[A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door harry » wo 15 mar 2017, 22:21

Coen Tunnel schreef:De omnummering was in 1993
Is het echt in datzelfde jaar al uitgevoerd? Ik herinner me toch dat er eerst een tijdje afritnummering was terwijl de weg nog A50 was. Afritnummering is (ook) in 1993 ingevoerd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

troedeboer
woonerf
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 15:30

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door troedeboer » wo 15 mar 2017, 22:25

^^ Dit heb ik nagezocht in het krantenarchief en de omnummering van A50 naar A6 heeft in juni 1994 plaatsgevonden
dit is een stukje uit de krant van 22 sept 1994:
http://www.dekrantvantoen.nl/vw/article ... 0922-18011
De zin in de overgang van de laatste twee kolommen staat het verhaal over de omnummering

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 mar 2017, 22:29

^^ Dan heb ik twee zaken door elkaar gehaald. :oops:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door mavas » do 16 mar 2017, 9:48

troedeboer schreef:Tot 1984/1985 stonden twee routes aangegeven,
het verkeer voor Amsterdam werd via de A50 door de polders geleid.
Het verkeer voor Amsterdam-Noord werd over de afsluitdijk gestuurd.
Hierna is de bebording gewijzigd en werd de weg naar Amsterdam alleen aangegeven via de afsluitdijk.
Reden van de verandering was dat een dubbele verwijzing nog wel eens verwarring opleverde bij de automobilisten, wat zou kunnen leiden tot gevaarlijke situaties.
Bovendien was gebleken dat toch al 65 procent van het verkeer voor Amsterdam via de afsluitdijk koos, zodat ze de borden hebben gewijzigd, dat alle verkeer voor Amsterdam over de afsluitdijk werd gestuurd.
Een test van journalisten van de Leeuwarder Courant (waaruit bleek dat via de polder het veel korter was) zorgde voor kamervragen van Annemarie Jorritsma, waardoor de toenmalige minister Smit-Kroes er in oktober 1986 voor heeft gezorgd dat er weer op twee manieren aangegeven wordt om naar Amsterdam te gaan.
Nu is de toevoeging "via Afsluitdijk" erbij gekomen en bij de richting Emmeloord is Amsterdam er weer bij komen te staan.
Dit kan mooi op de wegenwiki, dan ontstaat er geen discussie meer over. :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Coen Tunnel » do 16 mar 2017, 16:54

^^ Als het te verifiëren valt... We kunnen niet zomaar dingen zonder duidelijke bronvermelding op de Wegenwiki zetten. ;)

De Leeuwarder Courant heeft een uitgebreid online archief (dekrantvantoen.nl), maar ik heb dit daar niet kunnen vinden. Echter, wel onderstaande nieuwsberichten uit het Nieuwsblad van het Noorden:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17355
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Kaaiman » do 16 mar 2017, 17:54

Kijk ook op Delpher.nl :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door GuteFahrt » wo 07 feb 2018, 9:23

Gisteren reed ik over de A6 naar Lelystad. Tussen Bant en Emmeloord hebben ze een aanzienlijk deel van de bomen gekapt in de middenberm. Best wel jammer.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Jackbauer1350 » wo 07 feb 2018, 11:13

Dat is een paar weken geleden gedaan. Zeker om geld te verdienen aan biomassa of de bomen waren gewoon ziek.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Chris » wo 07 feb 2018, 11:31

Misschien heeft het hier mee te doen: https://www.staatsbosbeheer.nl/Over-Sta ... ieke-essen

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5778
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Schelpenpaadje » wo 07 feb 2018, 11:42

Erg jammer inderdaad. Hopelijk worden er nieuwe bomen geplant.

Mogen ze van mij meteen in het midden van de hele A6 doen t/m Almere. Kun je heel wat bovengrondse CO2-opslag kwijt.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door petervdveen » wo 07 feb 2018, 16:11

Bij de storm laatst omgewaaid. Voor de veiligheid alle bomen uit die rij er uitgehaald.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

sjaakdevries
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 14:48

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door sjaakdevries » vr 09 feb 2018, 15:04

In beide richtingen op de A6 bij Lelystad noord staat nu al meer dan 7 maanden een bord 90km vanwege slecht wegdek. Ik vraag mij ten zeerste af wat voor nut deze borden dienen. Iedereen rijdt vrolijk met 130 km door. Zelfs 100 rijden levert soms gevaarlijke situaties op. Waarom plaatst de beheerder deze borden als ze toch niet worden gehandhaafd?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Snelwegfreak » vr 09 feb 2018, 15:37

Juridisch indekken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door DjIdee » vr 09 feb 2018, 16:25

Yup, zit een hobbeltje in de weg (rondom de viaducten verzakt het wat/klinkt het in)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Vinny » vr 09 feb 2018, 19:59

