Heeft mijn vader een Turkse bankrekening nodig?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Heeft mijn vader een Turkse bankrekening nodig?

Bericht door Worldroadsking236 » vr 12 jan 2018, 20:42

Wij gaan binnenkort op vakantie naar Turkije en daar rijden we over tolwegen dus twijfel ik en mijn vader of hij een Turkse bankrekening nodig heeft.
Want het lijkt alsof je de vignet niet contant kan opladen.
Aangezien wij een vignet gaan kopen moeten wij die opladen.
Het is voor het eerst dat wij met de auto naar Turkije rijden.
Hoe kan je de vignet opladen?
En heeft mijn vader een Turkse bankrekening nodig?
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Heeft mijn vader een Turkse bankrekening nodig?

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 jan 2018, 21:41

^^ Nee, je hebt geen Turkse bankrekening nodig. De HGS hoeft niet aan een bankrekening gekoppeld te zijn. Je koopt de HGS gewoon ergens na de grens bij een tankstation (voordat je de snelweg oprijdt), gelijk na de grens bij Kapikule zit een Shell die HGS-stickers verkoopt. Het kost 10 YTL voor de sticker zelf en je kunt ook gelijk een krediet er op zetten. Dat kun je gewoon contant afrekenen. Het makkelijkste is om er gelijk genoeg op te zetten voor je hele verblijf, als je het enigszins kan inschatten, anders kun je het tegoed van de HGS ook weer bij tankstations (of postkantoren) die HGS aanbieden op dezelfde manier opwaarderen. Daarvoor is het wel handig om het registratiepapiertje met het nummer bij je te houden.

Toen ik het formulier voor de registratie moest invullen was het enkel in het Turks, dat kan wat lastig zijn als je de taal niet spreekt, maar uiteindelijk kwam ik er wel uit samen met de verkoper (die ook slechts Turks sprak).

Schrik niet van de bedragen die je te zien krijgt bij de tolpoorten, het klopt niet altijd. Soms wordt een te hoog bedrag aangegeven. De uiteindelijke verrekening klopt wel en kan later plaatsvinden. Je moet er echter wel zelf voor zorgen om met voldoende krediet op je HGS te rijden, al zal de kans klein zijn dat ze een boete naar Nederland sturen als het mis is gegaan.

Je hebt de HGS nodig voor alle autosnelwegen (de wegen met een O-nummer) buiten de stedelijke regio's, en in Istanbul voor alle bruggen over de Bosporus (alleen richting Azië) en de Avrasya-tunnel onder de Bosporus (in beide richtingen).

Plaats reactie