Rene schreef:Willem schreef:De rijtuigen zijn van het Talgo principe, maar verder is het een treinstel dat net zoals de TGV aan beide zijden een motorwagen heeft. Bovendien hebben Talgo-treinen geen stuurstandrijtuigen.
Dat de rijtuigen van het talgo-principe zijn, is mede reden van de enorme impact. Dat is het gevolg van de wijze waarop de enkel-assige rijtuigen zijn opgehangen. Het is geen TGV waarbij alle rijtuigen onderling half op een jacobsdraaistel rusten. Zeker als de talgo-rijtuigen ook met hoge snelheid van achteren worden geduwd door de 2e motorwagen, geeft dat een enorme sandwich.
Ik denk dat het voor geen enkele trein goed was afgelopen met zo'n snelheid in zo'n bocht. Ook niet voor een TGV of ICE.
Volgens mij was hier trouwens geen sprake van een trek-duw-combinatie. Het was de Alvia Madrid-Ferrol die gecrasht is, en die hebben aan één zijde een elektrische motorwagen, voor de geëlektrificeerde delen (de normaalsporige hogesnelheidslijnen), en aan de andere zijde eentje op diesel (voor de breedsporige dieseltrajecten Medina del Campo-Ourense en A Coruña-Ferrol). Vandaar dat er ook twee machinisten op de trein zaten.
Rene schreef:De oorspronkelijke talgo was een getrokken rijtuigset achter een dieselloc, bij veel lagere snelheden. Ik denk dat men het principe nooit op deze wijze in een TGV-achtige combinatie had mogen inzetten.
Hoe wou je dat dan oplossen in Spanje? De Talgo-technologie is de enige betrouwbare en snelle technologie om treinen op twee verschillende spoorwijdtes te kunnen laten rijden. Alleen met Talgo, met slechts één as per rijtuig, kan er snel omgespoord worden.
mhkamp schreef:
Ik heb ooit me laten vertellen, of is dat gelezen of gehoord, dat er geen bebording langs zulke trajecten staan. Gewoonweg niet vanwege de snelheid. Alles gaat elektronisch.
Met hoge snelheden zouden borden inderdaad niet te lezen zijn.
Vinny schreef:Het is het Spaanse systeem he. Daar zit op het klassieke net geen maximumsnelheidsbewaking.
Dat kan zo zijn, maar dit ongeluk gebeurde niet op het klassieke net, maar op de normaalsporige hogesnelheidslijn tussen Ourense en Santiago.