De laatste keer dat ik er reed was dat hobbeltje wel erg voelbaar...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5778
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 09 feb 2018, 23:43

Zeven maanden is al best lang. Zal vast pas worden aangepakt bij de verbreding.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door DjIdee » za 10 feb 2018, 8:23

Het stukje spoorvorming tussen Bant en Lemmer met vmax beperking van 90 heeft ook ruim 1,5 jaar geduurd.
De beruchte hobbels bij Emmeloord West (vanaf knp Emmeloord) lagen er ook al jaren, alleen zette men daar geen bordje bij. Met de V40 wel eens met de neus aan de grond gezeten daar... Ging ook iets harder dan 130 overigens. Dat is me bij Lelystad nog niet overkomen, los van dat ik daar risico wel beperk, > 140 is al rijbewijs weg.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Jackbauer1350 » za 17 feb 2018, 19:36

Afbeelding
Afbeelding
Stukje van de kaalslag bij Bant en Emmeloord. Toch zonde, vond het wel een mooi stukje snelweg waarbij
de rijbaan van de tegenliggers niet te zien was.

Bij verzorgingsplaats Rivierduin liggen ook al een zooi bomen plat.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5060
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Rogier » za 17 feb 2018, 21:18

Misschien wel zonde, maar het was een monocultuur bos. Hopelijk plant men volgende winter een gemengd bos aan (voorlopig zonder essen, omdat eerst resistente zaailingen gevonden moeten worden).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Chris » wo 16 mei 2018, 9:29

De aansluiting Bant heeft nu een rotonde:

Afbeelding

https://www.destentor.nl/noordoostpolde ... ~af7dc318/

DjIdee
autoweg
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door DjIdee » wo 16 mei 2018, 9:45

Waarom doen ze dan Bant eerst? De beide afritten van Emmeloord zijn volgens mij urgenter (avondspits met terugslag op de snelweg soms)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5778
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Schelpenpaadje » wo 16 mei 2018, 9:49

Door de rotonde verbetert ook de doorstroming, vindt Rijkswaterstaat.
Vindt Rijkswaterstaat dat? Of is het een feitelijke verwachting, gebaseerd op modellen en/of harde cijfers bij reeds gerealiseerde vergelijkbare aanpassingen?

Er maar even uitgaand dat de krant heeft bedacht dit zo te formuleren is het een voorbeeld van hoe meningen en gevoelens steeds vaker regeren over feiten en logica. Natuurlijk is het een verwachting die niet per se uit hoeft te komen, maar door het te presteren als een mening trek je die tussen de regels door in twijfel.

Prima wanneer media kritisch zijn, maar als lezer ben ik dan wel benieuwd naar de onderbouwing waarom zo'n voorspelling slechts als één mening moet worden gezien. Welke scenario's zijn er nog meer en wie vindt dat? Waarom vindt men dat of waar blijkt het uit dat de mening van RWS (mogelijk) niet uitkomt?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Lekkere Kwal » wo 16 mei 2018, 10:20

^^ rustig maar, het is vrij normaal om het beleid of standpunt van een bedrijf of instelling zo te verwoorden. Een feitelijke verwachting bestaat ook niet. Een verwachting is een gevolg van simulaties en/of aannames, een feit wordt het pas als het heeft plaatsgevonden. De keuze om 4 stroken op een nieuwe tracedeel van een snelweg toe te passen kan je ook verwoorden als 'RWS vindt dat daar minstens 4 stroken nodig zijn'. Dat kan je dan wel een kanttekening plaatsen:
waarom zo'n voorspelling slechts als één mening moet worden gezien
Maar dat suggereert die stelling helemaal niet, het is alleen maar een samenvatting van het standpunt van RWS op dat punt. Net als dat iets 'de veiligheid verbetert' of dus 'de doorstroming verbetert'. Om er dan bij te zeggen dat uit de analyse in hoofdstuk 3A par 2b met verkeersmodel X de verkeersafwikkeling in die variant een ++ scoort terwijl de andere varianten een +/- en een -- scoren is weliswaar minder 'alsof het een mening is', maar niet helemaal conform de stijl en doelgroep van een artikel in De Stentor lijkt me.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5778
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Schelpenpaadje » wo 16 mei 2018, 10:52

^^ Veel gebruikelijker (en zonder andere betekenissen) is in dit geval "Door de rotonde verbetert ook de doorstroming, verwacht Rijkswaterstaat."
Dat ik val over het woordje 'vindt' komt omdat ik hier een andere betekenis aan hecht en het niet gangbaar vindt dat dit zo wordt gebruikt, maar mogelijk sta ik hierin alleen.

Het moet nog werkelijkheid worden, maar de sterke overtuiging en visie vanwaar deze rotonde is aangelegd gaat verder dan een mening of subjectieve voorkeur.

