Stelling is: Vlaanderen zal mogelijk de enige Europese regio zijn waar de uitzondering op 2x1-wegen HOGER ligt dan de standaardsnelheid. 70 is standaard, 90 is uitzondering. In bv. Nederland is 80 standaard, en 60 uitzondering.
Hierin moet ik je corrigeren: De standaardsnelheid in Nederland is 80 km/h, maar op wegen die worden aangeduid met een witte auto op een blauwe achtergrond ('autoweg') mag 100 km/h worden gereden.
In Wallonië zou een algemene beperking tot 70km/h gewoon belachelijk zijn,
Op heel veel wegen in de Ardennen: bochtig, smal, geen fiets- of voetpad, slecht wegdek, slechte verlichting; kan ik me juist heel veel voorstellen bij een beperking tot 70 km/h. Zeker gezien het feit dat de provincie Luxemburg de allerslechtste statestieken heeft mbt. verkeersveiligheid. Kortom, deze opmerking is eerder belachelijk dan de 70 km/h limiet in Wallonië
Nee, mijn insteek was: welk nut heeft het om weer individuele regeltjes uit te vinden als we het huidige verkeersreglement al niet begrijpbaar kunnen houden voor de weggebruiker, en er in de andere landen net een verEuropanisering gebeurd
Ik ben persoonlijk van mening dat er best een Europese wegencode moet komen. Desnoods geef je in de wegencode ook de uitzonderingen aan die per gebied gelden, zodat men in GB ook op basis van de Europese wegencode links blijft rijden. Maar het is erg handig als alle rotonderegels gelijk zijn, en ook dat alle tramregels gelijk zijn. Dit hoeft niet 'morgen' te worden ingevoerd, maar een verdrag dat meer uniformiteit beoogt zal ik zeker toejuichen. Desnoods als dat betekent dat wij in Nederland weer terug naar af moeten m.b.t duurzaam veilig. Wat betreft maximumsnelheden zou ik het gewoon pragmatisch willen oplossen: De door Vinny geadviseerde Europese wegcode zegt: limiet 50 km/h binnen de kom, 80 km/h op wegen buiten de bebouwde kom en 130 km/h op autosnelwegen. Indien een wegbeheerder de maximumsnelheid op een andere limiet wil zetten uit het oogpunt van verkeersveiligheid, doorstroming, milieuregels of wat dan ook, dient deze gewoon een rond bord met een rode rand en de betreffende limiet neer te zetten. Of dat dan 30, 45 of 96 is, zal mij Frankfürter Bratwurst zijn, zolang deze limiet maar reeël is en luid en duidelijk staat aangegeven.
Je kan dit bekijken vanuit verschillende invalshoeken. De meerderheid van de regelgeving zal wel hetzelfde blijven, maar de regio's kunnen nu het beleid nog beter afstemmen op hun eigen noden en behoeften. Ik neem als voorbeeld een snelheidsbeperking tot 70km/h buiten de bebouwde kom met 90km/h als uitzondering in plaats van het huidige systeem. In het dicht- en lintbebouwde Vlaanderen is zo'n beperking zeker op zijn plaats. Waar 70 niet nodig is kan men dan 90 toestaan. In Wallonië zou een algemene beperking tot 70km/h gewoon belachelijk zijn, plus dat daar amper controles plaatsvinden en dus een lege doos blijven. De verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië die er nu eenmaal zijn kunnen best aangepakt worden met beleid dat zich op de problemen van de regio's kan focussen. Om het met een uitdrukking van een N-VA'er te zeggen: "Als twee patiënten een verschillende ziekte hebben, ga je hun toch niet beide hetzelfde medicijn geven!"
Als dit dan tot verschillen leidt tussen de gebieden, des te beter, dit wil zeggen dat de regionalisering op zijn plaats was en de situatie beter aangepakt kon worden.
Ik vind het een leuke analogie, maar niet echt op zijn plaats. In een unitaire staat (zoals Nederland) is het perfect mogelijk om op functionele gronden een ander beleid in diverse regio's te voeren. In een federale staat (of in een situatie met twee of meer (semi-)onafhankelijke landen) zal men constateren dat er een tendens naar diversifiacatie ontstaat op terreinen waar dit minder of niet gewenst is. Als het namelijk wel gewenst zou zijn, dan zou men dit perfect binnen de bestaande bevoegdheden kunnen oplossen. Immers in Nederland kun je ook twee patienten twee verschillende medicijnen geven, bijvoorbeeld: In Groningen kan men beleid voeren dat gericht is op het trekken van bedrijvigheid (goed voor de economie) en in de Randstad op het verminderen van de aantrekkingskracht op bedrijven (om het fileprobleem beheersbaar te houden). Men ziet in Zeeland en Flevoland, twee afgelegen provincies, meer autowegen met een hogere maximumsnelheid, en in drukkere streken op het platteland duiken weer 60 km/h zones op. Om je analogie van de zieke patienten aan te halen: Twee ziektes, twee medicijnen. Prima, dat moet ook; maar ze kunnen ook heel goed in hetzelfde ziekenhuis behandelt worden.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.