Shoutbox op proef
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Shoutbox op proef
Op proef heb ik een shoutbox toegevoegd aan het forum.
De shoutbox is er alleen voor geregistreerde gebruikers; gasten en bots hebben geen toegang.
Wanneer dit goed blijkt te functioneren en het daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft, dan kan het een blijvertje zijn.
Bij onvoldoende gebruik of misbruik zal het geen lang leven beschoren zijn.
Even afwachten dus hoe het zich ontwikkelt.
De shoutbox is er alleen voor geregistreerde gebruikers; gasten en bots hebben geen toegang.
Wanneer dit goed blijkt te functioneren en het daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft, dan kan het een blijvertje zijn.
Bij onvoldoende gebruik of misbruik zal het geen lang leven beschoren zijn.
Even afwachten dus hoe het zich ontwikkelt.
-
- autoweg
Re: Shoutbox op proef
Gelijk een vraagje erover: Wat is het en waar dient het voor?
En ja ik heb hem al gezien. 

-
- Forumbeheerder
Tja, wat het is lijkt me duidelijk, soort van chatbox, alleen dan geïntegreerd in een forum en wat minder functies dan een chatbox.
-
- 4x5 autosnelweg
Er zijn wel meerdere fora die het hebben.
Je kunt onderin zien wie er online zijn, en daar kun je offtopic wat mee praten.
Het is ook voor een aantal wellicht laagdrempeliger dan een apart kanaal op een reguliere chat.
Daar staat tegenover dat de functies wat minder zijn dan een echte chatbox.
edit: mark was me al een beetje voor
Je kunt onderin zien wie er online zijn, en daar kun je offtopic wat mee praten.
Het is ook voor een aantal wellicht laagdrempeliger dan een apart kanaal op een reguliere chat.
Daar staat tegenover dat de functies wat minder zijn dan een echte chatbox.
edit: mark was me al een beetje voor
-
- 2x2 autosnelweg
Hoop dat je prijs stelt op mijn mening, ook al is die niet positief 
Ik vind het dus een toevoeging van helemaal niks. Ik zou veel liever zien dat je alle subforums direct op de hoofdpagina zichtbaar zou maken, in plaats van ruimte te verspillen aan dit speeltje. Zag dat er zelfs directe links naar forumdelen (naar snelwegnummers) zijn afgevoerd, waarschijnlijk om plaats te maken?

Ik vind het dus een toevoeging van helemaal niks. Ik zou veel liever zien dat je alle subforums direct op de hoofdpagina zichtbaar zou maken, in plaats van ruimte te verspillen aan dit speeltje. Zag dat er zelfs directe links naar forumdelen (naar snelwegnummers) zijn afgevoerd, waarschijnlijk om plaats te maken?

-
- expressweg
Ik krijg een foutmelding dat im cookies moet inschakelen o.i.d., en daar heb ik geen zin in. Voor mij voegt het ook niet erg veel toe, behalve ruimte op het scherm. Een gewone chat werkt veel overzichtelijker.
)
Dit vind ik dus ook jammer (ik kan zelfs deze fora niet meer vindenSeat Ibiza schreef:Zag dat er zelfs directe links naar forumdelen (naar snelwegnummers) zijn afgevoerd