Als ik zo'n zin als in De Stentor lees, dan stel ik me voor dat de journalist die dit zo heeft opgeschreven elke dag rechtdoor over het viaduct moet rijden en zelf vindt dat de doorstroming er voor hem juist op achteruit gaat.

Vanuit zo'n context valt er ook best iets aan te merken op de verwachting van RWS. Het is dus vooral dat ik door deze woordkeuze nieuwsgierig wordt wat er meer aan de hand kan zijn.

Tegelijk kun je ook best in Jip en Janneke-taal vermelden dat, doordat auto's vanaf de afrit makkelijker hun weg kunnen vervolgen, de kans op terugslag tot op de snelweg kleiner zou moeten worden. Daarvoor is geen technische onderbouwing nodig. Dat doet het artikel ook, en daarom verbaast mij het toch wat afstandelijke en voorzichtige 'vindt'.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door DjIdee » wo 16 mei 2018, 11:00

Ik denk wel dat het de doorstroming voor de afrit verbeterd.

De snelheid gaat fors omlaag, dat geeft meer kans op een gaatje en vanaf de afrit is alleen het verkeer wat vanaf het viaduct komt nog blokkerend voor het oprijden, ipv beide kanten in de gaten houden... Nog los van wachtende auto's op het voorsorteervak die ook nog in de weg blijven staan... Voor verkeer vanaf de andere kant (niet zijnde het viaduct) kan het wel eens wat langer wachten worden als de andere 2 toevoerwegen 'druk' zijn.

Waarom het een volwaardige rotonde is, is mij een raadsel trouwens

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Lekkere Kwal » wo 16 mei 2018, 11:13

Schelpenpaadje schreef: wo 16 mei 2018, 10:52 Als ik zo'n zin als in De Stentor lees, dan stel ik me voor dat de journalist die dit zo heeft opgeschreven elke dag rechtdoor over het viaduct moet rijden en zelf vindt dat de doorstroming er voor hem juist op achteruit gaat.
Alleen maar uit het woordje 'vindt' :dontknow: ik snap je idee wel, maar dan denk ik aan Telegraaf-artikelen waar staat 'Rotonde een ramp voor verkeer' met allerlei klachten van omwonenden, filerijders, etc, en dan een zinnetje als 'echter RWS vindt dat de doorstroming verbetert'. Dán zou ik daaruit afleiden dat er ironisch wordt bedoeld dat er een verschil van inzicht bestaat.

Maar in een 13-in-dozijn artikel van 'nieuwe infrastructuur opent voor verkeer' met het regulierere 'wegbeheerder zegt dat het zo beter is' zie ik geen enkele aanleiding om een sarcastische ondertoon van de journalist te vermoeden. Of hij nou 'vindt', 'volgens' of 'verwacht' gebruikt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Vinny » wo 16 mei 2018, 18:45

Een zin als "uit de modelberekeningen van Rijkswaterstaat blijkt dat de doorstroming verbetert" is netter taalgebruik en daar vallen ook minder mensen over, maar in media-taal kan "RWS vindt" ook nog wel door de beugel zonder ironisch of cynisch ondertoontje.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door harry » wo 16 mei 2018, 21:47

^^ Hoezo "blijkt"? Dat is net zoiets als zeggen "uit de modellen van het KNMI blijkt dat het morgen mooi weer is". Iets blijkt pas als het zover is, niet eerder.

Waarmee ik maar duidelijk wil maken dat het nog niet meevalt om een duidelijk, bondig én correct krantenartikel te schrijven.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door boe! » wo 16 mei 2018, 22:04

En wat blijkt (om dat woord toch maar te gebruiken): de rotonde is niet aangelegd om de doorstroming te verbeteren, maar om de veiligheid te vergroten. Ik heb de ongevalsstatistieken niet bij de hand, maar volgens Rijkswaterstaat was dit een van drie locaties in de provincie Flevoland waar de grootste afname in ongelukken te behalen is.

:arrow: https://www.bant.nl/content/downloads/d ... 1521223123

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Vinny » do 17 mei 2018, 8:48

harry schreef: wo 16 mei 2018, 21:47 ^^ Hoezo "blijkt"? Dat is net zoiets als zeggen "uit de modellen van het KNMI blijkt dat het morgen mooi weer is". Iets blijkt pas als het zover is, niet eerder.

Waarmee ik maar duidelijk wil maken dat het nog niet meevalt om een duidelijk, bondig én correct krantenartikel te schrijven.
Een verkeersmodel is heel wat betrouwbaarder dan een weermodel omdat er minder afhankelijke variabelen zijn, en het gebruik van het woord model impliceert dat het geen 100% zekere toekomstvoorspelling bevat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie