De afstand tussen Madrid en Barcelona (ongeveer 550 kilometer) wordt in 2,5 uur afgelegd en stopt in Guadalajara, Calatayud, Zaragoza, Lleida en Tarragona.
De HSL bij Guadalajara

Moderator: Moderatoren
Dat vond ik niet toen ik er afgelopen zomer was. Wel erg onoverzichtelijk. Wat natuurlijk ook niet echt bevordelijk is dat nergens een adequate, actuele metrokaart hing, zo'n beetje alle kaarten gingen er nog van uit dat de lijn naar het vliegveld ook stopte op Plaza Catalonya onder lijnummer 'R1'. Maar dat was dus niet zo volgens het informatiebord. Sinds 2006 reed deze trein als 'lightrail' onder nummer '10' en moest er op Sants worden overgestapt. Dat was -los van de moderne terminal- een erg grote bouwput, en het heeft me de nodige moeite gekost om de lijn '3' te vinden naar Licieu, waar ik moest zijn. (Het helpt natuurlijk ook niet als 80 % van de mensen die je aanspreekt geen Engels spreekt, en mijn Catalaans/Spaans toch echt van een dermate belabberd niveau is dat ik toch zeker geen richtingaanwijzingen kan volgenBarcelona Sants, wat is dat toch een naargeestig, deprimerend station.
(Geldt in elk geval voor de niet-AVE-sporen.)
Klopt. Althans 10 jaar geleden vond ik dat, toen ik daar voor het laatst was :hypocrite:Rene schreef:Barcelona Sants, wat is dat toch een naargeestig, deprimerend station.
De Siemens Velaro rijdt al een tijdje op het Spaanse spoor.Rene schreef:Barcelona Sants, wat is dat toch een naargeestig, deprimerend station.
Opvallend dat Spanje de vorige keer TGV's had besteld, en nu blijkbaar ICE's.
Niet helemaal correct. Spanje had 1674 mm (6 Castilliaanse voet), Portugal had 1665 mm. Portugese treinen konden daardoor wel in Spanje rijden maar niet omgekeerd. Uiteindelijk is al jaren geleden besloten om gezamenlijk over te stappen naar 1668 mm, Iberisch breedspoor. Die spoorbreedte werd dus in 1992 ook al lang in Spanje gebruikt, en niet meer 1674 mm. Alleen lijn 1 van de metro van Barcelona gebruikt nog 1674 mm.mavas schreef:Kenmerkend aan deze spoorlijn was de breedte van 1435mm tussen de spoorstaven - in de wereld bekend als normaalspoor - terwijl in Spanje 1674mm gewoonlijk de maat is.
Materieel en spoorlijn zijn zelfs geschikt voor snelheden tot 330 of 350 km/u, maar de beveiliging staat dat (nog) niet toe.In 2003 begon ook de dienst tussen Madrid en Barcelona met een lagere snelheid, maar inmiddels kan er 300 km/h gereden worden.
En Sevilla via Cordoba.Cordoba - Malaga: 2007. Rechtstreekse verbindingen met o.a. Madrid en Barcelona
Door de omspoorbare Alvia- en Talgo-treinen die op zowel breed- als normaalspoor kunnen rijden is dit al sinds de opening de hoofdverbinding richting Galicië, de Asturias, Cantabrië en Baskenland en Frankrijk via Hendaye. Omsporen kan met de Talgotechnologie tijdens het rijden en kost nauwelijks tijd. Dus eerst over de hogesnelheidslijn, en daarna over het breedspoor. Ik zou niet durven stellen dat de verbinding nog niet zoveel voorstelt. Vrijwel alle snelle treinen richting San Sebastian en Hendaye, Bilbao, Santander, Oviedo, Valladolid, Vigo en La Coruña maken er inmiddels gebruik van. Een deel van de Alvia-treinstellen gaat omgebouwd worden en krijgt in plaats van twee elektrische koppen een dieselkop zodat ze ook op diesellijnen kunnen rijden, zoals de lijnen naar Galicië en ook naar bijvoorbeeld Alicante, Murcia, Cartagena, Almeria, Granada en Algeciras.Madrid - Valladolid: 2007. Deze verbinding stelt nu nog niet zoveel voor, maar moet een bundeling worden voor de verbindingen naar het noordwesten en noorden van Spanje.
Ik ben er de laatste maanden een paar keer geweest maar alles ziet er overal hetzelfde uit. De stationshal is licht en open en redelijk overzichtelijk, de perrons zijn allemaal superstrak en netjes. Ondanks dat het een ondergronds station is vind ik het een fijn station, met een heel veilige en mooie uitstraling. Beter dan veel andere tunnelstations zoals Schiphol, Frankfurt Flughafen Regionalbahnhof, Brussel-Centraal en Warszawa Centralna. Of veel te krappe stations als Montpellier Saint-Roch of lelijke stations die onder een parkeerdek zijn weggemoffeld zoals Metz Ville.Rene schreef:Barcelona Sants, wat is dat toch een naargeestig, deprimerend station.
Is het nodig om elk detail uit te leggen aan de lezer hier? Ik vond van niet.Coen Tunnel schreef:Materieel en spoorlijn zijn zelfs geschikt voor snelheden tot 330 of 350 km/u, maar de beveiliging staat dat (nog) niet toe.
Zucht, er stond ook o.a.En Sevilla via Cordoba.
Ik was nog niet klaar met mijn beschrijving...Op het kaartje mist nog de lijn tussen Gerona/Girona en Perpignan.
Leek me in zoverre interessant dat Spanje hiermee het eerste land is dat toch duidelijk voorbereidingen heeft getroffen om te rijden met meer dan 320 km/u (wat nu de hoogste gereden snelheid in Europa is).mavas schreef:Is het nodig om elk detail uit te leggen aan de lezer hier? Ik vond van niet.
Dat kon ik ook niet weten, ik wilde alleen maar een goedbedoelde aanvulling maken. Ik ben zelf namelijk zeer tevreden over de Spaanse spoorwegen, punctueel en met prima treinen en schone, veilige stations en vriendelijk personeel.Ik was nog niet klaar met mijn beschrijving...
Er zijn al jaren TGV's van Lille en Parijs naar Irún.Erwin schreef:En de eerste TGV's rijden tegenwoordig ook al in Spanje
Inderdaad, vanaf 19 december. 1 week vertraagd. Twee dagelijkse TGV's Parijs-Perpignan (gereden met een TGV Duplex) zijn doorgetrokken naar Figueras-Vilafant, daar staat dan een aansluitende Alvia-trein klaar naar Girona en Barcelona Sants.vanaf medio December in een dienstregeling.
Jammer genoeg nog geen Brussel, dat maakt het met de metro transfer in Parijs nog niet echt aantrekkelijk vanuit Nederland en België.Coen Tunnel schreef:
- Lille - Lyon - Barcelona
- Parijs - Barcelona - Madrid
- Parijs - Barcelona (met stop in o.a. Béziers en Girona)
- Parijs - Barcelona (met stop in o.a. Valence en Figueras)
- Lyon - Barcelona
- Genève - Barcelona - Madrid
- Marseille - Barcelona - Madrid
- Bordeaux/Marseille - Barcelona (splitsen en combineren in Perpignan)
Ik neem aan dat het vooral wachten is op de tunnel tussen Sagrera en SantsRene schreef:Waarom duurt dat stuk tussen Noord-Spanje en Barcelona nog zo vreselijk lang ?
Toen ik op vakantie was in Spanje anderhalf jaar geleden stonden er al diverse nieuwe viaducten van deze lijn over de AP-7 heen...