Salzburg - Bielsko Biala

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Salzburg - Bielsko Biala

Bericht door duikgek89 » di 23 jan 2018, 22:38

Op de zaterdag na de carnavalsvakantie, 17-feb, moet ik een ritje maken van de mooie Alpen naar de Poolse bergen. Ik moet even een stopje maken in Salzburg en rij dan door. Ik zie enkele mogelijkheden:

1: A1 - S33 - S5 - S1 - A5 - B7 - AT|CZ - (R?)52 - D1 - D46 - D1 - R48 - CZ|PL - S52

Is de kortste route, 665km ongeveer, maar Wenen - Brno is wellicht wat irritant en ik vind de R48 een beetje moeilijk te peilen.

Of alternatief:
2: A1 - A21 - S1 - A4 - A6 - AT|SK - D2 - D1 - D3 - 11 - D3 - S1
Dat is ongeveer 670km.

In afstand maakt het dus niks uit. Mijn gevoel zegt dat Slowakije rustiger en interessanter rijden zal zijn, maar klopt dat ook? Via optie 2 is er wel een aardig stuk enkelbaans weg waar de D3 nog niet af is, maar dat lijkt goed uitgebouwd te zijn. Vanaf Wenen naar Brno is ook een behoorlijk stuk zonder snelweg.

Wat is de betere oplossing? Of hebben jullie misschien andere ideeën?

Ik moet ook nog eens naar zo'n "Laten wij lekker ons eigen wiel uitvinden" Umwilt-Pickerl kijken...
edit: Dat onding is vooralsnog niet voor auto's, schijnt het. Ik kom anders alleen in de Bergen in Oostenrijk dus ik had me er nog niet in verdiept.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Salzburg - Bielsko Biala

Bericht door Chris » di 23 jan 2018, 22:46

Van de A5 is vorige maand 25 kilometer opengesteld ten noorden van Wenen dus het aantal enkelbaans kilometers op de route Wien - Brno is nu behoorlijk gereduceerd. De D1 schijnt ten oosten van Brno wel een stuk met slecht beton te hebben. De 48 is volgens mij helemaal ongelijkvloers maar heeft nogal wat stukken met 1x4 rijstroken. Lijkt me niet het vermijden waard.

Via Slowakije is de D3 als bypass van Žilina recent geopend, maar vanaf Žilina tot Żywiec heb je 80 kilometer enkelbaans (wel veel ongelijkvloers, maar niet allemaal). Ik zou daarom liever via Oost-Tsjechië rijden.

Je ziet overigens wel de drama die Google Maps nu is. Je kan niet goed routes vergelijken. De D52, D46 en D48 worden aangegeven als een standaard plattelandsweg terwijl dit allemaal wegen zijn met 4 rijstroken en ongelijkvloerse kruisingen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Salzburg - Bielsko Biala

Bericht door duikgek89 » di 23 jan 2018, 23:38

Bedankt Chris :)
Beetje gehobbel is niet erg, dat is geen reden om de D1 te mijden, bovendien is de D1 geen enorm stuk.
Chris schreef: di 23 jan 2018, 22:46 De D52, D46 en D48 worden aangegeven als een standaard plattelandsweg terwijl dit allemaal wegen zijn met 4 rijstroken en ongelijkvloerse kruisingen.
Daarom dat ik hier ook navraag. Het is een complete ramp geworden. OSM heeft een betere kaart maar daar is het weer niet mogelijk om de route te verslepen. Streetview geeft soms wel een beeld maar dat kan achter lopen.
De kreet van mijn schoonmoeder gaat ook hier op: "Eerst maken ze iets moois en goeds, dan leggen ze het op de tafel en gaan ze bedenken hoe ze het het beste kunnen verpesten."

edit: Ik kan ze natuurlijk op twee schermen naast elkaar openen. OSM map om te kijken, maps om te rekenen. En ondertussen denk ik enigzins weemoedig terug aan de oude google maps... Geen poespas, geen rare exoniemen die niemand kent, duidelijke kleuren. Aan al het goede komt een eind zullen we maar zeggen...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Salzburg - Bielsko Biala

Bericht door SnarfFlevoland » za 03 feb 2018, 15:41

Persoonlijk sluit ik me bij Chris aan om de route door Tsjechië te pakken. De D48 ken ik nog uit de tijd als R48 en toen was het ook gewoon een 2x2 auto(snel)weg of 1x4. Jammer dat Google Maps de Tsjechische omnummeringen niet zo mee heeft gekregen. Het is inderdaad nu een compleet chaos.

Het stuk door Slowakije ken ik m.u.v. de D2 ook. De Slowaakse D1 is rond de hoofstad natuurlijk een erg drukke snelweg, maar wordt in noordelijke richting snel rustiger. Verder is dan de I/11 in Slowakije een kleine bottleneck. Deze heb ik tussen Čadca en Žilina als overvolle (enkelbaanse) weg in herinnering (zonder autowegstatus, dus er rijden ook trekkers e.d.), waar je ketting aan ketting met 30-60 km/h doorsukkelt. Het stuk tussen de Poolse grens bij Skalité en de aansluiting met de I/11 uit Tsjechië bij Svrčinovec was echter vrijwel uitgestorven. Ook toen je nog over de I/12 door Skalité moest en al helemaal nu de D3 op dat stuk klaar is.

Al met al zou ik het enkelbaanse stuk van 34 km tussen Herrnbaumgarten en Pohořelice voor lief nemen en via Tsjechië rijden.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op za 03 feb 2018, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Salzburg - Bielsko Biala

Bericht door duikgek89 » za 03 feb 2018, 15:50

^^ Bedankt Frans!

Gevoelsmatig vind ik Slowakije interessanter, desnoods had ik via de 541 en 487 gereden om daar ook eens lekker rond te kijken, maar ik denk dat het toch Tsjechië gaat worden. Vanuit Bielsko Biala moeten we die dag namelijk nog in L'viv geraken en je weet nooit hoe lang je voor die pokkegrens staat te wachten, al is dat de gunstige richting...

Plaats reactie