Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Pino » wo 07 feb 2018, 9:53

Vinny schreef: di 06 feb 2018, 21:17Het wordt door meerdere partijen belangrijk gevonden dat de vier sporen tussen Schiedam en Rotterdam ook nuttig gebruikt kunnen worden voor doorgaand treinverkeer, en er bovendien ruimte komt op Rotterdam voor een afschermbaar perron voor treinen richting het Verenigd Koninkrijk door de Kanaaltunnel.
Als ik er wat verder over nadenk, kom je er bijna onvermijdelijk op uit dat spoor 1 alleen wordt gebruikt voor Eurostars en wellicht wat incidentele uitwijk, 3-4 voor HSLs (hoofdzakelijk richting Antwerpen, maar eventueel ook richting Amsterdam), 6-7 voor Den Haag -> Dordrecht, 8-9 voor Dordrecht -> Den Haag, 11-12 voor HSLs richting Amsterdam en reguliere treinen richting Den Haag. Dit houdt feitelijk in dat de twee bruggen die de Oude Lijn over het HSL-spoor brengen, kort westelijk van Rotterdam Centraal, zullen moeten worden verdubbeld en aangesloten op voormalig Hoekse Lijn-spoor. Weet niet in hoeverre de bestaande structuur daar al op is voorbereid. Die bruggen over de HSL liggen er tenslotte pas sinds een jaar of tien, en zowel het sluiten van de Hoekse Lijn als deze plannen zaten natuurlijk al langer in de pijplijn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door waldo79 » wo 07 feb 2018, 23:12

Peter schreef: wo 07 feb 2018, 9:14
Mark schreef: ma 05 feb 2018, 22:28 ^^ Klopt, evenals de reactie van verfmeer95 is een belangrijke, wat de zaak extra lastig maakt daar. Er was lange tijd ook sprake van dat Schiedam Centrum zijn IC-status zou verliezen maar daar lijkt men nu onder politieke druk op terug te komen.
Best mogelijk dat men bij 6 intercities per uur Schiedam deels overslaat, net zoals nu Den Haag Laan van NOI alleen door intercities naar Den Haag Centraal wordt aangedaan en Delft vroeger werd overgeslagen door intercities uit Den Haag Centraal. Hangt uiteraard af of er straks 4 of 6 stoptreinen rijden per uur en of het zin heeft om Schiedam over te slaan (en niet alsnog achter de stoptrein te eindigen).

...
Laan van NOI wordt juist bediend door Intercity's die niet afbuigen van en naar Den Haag Centraal, dus alleen de intercity's Amsterdam - Dordrecht/Vlissingen :)<>:

Korot
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 17:22
Locatie: Groningen

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Korot » wo 07 feb 2018, 23:48

Pino schreef: wo 07 feb 2018, 9:53 Dit houdt feitelijk in dat de twee bruggen die de Oude Lijn over het HSL-spoor brengen, kort westelijk van Rotterdam Centraal, zullen moeten worden verdubbeld en aangesloten op voormalig Hoekse Lijn-spoor. Weet niet in hoeverre de bestaande structuur daar al op is voorbereid.
Als ik zo op Google maps naar die fly-overs kijk, lijken ze mij ieder te smal voor de benodigde extra sporen. Weet alleen niet 100% of dat nodig zal zijn, er zijn nl. ook maar 2 sporen beschikbaar in de tunnel na Rotterdam CS (de binnenste, de buitenste zijn gereserveerd voor HSL + Goederen). Oftewel, een versmalling naar 2 sporen heb je sowieso.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door verfmeer95 » do 08 feb 2018, 0:15

^^ Als je die bruggen tweesporig houdt dan hoef je al helemaal niet aan Delft-Zuid - Schiedam-Centrum te beginnen. Want dan zou je de bottleneck alleen maar verplaatsen. Alleen al voor het passeren van goederentreinen zouden die extra bruggen al handig kunnen zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Peter » do 08 feb 2018, 10:54

waldo79 schreef: wo 07 feb 2018, 23:12Laan van NOI wordt juist bediend door Intercity's die niet afbuigen van en naar Den Haag Centraal, dus alleen de intercity's Amsterdam - Dordrecht/Vlissingen :)<>:
Inderdaad. Stomme verwisseling. De logica is vermoedelijk dat reizigers ook op Den Haag C op de RR kunnen stappen (ri Zoetermeer/Nootdorp), maar niet vanaf HS.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door verfmeer95 » do 08 feb 2018, 11:47

^^ Logica is eerder dat de NS een verbinding van Laan van NOI naar zowel HS als CS moet bieden. Doordat de sprinters uit Leiden naar CS gaan, moeten de ICs naar HS ook op Laan van NOI stoppen omdat er anders geen verbinding is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Vinny » za 10 feb 2018, 14:41

Nee, de IC stop bij Den Haag Laan van NOI is ingegeven vanuit de wens om de overstap op Randstadrail te maken. In principe is de verbinding NOI-CS niet verplicht, want die wordt ook door RR geboden.
^^ Als je die bruggen tweesporig houdt dan hoef je al helemaal niet aan Delft-Zuid - Schiedam-Centrum te beginnen. Want dan zou je de bottleneck alleen maar verplaatsen. Alleen al voor het passeren van goederentreinen zouden die extra bruggen al handig kunnen zijn.
Dat is niet helemaal waar, afhankelijk van de indeling van het emplacement. Als ik het sporenplan bekijk is het mogelijk om vanaf Schiedam Kethel de sprinters over de "voormalige" Hoek van Hollandlijn te leggen. Dat vereist één extra kunstwerk. De sprinters worden dan afgewikkeld op spoor 1. Alleen kan dat spoor dan niet meer gebruikt worden voor de Eurostar. Daarom moet er toch een aanpassing aan het emplacement plaatsvinden. Het eindbeeld is dat er flexibel gebruik van de sporen in Rotterdam gemaakt kan worden. Tussen Delft Zuid en Schiedam Kethel is geen verdubbeling van het spoor nodig, omdat de sprinters en intercity's elkaar daar niet zo in de weg zitten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door verfmeer95 » za 10 feb 2018, 17:46

^^ Hoe wil je die sprinters dan de Willemstunnel in krijgen?

Korot
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 17:22
Locatie: Groningen

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Korot » za 10 feb 2018, 18:50

Niet, Vinny wil dat alle sprinters eindigen op Rotterdam. Dus splitsen in sprinters Rotterdam <> Den Haag en sprinters Rotterdam <> Dordrecht.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door verfmeer95 » za 10 feb 2018, 19:46

Ik denk dat Vinny daarmee het aantal reizigers tussen Rotterdam-Zuid/Lombardijen en Delft/Den Haag onderschat. Als ik op station Delft sta dan zie je 's-ochtends altijd de sprinters leegstromen uit Rotterdam leegstromen. Dat zullen niet alleen maar mensen uit Delft-Zuid of Schiedam-Centrum zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Vinny » zo 11 feb 2018, 21:57

Ik denk dat ik dat niet onderschat. Als intercity's stoppen te Schiedam Centrum, Rotterdam Blaak of Rotterdam Lombardijen, dan is het prima te verantwoorden dat de sprinters tussen Den Haag en Rotterdam keren op Rotterdam Centraal.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Palance » za 05 mar 2022, 18:09

*stof*

Vanmorgen zag ik dat je op station Delft nu ook in de (nu nog ongebruikte) tunnelbuis kunt kijken. Ik weet niet hoe lang dat al zo is, maar voor mij was het wel nieuw :)

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Rogier » za 05 mar 2022, 19:24

Doet mij denken aan de schipholspoortunnel eind jaren negentig, toen het derde eiland perron en de nieuwe tunnel bijna klaar waren. Toen kon je ook naar het lege eilandperron aan de noordzijde van het station kijken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Willem » za 05 mar 2022, 20:25

En de rails liggen er al.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Peter » za 05 mar 2022, 21:32

Palance schreef: za 05 mar 2022, 18:09 *stof*

Vanmorgen zag ik dat je op station Delft nu ook in de (nu nog ongebruikte) tunnelbuis kunt kijken. Ik weet niet hoe lang dat al zo is, maar voor mij was het wel nieuw :)
Sinds eind december.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door kees » za 05 mar 2022, 21:48

