Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Basjuh1981 » do 18 mei 2017, 9:20

Die van mij roept altijd als ze een auto met dakkoffer tegekomt: "Kijk, die gaan op reis met hun schoonmoeder." :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » ma 09 okt 2017, 16:37

AREA (de partner van ANWB voor tolbadges) biedt nu ook badges aan die ook in Spanje en Portugal werken: http://www.area-enligne.com/Area/abonne ... n=topEurop

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door mvalkenburg » do 04 jan 2018, 11:24

Ben me nu even aan het orienteren om een tolkastje te regelen via Bip&Go of AREA voor onze reis naar Zuid-Frankrijk in april/mei. Het gaat mij vooral om het gemak omdat ik vaak de tolweg voor relatief kortere stukjes zal pakken en dus relatief vaak langs een poortje kom. Ik vind het dus niet erg om iets voor het kastje te betalen en een betaling per gebruikte maand. Ik ben echter niet zo'n Frankrijkganger, dus zou ook zo maar 1-2 jaar niet in Frankrijk kunnen komen en heb dus geen trek in € 10 boete voor een niet gebruikt jaar. Geldt deze boete zowel bij Bip&Go als AREA, of niet? Ik ken niet voldoende Frans om dit uit algemene voorwaarden te halen. Of heeft er iemand nog andere ervaringen met aanbieders?
Spanje-compatibility is leuk meegenomen maar geen must.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Lekkere Kwal » do 04 jan 2018, 13:58

^^ de Bib&Go site is ook gewoon in het Nederlands beschikbaar. Bij de algemene voorwaarden vermeldt men:
per maand gebruik en per badge. Uitsluitend gefactureerd in de maanden waarin de badge gebruikt wordt; bij niet-gebruik van de badge voor elke achtereenvolgende periode van 12 maanden worden kosten voor niet-gebruik ter hoogte van € 10 gefactureerd de 13de maand. €1,70
Behoorlijk shady eigenlijk, ik had het me dit ook niet gerealiseerd toen ik Bib & Go bestelde. Ik vraag me af of een Nederlands bedrijf dit ook zo mag aanbieden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » do 04 jan 2018, 14:12

Volgens mij is dat de standaard voorwaarde van liber-t, ongeacht de aanbieder.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Rein » do 04 jan 2018, 14:17

ik heb de badge in 2016/2017 meer dan 12 maanden niet gebruikt en bij mij is niet de 10 euro in rekening gebracht. Maar veel meer dan 12 maanden zat er trouwens niet tussen: begin maart 2016 enerzijds en (eind) april 2017 anderzijds.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door paolie » do 04 jan 2018, 14:18

Volgens deze site is de tolbadge 100% gratis in de maanden dat hij niet gebruikt wordt. Ik lees niks over kosten bij een jaar niet gebruiken...
http://www.aprr.fr/fr/telepeagelibert/p ... casionnels

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » do 04 jan 2018, 14:34

Ik kan die regel van € 10 als je hem meer dan 12 maanden niet gebruikt ook niet meer vinden, behalve in een NL folder van AREA over de badge die dateert van 2014. Misschien is het afgeschaft.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » do 04 jan 2018, 15:02

^^ Vinci hanteert hem nog wel, zie https://www.vinci-autoroutes.com/fr/tel ... emps-libre. Na 14 maanden, dat wel. Daar betaal je naast die 'boete' ook meer per maand én lijkt de optie met Spanje/Portugal niet te bestaan. Als ik trouwens kijk naar de formules van APRR/AREA en Sanef lijken de kosten voor een optie mét Spanje/Portugal gelijk aan die voor alleen Frankrijk. Dus er lijkt geen reden om alleen een Franse pas te nemen?

EDIT: in de Sanef/Bip&Go-voorwaarden vond ik inmiddels ook dat tientje verstopt. Staat verder niet op de website, dus is een beetje sneaky. Bij APRR/AREA vind ik geen algemene voorwaarden, dus daar zou je ermee wegkomen?
Laatst gewijzigd door Pino op do 04 jan 2018, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door paolie » do 04 jan 2018, 15:37

Dat laatste viel mij idd ook al op. Kon vooralsnog geen addertje vinden...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Rein » do 04 jan 2018, 19:37

Ik heb via de ANWB een badge van AREA en heb de algemene voorwaarden ooit uitgeprint. Ik heb ze net doorgenomen en er staat helemaal niks in over de te betalen bedragen als je de badge meer dan 12 maanden niet gebruikt. Er staat wel expliciet iets over het 'vastrecht' dat berekend wordt in maanden dat de badge wordt gebruikt en iets over een eenmalige bijdrage als je de badge aanschaft, maar dus niks over een te betalen bedrag bij het niet gebruiken. Ik weet wel zeker dat ik hierover toen ik dat ding indertijd (2015) aanschafte wel iets had gelezen, maar wellicht was dat wel in informatie van de ANWB (die ik niet meer heb).

Edit: ik heb ook nog een mailtje teruggevonden van AREA uit 2015 waarin men aankondigt het vastrecht te verhogen. Maar ook hierin staat niks over betalen na x aantal maanden niet gebruiken van de badge. Ik ga er maar even vanuit dat er in de door mij afgesloten overeenkomst niks over is bepaald (en dat de ANWB toentertijd blijkbaar foutieve informatie heeft verstrekt).

Edit 2: ik ben ook nog even door mijn facturen van AREA heengegaan en zie in de facturen van 2017 de volgende zin:
Hierbij delen wij u mee dat uw factuur 123456789 met het bedrag van 12.34 € beschikbaar is in uw account. Dit bedrag heeft betrekking op de trajecten die u de afgelopen maand heeft gereden of dit bedrag zijn administratiekosten omdat u de badge de afgelopen 12 maanden niet heeft gebruikt.
In voorgaande jaren stond dat laatste stukje zin er nog niet bij vermeld. Wellicht dat AREA dus toch wel een dergelijk bedrag berekend, maar alleen bij nieuwere overeenkomsten?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » do 04 jan 2018, 19:53

De ANWB meldt die € 10 nog steeds: https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbe ... lde-vragen
Zijn er kosten als ik de badge niet gebruik?

Ja, wanneer de badge niet wordt gebruikt gedurende 12 maanden na de contractdatum of na het laatste gebruik wordt er € 10,- in rekening gebracht. Ieder jaar gaan deze 12 maanden weer opnieuw in. In die 12 maanden dien je de tolbadge minimaal 1x te gebruiken. Je betaalt dan niets. Doe je dat niet, dan geldt de extra bijdrage van € 10,-.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » vr 05 jan 2018, 12:32

Je kan je wel afvragen wat het nut heeft van zo'n badge aan te kopen als je die minder dan 1x per jaar gaat gebruiken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » vr 05 jan 2018, 14:43

^^ Ach, ik vroeg me tijdens mijn recente trip over de A29 wel weer eens af of ik niet toch zo'n badge moest kopen, door het relatief grote aantal tolstations op deze snelweg. Het is nu niet zo dat je heel veel meer tijd kwijt bent per tolstation, maar het zou toch wel heerlijk gemakkelijk zijn. Voor maar één of twee reizen naar Frankrijk per jaar worden de vaste lasten dan wel verhoudingsgewijs hoog, maar dat kan op zich nog best uit tegenover de gemaksfactor.

Maar goed, ik heb ook jaren dat ik niet in Frankrijk kom, gewoon omdat mijn vakanties dan ergens anders heen gaan. En dan is zo'n 'boete' van een tientje misschien wel weer net de vaste lasten-druppel die de emmer doet overlopen. Overigens snap ik de gedachte achter dat extra tientje best, maar dan ben ik dus gewoon geen doelgroep. Maar wachten tot ook Italië op eenzelfde pasje wordt aangeboden. Dan is de kans dat ik het kastje een jaar niet gebruik wel heel klein geworden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » vr 05 jan 2018, 15:25

Er zijn geen vaste kosten als je je bip&go jaarlijks minstens 1x gebruikt, tenzij je de extra €2 bedoelt voor de maanden dat je hem wel gebruikt. Nou niet echt onoverkomelijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » vr 05 jan 2018, 16:54

^^ Volgens mij ook nog een tientje opstartkosten en een tientje verzendkosten naar Nederland. Dat betekent feitelijk dat je op je eerste reis met kastje een 22 euro meer kwijt bent aan tol dan iemand die gewoon zou afrekenen (of 24 euro, wanneer je vakantie zich in meerdere maanden afspeelt). Wie daarna nog veel reizen zal maken, kan die eerste twintig euro natuurlijk 'verdelen' over de vele latere reizen, maar als je niet zo zeker bent over het aantal tolkilometers dat je nog precies in Frankrijk zult maken in de komende jaren, is dat toch geen klein grut. Zeker niet wanneer dan ook nog eens dat zwaard van dat extra boete-tientje boven je hoofd hangt wanneer je naar Italië of Scandinavië gaat...
Laatst gewijzigd door Pino op vr 05 jan 2018, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » vr 05 jan 2018, 17:25

Da's juist, aangezien ik me beperk tot Frankrijk is dat voor mij wel haalbaar. Ik zou het moeten opzoeken, maar ik denk dat je gelijk hebt dat bij de aanvraag ook een bedrag is voorzien voor posting van de badge en documenten. Lijkt me ergens wel logisch dat ze dat doorrekenen aan de klant.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » vr 05 jan 2018, 17:32

^^ Weet niet in hoeverre afhalen bij de Espace clients van het eerste grote tolstation dat je tegenkomt nog een optie zou zijn, maar ik pauzeer op vakantie liever elders dan in zo'n kantoortje. Anyway, ik rijd nog weinig genoeg in Frankrijk om echt te willen betalen voor dat gemak. Die 22 euro is op zich nog niet eens het grootste probleem, maar ik wacht nog even met die investering tot het moment dat er kastjes zijn die ook dekking geven in Italië. Je zou zeggen dat dat niet heel lang meer zou moeten duren (en het liefst natuurlijk tot er een uniform EU-kastje komt).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » vr 05 jan 2018, 18:03

Bij de ANWB was het destijds 12 euro dacht ik.

Ik vond het wel zinvol, in de periode augustus 2016 - september 2017 ben ik bijna 100 keer door een tol/ticketstation gekomen. Bijvoorbeeld een retourtje Lille - Biarritz betekent al bijna 25 keer een tolpoort of ticketpoort.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » vr 05 jan 2018, 20:11

^^ Maar jij bent dan ook Mr European Roads. Ik kom voor heel 2017 op misschien iets van 17 keer. 3 op weg naar Italië (via Duitsland teruggereden), 4 op een recente terugreis Rennes-Parijs-Nederland. En nog eens meer dan het totaal van die twee door een heenreis naar Bretagne over de lappendeken gratis/open systeem/kaartje genaamd A29/A13. Als gezegd, dat was dus het moment dat aanschaf me opeens interessant leek...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » za 06 jan 2018, 9:34

Ik heb t/m 2016 dat ding ook veel gebruikt omdat ik vaak reisde om wielerwedstrijden in Europa te bezoeken. En voor reizen naar Frankrijk en Spanje heb je er dan zeker wat aan. In 2017 heb ik het ding alleen gebruikt op een tripje naar Disneyland Parijs. Ik twijfel er over of ik hem nog moet aanhouden of niet.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Basjuh1981 » di 09 jan 2018, 13:17

Km357 schreef: vr 05 jan 2018, 12:32 Je kan je wel afvragen wat het nut heeft van zo'n badge aan te kopen als je die minder dan 1x per jaar gaat gebruiken.
Nou... Het heeft mij een behoorlijke tijdwinst opgeleverd in 2016 toen er op zaterdag een lekkere file stond bij de tolpoorten van Vierzon (A71 -> A20).

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » di 12 jun 2018, 13:49

Je kunt nu in Frankrijk een telepeage badge krijgen genaamd topeurop.

Deze werkt in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italie

Betalen alleen in de maanden die je hem gebruikt (2 euro).
En eenmalig 10 euro + verzendkosten.

Bv bij AREA / APRR. Voor nederlanders ook mogelijk met een creditcard.

http://www.aprr.fr/fr/telepeagelibert/p ... e-topeurop

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 12 jun 2018, 13:52


exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » di 12 jun 2018, 17:03

Grappig dat ook voor Nederlanders rechtstreeks uit Frankrijk halen voordeliger is. Al scheelt het niet veel vanwege de verzendkosten....

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » di 12 jun 2018, 21:53

^^ De ANWB maakt het met zijn prijsstelling inderdaad niet echt aantrekkelijker. Dat is een non-profit-vereniging die op deze manier gewoon flinke winst zit te berekenen van zijn leden. Kopen bij APRR brengt je naar mijn gevoel dan ook weer wat dichter bij de bron, ik vind de ANWB een diep onsympathieke organisatie, dus waarom zou je ze er tussenin laten zitten?

Voor degenen die echt op de centen zitten, kun je dit ding ongetwijfeld ook cheffen bij het eerste APRR-tolstation dat je tegenkomt op je vakantie. Maar dat is vermoedelijk alleen echt handig wanneer je over Luxembourg rijdt, want anders begin je op het netwerk van Sanef en die bieden die kastje als ik het goed zie (nog?) niet aan. APRR-winkeltje direct aan de rechterkant nadat je bij Gye een kaartje hebt getrokken ;-)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door IQ[] » di 12 jun 2018, 22:30

Volgens mij biedt SANEF ze wel aan. Ze hebben diverse kantoren waar je hun gebied binnenrijdt, langs bijvoorbeeld de A1, A2 en iets van de A4 af in Metz.

Van de Bip and go website :
Wanneer ontvang ik mijn Bip&Go-badge?
  • Deze wordt binnen 48 uur verstuurd per post (internationale verzending kan 5 werkdagen duren) als u uw badge Bip&Go online of telefonisch besteld.
  • U neemt hem meteen mee als u zich inschrijft bij een Bip&Go-kantoor.
https://www.bipandgo.com/nl/aide/souscr ... question-3

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » di 12 jun 2018, 22:37

Je betaalt overigens per land die maandelijkse kosten apart. Dus als je naar Spanje rijdt betaal je € 1,70 voor Frankrijk én € 2,40 in Spanje, plus de toltarieven. De ANWB rekent nog wat hogere tarieven dan AREA.

Bij AREA kost de badge € 11 (F, E, P) of € 15 (F, E, P, I), de ANWB rekent er het dubbele voor.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » di 12 jun 2018, 22:44

IQ[] schreef: di 12 jun 2018, 22:30Volgens mij biedt SANEF ze wel aan.
Sanef's Bip and Go ken ik, maar dat biedt volgens mij nog geen formule aan waarmee je ook in Italië dekking zou hebben. Ikzelf had me voorgenomen pas met dit soort kastjes te gaan werken wanneer ik daar in zowel Frankrijk als Spanje als Italië mee door kan rijden. Maar ik had natuurlijk wat preciezer moeten zijn: als je die Italiaanse dekking niet nodig hebt, kun je prima ook aanschaffen bij het eerste Sanef-punt dat je tegenkomt.

Op de A4 zou ik dan trouwens eerder het Bip and Go-punt pakken op de péage van St Avold. Ook al rijd je het Sanef-gebied al bij Metz binnen; dat is de eerste tolpoort en er is geen reden om dan nog even bij Metz de snelweg te verlaten.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Naturist » di 12 jun 2018, 23:43

Vind het nog steeds buitengewoon vervelend -en dan druk ik mij nog netjes uit- dat je voor een gehandicaptenvoertuig notabene met gehandicaptenparkeerkaart, nog steeds geen tolbadge kunt huren/kopen waarmee je recht op korting behoud.
Vind het denigrerend en past niet binnen de Europese wetgeving aangaande het gelijkheidsbeginsel.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Plaats reactie