Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Mandelsoft » di 28 nov 2017, 23:08

Dit is ook een goede weg die eigenlijk niet thuishoort in één van de drie categoriën:
https://www.google.nl/maps/@52.0378998, ... 6656?hl=nl
De wegmarkering zegt dat dit een GOW is. Echter is de maximumsnelheid 60, zijn er een tal van erfaansluitingen, landbouwverkeer is hier toegestaan en sommige huizen hebben hun voordeur direct aan de weg (niet de stoep, nee, de weg zelf!). Het is moeilijk om te zeggen wat voor type weg dit nu eigenlijk is en dat kan best verwarrend zijn.

Ik ben het met René eens dat de markeringen bij DV niet het beoogde doel bereiken. Vooral op GOWs vind ik de wegmarkering onnodig druk. Ik ben nooit fan geweest van de onderbroken kantmarkering, al vind ik het op deze manier nog te pruimen...

Oh, enne Martinus, doe de groeten aan de mensen daar. Ik ben daar anderhalf jaar geleden afgestudeerd :doeidoei:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door evos » wo 29 nov 2017, 0:15

Het hinderlijkst vind ik nog dat bij opengestelde spitsstroken de doorgetrokken strepen hun betekenis verloren hebben. Ons is ingehamerd dat zo'n streep nooit overschreden mag worden, en kijk nu eens.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Egbert » wo 29 nov 2017, 7:14

Wat mij vooral opgevallen is zijn een paar situaties waar niet duidelijk of de onderbroken kantlijn nu een kantlijn is of een rijbaanafscheiding.
Bijvoorbeeld https://www.google.nl/maps/@51.5152503, ... 312!8i6656 waar ik mensen wel eens rechts van de streep zie rijden en https://www.google.nl/maps/@51.3660502, ... 312!8i6656

En wat me ook opvalt: dan wordt er DV markering met onderbroken kantlijn neergelegd, maar bij zijwegen is die lijn ononderbroken. Welke filosofie ligt daar achter?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door paolie » wo 29 nov 2017, 9:05

^^ Om deze reden heb ik dan ook nooit het nut van die onderbroken kantmarkering begrepen. En nog steeds niet. Het zorgt gewoon vaak voor onduidelijkheid, waar die er vroeger nooit was.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Rein » wo 29 nov 2017, 9:20

^^

Zoals hier. Zeker in het donker en/of bij regen/mist zou je al snel kunnen denken dat er rechts een tweede rijstrook ligt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Peter » wo 29 nov 2017, 10:22

Tja, als je een vluchtstrook van een gedegradeerde autoweg/snelweg met onderbroken lijn inricht, wordt het raar. Hetzelfde geldt voor fietssuggestiestroken van meer dan 1,5 meter breed. Maar je HOEFT niet overal een onderbroken strook toe te passen. Genoeg wegbeheerders die dat bij op en afritten en bij kruisingen niet doen. Het probleem is toch eerder dwangmatige ontwerpers.

Het andere probleem is de te grote vrijheid voor wegbeheerders om vanwege quasi veiligheid of overlast een weg verkeerd in te richten.
Voor Vmax 60 wegen zou de dubbele middenlijn verboden moeten worden. Als je inhalen met een lijn wilt verbieden leg je als vanouds maar een enkele doorgetrokken lijn aan. Op Vmax 80 wegen zouden brede fietssuggestiestroken dan weer verboden moeten worden en een dubbele middellijn verplicht (landwegen van < 6 m breed wellicht daargelaten). Niets is irritanter dan met name 's nachts bij tegenliggers op onverlichte smallere wegen niet te kunnen zien waar het asfalt ophoudt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Coen Tunnel » do 30 nov 2017, 7:51

Peter schreef: wo 29 nov 2017, 10:22Tja, als je een vluchtstrook van een gedegradeerde autoweg/snelweg met onderbroken lijn inricht, wordt het raar.
Er hoeft niet eens een vluchtstrook te zijn, maar bij ongelijkvloerse aansluitingen wordt dat een drama: https://www.google.nl/maps/@52.6607787, ... 312!8i6656

Gelukkig is deze situatie nu aangpast: https://www.google.nl/maps/@52.6607974, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Kaaiman » do 30 nov 2017, 9:42

^^ Dat was dan ook niet volgens de richtlijnen, want die op/afritten zouden volgens de markering ETW zijn geweest. Enkelstrooks GOW-markering zou links een doorgetrokken streep moeten zijn, als ware het de rijrichtingsscheiding.
TOEVOEGING
Maar dat is verder geheel offtopic, aangezien het hier niet om de markering gaat, maar het systeem van DV in zijn geheel.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Peter » do 30 nov 2017, 10:07

Dat is juist, maar dan moet kritiek zich ook richten op de systematiek, niet op voorbeelden van slecht of ronduit fout uitgevoerde gevallen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Alexm
polderweggetje
Berichten: 28
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 9:45

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Alexm » do 30 nov 2017, 11:51

Het is zoveel mis met markering op de NLse wegen:
https://www.google.nl/maps/@51.7145177, ... 312!8i6656

Zijn de twee strepen in het midden nu ononderbroken of onderbroken? Ik zie duidelijk onderbrekingen maar de bedoeling is toch wel ononderbroken.

