mavas schreef:Dat was toch wel te verwachten voor eenieder. De frequentie van de Catalan Talgo was toch ook tweemaal daags? In die zin verandert de frequentie niet, alleen lastig dat je nu niet meer in Barcelona op de nachttreinen kunt stappen. Het lijkt mij dat in 2012 het allemaal veel beter wordt.
Er zijn inderdaad nu nog twee dagtreinen vanaf Montpellier. De Catalán Talgo was de trein Montpellier-Barcelona França v.v. De Talgo Mare Nostrum Montpellier-Cartagena, die 's ochtends vanuit Montpellier vertrekt en aansluiting heeft met de nachttrein van/naar Parijs, blijft wel rijden. Die Talgo wordt ook met veel nieuwer materieel gereden en bedient zo ongeveer de hele Middellandse Zeekust tussen Montpellier en Cartagena.
Overigens hoop ik dat er in de toekomst ook nacht-tgv's gaan komen met aparte slaapcabines, of anderszins materiaal dat over de HSL-lijnen rijdt en mogelijkheid tot slapen heeft. In Spanje zelf doen ze dat wel al met bv Barcelona - Malaga.
Barcelona-Malaga en Barcelona-Sevilla zijn helaas weer geschrapt, afgelopen juni al.

Daardoor staat er weer het nodige Talgo VII Trenhotel-materieel naast de kant, supercomfortabel materieel dat drie jaar oud is.

Ben benieuwd wat daarmee gebeurt, want het is zo ongeveer het enige slaaptreinmaterieel in Europa dat over moderne hogesnelheidslijnen kan en mag rijden.
Een rechtstreekse verbinding Amsterdam - Barcelona - Madrid is misschien wel aardig om die eens per week aan te bieden, zoals nu al gebeurt met die ZonThalys-sen.
Ik heb een tijd geleden wel gehoord dat Elipsos het plan had voor een nachttrein Brussel-Barcelona, maar in hoeverre dat serieus te nemen is...
Giuseppe schreef:Via Lille is inderdaad een mogelijkheid, alleen nog niet helemaal optimaal. Overigens zijn die IC's af te raden, in Frankrijk zijn het gewoon stoptreinen. Heb wel eens Luik - Lille gedaan, maar met 2u40 is dat niet echt aantrekkelijk.
Niet alle IC 's stoppen op de Franse stations, bovendien is het stukje door Frankrijk maar kort. Ik heb met beide IC's wel eens gereden, zowel die vanaf Antwerpen (vaak) als die vanaf Doornik. Het zijn comfortabele Belgische Intercity-treinen. Maar je kunt vanaf Luik natuurlijk ook via Brussel naar Lille over de HSL, dat is sneller.
Timmetje schreef:Een doorgaande trein van Lille/Rijsel naar Amsterdam zou nu echt handig wezen...
Kan men niet de Fyra tot Lille sturen?
Er mag wat dat betreft heel weinig, want het wordt al gauw als concurrentie voor de Thalys gezien... Een verbinding met de Fyra naar Lille, al waar je kan overstappen op een gewone TGV naar Parijs, is dan een veel te aantrekkelijk alternatief.

Maar van mij had de Fyra vanaf Brussel-Zuid ook wel doorgetrokken mogen worden naar Lille Flandres of Lille Europe.