Dan moet er wel doorgaand normaalspoor liggen. Dat is op de verbinding via Baskenland vooralsnog het probleem.JanVerhoeven schreef: ma 03 mar 2025, 20:40Er hebben anders al Renfe 100’s naar Toulouse gereden en de Spaanse tak van Ouigo rijdt toch ook gewoon met TGV Duplex rond?Coen Tunnel schreef: ma 03 mar 2025, 15:40Maar daar zit volgens mij geen materieel bij dat >200 km/u aankan. In ieder geval niet iets dat in Frankrijk is toegelaten.
HSL-projecten in Spanje
Moderator: Moderatoren
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Re: HSL-projecten in Spanje
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
De Fransen hebben zulk materieel niet. Het op de klassieke manier omsporen is aan de Frans-Spaanse grens al meer dan 30 jaar geleden gestopt. Die omspoorinstallaties zijn er niet meer, of in ieder geval niet meer in gebruik, en geschoold personeel zal er ook niet meer zijn.Sondermaut schreef: ma 03 mar 2025, 21:09 En als de Fransen het materieel leveren, zit je vast aan rijtuigen die je aan de grens moet optillen om er bredere draaistellen onder te zetten, zoals ze dat vroeger ook aan de grens tussen Polen en Belarus deden.
Dat omsporen met het optillen en het vervangen van de draaistellen gebeurt nog steeds met treinen van Oekraïne en Moldavië naar andere Europese landen.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Op die manier, ik dacht dat we het nog steeds over San Sebastian verbinden met Frankrijk hadden (zodat je daar zonder overstap heen kon zoals Pino beschreef) en later via de Baskische Y verder gaan. Totdat die beschikbaar komt is er inderdaad geen andere manier om het Spaanse netwerk te koppelen (dat is tenslotte ook het idee achter de Y).
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
De gedachte is dus dat er al ergens in het komend jaar normaalspoor zal komen te liggen tussen Hendaye en San Sebastián, met dank aan het neerleggen van een stukje derde spoor. Dan zal omsporen op dit traject dus niet aan de orde zijn. Dat komt pas als je door zou willen naar Madrid; maar dan kun je net zo goed omsporen in San Sebastián of daar zelfs overstappen. Als eerder gezegd zou ik het al heel wat vinden als je het overstapcircus rond Hendaye eruit kunt halen en naar één overstap in San Sebastián zou kunnen (en op weg naar die stad dus zónder overstap).Sondermaut schreef: ma 03 mar 2025, 21:09 Een verbinding Paris - San Sebastian zal in dienstregeling 2027 nog geen gebruik kunnen maken van de Baskische Y (of ze moeten in hoog tempo doorbouwen), en dan moet je omsporen aan de Frans/Spaanse grens. Er is zowel in Frankrijk als Spanje geen materieel dat zowel kan omsporen als toegelaten is voor snelheden hoger dan 200 km/h.
De electriciteitsverschillen tussen Frankrijk en Spanje schijnen nog wel te betekenen dat je de route met maar weinig stellen kunt bedienen.
-
Egbert
- expressweg
Er ligt al normaalspoor van Madrid tot Burgos. Dan is het nog 120 km tot Vitoria-Gasteiz en daar zijn ook al plannen voor om een normaalspoorlijn aan te leggen.Pino schreef: ma 03 mar 2025, 21:34
De gedachte is dus dat er al ergens in het komend jaar normaalspoor zal komen te liggen tussen Hendaye en San Sebastián, met dank aan het neerleggen van een stukje derde spoor. Dan zal omsporen op dit traject dus niet aan de orde zijn. Dat komt pas als je door zou willen naar Madrid;
Nieuwe stellen hebben ze toch nodig als ze verder gaan rijden. En het staat sowieso in de planning voor Italië.De electriciteitsverschillen tussen Frankrijk en Spanje schijnen nog wel te betekenen dat je de route met maar weinig stellen kunt bedienen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Plannen voor HSL tussen Burgos en Vitoria-Gasteiz zijn finaal en worden op dit moment aanbesteed. Ze worden doorgaans gepresenteerd als vrij eenvoudig te realiseren, en daarmee in beginsel klaar wanneer de Y dat ook is. Zoniet, dan komt er ongetwijfeld een oplossing met treinstellen die tijdens het rijden kunnen wisselen tussen normaalspoor en Iberisch breedspoor. Die zijn in Spanje al in gebruik. Ze toelaten in Frankrijk zal een ander verhaal zijn, maar als dat praktisch betekent dat je naar Madrid een overstap krijgt in San Sebastián heb je al 90% van de winst geboekt. Want die zit in de sterk gereduceerde reistijd van de Y, die je dan al zult hebben, plus het elimineren van Hendaye/Irún.
-
Sondermaut
- verkeersader
Ik ben wat dat betreft wel benieuwd wanneer er een derde rail in het spoor tussen Vitoria-Gasteiz en Beasain komt. In die laatstgenoemde stad zit de hoofdvestiging van treinenbouwer CAF (bekend van de SNG) die nu weer op een heel omslachtige manier treinstellen moet leveren vanwege het verschil in spoorbreedte, nu naar Zweden en straks ook de DDNG aan de NS. Dit keer sturen ze treinstellen per schip naar Moerdijk en vanaf Lage Zwaluwe worden die treinen dan verder per spoor vervoerd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Egbert
- expressweg
Als er toch normaalspoor tot San Sebastian komt te liggen, is het dan niet het simpelste om normaalspoortreinen op dollys tot San Sebastian over het breedspoor te rijden? Hoe komen ze anders in San Sebastian? (ik neem aan dat ze daar op de boot gaan)
Sowieso is gecombineerd spoor tot San Sebastian dan handiger want dat is maar half zo ver.
Of anders kijken of er ergens een goede verbinding naar de HSL te maken is.
Sowieso is gecombineerd spoor tot San Sebastian dan handiger want dat is maar half zo ver.
Of anders kijken of er ergens een goede verbinding naar de HSL te maken is.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
CAF verscheept die stellen trouwens vanaf Bilbao.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Maakt het veel uit of die ene overstap in Hendaye of Irún is, of in San Sebastián, anders dan San Sebastián een directe verbinding met Frankrijk geven en reizigers van Frankrijk naar San Sebastián een overstap besparen?Pino schreef: ma 03 mar 2025, 21:34De gedachte is dus dat er al ergens in het komend jaar normaalspoor zal komen te liggen tussen Hendaye en San Sebastián, met dank aan het neerleggen van een stukje derde spoor. Dan zal omsporen op dit traject dus niet aan de orde zijn. Dat komt pas als je door zou willen naar Madrid; maar dan kun je net zo goed omsporen in San Sebastián of daar zelfs overstappen. Als eerder gezegd zou ik het al heel wat vinden als je het overstapcircus rond Hendaye eruit kunt halen en naar één overstap in San Sebastián zou kunnen (en op weg naar die stad dus zónder overstap).
Ik kan me van rond 2010 herinneren dat ik op weg van Parijs naar Madrid in Irún op een langeafstandstrein (ik geloof een Alvia) naar Madrid ben overgestapt. Dat was dus ook maar één overstap op weg van Parijs naar Madrid.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg