Flitskasten in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » di 14 jun 2016, 20:38

Ik heb al 3 van die 1 km/h € 45 boetes gehad helaas.

Ik heb al meer boetes gehad in Frankrijk dan in 10 jaar in Nederland... De meest exorbitante overtreding was 3 km te snel. :geenlach:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 jun 2016, 20:49

^^
Dus je kunt in Frankrijk maar beter meteen 19 km/h te hard rijden, want de boete wordt net zo duur? :geenlach:
Chris schreef:Van de dashcam werd al helemaal niks gezegd.
Dashcams zijn zover ik weet ook bijna overal legaal, zolang ze het zicht van de bestuurder maar niet belemmeren. Het wordt in de meeste landen pas problematisch als je de beelden als bewijslast wilt gaan gebruiken en/of het op internet wilt publiceren, zonder daarbij alle personen en kentekens onzichtbaar te maken. Voor puur privégebruik mag je echter zelfs in Oostenrijk gewoon beelden van de weg maken en deze voor je vakantiefilm gebruiken.
Chris schreef:Eén keer ben ik in Duitsland van de weg gehaald en hebben ze mijn auto totaal doorzocht (duurde een half uur) en ze keken niet op mijn telefoon of gps.
Je telefoon op inhoud/activiteit controleren mag zover ik weet ook in geen enkel Europees land, zonder dat daarvoor overduidelijke aanleidingen voor zijn. Zelfs in het gevreesde Zwitserland mag de politie wat dat betreft niet zonder een verdacht je telefoon op actieve apps o.i.d. controleren. Al met al is de pakkans (als je niet net je telefoon met flits-app overduidelijk aan de voorruit hebt bevestigd) inderdaad zo goed als te verwaarlozen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 14 jun 2016, 22:51

SnarfFlevoland schreef:^^
Dus je kunt in Frankrijk maar beter meteen 19 km/h te hard rijden, want de boete wordt net zo duur? :geenlach:
Klopt. En bibeko is het tarief € 90 in plaats van € 45. Dus ook als je 51 km/u rijdt in plaats van 50 km/u.
Chris schreef:Ik heb al 3 van die 1 km/h € 45 boetes gehad helaas.

Ik heb al meer boetes gehad in Frankrijk dan in 10 jaar in Nederland... De meest exorbitante overtreding was 3 km te snel. :geenlach:
Ik heb twee keer een Franse boete gehad, beide keren in 2014. 112 waar ik 110 mocht 's nachts op de N10 bij Angoulême en 91 waar ik 90 mocht in de Tunnel de la Baume op de A8 bij Nice. Ik dacht in 2015 en eerder dit jaar ook een keer geflitst te zijn, maar dat was toch niet het geval. Het zal iemand anders geweest zijn, of de boete is nooit aangekomen. Of het was een weerspiegeling in de flitser, of hij stond toch op de andere rijbaan gericht.

Ik heb verder één keer een boete gehad uit België (E40 bij Luik, 122 waar ik 120 mocht) en één keer uit Zwitserland (A13 bij Roveredo, 88 waar ik 80 mocht). Verder drie boetes uit Duitsland (B477 bij Mechernich, 83 waar ik 70 mocht; B9 in Bonn, 54 waar ik 50 mocht en A8 bij Stuttgart, 104 waar ik 100 mocht). Daarnaast nog een achttal boetes uit Nederland, maar ook allemaal voor vrij kleine overtredingen, 13 km/u te hard was het meest extreme. Die boetes waren bibeko in Zwolle, bibeko in Assen, A73 bij Venlo, N35 bij Raalte, N337 bij Olst en driemaal op de N764 in 's-Heerenbroek, waarvan tweemaal in één week (nee, daar staat geen vaste flitser).

Totaal dus 15 boetes gehad, maar met 50.000-60.000 km/jaar vind ik dat meevallen, zeker aangezien ik na 2014 niet meer geflitst ben. De Franse flitsers heb ik nog steeds in mijn (verouderde) navigatie staan. Duitse en Zwitserse flitsers staan er niet in.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 jun 2016, 2:27

^^
Naja, ik rij per jaar ook ongeveer 60.000 km, ben zeker geen heilig boontje in 't verkeer, maar heb tot nu toe (sinds 2010) slechts 5 bekeuringen ontvangen (allen uit Duitsland), waarvan 4 m.b.t. tot snelheid en 1 m.b.t. inhalen over een verdrijvingsvlak. De hoogste bekeuringen waren twee van 30€. De ene was voor 16 km/h overschrijding (bubeko, na correctie) en de andere was voor het inhalen over een verdrijvingsvlak en voorsorteerstrook. Wel ben ik in totaal al vier keer door de Duitse politie staande gehouden, waarvan drie keer met een (al dan niet onherkenbare) surveillance auto. Die rijden in Duitsland overigens ook echt overal rond. Op de gekste plaatsen en op de gekste tijdstippen.

Ben overigens een paar maanden geleden ook een keer in Zwitserland in een tunnel op de A2 bij Luzern geflitst, terwijl ik me keurig aan de snelheid hield. Daarvan heb ik nog niks gehoord, maar als de bekeuring alsnog zou komen, had m'n rechtsbijstandverzekering al aangeven deze te willen betalen. "Zwitsers zijn bijna onbetwistbaar en als de boete niet te hoog is betalen wij deze in dit geval voor u. Dat is voor ons veel goedkoper dan in bezwaar komen." - aldus de verzekering. Lekker makkelijk... :rofl2:

In Frankrijk moet ik overigens wel zeggen dat ik vrij aardig op m'n snelheid let. Alleen op de tolwegen rij ik wel stelstelmatig boven de Vmax. Immers wil ik ook wel wat voor die euro's die ik sowieso al moet betalen hebben. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door duikgek89 » wo 15 jun 2016, 3:08

Snelwegfreak schreef:Je mag in Frankrijk geen apparatuur hebben die je waarschuwt voor flitspalen. Mag je wel op papier een lijst bij je hebben met de vaste flitskasten op jouw route met wegnummer, kilometrering, maximumsnelheid of bijzondere locatie (achter bord, na viaduct)?

Ik heb namelijk via een site waar op een kaartje al die kasten staan voor mijzelf zo'n lijstje opgesteld, maar vraag mij af of dit legaal is. Heb geen zin in discussies met de Gendarmerie ;)
Schrijf het in het Nederlands en haal de eenheden weg of zet er totaal andere eenheden bij, knappe bromsnor die daar iets van gaat snappen en er dan nog tijd aan gaat besteden om moeilijk te gaan doen.

Deze afzetterij met dergelijke bedragen die je moet betalen voor goed gedrag (sorry maar 51@50 en 111@110 betekent wat mij betreft dat je je aan de snelheid houdt maar ook nog oplet wat er om je heen gebeurt) is één van de redenen dat ik Frankrijk zoveel mogelijk vermijdt. Dan ga ik liever een keer in Duitsland op foto...

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door exroosje » wo 15 jun 2016, 13:46

Je mag in elk geval ook een kaart hebben waar flitspalen op zijn ingetekend. Dit is ook dusdanig grof dat het doel (je over een geruime afstand aan de snelheid houden) gehaald wordt.

Een lijstje met flitspalen uitgeschreven voldoet daar ook aan.

Wat je niet mag hebben is elektronische apparatuur die exact de locatie aangeeft en waarschuwt op precies alleen dat moment.

Ik zie dus geen problemen met een lijstje op papier.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 28 aug 2016, 12:14

Flitsmeister verbruikt wel vrij veel data in Frankrijk. Op een rit al 80 MB. Hij geeft ook wel elke paar minuten een waarschuwing op doorgaande wegen...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door keokiracer » ma 20 feb 2017, 14:14

:facepalm: :facepalm: :nothanks: :nothanks:
autobahn.eu schreef: Frankrijk wordt de hel: flitsers geprivatiseerd

Niet alleen in Nederland zit de overheid vol met knotsgekke plannen en automobilistenhaat. De Franse regering heeft het plan opgevat om al het mobiele flitswerk te privatiseren. Het is namelijk te duur om het door agenten te laten doen.
[...]
Hoewel 78% van de Fransen het niet eens is met de plannen, gaat de regering het zeer waarschijnlijk gewoon doordrukken. Automobilisten zijn immers de duivel, en ze houden zich nooit aan de regels. Gelukkig -voor de wegpiraat- worden de bedrijven die de flitsers gaan bemannen niet betaald per bekeuring. Ze krijgen van de overheid een bedrag per uur dat ze hebben staan fotograferen. De boetes zullen ook gewoon geïnd blijven worden door de staat (waardoor je in Nederland nog steeds de bon zal blijven ontvangen).
[...]
Flitswagens zullen dus tegen de 24 uur per dag bezig zijn, want er wordt betaald per uur...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » ma 20 feb 2017, 14:26

autobahn.eu schreef:Hoewel 78% van de Fransen het niet eens is met de plannen, gaat de regering het zeer waarschijnlijk gewoon doordrukken.
Democratie anno 2017 :bezorgdroos:
Enne gojje mins blieft altied leave.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door nederland24 » ma 20 feb 2017, 17:52

Ik dacht altijd dat de overheid een geweldsmonopolie of handhavingsmonopolie had. Als die bedrijven zelf mogen gaan handhaven zou dat ook moeten betekenen dat er aparte regels gelden op deze tolwegen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Pino » ma 20 feb 2017, 18:18

Laten we beginnen met een omschrijving van het plan zonder GeenStijl-sausje. Wel in het Frans helaas: http://www.europe1.fr/societe/securite- ... es-2983202

Wat betreft geweldsmonopolie: de overheid houdt de handhaving in handen. Ze nemen de data van de private onderneming in ontvangst en gaan dan PV's schrijven. Het enige dat de private ondernemingen doen is op een bepaalde plaats gaan staan, een mobiele flitser opstellen en dat dan bewaken. Doel is daarmee het gemiddelde gebruik van de mobiele flitsinstallaties op te krikken van gemiddeld 1u05 per dag naar rond de 8 uur per dag. Daar staan dan alleen geen agenten meer bij, maar werknemers van een private onderneming. Wat nog best leuk zijn kunnen worden wanneer een automobilist de apparatuur onklaar wil maken of de flits-operatie op een andere manier wil frustreren. Deze nepagenten hebben immers niet de macht je weg te sturen, bekeuringen te schrijven bij hinderlijk gedrag etc.

Belangrijk lijkt me nog wel de vraag wie bepaalt waar wordt gehandhaafd. Zou toch wel verwachten dat de politie blijft bepalen op welke plaatsen op welke tijdstippen controle plaatsvindt. Artikel suggereert dat met zoveel woorden ook, in de zin dat de politie wil dat de handhaving zich blijft focussen op bepaalde black spots.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 feb 2017, 19:24

nederland24 schreef:Ik dacht altijd dat de overheid een geweldsmonopolie of handhavingsmonopolie had. Als die bedrijven zelf mogen gaan handhaven zou dat ook moeten betekenen dat er aparte regels gelden op deze tolwegen.
Het gaat niet alleen over de tolwegen. Dit kan uitbesteed worden, in een land als Zwitserland zijn de grenscontroles op sommige plekken uitbesteed aan Securitas.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » di 21 feb 2017, 10:20

Dat wat Frankrijk wil is toch iets wat in Duitsland al aan de orde van de dag is. Behalve langs de A- en B-wegen, wordt in Duitsland veelal door private (eenmans)bedrijfjes mobiel geflitst. De staat geeft de locatie aan en betaald per uur. Het 'flitsbedrijf' voert de taak uit.

Het is in Duitsland er al op neergekomen dat nog meer op kassa punten gecontroleerd wordt. Het valt me in mijn regio steeds meer op dat kort voor het einde van een snelheidsbeperking geflitst wordt, bijvoorbeeld kort voor BiBeKo einde of kort voor een A02 of F08 bord. Heb er zelf ook al een paar keer een paar euro's voor mogen aftikken. :nothanks:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Alfa » zo 02 apr 2017, 16:23

Snelwegfreak schreef:
autobahn.eu schreef:Hoewel 78% van de Fransen het niet eens is met de plannen, gaat de regering het zeer waarschijnlijk gewoon doordrukken.
Democratie anno 2017 :bezorgdroos:
Eerder 'journalistiek' anno 2017. Kan het nog suggestiever?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » ma 03 apr 2017, 8:08

^^ Aangezien het om een opinieartikel gaat (kan je aan de kop zien) is daar toch niks mis mee? Er zijn al veel te veel mensen die constant alles slikken van hun regering.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » do 15 jun 2017, 19:18

Flitsmeister werkt in Frankrijk niet accuraat heb ik gemerkt, op de beruchte A31 van Luxemburg naar Toul staan iets van 5 flitskasten, maar Flitsmeister geeft meldingen voor gevarenzones die niet bestaan, maar mist ook flitskasten die er wel staan. Slechts 1 of 2 werden accuraat aangegeven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Palance » do 15 jun 2017, 20:39

Snelwegfreak schreef:
autobahn.eu schreef:Hoewel 78% van de Fransen het niet eens is met de plannen, gaat de regering het zeer waarschijnlijk gewoon doordrukken.
Democratie anno 2017 :bezorgdroos:
Hoezo? Is er een (bindend) referendum geweest dan waar 78% tegen heeft gestemd? De kans dat het uit een vaag onderzoekje komt lijkt mij stukken groter.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Hensepens » do 15 jun 2017, 23:06

Chris schreef:Flitsmeister werkt in Frankrijk niet accuraat heb ik gemerkt, op de beruchte A31 van Luxemburg naar Toul staan iets van 5 flitskasten, maar Flitsmeister geeft meldingen voor gevarenzones die niet bestaan, maar mist ook flitskasten die er wel staan. Slechts 1 of 2 werden accuraat aangegeven.
Tomtom gaf ze paar dagen geleden netjes aan via zones.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » do 07 sep 2017, 18:12

De afgelopen 2 weken heb ik zo'n 3.500 kilometer door Frankrijk gereden, dit keer vooral via de niet-snelwegen. Ik kon daardoor een observatie maken van de flitskasten;

* de flitswaarschuwingen in Waze zijn accuraat. Volgens mij maar een paar keer gehad dat het niet klopte (wel waarschuwing, geen flitspaal).
* de flitspalen staan hoofdzakelijk op de routes nationales en de ex-RN's. Nauwelijks op de klassieke routes départementales
* flitspalen worden eigenlijk altijd van te voren aangekondigd, ook op het onderliggend wegennet
* ik heb twee keer een mobiele controle gezien op de autoroute.

Het viel wel op dat er zeer veel flitspalen op RNs en ex-RNs zijn. Ik ben er denk ik meer dan 100 gepasseerd. Het risico op een boete is dan relatief groot op een lange rit.

Wel zijn de flitspalen op redelijkheid geplaatst had ik de indruk. Je kunt discussiëren of 90 of 110 te traag is op de A31, maar op RNs worden ze aangekondigd met een bord, rij je een korte bebouwde kom met 50 of 70 in, maar dan staat de flitspaal in de praktijk toch in het 90-deel. Ik kan me geen flitspaal in de bebouwde kom van dorpjes herinneren.

Wel veel steile drempels die met 30 km/h niet te nemen zijn! Ze hebben bijna geen normale sinusvormige drempels, maar allemaal echt een 'bump' in het wegdek waar je op klapt. Vooral bij afrijden heb ik nog al eens dat het plastic windscherm onder de bumper zelfs bij 20 km/h nog de grond raakt. Je ziet vaak ook dat het wegdek daar beschadigd is.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » do 07 sep 2017, 18:32

^^ Ga ik grotendeels mee akkoord, maar er zijn ook wel een paar flitspalen die net na een nieuwe limiet staan en die dus enkel voor kassa-kassa gaan.

Persoonlijk werk ik aan een kaart van pre-1973 RN's, over het algemeen rijden die nog goed door zonder ronde punten en ook veel minder flitspalen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » vr 08 sep 2017, 11:36

Chris schreef:Wel zijn de flitspalen op redelijkheid geplaatst had ik de indruk. Je kunt discussiëren of 90 of 110 te traag is op de A31, maar op RNs worden ze aangekondigd met een bord, rij je een korte bebouwde kom met 50 of 70 in, maar dan staat de flitspaal in de praktijk toch in het 90-deel. Ik kan me geen flitspaal in de bebouwde kom van dorpjes herinneren.
Persoonlijk vind ik dat niet terecht. Juist in de bebouwde kom is het belangrijk dat er voorzichtig gereden wordt. Zeker langs scholen, winkelgebieden etc. Of je nu op een overzichtelijke Bubeko-weg een paar km/h sneller rijdt dan toegestaan vind ik niet het grootste probleem. Sommige bubeko-wegen nodigen zelfs uit tot wat hogere snelheden. Regelmatig heb ik in Frankrijk wel eens het gevoel dat er ook best graag op kassa-punten wordt geflitst. Maar goed, aan de andere kant wordt het meestal wel aangekondigd, waardoor je je erop kunt instellen. Desalniettemin ben ik ook wel af en toe flitspalen in Frankrijk tegengekomen die niét aangekondigd werden.
Chris schreef:* ik heb twee keer een mobiele controle gezien op de autoroute.
Krijg je daar door Waze ook meldingen voor, of alleen voor vaste flitspalen?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » vr 08 sep 2017, 11:39

Waze meldt ook mobiele controles. :top:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » za 03 feb 2018, 14:52

Na een reis door Frankrijk - en de nodige flitskasten gezien te hebben - is me op de A9 bij Montpellier een aparte situatie opgevallen.

Sinds niet al te lange tijd heeft de A9 bij Montpellier een nieuw tracé gekregen en is het oude (tolvrije) deel omgenummerd naar A709. Zover allemaal prima. Helaas heeft de A9 hier echter over de gehele lengte van ruim 15 km een trajectcontrole gekregen, die me bij het voorbij rijden wat buikpijn heeft veroorzaakt.

Van zuiden komend stond eerst een Vmax van 110 aangegeven, incl. een herhaling. Vervolgens ging de A709 eraf, starte de trajectcontrole en kwamen er wegwerkzaamheden. Het hele stuk natuurlijk braaf 110 gereden, maar eenmaal de wegwerkzaamheden voorbij stond er een (tijdelijk) "einde alle verboden" (NL: F08) bord, dus ik weer naar 130. Pas 5 km of meer verderop stond er ineens een vast bord "110 - Rappel". Snel vertrouwde ik de zaak niet en ben voor de zekerheid de rest van de trajectcontrole 80-90 gaan rijden, om m'n gemiddelde stuk te maken. Ook de lengte van de trajectcontrole vond ik bizar lang, pas zodra de A709 weer bij de A9 kwam, rij je de trajectcontrole uit. In totaal dus een ruime 15 km.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of de Franse justitie zo slim is of ze dat stukje 130 in de berekeningen meenemen. Het bord 110 voor de trajectcontrole was een vast bord, maar het bord "einde alle verboden" was duidelijk een mobiel bordje, wat naast de pionnen aan het einde van de wegwerkzaamheden stond. Ik had in ieder geval geen zin in om €45 te lappen voor dergelijke onzin en/of een mogelijke rechtsstrijd, dus heb ik maar eieren voor m'n geld gekozen door tegen m'n zin het laatste stuk extra langzaam te rijden. In ieder geval een enorm gemene situatie.

Sowieso dacht ik achteraf dat het misschien slimmer was geweest om de A709 te pakken. Dan bespaar je een paar euro's tol en de trajectcontrole, m.a.w. kan je ontspannender doorrijden. :mrgreen:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » za 03 feb 2018, 15:11

^^ Is de A709 niet gelimiteerd op 90 met camera's?

Ik heb verleden zomer me ook gefrustreerd over de nieuwe A9, soms stond er 90 dan weer 110 tijdens de trajectcontrole waardoor je het gewoon niet meer weet. En dus ipv op het verkeer te letten zat ik constant naar dat metertje te kijken, heel veilig...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door duikgek89 » za 03 feb 2018, 15:39

Dan ben je zonder buikpijn toch tamelijk ver geraakt Frans...

Als ze niks willen verdienen aan die tolweg dan moeten ze de mensen daar inderdaad wegpesten. Maar goed, als ik Km357 moet geloven probeert men ook de mensen van de A709 af te pesten...
Overigens vraag ik me af hoe handhaafbaar een dergelijke situatie is. Maar de uitvoering klinkt wel weer typisch Frans... "C'est la vie, het zal allemaal wel, we doen maar wat..." Mocht dat fout gaan dan zou ik gewoon bezwaar aantekenen, al is dat natuurlijk nog zeer ergerlijk.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » za 03 feb 2018, 16:51

Direct van Wikisara over de A709: "En dépit de cette renumérotation, la totalité de l'autoroute traversant Montpellier est appelée à être déclassée et partiellement reconvertie en boulevard urbain. Le projet de réaménagement définitif n'est pas encore retenu mais, pour "apaiser" rapidement la traversée de la ville et surtout inciter à l'emprunt du contournement sud, la vitesse est limitée à 90 km/h sur toute la longueur de l'autoroute. "

90km/h over de hele lengte dus, dan mag je bijna blij zijn als je op de 2x3 gloednieuwe, zonder afritten of andere zooi al 110km/h zou mogen. Ik kan redenen bedenken waarom het geen 130 is maar eigenlijk zijn geen van die redenen eigenlijk logisch of realistisch, maar wel ondertussen zwaar in zwang.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Pino » zo 04 feb 2018, 10:11

SnarfFlevoland schreef: za 03 feb 2018, 14:52 Ook de lengte van de trajectcontrole vond ik bizar lang, pas zodra de A709 weer bij de A9 kwam, rij je de trajectcontrole uit. In totaal dus een ruime 15 km.
Een Italiaanse Tutor is ruim langer. Heb dat met een maximumsnelheid van 130 km/h ook nooit als problematisch ervaren. Is een kwestie van een nette kruissnelheid aanhouden; pas als je op je teller structureel boven 140 gaat zitten, kun je worden gepakt.

15 kilometer op 110 controleren vind ik niet superschokkend, mits de 110 zelf geloofwaardig is. Allemaal zeker voor discussie vatbaar, maar het blijft een weg door een stedelijk gebied. Op menig andere weg in Europa was die op 100 km/h gezet. Onduidelijkheid over de geldende vmax is hierbij natuurlijk een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 04 feb 2018, 10:17

Dat de A9 door stedelijk gebied zou lopen is nogal discutabel. De snelweg loopt echt buiten Montpellier en er liggen geen noemenswaardige woongebieden in de nabijheid van de A9. Richting Montpellier ligt de oude A709 er nog tussen en richting de kust ligt de hogesnelheidslijn er tussen. Daarnaast heeft de A9 geen enkele aansluiting op dat traject. Ik zie niet in waarom dit geen 130 had kunnen zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Pino » zo 04 feb 2018, 10:53

Chris schreef: zo 04 feb 2018, 10:17 Dat de A9 door stedelijk gebied zou lopen is nogal discutabel. De snelweg loopt echt buiten Montpellier en er liggen geen noemenswaardige woongebieden in de nabijheid van de A9. Richting Montpellier ligt de oude A709 er nog tussen en richting de kust ligt de hogesnelheidslijn er tussen. Daarnaast heeft de A9 geen enkele aansluiting op dat traject. Ik zie niet in waarom dit geen 130 had kunnen zijn.
Je gaat niet vlak langs bebouwde kommen inderdaad, maar zit er ook niet heel ver vanaf. Niet heel anders dan wat je krijgt zodra je bij Lyon de A46 oprijdt, de stadsregio Strasbourg binnenrijdt of de snelwegen buitenom Lille pakt. Ik sta het niet te verdedigen, maar enorm inconsistent is het ook niet. Had je dichter op de bebouwde kom gezeten, dan is de tendens toch eerder om de maximumsnelheid op 90 km/h te zetten.

Ook internationaal bezien wijkt dit niet echt af. Denk aan een Nederlandse A4 aan weerszijden van Leiden (om over de A2 Amsterdam-Everdingen maar niet te beginnen). In Italië en Duitsland ook genoeg stukken waar je dan terug moet naar 100 of 110.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » zo 04 feb 2018, 19:14

Bij Montpellier ben je even ver van het centrum als bij Poitiers, echter mag je bij Poitiers wel 130. Er is geen consistentie te bespeuren, maar men lijkt wel te luisteren naar ecologroepjes die nog liever zouden fietsen aan 130 ipv auto's te zien bewegen aan 130 (aangezien de limiet ook voor elektrische auto's geldt). En is het niet uitstoot, dan is het geluid, geluid van banden aangezien bijna geen enkele auto nog standaard geluid produceert uit de uitlaat.

Het verkeer is nog nooit zo veilig geweest als nu met passieve en actieve veiligheidsmaatregelen, maar toch blijven regeringen maar repressief handelen. Ik hoop ooit te zien dat zulk een kortzichtig beleid eens bekeken wordt en er eens met de realiteit rekening wordt gehouden.

Plaats reactie