Afbeelding

[B][N042] Wetteren - Zottegem - Geraardsbergen - Lessines

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg

Re: [B][N042] Wetteren - Zottegem - Geraardsbergen - Lessines

Bericht door Mikhail » di 18 okt 2022, 15:08

Weer een kleine beetje schot in de zaak... huidige startdatum voor het traject tussen Zottegem en Wetteren ligt nog altijd op 2024

https://www.nuus.be/2022/10/17/plannen- ... osterzele/

Kenw00t
dorpsstraat

Bericht door Kenw00t » zo 06 nov 2022, 11:08

Nieuw filmpje met 3D flyover over het project tussen Wetteren en Zottegem: https://www.youtube.com/watch?v=HcX53gK0jLk
Best wel fijn gemaakt!

Verder nog dit persbericht gevonden van AWV:
RONDWEG SINT-LIEVENS-ESSE: AWV MIKT OP NIEUWE VERGUNNING IN 2023
Het Agentschap Wegen en Verkeer zet haar plannen voor de heraanleg van de rondweg in Sint-Lievens-Esse verder én houdt rekening met het recente arrest voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Die laatste heeft donderdag 8 september jl. de stedenbouwkundige vergunning voor de aanleg van de rondweg Sint-Lievens-Esse vernietigd. Het Agentschap Wegen en Verkeer had rekening gehouden met deze uitspraak en was al begonnen met een grondige Milieu-effectenstudie ter voorbereiding van een nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag. Deze studie komt volgens het agentschap tegemoet aan de bezwaren die nu geopperd worden en zal tegen december 2022 afgerond worden. Hiermee verwacht het agentschap in 2023 een vergunning te krijgen en tegen voorjaar 2024 aan de werken te kunnen beginnen.

Nieuw onderzoek
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft het arrest van de Raad voor vergunningsbetwistingen bestudeerd en meent dat het met de stappen die intussen ondernomen zijn tegemoet zal kunnen komen aan de bezwaren in het arrest. Na het eerste arrest heeft het agentschap immers niet stil gezeten en al een nieuwe MER (Milieu-effectenrapport)-studie gestart voor de rondweg in Sint-Lievens-Esse. In die nieuwe studie wordt rekening gehouden met de wisselwerking tussen (‘cumulatieve effecten’) de nieuwe weg in Sint-Lievens-Esse en de heraanleg van de N42 in Oosterzele, en zal aandacht worden besteed aan fijn stof. In het project-MER dat in opmaak is voor de heraanleg van de N42 in Oosterzele wordt ook rekening gehouden met de effecten van de rondweg in Sint-Lievens-Esse. Op die manier wordt dus vanuit het perspectief van beide projecten rekening gehouden met het grotere plaatje. AWV zal beide studies zo snel mogelijk afronden zodat aan de geformuleerde bezwaren kan tegemoet gekomen worden.

Schop in de grond.
Het nieuwe MER-onderzoek voor Sint-Lievens-Esse zal toelaten om de cumulatieve effecten voor mens en milieu beter in beeld te krijgen en hier ook rekening mee te houden. Als bijkomende maatregelen nodig blijken zal AWV die uiteraard nemen. Het milieu-effectenonderzoek zal eind dit jaar afgerond zijn. Dan wordt de omgevingsvergunning aangevraagd. Voor het project van de heraanleg van de N42 in Wetteren en Oosterzele blijft de huidige timing behouden. Daar is de project-MER bijna afgerond. We willen in beide projecten in 2024 starten met de werken. Dit najaar zal hierover nog een brede informatieronde volgen in de streek.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 06 nov 2022, 13:24

Paar opmerkingen op basis van het filmpje:
-jammer genoeg geen aanpassing van het complex Wetteren, wat volgens mij echt wel nodig is. Zeker als het door de verbreding van de N42 de aanvoer uit het zuiden veel groter zal zijn. Als er nu al zoveel files staan is het vreemd dat ze daar niets aan gaan doen
-Nog steeds gebruik van een tweestrookrotonde aan afrit Gijzenzelestraat, AWV kan nu echt niet meer afkomen met het excuus dat het al lang in de plannen staat en nog te laat was om te veranderen. Ze zeggen al jaren dat ze geen nieuwe tweestrookrotondes zullen bouwen en toch zie je ze bij elk nieuw project terug opduiken.
-toch nog kruispunten op het stuk tussen Zottegem en Wetteren, ik weet dat dat altijd de bedoeling was. Maar een volledige ongelijkvloerse ombouw was beter geweest. Het is heel typisch dat er tegenwoordig geen bypassen meer zijn bij de verkeerslichten, opzich is dat geen probleem als de capaciteit groot genoeg is. Maar wat een korte afslagstrook komende uit Zottegem richting de Reigersstraat (1:04), daar kunnen maar 1 of 2 auto's staan.
-Op 2:26 zie je een afrit die ogenschijnlijk naar een bos loopt, waar dient die voor?

Al bij al zal het natuurlijk een flinke verbetering zijn tov vandaag, dus hopelijk beginnen ze er nu eindelijk echt aan.

Kenw00t
dorpsstraat

Bericht door Kenw00t » zo 06 nov 2022, 22:52

Mij valt in het filmpje nu pas op, dat na de rotonde van de Gijzenzelestraat nog een ventweg aangelegd zal worden voor de laatste 5 huizen die niet gesloopt zullen worden aan die kant van de weg. Dat is nu toch wel een gemiste kans om de lintbebouwing aan de zuidkant volledig te nekken. :?
Alfa schreef: zo 06 nov 2022, 13:24 -jammer genoeg geen aanpassing van het complex Wetteren, wat volgens mij echt wel nodig is. Zeker als het door de verbreding van de N42 de aanvoer uit het zuiden veel groter zal zijn. Als er nu al zoveel files staan is het vreemd dat ze daar niets aan gaan doen
Je hebt overschot van gelijk wat betreft de noodzaak, maar ik snap anderzijds heel goed waarom ze het niet doen. Net in dit dossier hebben we de les geleerd dat je op dezelfde weg geen twee projecten tegelijk lopen kan hebben, zonder goed de "cumulatieve effecten" te onderzoeken. Het persbericht dat ik hier geplaatst heb is daar niet vreemd aan.

Van zodra het snelwegcomplex dus grondig herbekeken moet worden, schuift er terug een pak extra volk mee aan tafel die hun zegje willen doen en extra onderzoeken hier en daar zullen eisen. Met andere woorden: hoe groter de omvang van dergelijke projecten, des te kleiner de kans op slagen naar mijn mening, en op zijn minst een ideaal recept om de boel voor jaren te vertragen.

Als enthousiastelingen weten wij op dit forum dat de opstopping aan het snelwegcomplex enorm zal zijn, vanaf dag 1 na de oplevering van dit project. Maar het publiek moet dit natuurlijk ook eerst ervaren en zo dus het draagvlak voor een nieuw project creëren.

Daarnaast is het ook zo dat het huidig project minimaal zal ingrijpen op het tracé van de N42 lopende op het grondgebied van Wetteren (zoek de grens maar eens op). Van zodra het snelwegcomplex herbekeken moet worden, ben ik er zeker van dat de gemeente Wetteren zal eisen om ook het stuk N42 te herbekijken tot aan het kruispunt met de N9, wat overigens volledig terecht is. Dat stuk, inclusief het kruispunt met de N9 is vandaag ook een groot pijnpunt. Ik stel me dan ook vragen bij de houdbaarheid van de vrij recente spoorwegbrug, aangezien die maar smalletjes aanvoelt en een verbreding naar 2x2 me daar wel wenselijk lijkt.
Alfa schreef: zo 06 nov 2022, 13:24 Maar wat een korte afslagstrook komende uit Zottegem richting de Reigersstraat (1:04), daar kunnen maar 1 of 2 auto's staan.
Klopt, maar ik vind het niet dramatisch. In de Reigerstraat heb je hoogstens wat bestemmingsverkeer voor een lintdorp; verder woont of werkt daar geen hond.

Wat mij nu wel opgevallen is, is de afslagstrook komende van Wetteren richting de Korte Ambachtstraat, die ook bijzonder kort is, terwijl dit wel de meest intuïtieve (kortste) weg is richting het centrum van Oosterzele. Men lijkt dit pas op het volgende kruispunt met de Houtemstraat op te lossen, waar de afslagstrook wel bijzonder lang is. Maar dat voelt contra-intuïtief aan, omdat je weet dat je een heel stuk aan het omrijden bent. Een alternatief is dat de locals via de rotonde aan de Gijzenzelestraat de N42 reeds verlaten, en via de ventweg en de Oude Wettersesteenweg zo het centrum bereiken. Het lijkt wel alsof de gemeente druk heeft gezet om de Korte Ambachtstraat te vermijden als toegangspoort, en men dat opgelost heeft met een korte afslagstrook als ontradend effect? Wedden dat dit een averechts effect gaat hebben? :facepalm:
Alfa schreef: zo 06 nov 2022, 13:24 -Op 2:26 zie je een afrit die ogenschijnlijk naar een bos loopt, waar dient die voor?
Dat maakt deel uit van de ontsluitingslus voor de Balegro zandgroeve: https://wegenenverkeer.be/sites/default ... %201_0.jpg

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 10 nov 2022, 9:45

Best wel een mooi filmpje maar met toch wat hiaten in, zo verdwijnt het fietspad plots tussen Yshoute en Leenstraat, ook vraag ik mij af of ze het fietspad vloeiend gaan aansluiten op de fietsbrug in Wetteren, dit zou dan een ideale fietsroute kunnen worden met de verbinding Geraardsbergen-Zottegem-Oosterzele-Wetteren en zo verder naar Gent.

Nu hopelijk alle stakeholders overtuigd krijgen en hopen dat er niet teveel actiegroepen hier tegen gaan ingaan, de leefbaarheid en doorstroming is hier echt te belangrijk voor.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 03 jan 2023, 10:53

Verbreding N42 in Oosterzele op de helling na negatief advies auditeur Raad van State

De auditeur van de Raad van State heeft vastgesteld dat er voldoende redenen zijn om het GRUP ombouw N42 te vernietigen. “N(ee)42! had daartoe een verzoekschrift bij de Raad van State ingediend.
Bron: https://www.hln.be/oosterzele/verbredin ... ~ac058ee2/

Knip! Integraal overnemen van artikelen van commerciële bronnen is niet toegestaan. M.v.g. het moderatorenteam.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 03 jan 2023, 12:38

Zucht, het is duidelijk dat Vlaanderen een Nederlandse variant van de Crisis en Herstelwet nodig heeft om de procedurele last te verminderen. Want de redenen die ingeroepen worden om een GRUP of omgevingsvergunning te vernietigen worden alsmaar vager, het geeft iedereen die tegen is effectief een soort vetorecht tegen de uitvoering van een project.

Als dit GRUP vernietigd wordt betekent dat gemakkelijk een vertraging van 5 jaar. Want dan moet alles opnieuw beginnen.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 18 jan 2023, 21:05

Een (on)gezouten mening:
Dossier N42 Oosterzele/Herzele: “Zoek oplossingen in plaats van conflicten”
Verder: https://www.nuus.be/2023/01/18/dossier- ... onflicten/
www.vanityplates.be

Kenw00t
dorpsstraat

Bericht door Kenw00t » do 19 jan 2023, 23:20

^^ De commentaren op Facebook waren niet mals voor dat opiniestukje waar evenmin oplossingen aangereikt worden.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » vr 20 jan 2023, 11:02

^^
Heb geen facebook, maar ik neem het wel aan. Er wordt inderdaad gestipuleerd dat wanneer er een lokale weg aangelegd zou worden dat minder verkeer zou aantrekken. En een stroomweg te veel verkeer zou aantrekken.

Maar in de praktijk weten we dat een smalle weg evenveel verkeer moet verwerken met de gevolgen en problemen vandien
www.vanityplates.be

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 27 jan 2023, 11:15

Tommy schreef: wo 18 jan 2023, 21:05 Een (on)gezouten mening:
Dossier N42 Oosterzele/Herzele: “Zoek oplossingen in plaats van conflicten”
Verder: https://www.nuus.be/2023/01/18/dossier- ... onflicten/
Een ongezouten mening? Ik weet wie er achter deze nieuwssite de artikelen schrijft en ik kan U zeggen dat vooral de mening van geen extra asfalt en de huidige problemen laten bestaan een grote motivatie is...

De N42 werd in de jaren 80 ingetekend en gepland als een expressweg 2+2 pur sang zoals je vele expreswegen hebt van die periode, alleen ontbrak het toen al aan politieke wil om deze weg in zijn volledige breedte aan te leggen met alle gevolgen van dien nu... De overgrote meerderheid van deze actiegroepen zijn vooral mensen met geitenwolen sokken, die liefst allemaal te voet gaan en in hun eigen oase leven, maar wel vergeten dat vrachtwagens hun winkels bevoorraden, en koerierdiensten hun pakjes aan huis leveren.

Dat was even een frustratie die er uit moest... de N42 verbreden tussen Zottegem en het rondpunt met de aansluiting + de rondweg in Herzele zijn gewoon broodnodig en zullen de verkeersveiligheid juist verhogen ipv verslechteren... Maar wat baten kaars en bril als de Uil niet zien wil... *zucht*

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 27 jan 2023, 12:41

^^
Wel gek dat net op die plaats in Vlaanderen niet lukt wat overal elders wel mogelijk is. Maar ik verschiet er ook niet van, als je actiegroep "Aktiekomitee N42" heet....

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 28 jan 2023, 2:20

Ik heb nu niet de indruk dat wegenprojecten elders in Vlaanderen wel vlot van de grond komen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 30 jan 2023, 8:42

^^
Ik heb eigenlijk nooit anders geweten dat kleinere projecten zoals het deze met weinig of geen strubbelingen hun projecttijdlijn hebben kunnen vervolledigen.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 30 jan 2023, 9:03

^^
Snap je zin niet goed Wimpie :-)

Het is allemaal te zien imho. Projecten rond Houthalen-Helchteren gaan moeilijk, maar bvb de doortrekking en opwaardering R6 rond Mechelen ging dan wel vlot...
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 30 jan 2023, 13:12

Wimpie25 schreef: ma 30 jan 2023, 8:42 ^^
Ik heb eigenlijk nooit anders geweten dat kleinere projecten zoals het deze met weinig of geen strubbelingen hun projecttijdlijn hebben kunnen vervolledigen.
Welke recente gelijkaardige projecten waar een weg over lange afstand verdubbeld is zijn er dan? Veel verder dan de N19g kom ik niet. En als je dat dossier terugleest bleek dat ook de nodige vertraging te hebben gehad .