Maar dan heb je ze ook zo:
https://www.google.nl/maps/@51.8325675, ... 312!8i6656

Dus het kan blijkbaar ECHT ononderbroken.

En dan die met groen ertussen, dubbele ECHT onderbroken strepen met groen ertussen (is de groene strook dan een ononderbroken strook?...).

Snelweg, autoweg, bubeko en bibeko. Meer hoeft niet met de nodige borden waar redenen voor langzamer rijden zijn. Zo wordt het in heel Europa gedaan. Niemand in NL of buiten heeft ooit buiten bepaalde kringen van "ETW", "GOW" etc. gehoord en niemand hoeft er iets over te weten.

Inmiddel heb je dan dit :facepalm: :
https://www.google.nl/maps/@51.867842,4 ... 312!8i6656
omdat niemand het meer snapt en de boetes belachelijk zijn als je het eens niet goed doorhebt.

Waanzin.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Mandelsoft » do 30 nov 2017, 13:37

Alexm schreef: do 30 nov 2017, 11:51 Zijn de twee strepen in het midden nu ononderbroken of onderbroken? Ik zie duidelijk onderbrekingen maar de bedoeling is toch wel ononderbroken.
Bijna alle on-onderbrokenstrepen zijn zo. Waarom? Die gleuven zijn aangebracht zodat regenwater makkelijker kan wegvloeien.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » do 30 nov 2017, 19:35

Martinus schreef: di 28 nov 2017, 16:30 Voor een opdracht op de TU Delft schrijven we een onderzoeksvoorstel over de discrepanties in de uitvoering van Duurzaam Veilig ten opzichte van de bedoelde principes. Daarvoor ben ik op zoek naar locaties/situaties waar Duurzaam Veilig niet al te best is uitgevoerd, waarmee ik bedoel dat er een verschil zit tussen wat de wegbeheerder beoogt te bereiken (met de Duurzaam Veilig principes) en hoe dat op straat is uitgevoerd. Dat is bijvoorbeeld markering naar snelheid, maar ook markering naar wegcategorie, snelheid naar wegcategorie, of andere situaties waardoor de Duurzaam Veilig-uitvoering een onveiligere situatie kan creëren/heeft gecreëerd dan bedoeld.

Het doel van deze locaties is dan om middels bijvoorbeeld een enquête of een rijsimulator een foto/virtual reality aan 'n willekeurige weggebruiker te laten zien van zo'n situatie (bijvoorbeeld zonder enige bebording) met de vraag hoe hij/zij zou reageren/weet wat er verwacht wordt qua weggedrag.

Een voorbeeld van zo'n locatie is https://www.google.nl/maps/@51.578867,4 ... 6656?hl=nl. De weg is ingericht als ETW-60, maar verkeersborden die die snelheid zouden moeten opleggen ontbreken, en is dus een voorbeeld van waar Duurzaam Veilig niet goed is uitgevoerd (het creëert nu namelijk bijvoorbeeld de potentiële situatie dat Jantje 60km/h gaat rijden en Klaasje 80km/h, en dat Klaasje Jantje gaat inhalen waar het eigenlijk net niet kan). Een ander, meer generiek, voorbeeld is dat een weg wordt gedegradeerd qua categorie en markering (bijvoorbeeld van SW-100 naar GOW-80, of GOW-80 naar ETW-60) maar dat er verder niets aan de weginrichting verandert.

Alvast bedankt voor suggesties :)
Interessante vraag. Als ik er even kort over nadenk kom ik al op een aantal situaties uit... Hopelijk vind je nog een hoop voorbeelden, succes met je onderzoek! Laat ons wel even weten hoe het een en ander afloopt :top:

Rustenburgerweg, Heerhugowaard. Zone 60 met vrijliggende fietspaden. Dit lijkt tegenwoordig haast standaard te worden, zoveel komt het voor. Ik zie zelf ontwerpen van nieuw aan te leggen wegen die 60 met vrijliggend fietspad worden... Maar ja, als opdrachtgever het zo wil... :ziek: Op deze weg zijn daarnaast ook nog eens enkele wegversmallingen geplaatst, zonder voorrangsregeling.
https://www.google.nl/maps/@52.6407533, ... 312!8i6656

Middenweg, Noord- en Middenbeemster. Wederom zone 60 met vrijliggende fietspaden, maar ditmaal ook mét verkeerslichten vanwege een onoverzichtelijke kruising. In de praktijk wordt hier meerstal 80 km/h gereden, iets wat het vroeger ook altijd geweest moet zijn en waar de weg, ondanks de erfaansluitingen nog steeds geschikt voor is.
https://www.google.nl/maps/@52.5641309, ... 312!8i6656

Wederom Middenweg, nu in Middenbeemster. Dit is bibeko zone 30, maar als je het hele stuk bibeko bekijkt kom je meer dingen tegen die niet kloppen, dan wél.
https://www.google.nl/maps/@52.5479243, ... 312!8i6656

Een stukje inconsistentie rond Alkmaar. Zowel de N242 als de N508 zijn veelal SW-70 of 80 met SW-wegmarkeringen. De N245 echter, is SW-80 (was vroeger altijd SW-100), maar heeft GOW-80 wegmarkeringen. Blijkbaar weten ze het bij de Provincie zelf ook niet helemaal.
https://www.google.nl/maps/@52.6403984, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@52.6771569, ... 312!8i6656

Middenweg, Heerhugowaard. Zone 30, met een voorrangskruising, Dit wegvak is of wordt echter omgebouwd tot een fietsstraat.
https://www.google.nl/maps/@52.6477261, ... 312!8i6656

Tot slot zijn er in Zeeland dacht ik nog genoeg wegen die altijd SW-100 en ongelijkvloers waren, maar nu dus GOW-80 en ongelijkvloers zijn. Ook zijn er in Zeeland dacht ik SW-100 wegen met rotondes, ook niet helemaal zoals het heurt.

Succes verder!
Enne gojje mins blieft altied leave.

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Piles » do 30 nov 2017, 20:06

Past de N419 hier ook?

https://goo.gl/maps/vnXdeUqfMxN2

60 km per uur, met vrijliggend fietspad en geen aansluitingen oid.
Oh, en een inhaalverbod, tractoren inhalen wel toegestaan.
Laatst gewijzigd door Piles op do 30 nov 2017, 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Mandelsoft » do 30 nov 2017, 20:15

^^ Om het nog erger te maken: er staat maar aan één kant een zonebord:
https://www.google.com/maps/@52.0920764 ... 312!8i6656
En dat is dus een fout zonebord.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » za 17 feb 2018, 19:53

Ik reed vandaag over een klein deel van de N996, namelijk tussen Middelstum en de aansluiting met de N46.
De maximale snelheid is er 80 km/u op een weg die oogt als een ETW-60.
Op deze t-splitsing ligt een uitvoegstrook. Zoiets heb ik nog niet eerder gezien. Komt dit vaker voor?
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Vinny » zo 18 feb 2018, 10:00

Het komt vaker voor, maar dit geeft een verhoogd risico op z.g.n. "afdekongevallen", waardoor wegbeheerders zoveel mogelijk dit soort uitvoegstroken verwijderen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door verfmeer95 » zo 18 feb 2018, 10:02

^^ Ik ken er ook meerdere van, maar geen enkele op een weg die als ETW-60 is ingericht.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » zo 18 feb 2018, 11:59

^^ Ik bedoelde inderdaad specifiek op een ETW-60-ingerichte weg. Dat heb ik nog nooit eerder gezien.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Sibren » zo 18 feb 2018, 14:05

De provincie Groningen heeft inderdaad de meeste rechtsaf-uitvoegstroken van gelijkvloerse kruisingen geschrapt om afdekongevallen te voorkomen. Opvallend dat die bij Middelstum er nog is. Een ander opvallend geval op een ETW is dit restant van een invoegstrook bij Godlinze:
https://goo.gl/maps/n5xm7dDWpZk
Ik rijd hier alleen nooit, dus ik heb geen idee of mensen deze ook daadwerkelijk nog als een invoeger gebruiken.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » zo 18 feb 2018, 15:28

Voorsorteervakken voor rechtsaf zijn in bepaalde omstandigheden overigens nog wel toegestaan. Bijvoorbeeld als de zijweg zo smal is dat er geen twee voertuigen kunnen passeren, als de fietsoversteek in de voorrang is of als de afvoer zo groot is dat het gevaar bestaat dat er congestie op de hoofdrijbaan ontstaat met groot risico op zware kop-staartongevallen tot gevolg.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door mavas » zo 18 feb 2018, 19:09

En als het een eenrichtingsweg is ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Vinny » di 20 feb 2018, 22:57

verfmeer95 schreef: zo 18 feb 2018, 10:02 ^^ Ik ken er ook meerdere van, maar geen enkele op een weg die als ETW-60 is ingericht.
Ik beschouw dat als een "foutje". Waarschijnlijk zat er altijd al een uitvoegstrook en zijn ze die bij de downgrading gewoon vergeten weg te halen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » di 20 feb 2018, 23:05

^^ Is die weg eigenlijk wel een ETW? De Vmax zit op 80 km/u.
Слава Україні

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door verfmeer95 » wo 21 feb 2018, 0:19

^^ De wegmarkering is in ieder geval van een ETW. Geen flauw idee hoe die officieel geclassificeerd is.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Kaaiman » wo 21 feb 2018, 7:30

In Groningen, Friesland en Drenthe is de koppeling tussen maximumsnelheid en wegmarkering losgelaten bij ETW's, al sinds de invoering van DV en zowel bij provincies als bij sommige gemeenten. Wel is er een beweging gaande waarbij maximumsnelheid en wegmarkering steeds meer wél met elkaar kloppen volgens DV.

In Drenthe heeft dit betekend dat veel ETW's alsnog GOW zijn geworden. Aan de andere kant zijn er ook enkele wegen alsnog ETW geworden, maar dan met een Vmax van 80, maar dat zijn compromissen. De N919 in Veenhuizen is zo eentje. De gemeente wilde ETW-60, de provincie GOW-80. Uiteindelijk is het ETW-80 geworden... :nahzeg:

Groningen heeft heel veel doorgaande wegen als ETW geclassificeerd. Geen idee waarom precies, het gaat zelfs om wegen met vrijliggende fietspaden en tracés geschikt voor 80, zoals de N365.

Zelfs nieuw aan te leggen wegen, zoals de N983 om Aduard en de N993 om Bedum worden als ETW-60 aangelegd met dito smaller profiel. Groningen heeft weliswaar veel kronkelwegen die maar moeilijk GOW kunnen worden (N983, N987, N976), maar als je dan een nieuw stuk gaat aanleggen van een hoofdweg naar een dorp, leg 'm dan ook gewoon fatsoenlijk aan als GOW...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Egbert » wo 21 feb 2018, 9:49

Vreemde ontwikkeling. Vanwege het veel landelijkere karakter zou je zeggen dat er meer GOW's nodig zijn. Het enige wat ik me dan nog kan bedenken is dat juist door het landelijke karakter er harder wordt gereden en wegen daarom sneller tot ETW gedegradeerd worden om de snelheid (en daarmee het aantal ongevallen) te drukken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Kaaiman » wo 21 feb 2018, 9:56

Veel wegen in het Noorden, en dan met name in de Friese en Groninger zeekleigebieden zijn relatief smal en bochtig omdat ze over historische kreekruggen en dijkjes lopen. Vanwege de lage bevolkingsdichtheid is er vaak geen noodzaak geweest om die wegen recht te trekken en te verbreden, of om rondwegen rondom de dorpen aan te leggen. Deze wegen passen tegenwoordig niet in het ideaalplaatje van DV en het kost vele centen om ze daar wel in te passen.

Aan de andere kant: als een smalle slingerende dijkweg als de N760 tussen Kampen en Genemuiden een GOW-80 kan zijn, waarom een veel rustigere, net zo smalle en slingerende dijkweg in Groningen dan niet? Het is en blijft natuurlijk ook gewoon een beleidskeuze. Kennelijk is de verkeersintensiteit voor de wegcategorisering vaak veel bepalender dan het feitelijke wegprofiel.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Robbert297 » wo 21 feb 2018, 11:53

ETW-80'ers... Ik vind het inderdaad maar vreemd en het strookt niet met Duurzaam Veilig. Op GOW's is er meestal een dubbele aslijn. Wat voor effect creëert dat eigenlijk als je je bedenkt dat ETW-80'ers geen aslijnen hebben?

En inderdaad, die vele ETW-60'ers in het hoge noorden, om gek van te worden. En omdat ze praktisch (ongeveer) hetzelfde uiterlijk hebben als die ETW-80'ers, rijdt men dus ook vaak harder dan de Vmax van 60 km/u, en ja, dat is prima mogelijk en gewoon veilig.
Слава Україні

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door mavas » wo 21 feb 2018, 12:37

Misschien vindt jij het vreemd, maar in het concept van Duurzaam Veilig was de snelheid niet gekoppeld aan de wegcategorie. Ze wilden namelijk dat je afhankelijk van de markering kon herkennen wat je kon verwachten op een weg. Dat uitgangspunt vond ik zelf altijd veel geloofwaardiger dan wat we nu hebben.

Een ETW kon er bubeko in 30, 60 en 80 zijn.
Ook de GOW was bubeko mogelijk in 80 en 100.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1424
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Duurzaam Veilig; systeemdiscussie

Bericht door Steyn_E » wo 21 feb 2018, 14:40

^^
Een GOW-100? Dus tractors en brommobielen op een 100 kilometer weg? Andersom zie je de SW-80 (en 70) wel regelmatig.

Plaats reactie