-
- expressweg
Er zijn veel fabeltjes over cookies in omloop.IQ[] schreef:Ik krijg een foutmelding dat im cookies moet inschakelen o.i.d., en daar heb ik geen zin in.
Cookies zijn in principe veilig. Er zat ooit 'n security bug in Internet Explorer waardoor ze een heel slechte naam hebben gekregen, maar een veel ernstigere bug in het afhandelen van jpeg-plaatjes heeft vreemd genoeg nooit het gebruik van foto's weten te verminderen. Nieuw is eng.
Wel worden cookies gebruikt door adverteerders om na te gaan welke sites jij bezoekt. Google weet precies welke sites met AdSense jij bezoekt. Overigens weten ze dat ook wel zonder cookies, op basis van je IP-adres.
Veel sites werken niet zonder cookies. phpBB werkt wel zonder cookies, maar het is een stuk zwaarder voor de server, wat jij zelf weer merkt in iets tragere pagina's, al is deze server zo snel dat je dat misschien niet doorhebt.. Elke link moet namelijk herschreven worden: je sessie-id (sid) moet aan de URL worden toegevoegd.
Aangezien gemiddeld ruim 99,9% van alle webgebruikers gewoon alle cookies accepteert, vind ik het persoonlijk een grote verspilling van tijd om interactieve dingen zo te bouwen dat ze ook zonder cookies werken.
Echter, deze shoutbox is extern aan deze site. Het heeft z'n eigen cookies, en een strak afgestelde browser zal geen cookies accepteren van elementen die niet vanaf hetzelfde domein afkomstig zijn, om het voorgenoemde privacyprobleem te verhelpen. Ik vermoed dat dat bij jou aan de hand is.
-
- 2x2 autosnelweg
Het is erg omslachtig vind ik, maar het gaat wel:IQ[] schreef:Dit vind ik dus ook jammer (ik kan zelfs deze fora niet meer vindenSeat Ibiza schreef:Zag dat er zelfs directe links naar forumdelen (naar snelwegnummers) zijn afgevoerd)
* Klik op subforum Nederland
* Kies de rubriek Beleid en Wegenplannen
* Scroll naar beneden
en dan ben je eindelijk bij de wegen waar je wat over wilt lezen...
-
- 4x5 autosnelweg
@Seat Ibiza: Ik vind het helemaal niet erg om negatieve kritiek te horen.
Sterker nog: mocht dat de algemene gevoelens van de forummembers verwoorden, dan zal 'het speeltje' zoals jij het noemt geen blijvertje zijn.
Voor wat betreft omslachtigheid: je kunt bijvoorbeeld ook jezelf abonneren op draden uit bepaalde fora.
Dan kun je er ook snel naartoe.
Sterker nog: mocht dat de algemene gevoelens van de forummembers verwoorden, dan zal 'het speeltje' zoals jij het noemt geen blijvertje zijn.
Voor wat betreft omslachtigheid: je kunt bijvoorbeeld ook jezelf abonneren op draden uit bepaalde fora.
-
- 4x5 autosnelweg
Nou de shoutbox is verder prima, maar ik zou het onder 'wegrestaurant' plaatsen. Nu heeft het kletsgedeelte een naar mijn idee te prominente plek op het forum.
Als je een chatbox aan de site wil hangen kun je misschien ook je licht op steken bij http://www.xat.com. Merk wel op dat het van oorsprong een Turkse site is, en dat is te merken aan het 'main menu'.
Als je een chatbox aan de site wil hangen kun je misschien ook je licht op steken bij http://www.xat.com. Merk wel op dat het van oorsprong een Turkse site is, en dat is te merken aan het 'main menu'.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
Voegt wat mij betreft niets toe.
En de naam SHOUTBOX geeft aan dat we 'm niet eens mogen gebruiken (zie forumregel 3.6)
En de naam SHOUTBOX geeft aan dat we 'm niet eens mogen gebruiken (zie forumregel 3.6)

Rij met je hart
-
- 2x5 autosnelweg
Het voegt inderdaad niets toe. Wat mij betreft mag het weer weg. Misschien iets voor een poll?
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Moderator
Ik zelf denk dat de lol er snel wel af is. Het hoeft niet per se van mij, ik kan wel prima chatten met de forummembers op MSN 

-
- Secretaris
Ik zie het nut er niet van in. Zeker niet op deze te prominente plek. Als ik fatsoenlijk wil chatten ga ik liever naar het IRC-kanaal #snelwegen. Nu is het aantal regelmatige chatters op IRC nog vrij beperkt, maar met een iets groter aantal regelmatige chatters wordt het al snel veel leuker. Ik zou zeggen: neem eens een kijkje, vooral op de (maandag)avond. 
Daarnaast is zo'n shoutbox natuurlijk wel dé plek om ongezouten en ongenuanceerd je meningen te ventileren, al dan niet op de man gespeeld, wat ik nogal als een nadeel zie in het licht van bijvoorbeeld de recente verhitte discussies over de nieuwe snelwegbewegwijzering. Ik hoop niet dat dan de shoutbox wordt gebruikt om de sfeer van het forum te verpesten.
Natuurlijk kan dit ook op de IRC-chat voorvallen, maar als het echt te erg wordt, kunnen mensen even gekickt worden om af te koelen.

Daarnaast is zo'n shoutbox natuurlijk wel dé plek om ongezouten en ongenuanceerd je meningen te ventileren, al dan niet op de man gespeeld, wat ik nogal als een nadeel zie in het licht van bijvoorbeeld de recente verhitte discussies over de nieuwe snelwegbewegwijzering. Ik hoop niet dat dan de shoutbox wordt gebruikt om de sfeer van het forum te verpesten.

Natuurlijk kan dit ook op de IRC-chat voorvallen, maar als het echt te erg wordt, kunnen mensen even gekickt worden om af te koelen.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- verkeersader
Ik zit net zo lief op de chat, maar mischien kan je de webchat in een subforum zetten

Op één of andere manier voeg ik toch niet zo graag mensen toe die ik niet zo goed ken.Chris schreef:ik kan wel prima chatten met de forummembers op MSN
-
- Forumbeheerder
Opzich is het wel leuk, zo'n shoutbox. Alleen is het wel inderdaad nogal opvallend in beeld, en is het vrij beperkt. Ik heb me er verder (nog) niet in verdiept, maar wellicht is het mogelijk een soortgelijk iets toe te voegen in een subforum, zodat het deels uit zicht is, gekoppeld aan de IRC chat?
-
- Secretaris
Een betere bereikbaarheid van het IRC-kanaal lijkt mij ook wel wat. 

-
- Voorzitter
Van mij hoeft het niet. Ik heb er geen behoefte aan, de plek waar-ie nu staat is uitermate storend, sommige wegnummer-subfora zijn nu niet direct te zien en ik denk dat de lol er gauw van af is. Ik zie het liever vandaag dan morgen verdwijnen.
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
Shoutbox en wegnummerfora hebben overigens helemaal niets met elkaar te maken.
Als bepaalde wegnummerfora door een bepaalde discussie wat harder lopen, plaats ik ze handmatig op de voorpagina.
Als er niet zoveel gaande in in zo'n forum, dan verdwijnt die directe link weer. Dat gebeurt al maanden zo.
Als bepaalde wegnummerfora door een bepaalde discussie wat harder lopen, plaats ik ze handmatig op de voorpagina.
Als er niet zoveel gaande in in zo'n forum, dan verdwijnt die directe link weer. Dat gebeurt al maanden zo.
-
- 2x2 autosnelweg
Is helaas geen echte oplossing. Ik wil het liefst in één oogopslag kunnen zien of er over bepaalde wegnummers nieuwe berichten zijn. Dus als je je zou kunnen abonneren op een forumdeel zou het wel een oplossing zijn.Rene schreef:Voor wat betreft omslachtigheid: je kunt bijvoorbeeld ook jezelf abonneren op draden uit bepaalde fora.
Het zijn er sinds afgelopen week wel stukken minder geworden die je direct op de voorpagina kunt zien. Zoals al eens eerder gezegd zou ik het liefst ALLE subforums terugzien op de voorpagina. Misschien kun je dat ook eens een dag op proef doen als de shoutbox exit mocht gaan? Maak er daarna een printscreen van en zet de alternatieven naast elkaar in een poll bijvoorbeeld. Ik denk namelijk dat veel draden nu niet meer gevonden worden, omdat je te diep in het forum moet graven om ze te vinden en dat meer gebruikers het fijn zouden vinden als ze de diverse subforums direct zouden kunnen benaderen.Rene schreef:Shoutbox en wegnummerfora hebben overigens helemaal niets met elkaar te maken.
-
- Secretaris

-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb: "Ik heb er geen problemen mee, al zal ik het zelf niet vaak gebruiken" gestemd. Ik ben namelijk niet zo'n "chatter", als ik wil chatten doe ik dat liever via de telefoon of onder vier ogen.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x5 autosnelweg
Ik zag er eerst niet zo het nut van in, maar ik vind het nu op zich wel wat hebben 
Je zou voor de grap eens kunnen kijken hoe het na 2 maanden wordt gebruikt, of het nog wel wordt gebruikt. Mochten er alleen maar monologen zijn tussen 1 of 2 personen dan zou ik het weghalen. Maar gebruiken verschillende mensen het, dan kun je het misschien beter behouden. Nieuwe dingen hebben nou eenmaal tijd nodig om zich te bewijzen, zie ook de betuweroute

Je zou voor de grap eens kunnen kijken hoe het na 2 maanden wordt gebruikt, of het nog wel wordt gebruikt. Mochten er alleen maar monologen zijn tussen 1 of 2 personen dan zou ik het weghalen. Maar gebruiken verschillende mensen het, dan kun je het misschien beter behouden. Nieuwe dingen hebben nou eenmaal tijd nodig om zich te bewijzen, zie ook de betuweroute

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- expressweg
De shoutbox in z'n huidige vorm vertraagt de voorpagina nogal. De laadtijd wordt meer dan verdubbeld.
-
- Voorzitter
Dat heb ik ook. Ik check meestal wel even de subfora van de A7, A28 en A50 als ik op de voorpagina zie dat er nieuwe berichten zijn. Maar als ze er niet staan, check ik ze ook niet.Seat Ibiza schreef:Is helaas geen echte oplossing. Ik wil het liefst in één oogopslag kunnen zien of er over bepaalde wegnummers nieuwe berichten zijn. Dus als je je zou kunnen abonneren op een forumdeel zou het wel een oplossing zijn.Rene schreef:Voor wat betreft omslachtigheid: je kunt bijvoorbeeld ook jezelf abonneren op draden uit bepaalde fora.
-
- verkeersader
Ik zal eerlijk zijn. In het begin is dat leuk maar na een tijdje wordt dat toch niet meer gebruikt.
-
- 4x5 autosnelweg
Op dit moment is 51% tegenstander, en 23% vindt het prima (afhankelijk van de locatie op het forum) en denkt het ook te gaan gebruiken. De shoutbox blijft nog tot 8 maart op proef.
Als de meningen niet grondig veranderen, dan denk ik dat het een aardig experiment is geweest, zonder verder vervolg.
Als de meningen niet grondig veranderen, dan denk ik dat het een aardig experiment is geweest, zonder verder vervolg.
-
- 2x5 autosnelweg