Willem schreef: za 05 mar 2022, 20:25 En de rails liggen er al.
Ik denk dat het nieuwe deel achter de pilaren ligt. En daar kan ik nog geen rails zien op deze foto.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Mark » za 05 mar 2022, 21:54

Omdat de rails achter het beton schuil gaan ;).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Willem » zo 06 mar 2022, 7:59

kees schreef: za 05 mar 2022, 21:48
Willem schreef: za 05 mar 2022, 20:25 En de rails liggen er al.
Ik denk dat het nieuwe deel achter de pilaren ligt. En daar kan ik nog geen rails zien op deze foto.
Je ziet het vooral bij de beide ingangen van de tunnel.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door kees » zo 06 mar 2022, 13:39

Willem schreef: zo 06 mar 2022, 7:59
kees schreef: za 05 mar 2022, 21:48
Willem schreef: za 05 mar 2022, 20:25 En de rails liggen er al.
Ik denk dat het nieuwe deel achter de pilaren ligt. En daar kan ik nog geen rails zien op deze foto.
Je ziet het vooral bij de beide ingangen van de tunnel.
Aha, doet me deugd dat te lezen.
Betekent dat de spoortunnel al snel geschikt gemaakt kan worden voor daadwerkelijk gebruik van 4 sporen?
En is dat ook in de planning, ook al is de rest van het traject nog niet 4-sporig?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Willem » zo 06 mar 2022, 13:44

Momenteel wordt het gedeelte tussen Rijswijk en Delft Campus verbreed naar vier sporen. Station Delft Campus is daarvoor al verbouwd. Wanneer het gereed is weet ik niet; misschien volgende winter.
Het vervolg tussen Delft en Rotterdam blijft zoals het is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Peter » ma 07 mar 2022, 10:13

Zolang er geen stations bijkomen tussen Zuid/campus en Schiedam is verdubbeling hier ook niet heel dringend. Volgens mij staan die ook nog niet in de (lange termijn) planning. Zou dan samenhangen met nieuwbouwwijken uiteraard.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door verfmeer95 » ma 07 mar 2022, 13:37

^^ Na de viersporigheid in Delft is Rotterdam Centraal het volgende knelpunt. Vanaf de twee rechtersporen vanuit Schiedam Centrum kan je enkel naar perron 1. Dat komt nog uit de tijd dat die sporen in gebruik waren voor de trein richting Hoek van Holland. Op dit moment worden die sporen dus niet gebruikt en is de lijn effectief tweesporig tot aan Rotterdam Centraal.
Om alle vier de sporen te kunnen gebruiken moet het emplacement en de aansluiting met de HSL aangepast worden. Dat zal niet goedkoop zijn, maar zolang dat niet gebeurd is viersporigheid tussen Delft Campus en Schiedam Centrum nutteloos.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Vinny » ma 07 mar 2022, 20:05

Dat is een beetje omgekeerd: omdat de spoorverdubbeling tussen Campus en Schiedam Nieuwland is geschrapt wegens "natuur", is besloten dat het voor de dienstregeling niet uitmaakt om het spoor tussen Schiedam en Rotterdam te saneren en de voormalige sporen van de Hoek van Hollandlijn aan de Oude Lijn te koppelen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Sondermaut » ma 07 mar 2022, 22:04

Dienstregeling 2022 maakt het plannen van een hoogfrequente dienst op slechts twee sporen wel iets makkelijker. Omdat SGMm buiten dienst is, hebben alle reizigerstreinen op dit baanvak dezelfde snelheid. Toen SGMm nog reed moest je, ook al scheelt het weinig, nog rekening houden met het feit dat deze oude Sprinters maximaal 120 kilometer per uur konden rijden in de normale dienst, tegen 140 voor de rest van de treinen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door verfmeer95 » ma 07 mar 2022, 22:19

Vinny schreef: ma 07 mar 2022, 20:05 Dat is een beetje omgekeerd: omdat de spoorverdubbeling tussen Campus en Schiedam Nieuwland is geschrapt wegens "natuur", is besloten dat het voor de dienstregeling niet uitmaakt om het spoor tussen Schiedam en Rotterdam te saneren en de voormalige sporen van de Hoek van Hollandlijn aan de Oude Lijn te koppelen.
Mijn punt was meer dat je er met enkel een spoorverdubbeling tussen Delft Campus en Schiedam niet bent. Je moet het hele traject Delft Campus-Rotterdam Centraal als 1 project behandelen om winst voor de dienstregeling te krijgen. En daarin is de spoorverdubbeling tussen Delft Campus en Schiedam waarschijnlijk nog niet het duurste gedeelte.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Rogier » di 08 mar 2022, 13:51

^^

Het belangrijkste is om in elk geval voor te zorgen dat alle perrons bij station Schiedam gebruikt kunnen worden (soort inhaalspoor). Anders blijf je als nog achter de stoptrein aan hobbelen. 1 spoor op de vrije baan vormt eigenlijk geen probleem, want die capaciteit is wel op te voeren d.m.v. blokverdichting en \ of ECTS invoeren.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Mark » di 08 mar 2022, 23:03

De route van seinverdichting is inmiddels al diverse keren bewandeld en spoor 1 en 2 kunnen al als backup worden gebruikt. In de praktijk worden ze vooral gebruikt als opstelplaats van de Intercity Direct treinen als er op Rotterdam Centraal geen plek is (door werkzaamheden bijvoorbeeld). Inmiddels is ook het goederenverkeer naar Vlaardingen Vulcaanhaven opgestart trouwens.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 356
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Taran 5 » za 30 apr 2022, 22:52

Intussen bij Delft Campus:
Afbeelding

Toen het gedeelte tussen Den Haag en Rijswijk verdubbeld werd viel me op dat er voor eerst in jaren de versterkingsleiding in de bovenleiding weer los van de hangdraad werd gemonteerd. Het gedeelte tussen Leiden en Den Haag was het laatste wat in grotendeels in de b3(bovenleidingsvariant)waar de versterkingsleiding gebundeld was met de hangdraad en dus ook beweegbaar afgespannen. Met dit traject werd hier vanaf gezien en ook met weer andere draagarmen(voor het gedeelte Boxtel-Eindhoven Beukenlaan werden weer andere armen gebruikt maar wel weer de versterkingsleiding apart).
Het opmerkelijke was wel dat een paar honderd meter voor de overweg in ´t Haantje de sporen van 4 naar 2 gingen.
Vlak na het viaduct van de A4 stopte de b3 om vanaf daar weer b1 te zijn om na de overweg in ´t Haantje wederom over te gaan in een b3 variant.
Nu doet men bijna hetzelfde en als men ooit nog eens het stuk tussen Schiedam en Campus gaat verdubbelen vraag ik me af wat gaat men gebruiken aangezien Prorail eigenlijk was gestopt met b4(wat is toegepast in de tunnel in Delft en het gedeelte tussen Rijswijk en Campus krijgt wederom dit systeem wat in principe voorbereid is voor 25KV).
Ook opvallend zijn de vele draagbokken voor de hangdraad,gaat men terug naar de tijd dat de hangdraad 70qmm was met 2 versterkingsleidingen?
Ik had wel gelezen dat de 4 sporen tussen Schiedam en Rotterdam toch weer gebruikt gaan worden ben benieuwd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door waldo79 » zo 01 mei 2022, 9:02

Interessant ;) Tip: af en toe spaties plaatsen maakt het bericht wat makkelijker leesbaar.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Rogier » zo 01 mei 2022, 9:10

Men heeft het ombouwen naar 25Kv in Nederland volledig losgelaten en men past om die reden de oudere constructies weer toe, want deze zijn goedkoper. Ombouwen naar 25 Kv zou miljarden extra gekost hebben, terwijl het omschakelen naar 3000 volt bijna dezelfde voordelen biedt. Bij dit laatste hoeft men veel bovenleidingen niet vroegtijdig te vervangen.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op zo 01 mei 2022, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vanwege leesbaarheid quote verwijderd.

Plaats reactie