Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » do 04 jan 2018, 7:19

Chris schreef: wo 03 jan 2018, 18:26 Maar je ziet ook hoe de cijfers van elektrische auto's in Nederland overdreven worden. Je leest wel eens van 'er zijn meer dan 100.000 elektrische auto's in Nederland'. Maar het overgrote deel daarvan zijn hybrides die vaak maar 30 km echt elektrisch kunnen rijden.
Autofabrikanten zelf doen daar gretig aan mee. BMW had een ronkend persbericht dat ze zoals beloofd in 2017 100.000 elektrische auto's hebben afgeleverd. In het persbericht wordt dat al afgezwakt naar auto's met een "elektrische aandrijving" en als je verder leest zie je dat alle hybride auto's hiermee bedoeld worden. Daarmee heeft Toyota dus al meer dan 10.000.000 elektrische auto's gebouwd, waarvan al 1.4 miljoen in 2016.

Ja, het wordt nogal opgeleukt.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Elektrische auto's

Bericht door jdb2 » do 04 jan 2018, 8:53

Het gaat om plug in hybrides, in tegenstelling tot Toyota/Lexus kunnen die volledig elektrisch rijden.
Het probleem is dat het in de praktijk nauwelijks gebeurt waardoor het reëele verbruik nauwelijks beter is dan een "normale" hybride.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 08 jan 2018, 16:34


Gebruikersavatar
Luuk22
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: di 30 aug 2016, 9:02
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Luuk22 » di 09 jan 2018, 22:40

Kia heeft vandaag zijn Niro Electric Concept gepresenteerd op de CES.
Een 64 kWh die voor 383 km aan actieradius levert. Dat is vergelijkbaar met een Opel Ampera-e.
Ook kan volgens Kia de auto 185 kilometer ver komen na 30 minuten snelladen.
:arrow: https://www.autoweek.nl/nieuws/kia-niro ... esenteerd/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 10 jan 2018, 10:22

De genoemde range op de CES zal wel de EPA-range zijn? Die wordt over het algemeen als veel realistischer dan de Europese NEDC range beschouwd. Al gaat de NEDC er nu uit ten faveure van de WLTP cyclus om brandstofverbruik te testen.

Zoals je in de EV Database kan zien varieert het bereik enorm naar gelang het gebruik, met het minste bereik op de snelweg. Terwijl voor lange-afstandsritten juist het bereik op de snelweg cruciaal is. Het grootste bereik heb je in de stad, maar dat is juist het minst relevant. Zo haalt de Nissan Leaf 365 km in de stad in de zomer. Maar wie rijdt er nou zo'n afstand in de stad zonder een laadmoment? Zelfs pakketdiensten halen dat niet denk ik. Die Nissan Leaf haalt dan maar 175 km op de snelweg in de winter. Als je niet kan laden op locatie is dat echt te weinig voor veel retourritten in Nederland. Woon-werk haal je nog wel, maar sociaal-recreatief vaak niet. Familiebezoek een uur verderop? Kan niet zonder bij te laden langs de snelweg. Dan wordt je uur rijden naar huis ineens 1,5 uur.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 10 jan 2018, 10:58

^^ Je noemt nu wel 'winter' alsof het puur op het jaargetijde slaat. Echter hun definitie van 'winter' is worst case met stevige vorst:
De actieradius wordt gecorrigeerd naar een ‘worst-case scenario’: een buitentemperatuur van -10° Celsius en continu gebruik van de verwarming om de binnentemperatuur acceptabel te houden. Er zijn diverse redenen die ervoor zorgen dat een elektrische auto minder goed presteert bij een lagere temperatuur, maar vooral het gebruik van de verwarming kost veel extra energie. Waar een fossiele auto restwarmte van de motor kan gebruiken, moet een elektrische auto warmte genereren door energie uit de accu te onttrekken.

– Er zijn uitzonderlijke situaties denkbaar waarin de actieradius nog lager uitvalt, maar in de praktijk zal de getoonde waarde een redelijke benadering van de daadwerkelijke actieradius in zeer winterse condities weergeven.
Dus worst case stel je je familiebezoek even uit als er dergelijke omstandigheden gelden, ook spelen er dan meer zaken om veilig ergens naartoe te rijden dan alleen het bereik van de auto. Ik ga zelf bijvoorbeeld niet rijden met vorst maar dat is mijn keuze.

edit:
Zelfs in de stevige winter van 2012 viel de minimumtemperatuur maar op enkele dagen onder de -10 uit:
Afbeelding
Let wel dat de maximumtemperatuur rond de 0 graden bleef. Zie voor grafieken van andere jaren hier.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 10 jan 2018, 11:12

Dat maakt niet zo heel veel verschil. In de zomer is de range op de snelweg 225 kilometer: 23°C zonder aircogebruik. Ik denk overigens dat de meeste mensen in de zomer wel de airco gebruiken bij dergelijke temperaturen. Dat is dus 50 kilometer meer. Maar wat is snelweggebruik? 110? 130? Op de snelweg accelereer je ook nogal eens van 90-120. Dat heeft ook impact op de range.

Het wordt pas interessant vanaf 350-400 km snelwegrange denk ik. Dan heb je een beetje marge voor de 'range anxiety' en kan je veel retourritten doen zonder op bestemming of onderweg te laden. Ook kan je dan langere ritten doen. Alleen de snellaadsnelheid moet nog fors omhoog. 316 km/uur is echt te laag voor vakanties. Dat zou eigenlijk wel het dubbele moeten zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » wo 10 jan 2018, 11:15

En doe dat nu eens als je in hoger geleden delen van Duitsland, Scandinavië of Oekraïne woont, om maar eens wat zijstraten te noemen... Dan kom je de hele winter niet meer buiten.

Dat gezeur over gladheid zodra er twee vlokken sneeuw vallen komt mij voor als een Nederlandse ziekte.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 10 jan 2018, 11:25

^^ ik kan wel 100 landen opnoemen waar een EV nu weinig zin heeft. Maakt dat de EV ook nutteloos in de landen waar die problemen niet gelden?

Ik ben verder niet zo gecharmeerd van iemands keuze om niet met gladheid te gaan rijden als 'ziekte' te noemen. Tenzij jij de kosten vergoedt als er wat mis gaat natuurlijk. Dat de een het normaal vindt maakt het niet normaal voor de ander.
Chris schreef: wo 10 jan 2018, 11:12Het wordt pas interessant vanaf 350-400 km snelwegrange denk ik. Dan heb je een beetje marge voor de 'range anxiety' en kan je veel retourritten doen zonder op bestemming of onderweg te laden. Ook kan je dan langere ritten doen. Alleen de snellaadsnelheid moet nog fors omhoog. 316 km/uur is echt te laag voor vakanties. Dat zou eigenlijk wel het dubbele moeten zijn.
Dat is de conclusie die hier al een tijdje wordt herhaald, ongeacht de effecten van temperatuur en ander verbruik. Maar dan gebruik je de behoefte van een deel van de automobilisten (die lange ritten maken) als leidraad voor iedereen, alsof het dan pas 'interessant' is. Er zijn ook genoeg automobilisten die alleen korte ritjes maken (vaak ook met kleine autootjes), net als dat je ook mensen hebt met een minder hippe telefoon of een slome computer. Die hoeven ook niet te wachten op een 'interessant' model dat wel een bepaalde eis haalt om een nuttig product te hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 10 jan 2018, 11:54

Lekkere Kwal schreef: wo 10 jan 2018, 11:25 Maar dan gebruik je de behoefte van een deel van de automobilisten (die lange ritten maken) als leidraad voor iedereen, alsof het dan pas 'interessant' is.
Ik denk zelfs dat dit een cruciale factor is voor de grootschalige acceptatie van elektrische auto's onder particulieren. Mensen willen een allrounder, niet een dure auto die in voorkomende gevallen niet voldoet of onpraktisch is.

Door alleen te hameren op de range die prima is voor woon-werk verkeer winnen ze het niet. 60-70% van de voertuigkilometers op de autosnelweg heeft een ander motief dan woon-werkverkeer. Vaak zijn dit minder frequente, maar wel langere ritten. Lange ritten is niet een behoefte van slechts een deel van de automobilisten, dat is de behoefte van bijna alle automobilisten, echter niet op dagelijkse basis zoals woon-werkverkeer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » wo 10 jan 2018, 12:14

Lekkere Kwal schreef: wo 10 jan 2018, 11:25 Ik ben verder niet zo gecharmeerd van iemands keuze om niet met gladheid te gaan rijden als 'ziekte' te noemen.
Dat heb ik zo ook niet bedoeld. Als het niet kan, kan het niet. Dat is een beslissing, geen ziekte.
Wat ik wel een ziekte noemde is het erg overdreven gehuil als er eigenlijk nog vrij weinig aan de hand is... En dat vind ik iets heel anders dan bij echt spekgladde wegen de beslissing te nemen dat de rit niet zo urgent is en je beter binnen kunt blijven.

Komt echter weer dat met -10 die problemen nogal meevallen.


Lekkere Kwal schreef: wo 10 jan 2018, 11:25
Chris schreef: wo 10 jan 2018, 11:12Het wordt pas interessant vanaf 350-400 km snelwegrange denk ik. Dan heb je een beetje marge voor de 'range anxiety' en kan je veel retourritten doen zonder op bestemming of onderweg te laden. Ook kan je dan langere ritten doen. Alleen de snellaadsnelheid moet nog fors omhoog. 316 km/uur is echt te laag voor vakanties. Dat zou eigenlijk wel het dubbele moeten zijn.
Dat is de conclusie die hier al een tijdje wordt herhaald, ongeacht de effecten van temperatuur en ander verbruik. Maar dan gebruik je de behoefte van een deel van de automobilisten (die lange ritten maken) als leidraad voor iedereen, alsof het dan pas 'interessant' is. Er zijn ook genoeg automobilisten die alleen korte ritjes maken (vaak ook met kleine autootjes), net als dat je ook mensen hebt met een minder hippe telefoon of een slome computer. Die hoeven ook niet te wachten op een 'interessant' model dat wel een bepaalde eis haalt om een nuttig product te hebben.
Maar mensen die kleine stukjes rijden, ik denk vaak met de tweede auto binnen het gezin (?), zouden die wel zoveel geld uit willen geven aan een elektro-auto?
Zo'n batterij ding lijkt mij als extra boodschappenkarretje wel aardig, ook omdat zo'n ding niet dichtslibt van korte stukjes, maar dan moet er toch 50% a 75% van de prijs af! Nu kun je net zo goed een "echte" auto kopen waar je wel een grotere afstand mee kunt rijden mocht dat eens nodig blijken. En even voor de beeldvorming: Van mijn ouderlijk huis naar een groter vliegveld is met de meeste elektroauto's kiele kiele... Düsseldorf gaat met goed gedrag net, schiphol wordt een moeilijk verhaal, zeker in de winter. Vanaf 400km snelweg actieradius lijkt zo'n ding mij enigszins bruikbaar voor dergelijke doelen.
Vanuit waar ik nu woon is Düsseldorf geen probleem, maar Schiphol of Frankfurt zijn weer lastig terwijl die toch best binnen autobereik liggen.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische auto's

Bericht door Vahalis » wo 10 jan 2018, 13:36

Chris schreef: wo 10 jan 2018, 11:54 Mensen willen een allrounder, niet een dure auto die in voorkomende gevallen niet voldoet of onpraktisch is.
Op zicht ben ik het met je eens. Er zal nog één en ander aan actieradius en laadtijd moeten gebeuren om auto's ook allround te kunnen gebruiken. En voor huishoudens met één auto is dat een punt. Geldt voor mijzelf ook.

Toch zijn er in NL heel wat tweede auto's en/of auto's in de categorie boodschappenauto. Ik ben wel benieuwd welk % van het wagenpark zelden of nooit meer dan 50 km van huis komt. Zoals duikgek zegt, kunnen deze makkelijk volledig electrisch zijn. Helaas levert een korte zoektocht nog geen cijfers op.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 10 jan 2018, 13:46

Er is zeker een aanzienlijk deel tweede auto dat niet ver van huis komt. Maar de vraag is hoe interessant elektrisch rijden hiervoor is, de gebruikskosten zijn betrekkelijk laag (MRB van 20-25 euro en een beetje benzine) en elektrische auto's zijn nog duur. Tenzij er elektrische auto's van € 10.000 - 15.000 komen, maar daar is nu nog geen zicht op. Op termijn zou het wellicht wel kunnen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » wo 10 jan 2018, 15:33

^^ Dat is het grote probleem. Voor het gebruik waarvoor ze zonder twijfel erg geschikt zijn, zijn ze te duur; zeker als daar tegenover staat dat je met een goedkopere auto met verbrandingsmotor een veel grotere flexibiliteit zult hebben.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische auto's

Bericht door Vahalis » wo 10 jan 2018, 15:59

^^ dit is toch met name een tweedehands markt? < 15.000 zijn er wel EV's te vinden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » wo 10 jan 2018, 16:12

Maar weet jij precies wat je moet kopen? Hoe bekijk je de staat van de accu's? Of kun je dan beter een goedkopere tweedehands met verbrandingsmotor kopen?

