[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door sven_engelen » vr 27 okt 2017, 14:39

Hell yeah!
Svenlo

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Hajo » vr 27 okt 2017, 21:03

Na, dann viel Vergnügen, meine Herren! :D Ben benieuwd naar de resultaten.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » vr 27 okt 2017, 21:09

^^ Gaat hem niet worden Hajo. Ze hebben al een wedstrijd.

Maar ik denk dat dit wel één van de volgende wordt.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » za 04 nov 2017, 10:23

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Rene » za 04 nov 2017, 11:41

Drama.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Mandelsoft » za 04 nov 2017, 12:54

Tja, Beieren is wat eigenwijs. Het zijn halve Oostenrijkers, en dat is ook wel aan hun bewegwijzering te zien :mrgreen:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Palance » za 04 nov 2017, 14:43

Behalve dat Messe gewoon gecentreerd had moeten zijn zie ik het drama-aspect niet zo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Widejo » za 04 nov 2017, 15:13

^^
Zijn dit geen kantelborden?
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » za 04 nov 2017, 16:02

Ja.

Maar waarom hebben ze dit niet op de Hessische manier gedaan (alles rechts uitlijnen)?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Rene » za 04 nov 2017, 16:46

Palance schreef:Behalve dat Messe gewoon gecentreerd had moeten zijn zie ik het drama-aspect niet zo.
Ruim 150 m2 blauw bord boven de weg, en nog doelen naast elkaar plaatsen en Engschrift gebruiken, en tezelfdertijd een groot deel van de ruimte ongebruikt laten. Daarom kwalificeerde ik het als "drama".

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Willem » za 04 nov 2017, 16:50

Op dat afslagbord is niet veel ruimte over. Op het blauwvlak zit een kantelwalsbord.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » za 04 nov 2017, 18:32

^^ Dat is om Salzburg (en de landenovaaltjes A en I) in geval van file via de A92 naar de A99 te leiden.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Ernst76 » zo 05 nov 2017, 21:51

Ik vind het ovaaltje voor Oostenrijk onjuist. Als je naar Vorarlberg moet vanaf dit punt rij je via de A96. Ook zijn er delen van NW-Italië die je beter via Lindau rijdt. Dus geldt ook voor die I.
Kunnen ze niet beter salzburg en Innsbruck bewegwijzeren?

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » zo 03 dec 2017, 13:26

Chris schreef: di 17 okt 2017, 19:37 Ik had dit nog niet eerder gezien (op de A94):

Afbeelding
https://www.merkur.de/lokales/ebersberg ... 81657.html
Dat ding deed me lichtelijk denken aan wat er in Monschau staat.

Afbeelding

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » wo 13 dec 2017, 18:27

Nieuwe bebording bij Kreuz Holz. De BAB44 wordt met zowel de BAB46 en BAB61 kort dubbelgenummerd.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 dec 2017, 18:31

A44/A46 is geen dubbelnummering, maar alleen om de A44 richting MG-Odenkirchen aan te geven, die verderop afslaat. Niet heel raar bij knooppunten.

Dubbelnummering A44/A61 is wel een goede zaak, hopelijk wordt de A46/A61 ten zuiden van Mönchengladbach dan ook dubbelgenummerd.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » do 25 jan 2018, 21:13

Ik ben een remake aan het maken van de BAB445/46 door het Sauerland en het zeer brede vooraankondigingsbord voor AS Enste viel me eigenlijk wel op. Heeft hier ooit iets anders gestaan?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » do 25 jan 2018, 21:42

Dan is het wel lang geleden. Ik ben even in mijn archief gedoken en in 2007 had ik foto's gemaakt waarop er al afrit Enste stond. Misschien heeft er vroeger Meschede-West gestaan? Enste is eigenlijk een bedrijventerrein.

Afbeelding

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door boe! » do 25 jan 2018, 22:00

Misschien Meschede-Enste? Er zijn wel meer naamswijzigingen geweest waarbij de gemeentenaam is weggevallen. Afslag Grevenbroich-Kapellen langs dezelfde A46 is een van de recentste voorbeelden (is nu Kapellen).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Rene » do 25 jan 2018, 23:36

Plausibel ja. Er is een tijd geweest dat het vermelden van de gemeentenaam standaard was bij subkernen, maar daar is men later weer vanaf gestapt.
Bekend voorbeeld was natuurlijk de eerste afrit na de grens van Bergh autoweg: Elten.
Oorspronkelijk was het Elten, toen werd het Emmerich-Elten en tegenwoordig is het weer Elten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Peter » vr 26 jan 2018, 11:10

Komnamen beschouwen als wijknamen dus. Dat geeft veel onnodige informatie, maar aan de andere kant zijn Duitsers dan weer makkelijk met het afkorten van gemeentenaam. In Nederland hebben wij ook veel ballast toegevoegd op de stadssnelwegen, door wijknamen altijd met de plaatsnaam (meestal ook de gemeentenaam) te koppelen. Den Haag-Scheveningen dus ipv Scheveningen.

Ik neem aan, dat in Duitsland, net als in Nederland, gemeentes fuseren en dus dat de gemeentenaam (naam zelf of als komgemeente) vaker verandert, terwijl dit voor de komnaam veel zeldzamer is (verdialektering maar even daargelaten....)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 jan 2018, 11:43

^^ Je hebt op de Duitse A8 natuurlijk wel de verwijzing naar Leinfelden-Echterdingen, op de parallelbaan opgesplitst in L.-E.-Leinfelden en L.-E.-Echterdingen... :p

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » vr 26 jan 2018, 14:20

Peter schreef: vr 26 jan 2018, 11:10 Ik neem aan dat in Duitsland, net als in Nederland, gemeentes fuseren en dus dat de gemeentenaam (naam zelf of als komgemeente) vaker verandert, terwijl dit voor de komnaam veel zeldzamer is (verdialektering maar even daargelaten....)
Duitsland heeft absoluut een flinke historie van gemeentelijke herindelingen. Naar mijn gevoel wel veel gestructureerder dan in Nederland. In de westelijke deelstaten is eind jaren '60 en in de jaren '70 zo ongeveer de complete kaart opnieuw in gemeenten opgedeeld (meer daarover hier), terwijl al voor de oorlog de grote steden flink wat naastgelegen gemeenten hadden opgeslokt (Groß-Hamburg-Gesetz, Groß-Berlin-Gesetz enzovoort). In Nederland lijkt het vaak wat meer hap-snap te gaan.

De grap is dus dat die herindelingen wel degelijk leidden tot veranderingen in de komnaam. Waar je voor het Groß-Hamburg-Gesetz de kom Altona binnen reed, reed je daarna Hamburg binnen, al dan niet aangevuld tot Hamburg-Altona of afgekort op de borden tot HH-Altona. Tot zover niet heel anders dan in Nederland, waar komnamen als Overschie en Hillegersberg ook vervielen toen deze dorpjes bij Rotterdam warden getrokken. Paste ergens ook wel bij dat idee van één groot stedelijk gebied. Op de samenvoeging van naastgelegen dorpen tot Verbandsgemeinden als Emmerich en Nettetal viel die benadering echter veel moeilijker te plakken, maar toch werden ook bij de Gebietsreform van de jaren '70 in Duitsland nog de komnamen veranderd in Emmerich-Elten, Nettetal-Kaldenkirchen, Oberwesel-Dellhofen enzovoort. In Nederland hebben we dat bij vergelijkbare herindelingen niet gedaan, en uiteindelijk is dus ook Duitsland redelijk op hun jaren '70-benadering teruggekomen. Gelukkig maar, zou ik zeggen. Een volledig terugdraaien is het echter niet geweest. Het is bijvoorbeeld nog steeds Monchengladbach-Rheydt (een voormalige stad met meer dan 100.000 inwoners en een eigen Hauptbahnhof), terwijl ook heel kleine dorpen buiten de hoofdkern nog regelmatig als stadsdeel worden bewegwijzerd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Peter » vr 26 jan 2018, 15:02

Voor 1960 of zo, werden dorpen vaak opgeslokt als wijk door de grote steden. Als de kommen aansloten verdween er dus een komnaam in een wijknaam, zoals Loosduinen in Den Haag. Waarschijnlijk door de wens postadressen niet te veranderen (en soms straatnamen als die dubbel bestonden) heeft men daar later vaak vanaf gezien. Alleen Amsterdam bleef van opslokken houden. Ik denk dat de geschiedenis in Duitsland eender is.

Op sommige plaatsen reed/rijd je overigens een gemeentenaamkom in op de komborden: Hoogezand-Sappemeer (elders Hoogezand of Sappemeer) of Voorburg-Leidschendam (N14). Om over Zaanstad maar te zwijgen....

Hamburg is een rare eend in de Duitse bijt. Eigenlijk bestaat de stad uit meerdere subdorpen met een eigen burgemeester. Wat stad is, wat staat en wat dorp (alles heet Hamburg of HH) is wat confuus voor een buitenstaander.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 jan 2018, 15:38

^^ Er zijn wel meer van dat soort samengestelde steden, die soms niet eens een duidelijk gedefinieerd stadscentrum hebben. Oberhausen is ook een voorbeeld, een verzameling van aan elkaar gegroeide dorpen. Pas sinds in de jaren '90 daar de Neue Mitte is ontwikkeld (rond CentrO) is er iets dat enigszins als een centrum functioneert. Maar een echte binnenstad heeft Oberhausen niet.

In Hamburg geldt ook dat Altona lang een zelfstandige stad was. En een stadsdeel als Blankenese voelt al helemaal niet als 'de grote stad' aan. Het is rustig, het is rijk, het ligt in een beboste omgeving.

In Nederland hebben we eigenlijk alleen voor de post nog wel een aantal van dat soort samengestelde plaatsnamen, waarbij gehuchten/dorpen soms gedefinieerd zijn als plaatsnaam+gehuchtnaam. In ieder geval bij Winterswijk. Denk aan Winterswijk Huppel, Winterswijk Henxel, Winterswijk Meddo... Gelukkig staat het niet zo op de borden!

Wat je wel in Nederland hebt zijn dorpen die ooit zijn opgeslokt door de grote stad maar als stadswijk nog steeds wel een duidelijk eigen (dorps) karakter hebben. In Zwolle heb je dat met Berkum en Westenholte, waarvan zeker de oudere generatie zichzelf niet altijd als Zwollenaren ziet - vooral in Berkum. Beide ex-dorpen liggen ook door industrieterreinen gescheiden van de rest van de stad. En je hebt Frankhuis, tegenwoordig Oud Frankhuis genoemd aangezien Frankhuis ook de naam van een deel van de vinexwijk Stadshagen is. Dat is eigenlijk een oud gehucht binnen de stad, omgeven door nieuwbouw. Dit waren allemaal plaatsen die tot een herindeling in de jaren '60 bij de gemeente Zwollerkerspel hoorden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Willem » vr 26 jan 2018, 18:41

En soms wordt om die reden de oude dorpsnaam nog in stand gehouden, zoals in Elden bij Arnhem.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » vr 26 jan 2018, 19:56

Peter schreef: vr 26 jan 2018, 15:02Hamburg is een rare eend in de Duitse bijt. Eigenlijk bestaat de stad uit meerdere subdorpen met een eigen burgemeester. Wat stad is, wat staat en wat dorp (alles heet Hamburg of HH) is wat confuus voor een buitenstaander.
Voor wat het waard is: Hamburg is gemeente en Bundesland tegelijk. Hoewel Bremen en Berlin eenzelfde status hebben, zie je dat daar dan dus twee van je gangbare staatkundige niveaus door elkaar heen lopen. Dat alleen al is wennen. Die 'subdorpen' lijken, als ik Wikipedia zo lees, echter niet heel veel anders dan de stadsdelen van de grotere Nederlandse steden. In Duitsland vind ik ook de terminologie wel eens wat verwarrend; althans er zitten veel woorden bij waaraan je als Nederlander geneigd zou zijn een andere betekenis toe te kennen. Bij de Senat van een oude Hanzestad verwacht je een volksvertegenwoordiging, maar dat is dan het college van B&W. Bürgermeister kan dan weer een andere term voor wethouder zijn, namelijk in steden waar een Oberbürgermeister aan het hoofd van het college van B&W staat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » vr 26 jan 2018, 20:44

Ik denk dat je administratieve namen beter zoveel mogelijk van de bewegwijzering kunt halen en beter een naam kunt weergeven die ook daadwerkelijk door de mensen gebruikt wordt. Het feit dat een bepaalde bebouwde kom onderdeel is van een gemeente is meestal geen relevante informatie als je je oriënteert op bewegwijzering.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » vr 26 jan 2018, 22:18

^^ Ik vermoed dat de vaders van de Gebietsreforme van de jaren '70 van de vorige eeuw ergens verwachtten dat de namen van de Verbandsgemeinden veel meer in het dagelijkse spraakgebruik zouden inburgeren. Er werd in ieder geval groots ingezet, met de nieuwe namen in de postadressen, op de komborden en zo hier en daar ook stationsnamen. Ik denk in die zin niet dat men gemeentenamen ging bewegwijzeren omdat men gemeentenamen op zichzelf een relevant gegeven achtte, maar omdat men -net zoals bij eerdere herindelingen- verwachtte dat de gemeentenaam vanzelf een onderdeel van de gangbare komnaam zou worden. Oftewel dat wat bij Hamburg-Altona en zelfs met kunstmatiger samenvoegingen als Oberhausen en Wuppertal was gebeurd zich automatisch ook zou voltrekken bij Emmerich-Elten. Het debacle rond Lahn was vermoedelijk het meest zichtbare teken dat de tijdgeest was veranderd, dat die nieuwe gemeentenamen (of oude gemeentenamen, wanneer een perifeer dorp gewoon werd geannexeerd) niet zo leefden en ook niet zouden gaan leven. Maar na dat gebeuren rond 1979 moesten vele borden nog terug gewijzigd worden ...

Nou goed, we zijn het er wel over eens dat gemeentenamen op zichzelf geen relevant gegeven op de bewegwijzering zijn en dat de ter plaatse gangbare naam des te relevanter is. Te beginnen met de komnaam, maar ik ben hier nog een stukje extremer in doordat ik stadsdelen zonder zelfstandig kombord in de bewegwijzering niet anders zou willen behandelen dan zelfstandige kommen. De ter plaatse onbekende kan immers niet raden wat wel en geen kom is; dat Diemen en Capelle aan de IJssel zelfstandige kommen zijn en dat Watergraafsmeer en Kralingen die status hebben verloren, maakt voor de automobilist verrekt weinig uit en is in zekere zin historisch toeval.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door harry » vr 26 jan 2018, 22:29

Pino schreef: vr 26 jan 2018, 22:18maakt voor de automobilist verrekt weinig uit en is in zekere zin historisch toeval.
Behalve dan dat ik als vreemdeling weet dat ik bij een kombord van Diemen kan beginnen met zoeken naar de juiste straat en dat ik bij einde-Diemen (of begin-andere-kom) weet dat ik te ver gereden ben.
Die houvast heb ik niet als ik een adres in Watergraafsmeer zoek...
(OK, meer on-topic: Diesereine en Wasserzählerausstrich.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie