Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door BHJ » wo 17 jan 2018, 17:49

Afritnummering en (eventueel Dd-)NBA op alle al dan niet gedeeltelijk ongelijkvloerse N-wegen (en s-wegen), met Ddesign voor het overige OWN en NBA voor de autosnelwegen is m.i. de beste optie om alles zo eenduidig mogelijk te houden. Als wegen dan overgaan naar het Rijk of worden gedegradeerd hoeven de borden ook niet meteen vervangen te worden.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Naturist » zo 21 jan 2018, 20:52

Ik dacht, laat ik de vandaag geschoten plaat van een intern verlichte bewegwijzeringspaal met daarbovenop ook nog wegverlichting eens in dit topic plaatsen.
Weet niet of het bijzonder is, wat mij hooguit direct opviel was dat van de verlichting niet alles meer heel was.
Hier staat de paal.

Afbeelding
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » zo 21 jan 2018, 20:54

Het Oostblok ligt dus toch een stuk dichterbij dan de meeste mensen denken ;)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Robbert297 » zo 21 jan 2018, 21:30

Heb deze in Groningen gisteren nog op de foto gezet. Ook intern verlichte armen met verlichting erboven, alleen werkt de interne verlichting niet meer.

Afbeelding
Слава Україні

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door sven_engelen » ma 22 jan 2018, 1:04

^^ Dat is met ontzettend veel handwegwijzers in Nederland hoor. Men vind het ook vaak niet belangrijk genoeg om te repareren. Veel blijven permanent uit dan tenzij er geen lantaarnpaal in de buurt is. Dan willen ze ze nog wel eens repareren...
Svenlo

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Kaaiman » ma 22 jan 2018, 7:28

Een defecte handwijzer fotograferen is geen kunst. Maar fotograferen op hoeveel verschillende manieren handwijzers defect langs de weg staan, is dat wel. [emoji38]
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door BHJ » ma 22 jan 2018, 7:55

Zouden Redesign- of Ddesign-handwegwijzers eerder defect zijn dan OldSchool wegwijzers?
:denk:
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » ma 22 jan 2018, 7:57

Defecte handwegwijzers bestaan niet. Die zijn niet intern verlicht en kunnen dus alleen kapot zijn (arm beschadigd). Lichtwegwijzers daarentegen kunnen wel kapot zijn. Verschil tussen Redesign of Ddesign is er niet, dat is slechts een polycarbonaatplaat. De TL of LED-buis kan kapot gaan, techniek is hetzelfde als sinds 1961.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Kaaiman » ma 22 jan 2018, 9:17

Nou, de armaturen hebben wel verschillende generaties en ophangingen. Volgens mij wordt er in de laatste generaties ook niet altijd meer gebruik gemaakt van een buis, maar ook van LEDs in rasterformatie voor meer egale verlichting. Dat zie je tegenwoordig ook wel eens bij reclameverlichting en nieuwe vertrekstaten op stations, zoals station Arnhem.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » ma 22 jan 2018, 9:20

Ja, dat klopt voor de nieuwste LED-lichtwegwijzers. Die hebben inderdaad LED-strips. Echter, de redesignbakken met nog de TL verschillen niet met de lichtwegwijzers zoals ingevoerd in 1961 qua techniek. Ik heb ze allebei thuis staan. Het enige verschil is dat de TL vroeger in bovenin het dak hing en daarna naar het midden van de bak is gegaan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door harry » ma 22 jan 2018, 20:11

Snelwegfreak schreef: ma 22 jan 2018, 7:57 Defecte handwegwijzers bestaan niet. Die kunnen dus alleen kapot zijn. Lichtwegwijzers daarentegen kunnen wel kapot zijn.
Wat is het nou? Alles kan kapot zijn maar niet defect? :knetter:
En een lichtwegwijzer is toch een handwegwijzer met licht? Of niet? :knetter:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » ma 22 jan 2018, 20:18

Defect is meer niet werkend, íets technisch. Kapot is meer dat er een gat in zit of zo Zo bedoelde ik hem ;) En in de bordenwereld is een lichtwegwijzer toch écht anders dan een handwegwijzer.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door harry » ma 22 jan 2018, 20:24

