Snelwegkaart 2018

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Snelwegkaart 2018

Bericht door SebasvandenBrink » vr 05 jan 2018, 22:32

Hey hallo,

Nieuw hier op het forum. Ik heb dankbaar gebruik heb gemaakt van de info op Wegenwiki.nl, Open Street Maps, Google Maps, en feedback via Twitter om deze kaart te maken. Ik vernam dankzij forumlid Rene al dat de kaart even is bediscusieerd, hierbij een topic van de auteur zelve, inmiddels is er het e.e.a. geüpdatet.

Afbeelding

Een iets grotere versie is hier te vinden: https://studiolegenda.nl/wp-content/upl ... view_2.jpg

Waarom deze kaart? Omdat ik wilde weten of het kon.

Het is een functionele kaart, niet per sé mooi of geografisch correct - maar dat was dan ook niet het doel. Het moest ook allemaal op een A2 passen (groter kan ook, kleiner wordt lastig qua leesbaarheid).

Alle afritten, afritnummers en verzorgingsplaatsen staan erop, er moesten her en der concessies worden gedaan of compromissen om alles te doen passen en - geloof mij - het is een enorm puzzelwerk geweest. Grote wijzigingen ga ik voor deze versie niet meer doorvoeren (verleggen van hele snelwegen) maar ben benieuwd naar feedback, voor een volgende versie (2019?) kan het e.e.a. worden aangepakt.

Laatste onzekerheid nu nog is de status van Afrit 12 aan de A1. Bunschoten-Spakenburg of Amersfoort-West? Via Twitter hebben een aantal mensen gezegd dat 't nog altijd Bunschoten-Spakenburg is.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Rene » vr 05 jan 2018, 22:42

SebasvandenBrink schreef: vr 05 jan 2018, 22:32Laatste onzekerheid nu nog is de status van Afrit 12 aan de A1. Bunschoten-Spakenburg of Amersfoort-West? Via Twitter hebben een aantal mensen gezegd dat 't nog altijd Bunschoten-Spakenburg is.
Op A1-Li is Bunschoten-Spakenburg nu nog primaire afritnaam. Met de verbredingen van het project Hoevelaken zal dat in de toekomst primair Amersfoort-West worden.
Op A1-Re is de omzetting naar primaire afritnaam Amersfoort-West onderdeel van de in uitvoering zijnde verbreding van Eemnes-Amersfoort.

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door SebasvandenBrink » vr 05 jan 2018, 22:47

^^ Dat maakt een boel duidelijk - vandaar de verwarring bij sommige Twitteraars. Dank je!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door waldo79 » vr 05 jan 2018, 22:53

Leuk dat je als maker zelf de interactie met ons opzoekt :idea:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Rene » vr 05 jan 2018, 22:59

Sorry om te zeggen Sebas, maar ik ben geen fan van zo'n volgepropte kaart.
Een kaart waar bovendien oriëntatie enorm wordt bemoeilijkt doordat de plaatsen niet logisch liggen. Neem nu Roermond, dat op dezelfde lijn ligt als Eindhoven. Dat levert hele rare vertekeningen op.

Verder een aantal opmerkingen:
  • Wel de dubbelbaans ongelijkvloerse N31, niet de N33 (die ook afritnummering heeft).
  • Wel de N50, niet de N36-N48 die grotendeels ongelijkvloers is (en waar over een aantal jaar het nummer N48 ook plaats zal maken voor N36)
  • Waarom de N11 er niet op inclusief (nieuwe!) afritnummers ?
  • Waarom de A7 bij Joure als doorgaand positioneren en de A6 via een tegenhoek, daar waar de hoofdroute voor het verkeer A6-A7 is ?
  • Een ring als de A10 is volstrekt onherkenbaar.
  • De beperkingen van KP Everdingen komen niet goed uit de verf als je A2 en A27 onder 90 graden hoek laat kruisen
  • Waarom de omlegging Badhoevedorp proberen weer te geven als er van de loop van het wegennet in die regio toch al niets klopt omdat het teloor is gegaan in styling ?
  • KP Oudbroeken gaat zeker KP De Liemers heten
  • Afritnummering en namen van de A16 KP Terbregseplein - KP Zestienhoven is al bekend
  • N34-N36 heet Witte Paal, N36-N48-N348 heet Witharen
  • KP Galder - KP St Annabosch is óók een dubbelnummering, namelijk ook A27
  • (ongetwijfeld kan ik er nog meer vinden)
Laatst gewijzigd door Rene op vr 05 jan 2018, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door SebasvandenBrink » vr 05 jan 2018, 23:14

