Bron: 'De Gentenaar' - 25/02/2008'Zeven ongevallen op N42 vergen dringend ingreep'
Burgemeester schrijft minister na nieuwe klap op dodenweg
OOSTERZELE/WETTEREN - De Oosterzeelse burgemeester Johan Van Durme (CD&V) is razend. Na het zevende ongeval deze maand op de aartsgevaarlijke N42 vraagt hij minister van Openbare Werken en partijgenoot Hilde Crevits dringend maatregelen te treffen. 'Dit is niet meer normaal.'
Vrijdagmorgen was het weer zover: de N42 raakte een versperd door een ongeval. Een vrouw, die uit de richting Zottegem kwam, week in de buurt van Kwaadbeek en Reigerstraat in een flauwe bocht van haar rijvak af en botste tegen een geparkeerde opligger. De 60-jarige vrouw zat gekneld in haar wagen en werd gewond overgebracht naar het UZ in Gent. Ze verkeert niet in levensgevaar.
Het ongeval is de zevende klap in februari, op de dodenweg, die de N42 intussen is gaan heten.
Johan Van Durme, de burgemeester van Oosterzele, trok in het verleden meermaals aan de alarmbel. Dit nieuwe ongeval is voor hem de druppel die de emmer doet overlopen. 'Ik heb de gegevens van de maand februari bekeken', zegt hij verontwaardigd. 'De ongevallen halen zelfs niet allemaal meer de krant. We mogen het niet normaal vinden. Ik aanvaard dat niet meer. Er wordt zo dikwijls gepraat over het feit dat de verantwoordelijken ook hun verantwoordelijkheid echt moeten oppakken. Dit moet hier nu gebeuren. Ik schrijf Vlaams minister Crevits een brief schrijven waarin ik wil aandringen op de verbreding van de N42 met de 2x2-rijstroken. Dit is nu een kwestie van prioriteiten stellen.'
Vanaf de Reigesrtraat tot aan de Gijzenzelestraat zijn de omstandigheden al zodanig aangepast dat snel actie kan ondernomen worden, vindt Johan Van Durme. 'Maar', vult hij aan, 'het vervolg tot aan de E40, aan de oprit in Wetteren, is erbarmelijk. De mensen moeten er met extreem hoge aandacht rijden, de weg is er slecht en er zijn constant zware verkeersproblemen, en dat zorgt voor frustratie. De situatie aan het oprittencomplex, met erbovenop nog een carpoolingparking, is anno 2008 compleet ondoenbaar. Het is er onveilig, er is geen comfort, er staan daar telkens 70 tot 80 wagens, maar doordat men moet door slijk en modder moet, staan die vaak op de weg. Ik blijf constructief meedenken, maar zo kan dit niet verder.'
In ieder geval: naar mijn mening heeft hij 100% gelijk.
De weg richting Zottegem heeft inderdaad nood aan een tweede rijvak, waardoor de rijrichtingen kunnen gescheiden worden, de verkeersstromen optimaler kunnen verlopen en frontale aanrijdingen minder snel kunnen voorkomen.
Betreffende het ronde punt boven de E40: jammer dat dit een 'test' was van de wegbeheerder: het ronde punt blijkt uiteindelijk in feite té klein te zijn uitgevoerd en de op- en afritten ervan te krap geconstrueerd, waardoor de vele in- en uitvoegende voertuigen op dat ronde punt continu vertragingen veroorzaken en elkaar gaan hinderen. Bovendien kunnen de 2 rijstroken op het ronde punt niet optimaal gebruikt worden door de te kleine straal van het knooppunt.
En hoe die parkings er uitzien, daar ga ik zéker over zwijgen.
Ze zijn de naam "carpoolparkings" totaal onwaardig...