^^ Dan vermoed ik dat je ergens "kapot" schreef waar je "defect" bedoelde.
Snelwegfreak schreef: ma 22 jan 2018, 20:18 in de bordenwereld
Dat is (gek genoeg :) ) dan niet míjn wereld.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Naturist » ma 22 jan 2018, 21:19

Wat zijn eigenlijk de argumenten of richtlijnen om te kiezen voor lichtwegwijzers?
Want als het aan mij lag stonden er alleen nog maar lichtwegwijzers die ook fatsoenlijk onderhouden werden.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

brandhout
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 18 aug 2017, 21:11

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door brandhout » ma 22 jan 2018, 22:05

Naturist schreef: ma 22 jan 2018, 21:19 Want als het aan mij lag stonden er alleen nog maar lichtwegwijzers die ook fatsoenlijk onderhouden werden.
Als het aan mij lag stappen we uberhaupt zoveel mogelijk van hand/lichtwegwijzers af en gaan we over op veel lagere besliswegwijzers :dyn_hyp:

Ontopic: Ik denk dat bij de keuze tussen handwijzers en lichtwijzers ook meespeelt dat de lichtwegwijzers wat groter zijn en daardoor een hogere kapitaal hoogte hebben, die dingen zijn al niet al te best te lezen.
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » di 23 jan 2018, 4:30

^^ Dat klopt. Overigens is de kapitaalhoogte op lichtwegwijzers sinds de invoering ervan in 1961 door de jaren heen steeds verkleind. Het begon met 170 mm. In de jaren '80 werd dat 160 mm. In de vroege jaren '90 werd dit 150 mm en sinds redesign in 1997 is het 120 mm.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Kaaiman » di 23 jan 2018, 10:06

Snelwegfreak schreef: ma 22 jan 2018, 9:20Het enige verschil is dat de TL vroeger in bovenin het dak hing en daarna naar het midden van de bak is gegaan.
Wel een belangrijk verschil. In theorie zorgt de ophanging in het midden voor een egaler verlichte lichthandwegwijzer/lichtweghandwijzer/lichtwegwijzerhand/ikwordnietwijzer, maar in de praktijk hangt één punt al gauw los en is de verlichting alsnog slecht. De ophanging bovenin de bak was veel meer solide, maar zorgde voor een minder egale verlichting, waarvan het effect door de trapeziumvorm nog wat werd gecompenseerd.

Die LED-strips kunnen gelukkig niet naar beneden vallen, dus dat probleem is met de nieuwste generatie lichtbakken eindelijk opgelost. Maar dat heeft wel bijna 20 jaar moeten duren...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door BHJ » di 23 jan 2018, 12:37

Heeft de veranderde vorm van die lichthandwijzers sinds redesign nog invloed gehad op de verlichting in de bak?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » di 23 jan 2018, 12:38

Nee. Zelfde 1,5 meter lange TL lamp.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » do 25 apr 2019, 13:48

Op het Rijkswateterstaat Klantenpanel loopt sinds vandaag een enquete over (kort gezegd) belijning en ook bewegwijzering bij uitvoegende tapers. Veel lijkt neer te komen op de vraag of tussen de 'extra rijstrook' en de afvallende rijstrook een doorgetrokken streep met onderbroken streep zou moeten liggen. Maar ook komt de vraag langs hoe je een staande vorkpijl boven een middenstrook moet lezen, en of dat nu een logische bewegwijzerings-keuze is wanneer er geen taper ligt, maar aan de buitenkant een extra afslaande rijstrook beschikbaar komt.

Kortom, onderwerpen waar op dit forum vaak over is gediscussieerd. En misschien zit er dus een wijziging in de pijplijn (al kan het natuurlijk ook zomaar zijn dat dit onderzoek vooral zal worden gebruikt om oude keuzes te valideren, en alleen op verandering zal worden ingezet als de uitkomst echt volkomen op het tegendeel wijst). Dus voor wat het waard is: ik zou er voor zijn om die vorkpijl boven de middenstrook alleen maar in taper-situaties in te zetten. Dit omdat je bij een extra rijstrook aan de buitenkant afhankelijk zult zijn van het uitvoeggedrag van andere weggebruikers om die met zekerheid te kunnen gebruiken. Enigszins gekoppeld daaraan vind ik het overigens ook wel gewenst om tapers 'af te schermen' met een doorgetrokken streep om te voorkomen dat weggebruikers op de afvallende rijstrook uitvoegen naar de taper.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door mavas » do 25 apr 2019, 14:26

Wel mooi dat er een enquête over is. Wat wel moeilijk is, is dat het niveau van de enquête en degene die het invult op elkaar afgestemd moeten zijn. Zaken als tapers en de bewegwijzering zijn best complexe materie die de gemiddelde weggebruiker niet veel zegt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » do 25 apr 2019, 14:49

Ik vond dat niveau okee. Zoals bij elke multiple choice-enquete een aantal gevallen waar je iets wilt zeggen als "ja mits" en je daar de ruimte niet voor krijgt, maar dat gevoel heb ik vaak sterker gehad dan bij deze. Uiteraard betekent dat dat de enquete niet de technische diepte in gaat. Vragen gingen meer over perceptie. "Wat verwacht u als u dit bord ziet?" "Zou u hier uitvoegen?" "Zou u het veilig vinden om hier uit te voegen?" Had ook het idee dat er een paar controlevragen tussen zaten om degenen eruit te halen die rechts houden en blokmarkeringen in het algemeen al niet begrijpen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » di 16 jul 2019, 21:55

In Elsloo zijn vandaag de eerste borden geplaatst welke gefabriceerd zijn door een Deense bordenfabrikant: Skilte Expressen.
Dit zijn borden volgens de Deense materialen en productiemethode, maar met een Nederlandse signface. Voor zover ik kan zien zijn het aluminium plaatdeelachtige constructies met een omgezette rand. Beetje vergelijkbaar met wat in Duitsland wordt toegepast. Dat spreekt misschien wat meer dan het Deense ;)

Enkele foto's, via: https://twitter.com/MuldersR/status/1151186182321127425
Afbeelding
Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » di 16 jul 2019, 22:27

Best elegant, vind ik. Maar kom je niet in de knel met een richtlijn die enig blauwvlak buiten de bies voorschrijft?
(wat in Denemarken en Duitsland niet speelt, want daar vormt de bies de buitenrand van het bord)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » di 16 jul 2019, 22:30

Dat is ook iets wat mij opviel, ja. Aan de andere kant camoufleert zo'n aluminium bordrand mooi de (te) dunne bies van Redesign waardoor je misschien minder een dergelijke bordrand nodig hebt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Wouter N14 » di 16 jul 2019, 22:44

Ziet er netjes uit. Maar Elsoo had op het tweede bord toch onder de pijl moeten staan, of is dat niet zo'n strikte richtlijn? En waarom op het eerste bord geen snelwegsymbooltjes?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » di 16 jul 2019, 23:57

Wouter N14 schreef: di 16 jul 2019, 22:44Maar Elsoo had op het tweede bord toch onder de pijl moeten staan, of is dat niet zo'n strikte richtlijn?
Neen. Als je alle drie de richtingen verwijst komen de afgaande bestemmingen onder de pijlkop en de rechtdoorgaande erboven. Bij t-splitsingen zoals in dit geval, worden de links- en rechtsafgaande doelen zo geplaatst. Precies zoals het in de richtlijn staat ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door sanderl » wo 17 jul 2019, 9:22

Lijkt een beetje op A73-stijl zo.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door mavas » wo 17 jul 2019, 9:29

Snelwegfreak schreef: di 16 jul 2019, 22:30 Dat is ook iets wat mij opviel, ja. Aan de andere kant camoufleert zo'n aluminium bordrand mooi de (te) dunne bies van Redesign waardoor je misschien minder een dergelijke bordrand nodig hebt.
Ik ben wel benieuwd hoe kleurenblinden dit ervaren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door harry » wo 17 jul 2019, 12:56

^^ Ik snap het probleem niet. Kleurenblinden zien toch gewoon de rand van het bord? :dontknow:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie