Infrastructuur in Venlo

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen » ma 15 jan 2018, 15:35

De wegen in Limburg hebben maar liefst 44 zwarte plekken. Relatief weinig voor een provincie zou je zeggen maar maar liefst 12 liggen in Venlo. Dat is best veel voor een stad met 100.000 inwoners. Daarmee is Venlo de verkeersonveiligste stad van Limburg.

1e gevaarlijke kruispunt ligt bij de Roermondsepoort. Het grote verkeersplein in het centrum van de stad wat Blerick met het station verbindt. Op de busoversteek die er ligt met een bussluis voor bussen 66, 370 en 377 ligt nog een stoplicht voor fietsers en voetgangers. Dit verkeerslicht wordt vaak steenhard genegeerd door voetgangers en fietsers en heeft al een dodelijk slachtoffer moeten eisen. Toch maak ik wel eens mee dat het verkeerslicht op groen staat maar een bus alsnog doorrijdt. Ligt dat dan aan de systemen die in de bus zijn aangebracht?

2e gevaarlijke kruispunt is bij het ziekenhuis aan de Tegelseweg (N271). Dit vanwege dezelfde reden. Verkeerslichten die keihard genegeerd worden en men die veel te hard rijdt op de weg. Ik betrap mezelf daar af en toe ook op. Ik zeg het niet graag maar ik denk dat een permanente flitspaal voor het stoplicht bij het ziekenhuis hardrijden voorkomt.

3e gevaarlijke kruispunt ligt aan het einde van de N273. Op deze rotonde zijn vaak fietsers bij ongelukken betrokken. Vaak ook jonge scholieren die naar de sportvelden in Boekend gaan. Veel weten niet dat ze op deze rotonde geen voorrang hebben en maken daarbij enorme fouten en steken soms maar blindelings over. Een echte oplossing zou ik hier niet op weten. Wellicht een gigantisch bord zodat men weet dat ze echt geen voorrang hebben?

Verder wil ik in dit topic de ontwikkelingen rond infrastructuur in Venlo bij gaan houden ;)
Svenlo

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door duikgek89 » ma 15 jan 2018, 15:44

^^ De oplossing voor alle drie is handhaving. Ook fietsers en voetgangers moet je een tik op de vingers geven als ze oost-Indisch blind of vergeetachtig zijn en even niet meer weten dat ze bij rood toch echt moeten stoppen.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door PeterSchoeber » di 16 jan 2018, 14:53

Dan moeten er wel genoeg "veldwachters/bromsnorren" zijn om te handhaven. Mijn ervaring, ik spreek in meerdere hoedanigheden wel eens met de politie,is dat men voor het handhaven van dit soort kleinigheden domweg niet genoeg mankracht heeft.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen » di 16 jan 2018, 14:54

^^ Men houdt zich in Venlo meer bezig met Duitsers en vrachtwagenchauffeurs dan het verkeer in de stad zelf. De laatste tijd heeft de politie ook steeds meer de handen vol aan criminaliteit wat zijn opruk doet in Venlo.
Svenlo

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door duikgek89 » di 16 jan 2018, 20:31

PeterSchoeber schreef: di 16 jan 2018, 14:53 Dan moeten er wel genoeg "veldwachters/bromsnorren" zijn om te handhaven. Mijn ervaring, ik spreek in meerdere hoedanigheden wel eens met de politie,is dat men voor het handhaven van dit soort kleinigheden domweg niet genoeg mankracht heeft.
Flitsboa's omscholen. Nu dragen die mensen namelijk alleen bij aan de verloedering van het rijgedrag.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door duikgek89 » di 16 jan 2018, 20:32

sven_engelen schreef: di 16 jan 2018, 14:54 ^^ Men houdt zich in Venlo meer bezig met Duitsers en vrachtwagenchauffeurs dan het verkeer in de stad zelf. De laatste tijd heeft de politie ook steeds meer de handen vol aan criminaliteit wat zijn opruk doet in Venlo.
Als je op zaterdag bij de markt Duitse auto na Duitse auto ziet voorzien van een parkeerbon :rofl2:

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen » do 22 mar 2018, 0:04

Hier in Venlo is GroenLinks op 3 zetels blijven steken. Eenlokaal is met 7 zetels de grootste geworden. Hier in Venlo blijft de infrastructuur dus nog hopelijk 4 jaar heel!

Zelf heb ik trouwens op de lokale afdeling van de VVD gestemd aangezien ik toch voor het referendum bij het stembureau was :p
Svenlo

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Alfa » do 22 mar 2018, 0:10

^^Je kan nog niet weten wat de coalitie zal zijn. Dat is uiteindelijk bepalend voor het beleid. Als ik de uitslag in Venlo zie is alles mogelijk. Het zal niet gemakkelijk worden om daar een meerderheid mee te vormen. De kans bestaat dat GoenLinks er ook bij is. VVD is er de verliezende partij, dus die zullen niet aan zet zijn.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen » zo 11 aug 2019, 18:41

In Venlo vinden deze week meerdere afsluitingen plaats voor onderhoud of reconstructies. De meest opvallende reconstructie is op de Pastoor Stassenstraat waar fietsstroken verbreed worden en drempels worden gelegd om de snelheid eruit te halen. Op deze weg mag 50 km per uur worden gereden.

Bron: https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/v ... kzaamheden
Svenlo

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen » wo 12 feb 2020, 13:08

De Keulsepoort in Venlo gaat wederom op de schop en wordt nog autoluwer.
Omroep Venlo schreef:De omgeving Museumplein/Keulsepoort transformeert het komend jaar tot een parkachtig gebied waar niet langer auto's voorbijrazen maar mensen rustig kunnen wandelen en verblijven. Daarvoor ligt 1,5 miljoen euro klaar.

Concreet betekent dit dat auto's vanaf de Deken van Oppensingel niet meer richting Spoorstraat kunnen rijden en dat voor het Limburgs Museum waarschijnlijk geen plek meer is voor evenementen. Met de organisatie van de Tent van Bell wordt nog bekeken wat de mogelijkheden zijn. Volgende week spreekt de gemeente met de organisatie van de Venlose kermis. Duidelijk is al dat er geen plek meer is voor de attracties die daar de afgelopen jaren stonden.
Omroep Venlo schreef: Autoluw
Door sluipverkeer vanuit de Deken van Oppensingel richting Spoortstraat te weren denkt de gemeente al een belangrijke stap te zetten. 'Ja, auto's kunnen nog altijd via de Keullerstraat en Nassaustraat richting Spoorstraat. Maar die route is zo onaantrekkelijk dat we denken dat veel automobilisten daarvan afzien. Blijkt uit de cijfers dat dit niet het geval is, gaan we andere maatregelen nemen', zegt Pollux. De plannen zijn met alle betrokkenen besproken. 'Maar het is een utopie om te denken dat je iedereen voor honderd procent tevreden kunt stellen. Dit plan is een mooi compromis waarmee negentig procent kan instemmen', aldus Pollux.
https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/k ... inig-autos

En weer wordt de automobiliteit in Venlo de nek omgedraaid. Door de Keulsepoort autovrij te maken zal verkeer noodgedwongen zijn de overvolle Koninginnesingel, Burgemeester van Rijnsingel en Goltziusstraat te nemen. Dit zal vooral met Duitse vrije dagen een verkeersinfarct veroorzaken...
Svenlo

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door PeterSchoeber » wo 12 feb 2020, 15:03

^^ Ik denk wel dat het meevalt Sven. Gewoon via de Golziusstraat naar de andere zijde van het Julianapark en je zit gelijk op de doorgaande weg N271.

Wordt wel lekker rustig zo in de binnenstad van Venlo.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Chrysa » vr 14 feb 2020, 0:44

Goed plan als ik het zo zie. De huidige situatie is een onaantrekkelijke kale vlakte, en het nieuwe plan kan de binnenstad een mooie entree geven vanaf het station. In Breda is dit in ieder geval erg mooi gelukt, dus hopelijk geeft het hier ook een impuls.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen » zo 11 apr 2021, 22:59

Eindelijk gaat de Krefeldseweg in Venlo op de schop. In één richting wordt het asfalt vervangen. Hopelijk volgt ook de andere richting binnenkort. Het asfalt op de Krefeldseweg is in vrij slechte toestand voor een doorgaande weg.
https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/k ... -onderhoud
Svenlo

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen » zo 09 jul 2023, 21:58

Venlo is aardig op weg om het wegennet veiliger te maken. Zo worden de rijbanen van de Groenveldsingel versmald om de snelheid eruit te halen en is de Diependijkstraat op de schop gegaan. De rijbaan is minder breed geworden en er zijn nu duidelijke parkeervakken aan beide zijden. Ook zijn er drempels aangebracht en is de maximumsnelheid omlaag gegaan naar 30 km/u.
Afbeelding
Afbeelding

Ook krijgt Venlo haar eerste voorrangspleintje. Die wordt momenteel gerealiseerd op de kruising tussen de Diependijkstraat, Henriette Roland Holstlaan en Klingerbergsingel
Afbeelding
Afbeelding

Vooral het voorrangspleintje vind ik een goede ontwikkeling. De kruising in de vorige vorm was gevaarlijk en er gebeurden veel flankongevallen.
Svenlo

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door PeterSchoeber » zo 09 jul 2023, 22:41

^^ Even voor de duidelijkheid, die straten liggen in Blerick en niet in Venlo zoals Sven ten onrechte suggereert.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen » zo 09 jul 2023, 22:53

^^ Dat klopt niet. Blerick is gewoon een stadsdeel van Venlo :!:

Alle adres en postcodegegevens van Blerick zijn gewoon van Venlo. Tegelen daarentegen is wél een dorp en géén stadsdeel.
Svenlo

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door PeterSchoeber » ma 10 jul 2023, 9:06

^^ Blerick was heel lang geleden onderdeel van de gemeente Maasbree en is ooit, net zoals Tegelen een aantal jaren geleden, geannexeerd door de gemeente Venlo. Zeg nooit tegen een echte Blericknaar dat hij in Venlo woont want dan trap je hem op zijn/haar ziel.

Als echte Horstenaar hecht ik veel waarde aan de goede herkomst van plaatsen en hun aanduidingen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door mavas » ma 10 jul 2023, 9:18

sven_engelen schreef: zo 09 jul 2023, 21:58 Venlo is aardig op weg om het wegennet veiliger te maken. Zo worden de rijbanen van de Groenveldsingel versmald om de snelheid eruit te halen en is de Diependijkstraat op de schop gegaan. De rijbaan is minder breed geworden en er zijn nu duidelijke parkeervakken aan beide zijden. Ook zijn er drempels aangebracht en is de maximumsnelheid omlaag gegaan naar 30 km/u.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik zou ook het asfalt vervangen door klinkers om het verkeer nog meer het idee te geven dat ze in een verblijfszone zitten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Chris » ma 10 jul 2023, 9:20

mavas schreef: ma 10 jul 2023, 9:18 Ik zou ook het asfalt vervangen door klinkers om het verkeer nog meer het idee te geven dat ze in een verblijfszone zitten.
Het valt mij wel op dat dit in Nederland als vereiste wordt gezien, terwijl dit in het buitenland vrijwel nergens voorkomt. Alleen soms als historisch district of zo, maar niet algemeen in woongebieden.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen » ma 10 jul 2023, 12:37

PeterSchoeber schreef: ma 10 jul 2023, 9:06 ^^ Blerick was heel lang geleden onderdeel van de gemeente Maasbree en is ooit, net zoals Tegelen een aantal jaren geleden, geannexeerd door de gemeente Venlo. Zeg nooit tegen een echte Blericknaar dat hij in Venlo woont want dan trap je hem op zijn/haar ziel.

Als echte Horstenaar hecht ik veel waarde aan de goede herkomst van plaatsen en hun aanduidingen.
Ja zo kun je van heel veel stadsdelen zeggen dat ze "ooit op zichzelf stonden" maar dat is nu niet meer zo. Woensel is ook Eindhoven, Lent is ook Nijmegen, Blerick is Venlo. Dat is op de dag van vandaag de situatie en als Venlonaar van de juiste kant van de Maas zie ik Blerick toch echt als onderdeel van Venlo. ;)
Svenlo

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Ds79m » ma 10 jul 2023, 12:56

Chris schreef: ma 10 jul 2023, 9:20
mavas schreef: ma 10 jul 2023, 9:18 Ik zou ook het asfalt vervangen door klinkers om het verkeer nog meer het idee te geven dat ze in een verblijfszone zitten.
Het valt mij wel op dat dit in Nederland als vereiste wordt gezien, terwijl dit in het buitenland vrijwel nergens voorkomt. Alleen soms als historisch district of zo, maar niet algemeen in woongebieden.
Ik kan me ook meer nadelen dan voordelen indenken. Dat zulke straten in België meestal gewoon geasfalteerd zijn, vind ik ook een stuk prettiger.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door harry » ma 10 jul 2023, 13:15

sven_engelen schreef: ma 10 jul 2023, 12:37 Blerick is Venlo.
Laat Venlo dan even de borden (en wegwijzers) aanpassen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Snelwegfreak » ma 10 jul 2023, 13:23

Inderdaad, want Blerick is hier duidelijk géén Venlo:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
sven_engelen schreef: ma 10 jul 2023, 12:37 Ja zo kun je van heel veel stadsdelen zeggen dat ze "ooit op zichzelf stonden" maar dat is nu niet meer zo. Woensel is ook Eindhoven, Lent is ook Nijmegen, Blerick is Venlo. Dat is op de dag van vandaag de situatie en als Venlonaar van de juiste kant van de Maas zie ik Blerick toch echt als onderdeel van Venlo. ;)
Blerick is blijkbaar een stadsdeel van de gemeente Venlo, maar zo te zien echt niet van de stad Venlo.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Egbert » ma 10 jul 2023, 16:18

Je kunt toch geen stadsdeel van een gemeente zijn?

Maar officieel bestaat Blerick niet als plaatsnaam. Komt ook niet in de BAG voor. Stond ook heel lang niet op de ANWB borden, het was altijd Venlo-West.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Snelwegfreak » ma 10 jul 2023, 16:36

Tja, ik vind het ook raar, maar het altijd betrouwbare Wikipedia ( ;) ) zegt:
Blerick (in de streektaal: Blierik) is een stadsdeel van de gemeente Venlo (...) Het stadsdeel bestaat uit de kernen Blerick, Hout-Blerick en de Boekend, plus de industrieterreinen onder de verzamelnaam Trade Ports.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Kaaiman » ma 10 jul 2023, 16:45

Lonneker bestaat ook niet. Wel eigen komborden, maar in de BAG is de woonplaats Enschede. En zo hebben we in Nederland tig uitzonderingen.

Laten we Harry's plaatsnaambordensite op dit forum als uitgangspunt nemen. Alleen als daar de plaatsnaam op een kombord staat, is het een eigen plaats. En zolang Harry zijn foto's niet heeft bijgewerkt aan de realiteit, geldt automatisch Harry's website als waarheid. 8-)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Taran 5
stadsweg
Berichten: 356
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Bouw tunnel Vierpaardjes Venlo gestart

Bericht door Taran 5 » wo 11 okt 2023, 22:25

De bouw van de tunnel eigenlijk meer een onderdoorgang is vandaag 4 oktober 2023 nu echt begonnen.
De overweg(eigenlijk in de Broekestraat)zal afgesloten blijven tot en met 20 oktober 2023.
Afbeelding
De overweg is geheel afgsloten inclusief wandelaars.
De overweg in de Onderste Molenweg is nog wel open.
Afbeelding
Overzicht vanaf de Vierpaardjes.
Afbeelding
Damwanden worden met grof geweld de grond in gestampt.
Afbeelding
Rechts de lijn uit Kaldenkirchen en links de lijn uit Tegelen.
Afbeelding
Vanaf de overweg in de Onderste molen weg.
De huizen zullen waarschijnlijk moeten gaan wijken om plaats te maken voor de helling voor de weg.
Afbeelding
Spoorcuriosa van de overweg.
Afbeelding
Ook hier een bord waar staat dat de weg is afgesloten.
Afbeelding
Zwaar verkeer mag(als ik me niet vergis)geen gebruik maken van de tijdelijke overweg.
Als het goed is zal de onderdoorgang klaar zijn in 2025.
Laatst gewijzigd door Taran 5 op wo 11 okt 2023, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Bouw tunnel Vierpaardjes gestart

Bericht door harry » wo 11 okt 2023, 22:30

Kan iemand even aan het onderwerp toevoegen over welke plek in Nederland we het hier hebben?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Bouw tunnel Vierpaardjes in Venlo gestart

Bericht door PeterSchoeber » wo 11 okt 2023, 22:53

Dit is in Venlo, heb er als bijna localo vaak genoeg treintjes staan fotograferen.

En inderdaad de huizen op de achtergrond zullen moeten verdwijnen voor de af-/oprit naar de tunnel. Heeft de nodige moeite gekost om de allerlaatste bewoners onteigend te krijgen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Bouw tunnel Vierpaardjes in Venlo gestart

Bericht door PeterSchoeber » wo 11 okt 2023, 22:57

En zo zag de overweg er oorspronkelijk uit, met rechts de huizen die moeten verdwijnen. Over deze onderdoorgang is meer dan 10 jaar vergaderd en onderhandeld tussen de diverse partijen.
Afbeelding4856 Venlo 4 juli 1988
by peter_schoeber, on Flickr
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Plaats reactie