Edit: En ik heb niet de indruk dat het aanbod volledige elektrische auto's nu zo groot is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 10 jan 2018, 16:26

Er staan wel wat elektrische auto's te koop (afgezien van Twizy's en zo) voor minder dan € 15.000 op Autotrack, met het zijn vooral de Renault Zoe en Renault Fluence, en dan vooral exclusief btw en exclusief accuhuur. Bij elkaar tikt het dan wel op.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische auto's

Bericht door Vahalis » wo 10 jan 2018, 16:29

duikgek89 schreef: wo 10 jan 2018, 16:12 Maar weet jij precies wat je moet kopen? Hoe bekijk je de staat van de accu's? Of kun je dan beter een goedkopere tweedehands met verbrandingsmotor kopen?

Edit: En ik heb niet de indruk dat het aanbod volledige elektrische auto's nu zo groot is.
Klopt, maar ik ben nu ook nog niet op zoek. Zelf heb ik ook behoefte aan een allrounder. Zolang de actieradius nog beperkt is en de laadtijd lang is, is electrisch geen alternatief.

Met mijn opmerkingen wil echter wel aangeven dat niet iedereen op zoek is naar een allrounder. In de categorie tweede auto heb je minder last van de huidige nadelen. Maar inderdaad, de markt is klein en veel mensen zullen nog terughoudend zijn omdat ze nog niet genoeg weten van EV's. Kiezen voor een verbrandingsmotor ligt dan voor de hand.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » wo 10 jan 2018, 16:36

^^ Exact wat ik bedoel. Die vergelijking gaat er pas anders uit zien als je veel goedkoper uit bent.

Want zelfs met een Up of iets in die geest kun je langere ritten maken. Is niet noodzakelijk de meest comfortabele optie voor dergelijke ritten, maar het KAN wel. Waarom zou je die flexibiliteit opgeven als het je ook nog extra geld kost? Uitgezonderd misschien een paar idealisten waarbij het gras zo ongeveer in de oren groeit.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 10 jan 2018, 16:43

Extra geld is vrij rekbaar. Mijn auto's waren tot nu toe tweedehands en de meeste onderhoudskosten zaten in zaken die met de aandrijving te maken hadden. Knaldempers, luchtmassameter, distributieriem, lambdasensor, brandstofpomp noem maar op. Ik weet het zo net niet of een tweedehands verbrandingsauto goedkoper is in onderhoud dan een EV. Je zit inderdaad met de accu, dat is met huur tenminste gegarandeerd maar ook duurder (ca 70 euro per maand bij de Zoe), en met normale aanschaf de vraag of hij ook in de behoefte aan bereik voorziet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 10 jan 2018, 18:10

KPMG heeft een onderzoek gedaan onder CEOs van autofabrikanten omtrent elektrisch rijden: https://gaes.kpmg.de/brain.html#electric-readiness
  • Of the executives surveyed, 54% still believe that pure battery electric vehicles will fail due to the challenge of setting up the required infrastructure. Even though executives have become more optimistic as compared to last year, the obstacles remain high.

    Norway, a leading e-mobility market, has suffered first drawbacks in their ambitions of a complete e-mobility roll-out. In September last year, Norwegian officials recommended refraining from buying new electric cars, due to a shortage of public charge points. An imposed growth of e-mobility subsidized by tax benefits, or imposed by bans of ICEs will fail if the foundation of a reliable charging infrastructure is not put in place first.
In Noorwegen tekent zich ook af hoeveel publieke laadpunten nodig zijn om elektrisch rijden grootschalig uit te rollen. Er zijn behoorlijke parkeervlaktes nodig met laadpunten. Tesla heeft er nu superchargers met meer dan 40 laadpunten. Echter 96% van de auto's in Noorwegen rijdt nog steeds op diesel of benzine. De infrastructuur is nu nog niet een knelpunt in de meeste landen omdat EV's nog slechts een zeer klein aandeel hebben. Noorwegen is zo te zien het enige land met een aandeel BEV groter dan 1%.
  • Furthermore, public discussion often neglects the fact that a sufficient charging infrastructure goes beyond the number of charge points. A more detailed look into this year’s results shows that the stakeholder groups of energy & infrastructure providers are among the most pessimistic. Their doubts are based on their profound knowledge regarding the requirements of the charging infrastructure backbone. Power grid overloads, caused by many simultaneous charging processes, could lead to severe shortages of general power supply or failure of the entire electricity supply. Even in Germany, with a remote coverage of electric charge points, the occurrence of charging failures due to electric voltage already exists.

Gebruikersavatar
Luuk22
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: di 30 aug 2016, 9:02
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Luuk22 » wo 10 jan 2018, 21:21

Chris schreef: wo 10 jan 2018, 10:22 De genoemde range op de CES zal wel de EPA-range zijn?
Klopt, hij haalt dezelfde score als een Opel Ampera-e / Chevrolet Bolt.
Dus het praktijkverbruik zal waarschijnlijk ook wel rond de 380km zijn net als bij de Ampera-e

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 24 jan 2018, 20:55

Een review van de nieuwe Nissan Leaf. Nissan is feitelijk marktleider van de elektrische auto's. Deze 40 kWh versie komt realistisch 275 km ver. Hij is er vanaf € 33.000, dat is vergelijkbaar met de Hyundai Ioniq, maar naar verwachting zo'n € 10.000,- goedkoper dan de Tesla Model 3 terwijl het verschil in bereik niet zó groot is (275 vs 325 km). Ze komen later nog met een 60 kWh versie die dan zo'n 400 kilometer ver komt. Dat one-pedal driving klinkt wel interessant, zoals ze noemen ook in de bergen bijvoorbeeld.

Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 09 feb 2018, 18:25

Tesla heeft 1.550 Model 3s geleverd in Q4 2017. En het kwartaalverlies was weer een record. Volgens de website beginnen de internationale leveringen in de eerste helft van 2019. Voorlopig dus nog geen Model 3 op de Nederlandse wegen (behalve die ene die vorig jaar geregistreerd werd). Nederlandse prijzen zijn ook nog steeds niet bekend gemaakt, de Nederlandse versie van de website spreekt nog steeds van "USD 35.000 vóór incentives", maar die 'incentives' zijn niet relevant in Nederland, en eigenlijk wat misleidend.

Ik las dat de Amerikaanse incentives bijvoorbeeld geen btw zijn én je kan een aanzienlijk deel van het aankoopbedrag van de belasting aftrekken, waardoor je zo'n auto in California schijnbaar al voor $ 25.000 kan kopen, terwijl je er in Nederland alleen geen BPM over betaalt, en dus wel btw. Daarom is '$ 35.000 voor incentives' voor de Nederlandse markt misleiding, dat suggereert dan de aanschafprijs uiteindelijk lager zal zijn door de incentives, terwijl deze in werkelijkheid hoger zal gaan uitkomen, alleen al omdat je er 21% btw bij op moet tellen (plus leveringskosten, opties en accessoires). Omdat in de VS elke staat en zelfs counties afwijkende btw-tarieven heeft, worden landelijke prijzen vaak zonder btw geadverteerd, in tegenstelling tot in Europa. In de meeste staten koop je ook geen iPhone X voor $ 999.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » za 10 feb 2018, 19:09

^^ Ja, dat is iets typisch Amerikaans. Zelfs bij een fastfoordrestaurant zijn de vermelde prijzen zonder belastingen, pas bij het afrekenen kom je er achter hoe hoog je rekening precies is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 24 feb 2018, 14:53

Ik hoorde net op BNR dat 2,1% van de nieuwe leaseauto's een vol-elektrische auto is. Dat is dus niet de gehele leasevloot, maar de nieuwe contracten over (ik neem aan) 2017. Het aandeel diesel is wel sterk gedaald, van 48% van de nieuwe leaseauto's in 2015 naar 27% in 2017. Hybride lease-auto's zijn eigenlijk compleet uit de gratie geraakt omdat er geen financieel voordeel meer is. Die hele PHEV vloot zal wel geëxporteerd worden aan het einde van het leasecontract.

Je ziet dus dat de massa nog niet aan de elektrische auto wil, ondanks de financiële voordelen. PHEV gingen als hete broodjes over de toonbank, vol-elektrische auto's totaal niet. In 2015 kwamen 43% van de lease-auto's nog in een lage bijtellingsklasse, in 2017 dus maar 2%.

Er zijn nu ook 103.000 private leasecontracten lopend. Dat is een sterke groei, maar betreft eigenlijk maar zo'n 1% van alle auto's in Nederland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 28 feb 2018, 16:01

De Hyundai Kona komt vanaf de zomer met een 64 kWh accu met een actieradius van 470 kilometer. Dat is de actieradius volgens de WLTP testcyclus, die wordt gezien als veel accurater dan de voorgaande NEDC cyclus, waar je het bereik op de snelweg zowat door de helft moest delen. De range van 470 kilometer is maarliefst 100 kilometer meer dan de Opel Ampera-e in de WLTP cyclus.

Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt. De instapversie van de Kona kost momenteel € 22.295 in Nederland, maar de prijzen lopen nogal op met het uitrustingsniveau, de topversie kost € 40.995. Alhoewel dat vooral door de BPM komt, de automaat is bijna 6000 euro duurder aan BPM dan de handgeschakelde versie. Als je de BPM niet meerekent kost de meest luxe versie € 30.500.

De BPM is wel doorgeslagen in Nederland. Een automaat heeft al een disproportionele meerprijs, maar als je iets sportiefs wilt wat niet een A-C label heeft dan wordt het al helemaal een drama.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 28 feb 2018, 17:40

De BPM is wel doorgeslagen in Nederland. Een automaat heeft al een disproportionele meerprijs,
Je neemt een specifiek model waar men alleen de automaat biedt op een 1.6 uitvoering met AWD (!) met een F label(!) als toonbeeld van hoe de BPM je 'beperkt' in het nemen van een automaat?
Afbeelding

Volgens mij is dat toch echt het blok met een F-label, en de keuze van Hyundai om maar 2 blokken beschikbaar te maken. Dat je dan de volle mep betaalt qua BPM heeft dan niet iets specifieks met het begrip automaat te maken.

Een vergelijkbare wagen als de Toyota CH-R heeft dezelfde BPM voor handbak als automaat, omdat ze hetzelfde blok beschikbaar maken:
Afbeelding

edit: of hier de 3008 (automaat is de 'EAT6'):
Afbeelding
Nog minder BPM dan de Toyota, wel 1.2 blok, en 1.6. ook mogelijk met en zonder. GT-line zelfs als je iets 'sportiefs' wilt.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 28 feb 2018, 18:14

Okay, ik had even over het hoofd gezien dat het een 4WB betreft, wel jammer die keuze van Hyundai dan. Maar het is wel degelijk zo dat automaten met name in het compacte segment door de BPM dermate uit de markt geprijsd worden dat ze in Nederland niet eens geleverd worden. Bijvoorbeeld een eerste Google Hit van een Hyundai i10 automaat: € 21.145 terwijl die dezelfde motor heeft als de handgeschakelde versie die € 13.200 kost. Er rijden best wel wat Hyundai i10s en Picanto's met automaat rond in Nederland, maar dat zijn allemaal geïmporteerde occasions omdat het anders absurd duur is.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 28 feb 2018, 18:40

Ik laat daar toch twee modellen zien met gelijke prijzen voor automaat en handgeschakeld :s Bij compact is het wel te verklaren, en wat er dan automatisch in zit is vaak een semi-automaat. Maar dat is wel wat anders dan claimen dat het door de BPM komt. Sowieso is die op de compact klassen een duizendje of 2-3,. Maar ook daar legio voorbeelden dat het 'gewoon' ertussen zit:

Peugeot 108 automaat is hier 'ETG5':
Afbeelding
Opel Adam automaat is hier 'Easytronic':
Afbeelding

Kortom dat het 'anders absurd duur is.' is toch echt een aanspreekpunt van bepaalde merken, niet de algemene markt laat staan het belastingklimaat.

edit: en nog Renault Twingo, automaat dit keer 'EDC' geheten:
Afbeelding
Tja die extra BPM van 750 euro extra drukt inderdaad die automaat uit de markt :lol:
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie