Schagen-Zuid Frankrijk

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door mvalkenburg » ma 08 jan 2018, 15:04

Voor het eerst in zeer lange tijd gaan we weer eens met de auto naar Frankrijk. We hebben een accomodatie geboekt voor 2 weken in Chateaurenard, net ten zuiden van Avignon.
We vertrekken op Koningsdag, vrijdag 27 april, gewoon ergens 's ochtends.
Ik wil graag tolbesparend (maar niet tegen iedere prijs tolvermijdend) rijden, dus zeker niet het hele eind snelweg en we gaan het in 2 dagen rijden, vanwege de kinderen en om onderweg nog iets te zien.

Het idee is in ieder geval Maastricht-Verviers-Luxemburg via B7- Metz-Nancy, want ik rij graag door Luxemburg. Dit gedeelte staat dus redelijk vast. Vanaf daar lijkt de elders genoemde route via N57/N83/D1083 richting Lyon me wel leuk om te rijden en een mooi compromis tussen tussen nog redelijk kunnen opschieten maar toch tolvrij en enigszins toeristisch binnendoor.

1. Vanaf Lyon ben ik een beetje lost - zijn er hier nog semi-hoogwaardige wegen te bedenken als alternatief voor de A7 of is dit een naïeve vraag? Of op zijn minst deels binnendoor?
2. We denken de eerste dag een beetje 700-800km te halen, dus rond Besancon uit te komen. Heb nog niet echt naar hotels gekeken in die regio, iemand suggesties?
3. Wat kan ik qua verkeer verwachten? Het is - uiteraard - nederlandse vakantie en overal in Europa 1 mei.
4. Terug rijden we dan op zaterdag en doen we het mogelijkerwijs wel in 1 dag. Is er dan nog drukte te verwachten? Het is dan het hemelvaartweekend.

Bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Chris » ma 08 jan 2018, 15:16

De route via Nancy - Besançon (N57 + N83 / ex-N83) is redelijk snel voor route nationale-begrippen, maar mijn ervaring is wel dat je op een gegeven moment een beetje zat wordt van dat eindeloze rijden op enkelbaans wegen. Het zijn veel grotere afstanden op dergelijke wegen dan je ooit in Nederland zou afleggen, en rijdt ook intensiever dan cruisen op de autoroute. Vooral op routes nationales en ex-routes nationales staan erg veel flitspalen wat je financiële voordeel van de tolweg mijden in één keer teniet kan doen.

Tot Bourg-en-Bresse is de N57-N83 een vrij snelle route. Nog redelijk veel 2x2 en rondwegen / ongelijkvloerse kruisingen. Na Bourg-en-Bresse kan je via de ex-N83 (nu D1083) naar Lyon, maar vanaf Bourg-en-Bresse neemt het aantal bebouwde kommen wel toe. Zuidelijk van Lyon secundair gaan rijden zou ik niet doen. Dit is 200 kilometer met bebouwde kommen die hooguit een paar kilometer uit elkaar liggen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door duikgek89 » ma 08 jan 2018, 15:22

-Ik ben geen grote Frankrijk ganger maar ik herinner me de N57 als een vrij vlotte goede weg, echter is er naar mijn idee weinig toeristisch aan. En let op de fototoestellen die overal verstopt zijn. Dat is ook langs de A31 het geval. Compleet hopeloos.

-In Luxemburg vind ik de N12 leuker dan de Nordstroos. Nog leuker zijn kleinere weggetjes binnendoor, maar ik neem aan dat dat niet in je tijdsplanning past.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jan 2018, 16:45

duikgek89 schreef: ma 08 jan 2018, 15:22-Ik ben geen grote Frankrijk ganger maar ik herinner me de N57 als een vrij vlotte goede weg, echter is er naar mijn idee weinig toeristisch aan.
Och, landschappelijk is het best aardig. Je scheert langs de Vogezen en dat is minder eentonig dan het toldeel van de A31.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Chris » ma 08 jan 2018, 16:50

Ben ik de enige die de A31 wel leuk vind rijden? Okay, het is niet spectaculair maar je rijdt door een licht heuvelachtig landschap met continu zicht op de omgeving. Tussen Langres en Dijon heb je die zalige 2x3 rijstroken en ook wel wat leuke heuvels. Echt saai kan je het niet noemen, hooguit lang. Ik vind de A31 veel leuker dan bijvoorbeeld de A1 of de gemiddelde Duitse Junglebahn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jan 2018, 17:27

^^ Het is inderdaad niet heel saai, maar het is gevoelsmatig altijd zo'n lang stuk. Ook al rijdt het best lekker door. Terwijl bijvoorbeeld de wat drukkere A1 voor mijn gevoel veel meer opschiet.

Maar er zijn inderdaad saaiere wegen in Frankrijk. De A10 van Parijs naar Bordeaux vind ik wat dat betreft veel erger, ook al heb je daar ook een lang deel met 2x3.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door duikgek89 » ma 08 jan 2018, 22:21

Chris schreef: ma 08 jan 2018, 16:50 Ben ik de enige die de A31 wel leuk vind rijden? Okay, het is niet spectaculair maar je rijdt door een licht heuvelachtig landschap met continu zicht op de omgeving. Tussen Langres en Dijon heb je die zalige 2x3 rijstroken en ook wel wat leuke heuvels. Echt saai kan je het niet noemen, hooguit lang. Ik vind de A31 veel leuker dan bijvoorbeeld de A1 of de gemiddelde Duitse Junglebahn.
Ik herinner me de A31 alleen goed op het stuk vanaf Luxemburg tot Nancy en dat vind ik echt een verschrikkelijk stuk. Druk, vol flitspalen, lage Vmax... En dan wordt er natuurlijk met de Franse Slag gereden, men doet maar wat... Ten zuiden daarvan ben ik wel op de A31 geweest maar dat is echt heel erg lang geleden; wat ik me daarvan herinner was dat minder vervelend.

Maar goed, dat zul je nu moeilijk kunnen omzeilen als je via Luxemburg wilt rijden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Km357 » di 09 jan 2018, 8:21

Om ten Zuiden van Lyon nog wat vlot te rijden zonder de A7 te gebruiken zijn er eigenlijk maar 2 opties:

De oude N86 (D86 nu) op de rechteroever, rijdt vlot maar inhalens is moeilijk, persoonlijk vind ik de weg mooier dan de N7. Aangezien je door wat dorpjes komt ga je ook sneller zoiets voelen van "hé, dit is leuk, even uitstappen". Je rijdt ook weg van Valence en Montélimar die op de N7 je tijd zullen kosten. Je kan de D86 nemen tot aan Bagnols sur Cèze en dan naar Chateaurenard rijden.
Om deze weg te nemen, pak je sortie 10 Condrieu en vandaar gewoon volgen.


De N7 is de grotere en beter uitgebouwde maar ook drukkere weg met veel lokaal verkeer. Meer rechtoe-rechtaan, maar daarvoor niet vlotter. Wel veel meer keuze voor routierrestaurants en je komt door veel minder dorpen want over het algemeen zijn er rondwegen. En als het écht te veel is, kan je zo de A7 op. Voor deze weg neem je sortie 9 Vienne.
Laatst gewijzigd door Km357 op di 09 jan 2018, 8:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 09 jan 2018, 8:22

duikgek89 schreef: ma 08 jan 2018, 22:21Ik herinner me de A31 alleen goed op het stuk vanaf Luxemburg tot Nancy en dat vind ik echt een verschrikkelijk stuk. Druk, vol flitspalen, lage Vmax... En dan wordt er natuurlijk met de Franse Slag gereden, men doet maar wat... Ten zuiden daarvan ben ik wel op de A31 geweest maar dat is echt heel erg lang geleden; wat ik me daarvan herinner was dat minder vervelend.
Tussen het deel met tol en het deel zonder tol zit dan ook wel een wereld van verschil.

Wilfredjeuh
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 22 dec 2016, 12:11
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Wilfredjeuh » di 09 jan 2018, 9:02

Ik heb vorig jaar vrijwel hetzelfde gedaan met onze Renault 5 (zie verslag hier). Na Lyon hadden wij inderdaad ook hetzelfde 'probleem' dat er geen weg meer was die echt opschoot. Vanaf Vesoul tot Reilhanette hebben we toen ca. 9 - 10 uur over gereden. Tot aan Bourg-en-Bresse ging het redelijk vlot, maar daarna schiet het niet erg meer op. De terugweg hebben we een groot deel (vanaf Montélimar) de D86 gepakt. Wat ons hiervan tegenviel was het grote aantal rotondes en passages binnen de kom.. Hierdoor hebben we rondom Vienne besloten toch maar over de tolweg te gaan rijden, want we wilden ook wat opschieten. na 4,5 uur nog niet bij Lyon aangekomen namelijk. Als je echt op de kosten wil besparen, maar niet koste wat kost tol wilt vermijden, zou ik aanraden om na Lyon 'gewoon' de A7 te pakken. Uit eigen ervaring kan deze weg wel druk zijn, maar op een doordeweekse dag valt dat wel mee. De kosten voor het stukje Vienne - Bollène zijn ca. €15.. tot Avignon dus ca €18 waarschijnlijk.. Dit valt wel te bezien denk ik... Overigens rijdt de N83 en de D1083 erg goed door.. Grote delen hebben Vmax 110, alleen wel opletten met de flitspalen. Natuurlijk zijn er op deze weg nog wel behoorlijk wat binnen de kom passages...

Wellicht tot dan, want wij zijn op Koningsdag ook en route naar de Provence!

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door mvalkenburg » di 09 jan 2018, 9:15

Chris schreef: ma 08 jan 2018, 15:16 Het zijn veel grotere afstanden op dergelijke wegen dan je ooit in Nederland zou afleggen, en rijdt ook intensiever dan cruisen op de autoroute.
Dit realiseer ik me, maar ik kom al sinds jaren regelmatig in Polen, dus ik ben wel wat gewend qua binnendoor rijden.
duikgek89 schreef: ma 08 jan 2018, 15:22 -Ik ben geen grote Frankrijk ganger maar ik herinner me de N57 als een vrij vlotte goede weg, echter is er naar mijn idee weinig toeristisch aan. En let op de fototoestellen die overal verstopt zijn. Dat is ook langs de A31 het geval. Compleet hopeloos.
Ja dit realiseer ik me. Zal wel opletten worden.
-In Luxemburg vind ik de N12 leuker dan de Nordstroos. Nog leuker zijn kleinere weggetjes binnendoor, maar ik neem aan dat dat niet in je tijdsplanning past.
Ik ben inderdaad wel Luxemburg fan en ik we hebben in de afgelopen jaren op de diverse motortoertjes behoorlijk wat leuke binnenweggetjes gezien. Maar dat is nu met jongedame (6) en jongeman (4) op de achterbank niet echt de handigste keuze. Vandaar het compromis van een stukje "binnendoor".
Chris schreef: ma 08 jan 2018, 16:50 Ik vind de A31 veel leuker dan bijvoorbeeld de A1 of de gemiddelde Duitse Junglebahn.
De Franse A1 vind ik inderdaad ook behoorlijk saai. En ik ben ook niet zo'n fan van de drukke stukken door België, dus vandaar dat de route via Antwerpen-Brussel ook al afviel.
Km357 schreef: di 09 jan 2018, 8:21 De oude N86 (D86 nu) op de rechteroever, rijdt vlot maar inhalens is moeilijk, persoonlijk vind ik de weg mooier dan de N7. Aangezien je door wat dorpjes komt ga je ook sneller zoiets voelen van "hé, dit is leuk, even uitstappen". Je rijdt ook weg van Valence en Montélimar die op de N7 je tijd zullen kosten. Je kan de D86 nemen tot aan Bagnols sur Cèze en dan naar Chateaurenard rijden.
Om deze weg te nemen, pak je sortie 10 Condrieu en vandaar gewoon volgen.
Dit lijkt wel een leuk alternatief. We hoeven op de tweede dag niet zo veel km's meer. De N7 had ik al op streetview zitten bekijken en leek me inderdaad niet heel erg te gaan opschieten. Dus ik denk dat we deze optie nemen. En ook hier kunnen we op een gegeven moment beslissen om terug naar de A7 te gaan.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Km357 » di 09 jan 2018, 10:04

Eenmaal op de D86 vanaf Sortie 10: Condrieu kun je ook gewoon de panelen BiS: Montpellier/Marseille volgen, die loopt helemaal tot waar je moet afslaan naar Chateaurenard.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Basjuh1981 » zo 21 jan 2018, 12:19

mvalkenburg schreef: di 09 jan 2018, 9:15 De Franse A1 vind ik inderdaad ook behoorlijk saai. En ik ben ook niet zo'n fan van de drukke stukken door België, dus vandaar dat de route via Antwerpen-Brussel ook al afviel.
Mwoah, als je rond 05:30 bij Brussel bent is het goed doorrijden over de ring. De E411 daarna is helemaal rustig, totdat je voorbij Arlon bent. Dan mag je aansluiten in de file om Luxemburg in te komen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door duikgek89 » zo 21 jan 2018, 19:17

Via de N81 en Longwy kom je ook bij Metz uit, maar dan kom je niet door Luxemburg heen. Mocht je dat willen dan steek je vanaf de N81 ook zo door naar de Luxemburgse A13. Die weg maakt op mij een enigzins substandaard indruk en het gedraaid rond Esch sur Alzette is niet zo fijn maar je bent zo bij Croix de Bettembourg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jan 2018, 22:48

duikgek89 schreef: zo 21 jan 2018, 19:17Via de N81 en Longwy kom je ook bij Metz uit, maar dan kom je niet door Luxemburg heen.
Dat staat rond Arlon ook duidelijk aangegeven als alternatieve route naar Frankrijk.
Mocht je dat willen dan steek je vanaf de N81 ook zo door naar de Luxemburgse A13. Die weg maakt op mij een enigzins substandaard indruk en het gedraaid rond Esch sur Alzette is niet zo fijn maar je bent zo bij Croix de Bettembourg.
Het deel van Bascharage tot Esch is inderdaad wat smaller en bochtiger, de Vmax is daar ook maar 110 km/u en :KP: Lankelz is ook wat substandaard. De rest van de A13 is wel een normale snelweg.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Pino » zo 21 jan 2018, 23:01

^^ Het stukje tussen de Belgische A28 bij Aubange en het begin van de snelweg bij Bascharage is uiteraard ook bepaald substandaard - het mag de naam snelweg niet hebben. En het gedraai komt daar dus bij; heel rustgevend is het allemaal niet en over Longwy en de N52 rijden zou wat mij betreft meer voor de hand liggen in dit scenario. Als je nog even in Luxembourg wilt tanken: je pakt een rijtje Luxemburgse tankstations mee binnen enkele honderden meters in dit kleine bochtje bij Aubange en Mont Saint Martin en dan rijd je weer verder over de N52/A30.

Overigens zit daar in Mont Saint Martin een prima centre commercial met Auchan vlak langs de N52 en tegen de grens aan. Als je er op een eet-tijdstip langs komt, is het een fijne stop!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door duikgek89 » ma 22 jan 2018, 0:27

^^ is ook een optie om te tanken. Ik denk dat het onder de streep echter allemaal niet gek veel gaat uitmaken.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door mvalkenburg » ma 22 jan 2018, 10:50

Basjuh1981 schreef: zo 21 jan 2018, 12:19
mvalkenburg schreef: di 09 jan 2018, 9:15 De Franse A1 vind ik inderdaad ook behoorlijk saai. En ik ben ook niet zo'n fan van de drukke stukken door België, dus vandaar dat de route via Antwerpen-Brussel ook al afviel.
Mwoah, als je rond 05:30 bij Brussel bent is het goed doorrijden over de ring. De E411 daarna is helemaal rustig, totdat je voorbij Arlon bent. Dan mag je aansluiten in de file om Luxemburg in te komen.
Het wordt wat lastig om daar rond 5:30 te zijn als ik gewoon rustig na het ontbijt wil vertrekken.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Basjuh1981 » ma 22 jan 2018, 15:07

Hangt er van af hoe laat/vroeg je ontbijt ;)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Km357 » ma 22 jan 2018, 18:12

Als je om 5h30 in Luxemburg dient te zijn vanuit Schagen, ontbijt je vast rond middernacht of zo, da's toch wat aan de vroege kant.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door mvalkenburg » wo 23 mei 2018, 22:06

We zijn inmiddels al weer even terug, maar toch nog even een terugkoppeling.
Vertrek werd uiteindelijk op Koningsdag rond half 10.
Helaas gooiden de werkzaamheden aan de A2 bij Maastricht (afsluiting zuidwaarts), die al op vrijdag begonnen roet in het eten qua planning, want volgens Google maps flinke vertraging en toenemend. Derhalve vanaf Eindhoven binnendoor naar Hasselt en van daar probleemloos langs Luik. De werkzaamheden aan de E42 bij Verviers zorgden voor een korte, maar erg hevige en onrustige file. Werkzaamheden verderop tussen Spa en St. Vith leverden verder niet echt noemenswaardige vertraging op, maar mijn god, wat een ongelooflijk lang stuk beperkt tot 1 rijstrook en er gebeurde op het oog vrij weinig. Luxemburg door via de N7 ging prima, maar door het late vertrek 's ochtends en het oponthoud in België waren we helaas precies op tijd voor de vrijdagmiddagspits bij Luxemburg-stad. De A1 was dramatisch ongelukken, vrijwel compleet stilstaand) en de A31 zag er tot voorbij Thionville ook niet best uit, dus hier zijn we maar voor een toeristische route via Mondorff, de D1 en D654 naar de A31 te geraken.
Daarna was het eigenlijk al laat genoeg om lekker rustig te zijn. De verdere route tot aan Besancon is ons prima bevallen eigenlijk, hoewel (zoals verwacht) er inderdaad erg weinig voorzieningen zijn.

De zaterdag hebben we ons redelijk aan het plan gehouden en zijn we tot aan Lyon tolmijdend gegaan. Dat was het punt dat ik wel weer een beetje aan snelweg toe kwam. Dat mocht helaas niet zo zijn want rondom Lyon was eigenlijk ook alles dramatisch, veel vertraging op zo'n beetje alle "ring"mogelijkheden. Hier uiteindelijk ook maar wat binnendoor gerommeld. Voor het tolstation bij Vienne leek het ook enorm druk, dus we zijn pas bij Rousillon op de A7 gekomen. Dit heeft wel gescheeld want vanaf de N7 zagen we kilometers vrijwel stilstaand verkeer.
Qua tol voelde ik me wel wat bekocht want de A7 was ook nog steeds erg druk, nerveus rijgedrag en tot aan Orange middels de matrixborden beperkt op 110 km/h.

De ervaringen van de heenweg hebben er toe geleid dat we de terugreis ook in tweeen hebben opgeknipt, en dit ging stukken vlekkelozer. Vrijdagmiddag na hemelvaart vertrokken uit Chateaurenard, Lyon probleemloos voorbij, A40 tot aan Bourg-en-Bresse tol gereden en vandaar binnendoor (landschappelijk echt niet onaardig) tot aan de overnachting in Gray. Daarvandaan bij Robécourt de A31 opgeschoten en dus nog een klein eindje tol. Luxemburgse tankstation in Windhof op de laatste benzinedampen gehaald. Oorspronkelijke plan was E25 rondom Bastogne, maar volgens Google Maps leidden de werkzaamheden aldaar tot behoorlijke vertraging, dus vandaar gekozen voor de N4 vanaf Arlon en pas bij Bastogne de E25 op. Dit was denk ik wel een goede keuze, maar de werkzaamheden verderop tussen Fraiture en Webomont zorgden wel voor een tenenkrommende vertraging. Versmald tot 1 rijstrook (leek wat overkill) en tientallen kilometers beperkt tot 70 km/h, die je vaak niet haalt. Met als kers op de taart een gemene flitser op een steile afdaling.
Om het gevoel van vroeger terug te halen nog even de route dwars door Luik meegepakt (manmanman...) en daarna probleemloos de hele A2 afgereden.

Frankrijk (voor het eerst in bijna 20 jaar) is ons enorm goed bevallen, en (als ik heel eerlijk ben: een beetje tegen de verwachting in) eigenlijk alleen maar vriendelijke mensen meegemaakt. Mooi land, buiten de steden eigenlijk best prima relaxed door te rijden en veel te zien en doen. Het zou zo maar kunnen dat we er nog eens heen gaan.

Klein incidentje is geweest dat ik met een gangetje van 90 km/h op een RD een zwerfhond heb aangereden met flinke schade aan bumper en wielkast, maar wonderwel niets vitaals geraakt. Dit is echter keurig provisorisch opgelost door een garage (campingbaas heeft ons daar ook hartstikke fijn bij geholpen) zonder dat ze daar een cent voor wilden zien. Dit heeft nog 1000km ter plekke en 1200 km terug naar huis prima gehouden en de auto staat nu bij de schadehersteller.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Chris » wo 23 mei 2018, 22:57

mvalkenburg schreef: wo 23 mei 2018, 22:06Frankrijk (voor het eerst in bijna 20 jaar) is ons enorm goed bevallen, en (als ik heel eerlijk ben: een beetje tegen de verwachting in) eigenlijk alleen maar vriendelijke mensen meegemaakt. Mooi land, buiten de steden eigenlijk best prima relaxed door te rijden en veel te zien en doen. Het zou zo maar kunnen dat we er nog eens heen gaan.
Dat heb ik ook wel vaker gehoord: "Leuk land dat Frankrijk, maar jammer dat er Fransen wonen". Ik heb dat zelf nooit zo ervaren eigenlijk.

Het enige nadeel vind ik dat de kennis van het Engels zelfs in de toeristische sector wel erg beperkt is. Maar dat is in Zuid-Europa bijna overal het geval.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door mvalkenburg » do 24 mei 2018, 1:14

Zelfs de kennis van en de wil om Engels te spreken viel mij enorm mee. Ik had e.e.a. echt anders in herinnering.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » do 24 mei 2018, 7:40

Chris schreef: wo 23 mei 2018, 22:57Het enige nadeel vind ik dat de kennis van het Engels zelfs in de toeristische sector wel erg beperkt is. Maar dat is in Zuid-Europa bijna overal het geval.
Ik heb daarin grote verschillen per regio ervaren. In Normandië en Bretagne is het een stuk beter dan in andere gebieden. In Parijs en aan de Côte d'Azur is het ook niet ongewoon dat je in het Engels terecht kan.

In Spanje en Portugal is Engels in de toeristische gebieden toch wel vrij gangbaar, zeker aan de Algarve, Costa del Sol en in Lissabon is mijn ervaring dat de kennis van het Engels prima is.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Basjuh1981 » do 24 mei 2018, 9:24

mvalkenburg schreef: wo 23 mei 2018, 22:06 We zijn inmiddels al weer even terug, maar toch nog even een terugkoppeling.
Vertrek werd uiteindelijk op Koningsdag rond half 10.
Helaas gooiden de werkzaamheden aan de A2 bij Maastricht (afsluiting zuidwaarts), die al op vrijdag begonnen roet in het eten qua planning, want volgens Google maps flinke vertraging en toenemend.
Wat ik altijd doe, is opzoeken of er wegwerkzaamheden zijn op mijn route. Aan de hand daarvan eventueel een alternatief bedenken (via Maps).

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door mvalkenburg » do 24 mei 2018, 11:58

ik wilde even aankijken wat de impact zou zijn, en dus op tijd besloten om om te rijden. Via Antwerpen en Brussel was sowieso ook geen optie, en ach, het was weer eens wat anders.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Schagen-Zuid Frankrijk

Bericht door Basjuh1981 » do 24 mei 2018, 15:18

Dat is ook weer zo. Het is toch vakantie :D

Plaats reactie