Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » vr 08 sep 2023, 15:44
Morgen wordt een nieuw deel van de spoorlijn Xátiva - La Encina geopend.
https://www.mitma.gob.es/el-ministerio/ ... 92023-1359
Het persbericht is voor mijn gevoel nogal wollig en offtopic, maar als ik het goed lees is dit een tijdelijke spoorweg van € 505 miljoen die parallel aan de bestaande spoorlijn is aangelegd, op Iberisch breedspoor. Daarmee kunnen treinen van Valencia naar Alicante omgeleid worden, terwijl de bestaande spoorlijn wordt omgebouwd tot een hogesnelheidslijn?
Die ombouw zelf kost € 245 miljoen en omvat de volledige herbouw van de spoorlijn: standaard spoorbreedte, nieuwe ballast, nieuwe dwarsliggers, ERTMS & 25 kV.
Misschien begrijp ik het niet goed, uit de satellietbeelden wordt ik ook niet veel wijzer, maar het klinkt mij nogal veel geld om voor 500 miljoen een tijdelijke spoorlijn aan te leggen. Deze is enkelsporig uitgevoerd (wel gedimensioneerd op een tweede spoor), maar is bochtiger dan de bestaande spoorlijn. Misschien voor het eindbeeld dan twee spoorlijnen: conventioneel HSL en Iberisch breedspoor?
La Encina is overigens een mega spoorknooppunt.

-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » vr 08 sep 2023, 15:48
Misschien dat @Mark hierover iets kan zeggen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 08 sep 2023, 17:30
Ik had ergens gelezen dat het conventionele net veel meer voor goederenvervoer bestemd zou worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Lekkere Kwal
- autoweg
Bericht
door Lekkere Kwal » vr 08 sep 2023, 18:56
Chris schreef: ↑vr 08 sep 2023, 15:44
Het persbericht is voor mijn gevoel nogal wollig en offtopic, maar als ik het goed lees is dit een tijdelijke spoorweg van € 505 miljoen die parallel aan de bestaande spoorlijn is aangelegd, op Iberisch breedspoor.
Misschien begrijp ik het niet goed, uit de satellietbeelden wordt ik ook niet veel wijzer, maar het klinkt mij nogal veel geld om voor 500 miljoen een tijdelijke spoorlijn aan te leggen. Deze is enkelsporig uitgevoerd (wel gedimensioneerd op een tweede spoor), maar is bochtiger dan de bestaande spoorlijn. Misschien voor het eindbeeld dan twee spoorlijnen: conventioneel HSL en Iberisch breedspoor?
Volgens mij klopt dat niet helemaal, slechts het deel tussen Encina en Moigent wordt nieuw aangelegd, te zien op OSM als nog in aanbouw en behoorlijk bochtig (volgt de A33 wat langer en volgt dan A35 ten westen van La Font de la Figuera). Daarnaast wordt er bij een Encina een tweede, ruimer spoorknooppunt als halve stack aangelegd om het dubbelspoor cq HSL op hogere baanvaksnelheid op de lijn richting Madrid en Alicante aan te sluiten. Ik vermoed dat die 500 miljoen slaat op dat gehele project, niet slechts dat extra conventionele spoortje.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » do 19 okt 2023, 21:10
Op 29 november wordt de 'Variante de Pajares' in Asturias geïnaugureerd, treindiensten beginnen op 30 november.
Dit project is al 18 jaar in aanbouw en omvat een 24,6 kilometer lange basistunnel onder het Cantabrisch Gebergte. Het is een revolutie in het treinverkeer naar Asturias, men kan nu in 15 minuten de 50 kilometer door de bergen afleggen, in plaats van over de zeer kronkelige spoorlijn door de bergen.
De huidige stoptrein doet 2h6m over dat traject volgens Renfe. Momenteel is Oviedo - León 2h12m zonder tussenstop terwijl het hemelsbreed nog geen 90 kilometer is.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » vr 24 nov 2023, 12:22
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » vr 24 nov 2023, 12:38

Nu de Baskische Y nog. Treinverkeer door die regio heeft een vergelijkbaar probleem, en in tegenstelling tot een lijn door Asturias is deze ook cruciaal voor internationaal treinverkeer Parijs-Madrid. Ergens bizar dat het wordt opgeleverd in de omgekeerde volgorde, maar er gebeurt tenminste iets ...
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » vr 24 nov 2023, 12:41
De Baskische Y is ook in aanbouw, wordt volgens mij getrokken door de Baskische provincies, maar met behoorlijke steun van het nationale ministerie.
Beide projecten zijn eindeloos vertraagd vanwege de enorme kosten en ontoereikende budgetten sinds 2010. De Baskische Y is het duurste project in Baskenland ooit. En de Variante de Pajares zal wel het duurste project in Asturias ooit zijn.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » vr 24 nov 2023, 12:48

