Ik heb al meer boetes gehad in Frankrijk dan in 10 jaar in Nederland... De meest exorbitante overtreding was 3 km te snel.

Moderator: Moderatoren
Dashcams zijn zover ik weet ook bijna overal legaal, zolang ze het zicht van de bestuurder maar niet belemmeren. Het wordt in de meeste landen pas problematisch als je de beelden als bewijslast wilt gaan gebruiken en/of het op internet wilt publiceren, zonder daarbij alle personen en kentekens onzichtbaar te maken. Voor puur privégebruik mag je echter zelfs in Oostenrijk gewoon beelden van de weg maken en deze voor je vakantiefilm gebruiken.Chris schreef:Van de dashcam werd al helemaal niks gezegd.
Je telefoon op inhoud/activiteit controleren mag zover ik weet ook in geen enkel Europees land, zonder dat daarvoor overduidelijke aanleidingen voor zijn. Zelfs in het gevreesde Zwitserland mag de politie wat dat betreft niet zonder een verdacht je telefoon op actieve apps o.i.d. controleren. Al met al is de pakkans (als je niet net je telefoon met flits-app overduidelijk aan de voorruit hebt bevestigd) inderdaad zo goed als te verwaarlozen.Chris schreef:Eén keer ben ik in Duitsland van de weg gehaald en hebben ze mijn auto totaal doorzocht (duurde een half uur) en ze keken niet op mijn telefoon of gps.
Klopt. En bibeko is het tarief € 90 in plaats van € 45. Dus ook als je 51 km/u rijdt in plaats van 50 km/u.SnarfFlevoland schreef:![]()
Dus je kunt in Frankrijk maar beter meteen 19 km/h te hard rijden, want de boete wordt net zo duur?![]()
Ik heb twee keer een Franse boete gehad, beide keren in 2014. 112 waar ik 110 mocht 's nachts op de N10 bij Angoulême en 91 waar ik 90 mocht in de Tunnel de la Baume op de A8 bij Nice. Ik dacht in 2015 en eerder dit jaar ook een keer geflitst te zijn, maar dat was toch niet het geval. Het zal iemand anders geweest zijn, of de boete is nooit aangekomen. Of het was een weerspiegeling in de flitser, of hij stond toch op de andere rijbaan gericht.Chris schreef:Ik heb al 3 van die 1 km/h € 45 boetes gehad helaas.
Ik heb al meer boetes gehad in Frankrijk dan in 10 jaar in Nederland... De meest exorbitante overtreding was 3 km te snel.
Schrijf het in het Nederlands en haal de eenheden weg of zet er totaal andere eenheden bij, knappe bromsnor die daar iets van gaat snappen en er dan nog tijd aan gaat besteden om moeilijk te gaan doen.Snelwegfreak schreef:Je mag in Frankrijk geen apparatuur hebben die je waarschuwt voor flitspalen. Mag je wel op papier een lijst bij je hebben met de vaste flitskasten op jouw route met wegnummer, kilometrering, maximumsnelheid of bijzondere locatie (achter bord, na viaduct)?
Ik heb namelijk via een site waar op een kaartje al die kasten staan voor mijzelf zo'n lijstje opgesteld, maar vraag mij af of dit legaal is. Heb geen zin in discussies met de Gendarmerie
Flitswagens zullen dus tegen de 24 uur per dag bezig zijn, want er wordt betaald per uur...autobahn.eu schreef: Frankrijk wordt de hel: flitsers geprivatiseerd
Niet alleen in Nederland zit de overheid vol met knotsgekke plannen en automobilistenhaat. De Franse regering heeft het plan opgevat om al het mobiele flitswerk te privatiseren. Het is namelijk te duur om het door agenten te laten doen.
[...]
Hoewel 78% van de Fransen het niet eens is met de plannen, gaat de regering het zeer waarschijnlijk gewoon doordrukken. Automobilisten zijn immers de duivel, en ze houden zich nooit aan de regels. Gelukkig -voor de wegpiraat- worden de bedrijven die de flitsers gaan bemannen niet betaald per bekeuring. Ze krijgen van de overheid een bedrag per uur dat ze hebben staan fotograferen. De boetes zullen ook gewoon geïnd blijven worden door de staat (waardoor je in Nederland nog steeds de bon zal blijven ontvangen).
[...]
Democratie anno 2017autobahn.eu schreef:Hoewel 78% van de Fransen het niet eens is met de plannen, gaat de regering het zeer waarschijnlijk gewoon doordrukken.
Het gaat niet alleen over de tolwegen. Dit kan uitbesteed worden, in een land als Zwitserland zijn de grenscontroles op sommige plekken uitbesteed aan Securitas.nederland24 schreef:Ik dacht altijd dat de overheid een geweldsmonopolie of handhavingsmonopolie had. Als die bedrijven zelf mogen gaan handhaven zou dat ook moeten betekenen dat er aparte regels gelden op deze tolwegen.
Eerder 'journalistiek' anno 2017. Kan het nog suggestiever?Snelwegfreak schreef:Democratie anno 2017autobahn.eu schreef:Hoewel 78% van de Fransen het niet eens is met de plannen, gaat de regering het zeer waarschijnlijk gewoon doordrukken.
Hoezo? Is er een (bindend) referendum geweest dan waar 78% tegen heeft gestemd? De kans dat het uit een vaag onderzoekje komt lijkt mij stukken groter.Snelwegfreak schreef:Democratie anno 2017autobahn.eu schreef:Hoewel 78% van de Fransen het niet eens is met de plannen, gaat de regering het zeer waarschijnlijk gewoon doordrukken.
Tomtom gaf ze paar dagen geleden netjes aan via zones.Chris schreef:Flitsmeister werkt in Frankrijk niet accuraat heb ik gemerkt, op de beruchte A31 van Luxemburg naar Toul staan iets van 5 flitskasten, maar Flitsmeister geeft meldingen voor gevarenzones die niet bestaan, maar mist ook flitskasten die er wel staan. Slechts 1 of 2 werden accuraat aangegeven.
Persoonlijk vind ik dat niet terecht. Juist in de bebouwde kom is het belangrijk dat er voorzichtig gereden wordt. Zeker langs scholen, winkelgebieden etc. Of je nu op een overzichtelijke Bubeko-weg een paar km/h sneller rijdt dan toegestaan vind ik niet het grootste probleem. Sommige bubeko-wegen nodigen zelfs uit tot wat hogere snelheden. Regelmatig heb ik in Frankrijk wel eens het gevoel dat er ook best graag op kassa-punten wordt geflitst. Maar goed, aan de andere kant wordt het meestal wel aangekondigd, waardoor je je erop kunt instellen. Desalniettemin ben ik ook wel af en toe flitspalen in Frankrijk tegengekomen die niét aangekondigd werden.Chris schreef:Wel zijn de flitspalen op redelijkheid geplaatst had ik de indruk. Je kunt discussiëren of 90 of 110 te traag is op de A31, maar op RNs worden ze aangekondigd met een bord, rij je een korte bebouwde kom met 50 of 70 in, maar dan staat de flitspaal in de praktijk toch in het 90-deel. Ik kan me geen flitspaal in de bebouwde kom van dorpjes herinneren.
Krijg je daar door Waze ook meldingen voor, of alleen voor vaste flitspalen?Chris schreef:* ik heb twee keer een mobiele controle gezien op de autoroute.
Een Italiaanse Tutor is ruim langer. Heb dat met een maximumsnelheid van 130 km/h ook nooit als problematisch ervaren. Is een kwestie van een nette kruissnelheid aanhouden; pas als je op je teller structureel boven 140 gaat zitten, kun je worden gepakt.SnarfFlevoland schreef: ↑za 03 feb 2018, 14:52 Ook de lengte van de trajectcontrole vond ik bizar lang, pas zodra de A709 weer bij de A9 kwam, rij je de trajectcontrole uit. In totaal dus een ruime 15 km.
Je gaat niet vlak langs bebouwde kommen inderdaad, maar zit er ook niet heel ver vanaf. Niet heel anders dan wat je krijgt zodra je bij Lyon de A46 oprijdt, de stadsregio Strasbourg binnenrijdt of de snelwegen buitenom Lille pakt. Ik sta het niet te verdedigen, maar enorm inconsistent is het ook niet. Had je dichter op de bebouwde kom gezeten, dan is de tendens toch eerder om de maximumsnelheid op 90 km/h te zetten.Chris schreef: ↑zo 04 feb 2018, 10:17 Dat de A9 door stedelijk gebied zou lopen is nogal discutabel. De snelweg loopt echt buiten Montpellier en er liggen geen noemenswaardige woongebieden in de nabijheid van de A9. Richting Montpellier ligt de oude A709 er nog tussen en richting de kust ligt de hogesnelheidslijn er tussen. Daarnaast heeft de A9 geen enkele aansluiting op dat traject. Ik zie niet in waarom dit geen 130 had kunnen zijn.