Terugreis Oekraïne /Nederland.

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Kerpel
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 19:44

Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door Kerpel » do 11 jan 2018, 19:53

Goedenavond,

Ik heb een vraag en hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik hoop begin februari terug te reizen vanuit Moldavië naar Nederland via Oekraïne. Ik heb deze reis vorige jaar ook gedaan alleen toen heb ik 8 uur voor de grens van Oekraïne naar Polen moeten wachten vanwege de drukte. Ik stak toen de grens over bij korczowa vanaf de m10 in Oekraïne.
Vorige jaar was ik rond 11 uur s'ochtends bij de grens zijn er mischien bepaalde tijden dat het drukker is?
Of is er een andere grensovergang aan te raden?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten Martin Kerpel

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door Chris » do 11 jan 2018, 19:58

Er zijn meerdere grensovergangen vanaf L'viv te bereiken. Je kan daar kijken op de website van de Poolse grenswacht wat de wachttijden zijn: https://granica.gov.pl/?v=en

Op dit moment 3 uur wachttijd om Polen in te reizen bij Korczowa en 1 uur bij Krościenko bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door Coen Tunnel » do 11 jan 2018, 20:19

Het is 's ochtends doorgaans drukker voor verkeer van Oekraïne naar Polen, later in de middag is het andersom juist drukker. Er zijn genoeg Oekraïners die bepaalde spullen in Polen halen omdat ze daar makkelijker te krijgen zijn en/of kwalitatief beter zijn, en die gaan in één dag op en neer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door duikgek89 » do 11 jan 2018, 22:22

Ik probeer al een tijd antwoorden te krijgen van bekenden die deze grens vaak oversteken maar duidelijkheid heb ik nooit gehad. Ik zou het zeer vroeg of zeer laat proberen.

Misschien kun je beter via Slowakije gaan. Malyi Bereznyi -- U' bla bijvoorbeeld.

Of Zuid Polen? Kroscienko.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door jelger » do 11 jan 2018, 22:25

Ik zat ook al te denken aan Carpathie via Uzghorod, maar dat is een wat omslachtige route wellicht. Specifieke redenen om niet via Roemenie te gaan?

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door Gerhard » do 11 jan 2018, 23:35

Van de zomer ben ik bij Vasarosnamy (H) de grens overgegaan naar Berehovo(UA). Dat duurde niet lang. Ik ben daar de grens overgegaan omdat ik dan veel snelweg kon berijden en dus zo min mogelijk OWN. Op de terugweg via de H(=N)13 en een stukje M11 naar de grensovergang bij Medyka gegaan. Het was er wel drukker en bij elkaar heeft was ik zo'n 3 uur kwijt om Polen in te kunnen rijden. De Oekraïnse grenswacht die je kenteken opschrijft had blijkbaar pauze en dat kostte een uur. Het viel dus mee. Via Przemysl rijd je makkelijk naar de A4. De H13 in de Oblast Lviv is tot Sambir in nieuw- en goede staat.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door Bongo » vr 12 jan 2018, 10:11

Ik ben vorig jaar van Oekraïne naar NL gereden en terug en toen stonden wij op de heenweg UA>PL ongeveer 3 uur in totaal bij de grens en terug een kleine 2 uur als ik het me goed herinner. Dit was de grensovergang bij Yahotyn.
Later in de zomer, toen het visumvrije reizen voor Oekraïeners werd ingesteld, hebben wij eens van grenswachten gehoord dat het toen voorla lang duurde om van PL naar UA te reizen. Ik heb nooit echt begrepen waarom dat was.
Wel zijn De Poolse grenswachten ontzettend arrogant tegen Oekraïeners ze begonnen een enorme tirade tegen ons in het Pools en ze wilden/konden absoluut geen andere taal spreken (Russisch, Oekraïens of zelfs Engels) :blabla: :twisted:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door duikgek89 » vr 12 jan 2018, 12:01

^^ Yagodin lijkt me vanuit Moldavië wel een beetje uit de richting.
Bij Ustyluh hebben wij ook 5 uur totaal nodig gehad vanaf aansluiten in de rij tot het verlaten van het complex aan Poolse zijde.

Maar goed, die grensovergangen liggen voor TS waarschijnlijk veel te noordelijk. Yagodin is bijna bij het drie landen punt UA-BY-PL.

Ik zou de route zo proberen te plannen dat je je opties zo lang mogelijk open blijft houden. De site van de Poolse grenswacht die Coen Tunnel eerder noemde kun je in de gaten houden en de Oekraïense grenswacht heeft ook webcams. Die dingen heb je alleen niet noodzakelijk iets aan: Die dingen filmden bij Ustyluh een rustige grens dus wij daarvoor gekozen, kom je daar aan en staat de rij buiten het stadje buiten beeld. Lekker handig... https://dpsu.gov.ua/ua/border/
Kan zijn dat je die alleen met een Oekraïens IP op kunt roepen maar dat is met een VPN zo te omzeilen. :mrgreen: Ik snap overigens niet waarom dat zo is want behalve een stuk weg is er niet veel bijzonders te zien...

Gerhard, je hebt de H/N 13 vanaf Uzhok tot Sambir gereden neem ik aan? In principe is die oplossing voor de TS misschien nog niet zo slecht om in gedachte te houden als wisselmogelijkheid tussen grenzen.

Je zou vanuit Moldavia via de H/N 10 tot Stryi en de T1418 tot Sambir kunnen rijden om aldaar te kiezen of je naar het Noorden (Medyka, Krakovets) of naar het westen (Smilnytsya) gaat, ik weet alleen niet in hoeverre de H/N10 en T1418 tot Sambir goed zijn.

De website van Navizor lijkt er vandaag geen zin in te hebben. De eerste indrukken met streetview, voornamelijk beelden van zomer 2015 laten zien dat de N10 best ok te berijden was maar wel met wat gaten hier en daar en de T1418 van Stryi tot Drohorbytsj er goed bij lag maar dat het stuk van Drohorbytsj naar Sambir wel een opknapbeurt kon gebruiken, te doen maar zeker niet snel of comfortabel.

Maar goed, je moet maar zo denken, in Oekraïne heeft men drempels en kuilen. :mrgreen:

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door Gerhard » vr 12 jan 2018, 20:59

"Gerhard, je hebt de H/N 13 vanaf Uzhok tot Sambir gereden neem ik aan? In principe is die oplossing voor de TS misschien nog niet zo slecht om in gedachte te houden als wisselmogelijkheid tussen grenzen."
^^ Dat bedoel ik inderdaad. De grensovergang bij Medyka is klein. Met 2 rijen voertuigen naast elkaar. Het stuk tussen Sambir en Mostyska is in goede tot redelijke staat. Beter dan in 2016. Bij Pnikut was de weg vernieuwd en niet alleen dicht geplakt. De M11 tot de grens heeft goed wegdek.

Kerpel
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 19:44

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door Kerpel » vr 12 jan 2018, 22:29

jelger schreef: do 11 jan 2018, 22:25 Ik zat ook al te denken aan Carpathie via Uzghorod, maar dat is een wat omslachtige route wellicht. Specifieke redenen om niet via Roemenie te gaan?
Ik heb vaker via Roemenië gereden alleen ik vindt de wegen zo slecht en vooral nu in de winter lijkt het me geen ideale route..

Kerpel
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 19:44

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door Kerpel » vr 12 jan 2018, 22:38

Bedankt allemaal voor jullie reactie,
Ik kom vanaf Chernevtsi vandaan, dus veel hoger rijden in Oekraïne lijkt mij niet zo'n groot plezier. :facepalm:

De grensovergang bij medyka is kleiner en dus rustiger? Maar hoe zijn de wegen naar en na de grens?

Heen ben ik ook bij korczowa de grens overgestoken en dat duurde me maar 1 uurtje. Maar terug blijkt meestal wel langer dus.. ik heb alleen mn zoontje van 4 maanden bij me dus op lange wachttijden zit ik niet zo te wachten :p

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door Gerhard » vr 12 jan 2018, 23:21

Ik had mijn zoon van 5 en dit jaar 6 jaar mee. Hij is inderdaad iets ouder maar zeurt gelukkig nooit. Een blijde rijder :top:
Wat ik dus weet is wat ik al had geschreven; Vanaf de Oblast Lviv grens bij Uzhok tot Staryi Sambir is de weg nieuw (gloednieuw). Tot aan Sambir goed. Tot Mostyska opgeknapt. In Mostyska nieuwe stoepen en een nieuwe laag asfalt en de M11 tot Medyka goed. Bij de Oekraïnse grensposthokjes is het asfalt slecht. Dan over goed asfalt naar Przemysl en voor het centrum rechtsaf over de 77 waar je om-en-om 70 en 50km/u mag. En dan de snelweg A4 op naar het westen. Dat is allemaal strak asfalt. Allemaal zeer goed te doen dus. Over de H13 rijdt weing verkeer. Maps geeft een route vanaf waar jij ongeveer vertrekt via de zuidkant van Lviv en dan de M11 als je bij Medyka de grens over wilt.
Vóór de grens met Polen bij de Okko voltanken (en sigaretten kopen voor liefhebbers of vrienden thuis). Bij de Poolse grens moest ik de inhoud van mij benzinetank zeggen. Na 3 keer raden wist ik wat ze bedoelde. Ik dacht aan de motorinhoud of de hoeveelheid wodka die ik mee had..
Ze sprak geen Engels, vandaar. Ik weet niet hoe de andere routes qua wegdek zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door duikgek89 » za 13 jan 2018, 0:57

Hou die websites in de gaten. Als er niet veel aan de hand is bij Medyka dan is dat natuurlijk de beste oplossing, maar als het bij Krakovets vast loopt gaat natuurlijk velen het via Medyka proberen! Gezien hoe zuidelijk je zit is doorsteken via de zuidelijkere grens geen grote omweg, ik zou die optie lekker open houden. Als je daar 2 uur minder wacht kun je best een beetje minder OWN in Oekraïne en een beetje meer OWN in Polen rijden.

Kerpel
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 19:44

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door Kerpel » za 13 jan 2018, 12:03

Okay top, dan ga ik het deze keer via medyka proberen,

Bedankt voor jullie advies!! :top:

Groeten Martin

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door Gerhard » za 13 jan 2018, 18:22

Medyka is de Poolse kant en in Oekraïne heet de grensovergang Shehyni. Шегини.
De T0722 moet je echt niet nemen weet ik uit ervaring. Dat is tussen de M06/E471/E50 en Uzhok.
De T1423 tussen de M06/E471/E50 en de H13 bij Borynya was ook een ramp in 2016. Maar op Ukravtodor staat de hij ge"remont", vernieuwd, is. Ik zou het er niet op wagen.
De H10 van Tsjernivtsi naar Stryi, en dan zoals al gezegd via Drohobytsj naar Sambir en Shehyni.
Het is de meest rechte route door Oekraïne en je bent eerder bij Polen met zijn goede wegen via een rustigere grensovergang.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Terugreis Oekraïne /Nederland.

Bericht door duikgek89 » za 13 jan 2018, 21:21

^^
Ik zou wel voor Sambir de wachttijden bekijken. Staat er daar een lange rij dan kun je misschien beter via Smilnytsya - Kroscienko rijden (als dat "vrij" is), ik zou het erop gokken.
Dat is dan grotendeels via de T1418 en daarna T1401.

Plaats reactie