Geen idee hoe de financiering precies loopt. En ja, het is vertraagd, maar op het oog ook niet heel veel meer dan vergelijkbare projecten elders die vol tunnels zitten. Toch komt ook hier zo langzaam de eindstreep in beeld, al blijft voor de verbinding Parijs-Madrid de verbinding San Sebastián-Hendaye nog wel een dingetje.
-
Mundial
- stadsweg
Bericht
door Mundial » vr 24 nov 2023, 19:50
Chris schreef: ↑vr 24 nov 2023, 12:41
De Baskische Y is ook in aanbouw, wordt volgens mij getrokken door de Baskische provincies, maar met behoorlijke steun van het nationale ministerie.
Strikt genomen is alle infrastructuur in Baskenland en Navarra in handen van de forale provincies (provincias forales), daarom is recent nog het Baskische deel van de AP-68 overgedragen. In de praktijk stuit je soms op praktische bezwaren (expertise, diensten die wel heel kleine stukjes in beheer hebben,...), daarom is er gekozen voor een samenwerking tussen ADIF (de beheerder van de nationale infrastructuur) en de beheerder van het Baskische meterspoor. Dat het hielp om het project lokaal verkocht te krijgen (minder een diktat vanuit Madrid) en regionalistische partijen mee te krijgen, zal ook zeker meegespeeld hebben.
Pino schreef: ↑vr 24 nov 2023, 12:38
Ergens bizar dat het wordt opgeleverd in de omgekeerde volgorde, maar er gebeurt tenminste iets ...
De financiering in Frankrijk loopt ook niet zo vlot, het is een beetje een lijn naar een uithoek en er was lange tijd discussie over het precieze traject (de regio heeft uiteindelijk een omlegging langs Dax gekregen, wat vanuit hun standpunt voor ontsluiting zorgt maar verkeer op de lange afstand wat extra reistijd oplevert en de kosten verhoogd) en de lijn naar Toulouse was urgenter.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » vr 24 nov 2023, 20:18

Bordeaux-Dax staat nu meen ik op een horizon van 15 jaar; Dax-grens nog een paar jaar later. Maar terwijl daar nog aan gebouwd wordt, zit je na opening van de Y al wel op een punt dat je niet meer over Barcelona hoeft op weg naar Madrid. Het in fases verder uitbouwen van de HSL vanaf Bordeaux zal je dan uiteindelijk nog een kleine 1.5 uur winst opleveren.
Het eerste wat we vermoedelijk van de Y gaan zien, is gek genoeg een tijdelijke oplossing. Tussen Hendaye en San Sebastián komt een extra spoor op normale breedte, wat het mogelijk maakt om treinen vanuit Frankrijk (dus ook TGVs die nu naar Hendaye gaan) tot aan San Sebastián te laten rijden. Dat zou vrij snel beschikbaar moeten komen. Wanneer de Fransen in 2040 eens klaar zijn voor Dax-grens, zal vanuit Baskenland een definitieve aansluiting komen die HSL-karakteristieken heeft.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » za 25 nov 2023, 13:10
Mundial schreef: ↑vr 24 nov 2023, 19:50De financiering in Frankrijk loopt ook niet zo vlot, het is een beetje een lijn naar een uithoek en er was lange tijd discussie over het precieze traject (de regio heeft uiteindelijk een omlegging langs Dax gekregen, wat vanuit hun standpunt voor ontsluiting zorgt maar verkeer op de lange afstand wat extra reistijd oplevert en de kosten verhoogd) en de lijn naar Toulouse was urgenter.
De TGV's rijden nu natuurlijk al via Dax, want de klassieke spoorlijn volgt ook die route. Ik kan me goed voorstellen dat de regio die aansluiting van Dax op het TGV-netwerk niet wil kwijtraken.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » za 25 nov 2023, 14:02

Dax is een omweg van niets. Dat wijkt maar nauwelijks af van de directe (A63-)lijn Bayonne-Bordeaux. Da’s dan wel een stad die je wilt bedienen in de knap dunbevolkte Landes.
Wat er wel aan omweg komt, is dat ook Mont-de-Marsan bediend zal worden. De lijn zal het noorden van Dax niet de directe A63-lijn volgen, maar de bocht langs Mont-de-Marsan maken (route overigens buiten de stad). Dat vindt de regio fijn, maar volgens mij is de voornaamste driver dat er dan veel kilometers kunnen worden gemaakt over de lijn Bordeaux-Toulouse. Dus minder nieuwbouw dan wanneer het directe tracé zou worden gevolgd.