Hoi René,

Geen probleem! Dat mag :) Ik zal proberen antwoorden te geven op je vraag. Ten eerste wil ik nog herhalen dat het eigenlijk vooral een experiment was en toevallig opblies op Twitter. Anders was de kaart misschien nooit uitgekomen. Hoe dan ook gaat het bij het ontwerp vooral om de informatie en pas in de tweede plaats om de geografische locatie.

Je punten;
1 t/m 3: De N50, N31 zijn beiden deels autosnelweg (a-nummers) waar de N33, N11 en anderen dat (nog) niet hebben (al is het maar deels). Meerdere mensen hebben opgemerkt dat de N33 e.d. ontbraken, de stippellijnen zijn daarom een concessie. De A-wegen zijn al tricky genoeg om erin te krijgen en er moet toch een beetje een hek op de dam blijven. Daarnaast ging het mij vooral om de volwaardige snelwegen. De N11, N3, N9, N33, N46 en enkele andere doorgaande routes staan er dus wel op, zij het als suggestie.

4: Door de beperkte ruimte moeten er soms rare kronkels worden gedaan, de A6 loopt sowieso niet zoals IRL op de kaart. De hoeken van knooppunten zijn eerlijk gezegd niet echt een prioriteit geweest, zolang de wegen maar aansloten op de juiste wegen. Misschien een overweging om mee te nemen naar de volgende versie.

5: Het is een wat wonky ring maar desalniettemin een ring, opnieuw was ruimte hier de grote besluitmaker. Misschien dat er ruimte is voor verbetering maar die ga ik dan zoeken in een volgende versie. Ik denk wel dat De Nieuwe Meer wat omhoog kan en tegelijkertijd knp Amstel wat naar beneden, waardoor wat meer een ring ontstaat.

6: Het was mij niet bekend dat Everdingen een beperkt knooppunt was, ik pas daar een * op toe met informatie op de achterzijde. Dank je!

7: Die omlegging was nodig voor de afritnaam Badhoevedorp en andere namen in de omgeving. Dat kwam dus mooi uit zo, misschien als ik de ring A10 aanpas dat die er dan ook weer uit kan.

8: Oudbroeken gaat Liemers heten; check! Opnieuw bedankt.

9: (ongetwijfeld) ;)

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door SebasvandenBrink » vr 05 jan 2018, 23:15

waldo79 schreef: vr 05 jan 2018, 22:53 Leuk dat je als maker zelf de interactie met ons opzoekt :idea:
Het is wel wat intimiderend ;) maar deze kaart moet qua inhoud zo goed mogelijk. Echter dat gaat niet in 1 versie lukken denk ik!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Rene » vr 05 jan 2018, 23:41

SebasvandenBrink schreef: vr 05 jan 2018, 23:14 Hoe dan ook gaat het bij het ontwerp vooral om de informatie en pas in de tweede plaats om de geografische locatie.
Maar wat heb je aan informatie als die niet echt bruikbaar is ?
Een kaart maak je om iets visueel over te brengen. Als dat niet helpt maar eerder tegengesteld werkt, moet je eens overwegen of een aantal uitgangspunten wel OK is.

Tips/overwegingen:
  • Waarom moet ALLES maar dan ook echt ALLES erop ? Skip de namen van onbeduidende afritten (hou alleen afritnummers daar) en je kunt je kaart al heel wat logischer maken. Plus hoe meer je er op stouwt, hoe eerder zaken die veranderen de kaart doen verouderen...
  • Probeer geschreven woorden in slechts twee richtingen te doen, niet in drie. Dus naast horizontaal slechts één diagonale richting. Dat komt de rust op een kaart zeer ten goede.
  • Waarom is A2-formaat een voorwaarde ?
  • Een andere positionering van Nederland kan wonderen doen. Dus niet als een "smalle" rechthoek omdat je daarmee een A2 maximaal gevuld kunt krijgen, maar bij voorbaat slechts een deel van die A2 vullen met kaartbeeld. Zeker als je je beperkt met wat je aan informatie wilt tonen ontstaat dan een functionele kaart die ook bruikbaar is.
Vergelijk het met de kaart die treinreiziger.nl maakt en die de NVBS maakt waarop de frequenties op het spoornetwerk inzichtelijk worden gemaakt. Die van de NVBS is daarbij minder mooi aan een muur omdat hij minder dikke lijnen heeft en daardoor wat minder oogt, maar hij is vele malen beter bruikbaar omdat de info consistent is en voldoet aan het verwachtingspatroon van iemand die een beetje onderlegd is met het netwerk. De NVBS-kaart is A3-formaat gebaseerd, dus kent dezelfde problematiek met hoogte/breedte verhouding.

Treinreiziger.nl
SPOILER: TOON

Afbeelding
NVBS (foto ter illustratie)
SPOILER: TOON

Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Rein » vr 05 jan 2018, 23:52

Als A38 op je kaart staat, mag de A205 (en wellicht A208) er ook wel op.

Ook blijkt uit de laatste versie van je kaart niet dat A5xA10 al KP Coenplein is en A9xA205 (ook) onderdeel is van KP Rottepolderplein.

Ook mis ik een streepje voor Alkmaar bij KP Kooimeer en voor Eindhoven bij KP Leenderheide.

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door SebasvandenBrink » vr 05 jan 2018, 23:57

Rene schreef: vr 05 jan 2018, 23:41 Maar wat heb je aan informatie als die niet echt bruikbaar is ?
Ik ben het niet met je eens dat de kaart niet bruikbaar zou zijn, immers de aansluitingen zitten waar ze horen te zitten - echter de afstanden zijn vertekend (zoals bijv op de kaart van de Londense Underground).

Of het een handige kaart is, is een tweede. Het ging mij er om - oorspronkelijk - óf het te doen was. Nu komt het verfijnen.

Er zijn zeker dingen te verbeteren, ik ben ook niet blij met de wisselende richtingen van de tekst. Dat was een ontwerpbesluit waar ik naar ga kijken bij een volgende versie. De tekst is al een stuk verkleind om meer rust in de kaart te brengen en de wegnummers zijn in hun respectievelijke kleuren gedaan, idem dito voor rust.

Voor een volgende versie zit ik te denken om de namen van VZP's weg te laten en alleen iconen te laten staan, maar ik wil geen afritnamen weglaten (dat roept dan weer discussies op welke wel en welke niet beduidend zouden zijn).

Lappen tekst heb ik vermeden, attracties, bezienswaardigheden en kleurvlakken werkten niet (too much information). Icoontjes voor onvolledige afritten waren gedoe en restaurant-icoontjes wil ik niet eens aan beginnen.

Eigenlijk elk A-formaat, maar A2 is een mooie grootte voor posters.

De treinkaarten zijn mooi maar verwerken een stuk minder informatie qua aantal station tov afritten. En het puzzelen is nou juist part of the fun :woop:

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door SebasvandenBrink » za 06 jan 2018, 0:05

Rein schreef: vr 05 jan 2018, 23:52 Als A38 op je kaart staat, mag de A205 (en wellicht A208) er ook wel op.

Ook blijkt uit de laatste versie van je kaart niet dat A5xA10 al KP Coenplein is en A9xA205 (ook) onderdeel is van KP Rottepolderplein.

Ook mis ik een streepje voor Alkmaar bij KP Kooimeer en voor Eindhoven bij KP Leenderheide.
N205 en N208 staan er wel op, ik vond Haarlem-Zuid (N205, ook al is het een miniscuul stukje A205) te zelfstandig liggen van Rottepolderplein om niet los te noemen.

A5xA10 KP Coenplein, klopt, dat stukje moet ik qua kleuren even mengen denk ik - net als elders.

Eindhoven erbij bij Leenderheide.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door harry » za 06 jan 2018, 0:43

SebasvandenBrink schreef: vr 05 jan 2018, 23:14 Hoe dan ook gaat het bij het ontwerp vooral om de informatie en pas in de tweede plaats om de geografische locatie.
Rene schreef: vr 05 jan 2018, 23:41Maar wat heb je aan informatie als die niet echt bruikbaar is ?
Volgens mij gaat het er in de eerste plaats om dat het leuk is om te maken. :)
Zo zit ik al jaren te denken over een wegenkaart van Nederland waarop alle rijks- en provinciale wegen een nummer krijgen volgens een heel ander systeem: afrit 1 van A1 wordt N101, afrit 19 van A8 wordt N819, enz. Volkomen zinloos, maar het lijkt me een leuk experiment (en waarschijnlijk onuitvoerbaar).
Rene schreef: vr 05 jan 2018, 22:59 de N36-N48 die grotendeels ongelijkvloers is (en waar over een aantal jaar het nummer N48 ook plaats zal maken voor N36)
Interessant. Benieuwd hoe lang dat nog gaat duren.
Rene schreef: vr 05 jan 2018, 22:59 N34-N36 heet Witte Paal, N36-N48-N348 heet Witharen
Die naam heb ik nog nooit gehoord. Zelfs niet van Actuele Wegenlijsten van Rijkswaterstaat zelf.
De provinciale weg naar het zuiden is trouwens nog steeds N48; N348 begint pas bij de N340.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Rein » za 06 jan 2018, 8:35

SebasvandenBrink schreef: za 06 jan 2018, 0:05 N205 en N208 staan er wel op, ik vond Haarlem-Zuid (N205, ook al is het een miniscuul stukje A205) te zelfstandig liggen van Rottepolderplein om niet los te noemen.
De ‘afrit’ Haarlem-Zuid is integraal onderdeel van KP Rottepolderplein, de ‘afrit’ heeft bijvoorbeeld ook geen afritnummer. In andere gevallen, zoals KP Holendrecht en KP Ridderkerk, heb je bij uitgestrekte knooppunten op de kaart wel één knooppunt-rondje gemaakt, dat zou hier evt ook kunnen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Palance » za 06 jan 2018, 8:36

Ik vind de legenda nogal... wiebelig :lol:

Verder: Leuk initiatief :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door SebasvandenBrink » za 06 jan 2018, 9:34

harry schreef: za 06 jan 2018, 0:43 Volgens mij gaat het er in de eerste plaats om dat het leuk is om te maken. :)]
Dat is zeker zo, eigenlijk begint het daarbij idd!
harry schreef: za 06 jan 2018, 0:43Zo zit ik al jaren te denken over een wegenkaart van Nederland waarop alle rijks- en provinciale wegen een nummer krijgen volgens een heel ander systeem: afrit 1 van A1 wordt N101, afrit 19 van A8 wordt N819, enz. Volkomen zinloos, maar het lijkt me een leuk experiment (en waarschijnlijk onuitvoerbaar).
Doen! :D Begin met een klein stukje en zie waar je tegenaan loopt, zo ben ik de kaart ook begonnen. Echter ben ik toentertijd begonnen bij Groningen, nu zou ik beginnen bij Rotterdam, Amsterdam of Eindhoven omdat het een veel complexer stuk is.
harry schreef: za 06 jan 2018, 0:43
Rene schreef: vr 05 jan 2018, 22:59 N34-N36 heet Witte Paal, N36-N48-N348 heet Witharen
Die naam heb ik nog nooit gehoord. Zelfs niet van Actuele Wegenlijsten van Rijkswaterstaat zelf.
De provinciale weg naar het zuiden is trouwens nog steeds N48; N348 begint pas bij de N340.
Ben ook benieuwd waar dit vandaan komt? Pas het graag aan op de kaart.
rein schreef:De ‘afrit’ Haarlem-Zuid is integraal onderdeel van KP Rottepolderplein, de ‘afrit’ heeft bijvoorbeeld ook geen afritnummer. In andere gevallen, zoals KP Holendrecht en KP Ridderkerk, heb je bij uitgestrekte knooppunten op de kaart wel één knooppunt-rondje gemaakt, dat zou hier evt ook kunnen.
Kijk, ik wil best Haarlem-Zuid erin verwerken als onderdeel van KP Rottepolderplein, maar dan gaat de verwijzing naar de N205 er helemaal uit want dat kan ik icm de tekst niet meer kwijt.

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door SebasvandenBrink » za 06 jan 2018, 9:34

Palance schreef: za 06 jan 2018, 8:36 Ik vind de legenda nogal... wiebelig :lol:

Verder: Leuk initiatief :top:
Dank je :)

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door evos » za 06 jan 2018, 13:47

SebasvandenBrink schreef: za 06 jan 2018, 9:34
rein schreef:De ‘afrit’ Haarlem-Zuid is integraal onderdeel van KP Rottepolderplein, de ‘afrit’ heeft bijvoorbeeld ook geen afritnummer. In andere gevallen, zoals KP Holendrecht en KP Ridderkerk, heb je bij uitgestrekte knooppunten op de kaart wel één knooppunt-rondje gemaakt, dat zou hier evt ook kunnen.
Kijk, ik wil best Haarlem-Zuid erin verwerken als onderdeel van KP Rottepolderplein, maar dan gaat de verwijzing naar de N205 er helemaal uit want dat kan ik icm de tekst niet meer kwijt.
Je zou dubbele knooppunten als Rottepolderplein en Coenplein ook kunnen weergeven als twee knooppunten met de zelfde naam, met toevoeging (Noord) resp. (Zuid). Zo te zien is daar wel ruimte voor. Hetzelfde zou eventueel ook kunnen bij Ridderkerk en Holendrecht.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door boe! » za 06 jan 2018, 14:31

Rene schreef: vr 05 jan 2018, 22:59[*]N36-N48-N348 heet Witharen
Door de provincie ook wel Arriërveld genoemd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Lekkere Kwal » za 06 jan 2018, 15:36

Kleine opmerking over de presentatie: doordat je jpeg gebruikt verlies je scherpte omdat jpeg met grove blokjes werkt. Dat is prima voor foto's maar enkel bedervend voor abstracte afbeeldingen. Kies dan voor png, en omdat je relatief weinig kleuren gebruikt kan je ook nog eens voor 8-bit kiezen om de bestandsgrootte aantrekkelijk te houden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Rene » za 06 jan 2018, 22:39

harry schreef: za 06 jan 2018, 0:43Volgens mij gaat het er in de eerste plaats om dat het leuk is om te maken.
Volgens mij is het maken van een kaart geen doel op zich. Hoofddoel van een kaart is informatie-overdracht, op een geografische wijze. Een kaart moet dus op zijn minst die informatie op een goede manier kunnen overdragen. Secundair is dat je ook lol kunt beleven aan het gepuzzel bij het maken van zo'n kaart.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Coen Tunnel » za 06 jan 2018, 22:50

^^ Informatie-overdracht is inderdaad het hoofddoel, maar op geografische wijze hoeft nog niet eens per se. Veel metrokaarten en andere kaarten van OV-systemen zijn (zeer) sterk versimpeld en zijn vooral schematisch en niet of nauwelijks geografisch.

Vergelijk bijvoorbeeld deze twee metrokaarten van Praag, de eerste kaart heeft met geografie bar weinig te maken. Toch geven ze in de basis hetzelfde weer:

Afbeelding

Afbeelding

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Widejo » za 06 jan 2018, 23:18

Ik vind dit leuk gedaan!
Toch wel wat aantekeningen ook van mij kant. Volgens de legenda zijn de plaatsen met een inwoneraantal hoger dan 50.000 omringt met een blauw randje. Gaat het daarbij om de gemeente of gaat het dan om de betreffende plaats?
Als dat laatste het geval is, dan vallen Hardenberg, Heerenveen, Middelburg, Barneveld, Sittard en Geleen daar in ieder geval niet onder. En dan mis ik plaatsen zoals Spijkenisse en Hoofddorp.

EDIT: Zaanstad is correct.
Laatst gewijzigd door Widejo op zo 07 jan 2018, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Hamburg, meine Perle

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door SebasvandenBrink » zo 07 jan 2018, 12:38

Widejo schreef: za 06 jan 2018, 23:18 Ik vind dit leuk gedaan!
Toch wel wat aantekeningen ook van mij kant. Volgens de legenda zijn de plaatsen met een inwoneraantal hoger dan 50.000 omringt met een blauw randje. Gaat het daarbij om de gemeente of gaat het dan om de betreffende plaats?
Als dat laatste het geval is, dan vallen Hardenberg, Heerenveen, Middelburg, Barneveld, Sittard en Geleen daar in ieder geval niet onder. Zaanstad is geen plaats, maar een gemeente. Zaandam is de plaats van die gemeente met meer dan 50.000 inwoners. En dan mis ik plaatsen zoals Spijkenisse en Hoofddorp.
Ik denk dat ik er maar gemeenten van moet maken - kan ik ook Terneuzen er weer in schuiven.

Dank voor alle reacties dusver!

Eén ding is zeker; less is more! Ik ga een volgende versie eerst eens voorleggen hier, en waarschijnlijk minder informatie erin meenemen. Inmiddels ook eens wat leesvoer gekocht over wayfinding en transit maps.

Maandag (morgen) gaat deze echter naar de drukker, overgebleven warts and all. Ik heb inmiddels het e.e.a. aangepast maar uiteindelijk kun je oneindig doorgaan denk ik. Versie 2019 moet dan een sterke verbetering worden ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Rene » zo 07 jan 2018, 13:27

Widejo schreef: za 06 jan 2018, 23:18Zaanstad is geen plaats, maar een gemeente. Zaandam is de plaats van die gemeente met meer dan 50.000 inwoners.
Zaanstad is tegenwoordig komnaam. Zaandam is maar een wijk.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Widejo » zo 07 jan 2018, 14:47

^^
De indeling van de gemeente Zaanstad is inderdaad door beleid aangepast. Daarvan was ik niet op de hoogte. Dat Zaandam met zijn stadsrechten zich tot "wijk" heeft laten omdopen, belachelijk. Zaanstad is correct.
Hamburg, meine Perle

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door SebasvandenBrink » ma 08 jan 2018, 8:05

Widejo schreef: zo 07 jan 2018, 14:47 ^^
De indeling van de gemeente Zaanstad is inderdaad door beleid aangepast. Daarvan was ik niet op de hoogte. Dat Zaandam met zijn stadsrechten zich tot "wijk" heeft laten omdopen, belachelijk. Zaanstad is correct.
Ah crap dan moet ik het weer even terug veranderen :D

Inmiddels ga ik de laatste hand aan de kaart leggen. Ik twijfel nog of ik Haarlem-Zuid aan het knooppunt Rottepolderplein moet toevoegen - ook al hoort het "officieel" erbij, het is niet per sé de beste keuze...

De kaart kent erg veel informatie, inmiddels ben ik ervan overtuigd dat ik geprobeerd heb té veel informatie erin te stoppen. Daarom stop ik waarschijnlijk de ontwikkeling van deze "fork" van de kaart.

Ik ben al aan het uitproberen wat een betere beeldoplossing zou zijn.

Momenteel overweeg ik:
  • Geen namen van VZPs, alleen iconen van voorzieningen
  • Helemaal geen N-wegen, voorkomt discussie
  • Geen tunnels, aquaducten en gebieden vermelden, misschien zelfs geen plaatsen
  • Bochten onder knooppunten vermijden
  • Alle tekst horizontaal (dit is mede mogelijk door bovenstaande ruimtebesparende maatregelen)
Ik vind wel dat afritnumers erg belangrijk zijn, maar alléén afritnummers vind ik dan afbreuk doen aan de informatie. De afritnamen zoals vermeld op de Wegenwiki zijn echter vaak contentieus. Zo is Uden een redelijk grote plaats bij de afrit Zeeland (A50) maar de afrit heet anders. Dit is niet de enige keer dat het voorkomt.

Er zijn vast nog wat dingen die ik kan doen. Eerst ga ik deze kaart afronden en verdere feedback erop afwachten.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Egbert » ma 08 jan 2018, 12:04

Ik vind het een leuke kaart. De N-wegen weghalen zou ik niet doen, ik zou zelfs meer N-wegen willen zien (of je maakt twee kaarten: een met en een zonder). Zoals je de N-wegen er in hebt staan doet met denken aan de BVG tramkaart waar de tramlijnen gekleurd zijn en het onderliggende S+U-Bahnnet simpel grijs zijn.
Onvolledige afritten geef je weer met een asterisk. Dat vind ik wat minder duidelijk, misschien is het handiger om volledige afritten met een balkje aan beide zijden van de lijn te laten zien en onvolledige alleen met een balkje aan die kant van de lijn?
En je maakt er ook nog wel eens een PDF kaart van hoop ik?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Schelpenpaadje » ma 08 jan 2018, 15:30

Leuk initiatief! Ik vind het als een proof-of-concept een goed voorbeeld van zowel de voor- als de nadelen van de inzet van deze systematiek voor een wegennet.

Dat het geografisch niet klopt is juist, dat is bij een metrokaart nu eenmaal ondergeschikt aan het tonen van relevante netwerkinformatie zoals stations en aansluitingen. Als een metrokaart echt een handige weergave zou zijn voor een wegennetwerk dan waren er wel meer van dit soort kaarten. Dit maakt de uitgangspunten van een exercitie als deze sowieso hypothetisch.
Rene schreef: za 06 jan 2018, 22:39
harry schreef: za 06 jan 2018, 0:43Volgens mij gaat het er in de eerste plaats om dat het leuk is om te maken.
Volgens mij is het maken van een kaart geen doel op zich. Hoofddoel van een kaart is informatie-overdracht, op een geografische wijze. Een kaart moet dus op zijn minst die informatie op een goede manier kunnen overdragen. Secundair is dat je ook lol kunt beleven aan het gepuzzel bij het maken van zo'n kaart.
Volgens mij gaat degene die iets maakt zelf over het doel dat diegene daarmee heeft ;)

Wilfredjeuh
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 22 dec 2016, 12:11
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Wilfredjeuh » ma 08 jan 2018, 16:18

Heel leuk initiatief, en super dat je jezelf ook hier kenbaar maakt, ondanks de opmerkingen die je ermee in de hand speelt.. (of juist daarom ;) )

Ik vind vooral de volledigheid van de kaart erg boeiend. Er zijn maar weinig duidelijke overzichten die deze informatie bevatten. Dat de afstanden wat vertekenend zijn neem ik gewoon voor lief. Enige wat mij opgevallen was is dat je VZP Elsgeest niet hebt opgenomen in de kaart. Deze bevindt zich op de A44 Wassenaar - Burgerveen tussen Oegstgeest en Voorhout. Bewust, of gewoon over het hoofd gezien?

Daarnaast lijkt het net dat de VZP's Hellevliet en Bijleveld op de A12 een stukje uit elkaar liggen, terwijl ze min of meer op de zelfde hoogte liggen langs de weg? Heel strikt genomen ligt Bijleveld iets westelijker dan Hellevliet, op jouw kaart precies andersom..

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Snelwegkaart 2018

Bericht door Bluemoon23 » ma 08 jan 2018, 16:45

Bij de A37 valt het mij op dat Zwartemeer behoorlijk ver van de Nederlands/Duitse grens ligt (iets wat bij andere grensplaatsen niet zo is)
Terwijl het in werkelijkheid iets van 1,5km van de grens ligt.

Plaats reactie