[FOTO] Kleinpolderplein

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

[FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Jackbauer1350 » ma 15 jan 2018, 23:42

Afgelopen zaterdag vooraf aan de open dag van de Rotterdamsebaan ben ik even bij het :KP: Kleinpolderplein wezen kijken.

Aan de ene kant een derpimerende verzameling grijs beton aan de andere kant is het toch ook wel een fascinerend bouwwerk.

Afbeelding
Afbeelding
De overgang van de S113 naar A13 aan de Rotterdamse zijde van het knooppunt.

Afbeelding[
Onder de A13 kan geparkeerd worden.

Afbeelding
Het Noorderkanaal dat parallel aan de A20 loopt, kijkend in de richting van Gouda.

Afbeelding
Aangekomen bij de kruising aan de noordoostelijke zijde van het verkeersplein.
Naast redesign bewegwijzering staat er nog een enkele old school handwegwijzer.

Afbeelding
De betreffende handwegwijzer is van deze toerit richting Gouda. De geleiderail links heeft zijn beste tijd wel gehad.
De blokmarkering aan de rechterzijde van de toerit is nog een overblijfsel van een uitvoeger naar het Kleinpolderpad langs het kanaal.

Afbeelding
Zelfde plek als op de vorige foto. Boven mij de fly-over A13 -> A20 richting Gouda en rechts die van de A20 vanuit Gouda naar de A13.

Afbeelding
De rijbaan van het plein over gestoken voor een wat beter zicht op de binnenzijde van het knooppunt.
Direct in de voorgrond de verbindingsboog vanaf de A20 Schiedam richting de A13.

Afbeelding
Boven de A20 met hier zicht op de snelweg richting Gouda. Links de fly-over richting de A13 en...

Afbeelding
Afbeelding
...achter de geluidswal ligt de afrit 13 vanuit Gouda richting het plein waar het OWN van Overschie bereikt kan worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De binnenzijde van het knooppunt. Met uitzicht op een verdiepte A20 richting Schiedam en Stadhoudersviaduct (A13).
In het midden ligt een vijver met een soort kunstwerk. Het moet een loopbrug voorstellen...

Afbeelding
...maar er op komen zal niet makkelijk zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook aan de A13-zijde is kunst te vinden...

Afbeelding
..die in de donkere uurtjes verlicht wordt met echte lijnverlichting.

Afbeelding
De viaducten zijn op zich ook wel kunst te noemen.

Afbeelding
Afbeelding
Dit kunstpleintje ligt in geklemd tussen de A13-toerit richting Delft...

Afbeelding
Afbeelding
...en de afrit vanuit Delft.

Afbeelding
De Schiedamse zijde. Hier sluit de Burg. de Josselin de Jonglaan aan op het plein. Zicht op het Stadhoudersviaduct met
de fly-over A13 -> A20 richting Gouda die er bovenuit steekt.

Afbeelding
Hier wordt het verkeer dat de S113 op wil al vast gewaarschuwd voor de milieuzone in Rotterdam.

Afbeelding
Afbeelding
Het viaduct van het plein over de A20 aan de Schiedamse zijde heeft een overbreedte. (Is ergens op het forum aan bod geweest,
weet alleen even niet meer waar.)

Afbeelding
Afbeelding
Het viaduct biedt een uitzicht op de A20 richting Schiedam met de Giessenbrug.

Afbeelding[
Het knooppunt aan de Schiedamse zijde gezien.

Afbeelding
Afbeelding
Het viaduct over de A20.

Afbeelding
Met een blik op deze "prachtige" redesignwegwijzers eindigt de rondleiding op het knooppunt Kleinpolderplein.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Palance » di 16 jan 2018, 6:23

Die ‘vijver met kunstwerk’ is bedoeld als waterbassin om bij overvloedige regenval als overloop te dienen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Coen Tunnel » di 16 jan 2018, 7:20

Mooie fotoserie. Het Kleinpolderplein is een knooppunt waar je natuurlijk goed dichtbij kan komen. 8-)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Kaaiman » di 16 jan 2018, 8:30

Prachtig in beeld gebracht! :top:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door kees » di 16 jan 2018, 11:08

Mooi in beeld gebracht!
Nu ben ik wel benieuwd hoe het met dat stukje overbreedte zit, want dat heb ik blijkbaar gemist.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Willem » di 16 jan 2018, 12:02

Was dat geen reservering voor een eventuele tram richting Overschie?

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Bart217 » di 16 jan 2018, 17:00

Aan de westelijke kant op het Kleinpolderplein zelf lag vroeger het (bredere fietspad) en waren er daar 4 rijstroken voor het gemotoriseerd verkeer. Nu maar 2. Toen er 2 rijstroken van gemaakt zijn heeft men het fietspad mee opgeschoven. De ruimte die daardoor vrij kwam, is zo gebleven.

Afbeelding.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Jackbauer1350 » di 16 jan 2018, 17:30

De Burg. de Josselin de Jonglaan is toen ook ingesnoerd dus. Ook aan de andere zijde van het plein is een rijstrook verdwenen en een fietspad aangelegd. Op de brug over het kanaal lagen eerst vier stroken richting het plein, dat zijn er nu drie. De vierde rijstrook is een soort linker vluchtstrook geworden.


Oud beeldmateriaal op youtube van het knooppunt.
Link
Die stalen steunen aan de pijlers zijn later aangebracht, waarschijnlijk omdat het verkeer intensiever en zwaarder is geworden in de jaren erna. En hebben er tot de aanpassing van de rijstroken op het plein ook verkeerslichten gestaan.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op di 16 jan 2018, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Mark » di 16 jan 2018, 18:39

Bart217 schreef: di 16 jan 2018, 17:00 Aan de westelijke kant op het Kleinpolderplein zelf lag vroeger het (bredere fietspad) en waren er daar 4 rijstroken voor het gemotoriseerd verkeer. Nu maar 2. Toen er 2 rijstroken van gemaakt zijn heeft men het fietspad mee opgeschoven. De ruimte die daardoor vrij kwam, is zo gebleven.
Dat maakt de zaken wat duidelijker :top: . Het is ook gewoon te zien op deze luchtfoto op de Wegenwiki besef ik mij nu net.
Jackbauer1350 schreef: di 16 jan 2018, 17:30Die stalen steunen aan de pijlers zijn later aangebracht, waarschijnlijk omdat het verkeer intensiever en zwaarder is geworden in de jaren erna.
Klopt, dat is in 2006 gebeurd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Vinny » di 16 jan 2018, 20:06

Mooie fotoreeks. Ik vind het wel er wat verwaarloosd uitzien. Met een paar simpele ingrepen zou het er denk ik een stuk frisser uit zien, en maak je het kunstwerkje midden in het knooppunt ook wat beter toegankelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Chris079 » di 16 jan 2018, 20:18

Zo te zien zijn de hoge lichtmasten vervangen door standaard lichtmasten. Volgens mij is dat begin vorig jaar gebeurd?
Op zich jammer, want volgens verdwijnen hiermee de laatste hoge lichtmasten, die op deze manier een knooppunt verlichten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Pino » di 16 jan 2018, 20:33

Bart217 schreef: di 16 jan 2018, 17:00 Aan de westelijke kant op het Kleinpolderplein zelf lag vroeger het (bredere fietspad) en waren er daar 4 rijstroken voor het gemotoriseerd verkeer. Nu maar 2. Toen er 2 rijstroken van gemaakt zijn heeft men het fietspad mee opgeschoven. De ruimte die daardoor vrij kwam, is zo gebleven.
Tja, dat is een 20+ jaar geleden dat ik nog met enige regelmaat over dat oude fietspad kwam. Me als autorijder op het (OWN-deel van het) Kleinpolderplein nooit gerealiseerd dat dat verlegd was. Ik vermoed dat het samenhangt met niet alleen de ombouw van 4 naar 2 rijstroken, maar ook met het weghalen van het verkeerslicht bovenaan de oprit vanuit Schiedam. Het zou bepaald onveilig zijn voor fietsers en voetgangers om deze te laten oversteken op een tiental meters vóór de aansluiting op de rijbaan voor auto's.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Palance » zo 24 feb 2019, 19:43

Willem schreef: di 16 jan 2018, 12:02 Was dat geen reservering voor een eventuele tram richting Overschie?
Ik zit nu een boek te lezen over de geschiedenis van de RET, en daar worden tramplannen besproken naar Overschie. Op de bruggen over het Schie-Schiekanaal net ten zuiden van het knooppunt zouden zelfs al rails gelegd zijn (die zullen vast akweer verwijderd zijn in de loop de jaren want die zijn er nu niet meer) maar het zou het brede viaduct over de A20 wel kunnen verklaren.
TOEVOEGING
Edit: Op deze foto zijn die tramrails te zien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Palance » wo 08 jul 2020, 8:26

Ik was er gisteren toch in de buurt, dus even een paar plaatjes geschoten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Alain » wo 08 jul 2020, 8:38

't Is mooi van lelijkheid!

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door sven_engelen » wo 08 jul 2020, 13:57

Ik vind het eigenlijk helemaal niet lelijk... :worship:
Svenlo

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door harry » wo 08 jul 2020, 20:28

Het viel mij op dat de dakreclame voor Van Leeuwen Zwijndrecht geen "pijl" meer bevat (die de verkeerde kant op wees...)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Mark » do 09 jul 2020, 7:36

^^ De dakreclame wordt 'vervangen' van neonverlichting naar LED-verlichting: https://www.rijnmond.nl/nieuws/194582/L ... -vervangen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Pino » do 09 jul 2020, 8:51

Als de foto van Palance dus een deel van de nieuwe lichtreclame in beeld brengt, lijkt hij nog verdacht veel op de oude. Goed voor de nostalgie, want dat bijna-thuis-gevoel herken ik wel (als je het Kleinpolderplein vanuit het noorden benaderde, had je als alternatief nog de Mercedesflat aan de noordrand van Overschie, maar die reclame is niet meer).

Mezelf in al die jaren wonen in de Rijnmond eigenlijk nooit bedacht dat de pijl de verkeerde kant uit zou wijzen. Omdat de flat ook niet helemaal parallel aan de A20 staat, zou een pijl naar rechts ook maar een vreemd effect hebben gehad. Het is nu dus zonder pijl, begrijp ik? Op de A16 bij Zwijndrecht is er trouwens ook een Van Leeuwen Buizen-lichtreclame. Zonder pijl, zie ik, maar geen idee of ook dat onderdeel is geweest van een recentere verandering.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Palance » do 09 jul 2020, 9:12

Ik heb er helaas niet zo bij stilgestaan dat het vervangen werd, en dus om een betere foto te maken :(
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Pino » do 09 jul 2020, 9:27

^^ Kan ik me zomaar voorstellen. Gelukkig staat het elders schitterend in beeld. In de timelapse zie je dat ze de pijl helemaal aan het begin weghalen en verder de constructie intact laten. Kennelijk zaten ze toch wel een beetje met die pijl naar de verkeerde kant in de maag. Ik denk trouwens dat de 'pijl' eerder een buis moest voorstellen.

Zie verder nog het Requiem voor het reclamebord dat je niets probeert te verkopen. Mag zijn, maar toen ik VLB enige jaren terug zakelijk langs zag komen, wist ik wel meteen wie ze waren. Dat is dan toch de kracht van die reclame geweest.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [FOTO] Kleinpolderplein

Bericht door Mark » di 06 okt 2020, 20:20

Palance schreef: zo 24 feb 2019, 19:43
Willem schreef: di 16 jan 2018, 12:02 Was dat geen reservering voor een eventuele tram richting Overschie?
Ik zit nu een boek te lezen over de geschiedenis van de RET, en daar worden tramplannen besproken naar Overschie. Op de bruggen over het Schie-Schiekanaal net ten zuiden van het knooppunt zouden zelfs al rails gelegd zijn (die zullen vast akweer verwijderd zijn in de loop de jaren want die zijn er nu niet meer) maar het zou het brede viaduct over de A20 wel kunnen verklaren.
TOEVOEGING
Edit: Op deze foto zijn die tramrails te zien.
Nog wat extra informatie uit de "Railatlas van Rotterdam": In het tramplan van 1947 werd lijn 13 geschetst van de wijken Pendrecht / Zuidwijk naar de Schieweg en via de Stadhoudersweg naar Overschie. De toenmalige lijn 1 (nu 21) zou vanaf eindpunt Aelbrechtsplein via de Abraham van Stolkweg dan ook naar Overschie hebben moeten lopen. Tegen de tijd dat de metro van Rotterdam opende (1968) was het merendeel van deze plannen alweer verdwenen.

Plaats reactie