gelukkig is het verder ook een vrij overzichtelijke situatie en heb ik het op de brug nooit echt druk gezien. Als ik daar een fietser tegen zou komen, zou ik denk ik maar naar de linker rijstrook bewegen om er ruim omheen te komen - vergelijkbaar met wat ik doe bij stilstaande auto's op de vluchtstrook of fietsers op buitenlandse hoogwaardige niet-snelwegen zonder geslotenverklaring. Ik heb het idee dat dat soort situatie op zichzelf veel fietsers afschrikt, en dat het voor het overige ook niet noemenswaardig veel ongevallen oplevert. Anders had men wel iets structurelers gedaan, zou je verwachten

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door waldo79 » ma 17 jun 2019, 20:35

Ik zou me als fietser absoluut niet prettig voelen op de Pont de Normandie. Smal strookje en dan zo'n pittige helling. Naar boven erg steil en naar beneden maak je teveel vaart, zeker als je iets gaat slingeren.

Plaats reactie