Biezen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Hoe de bies te positioneren?

Helemaal aan de buitenkant (à la Frankrijk)
9
29%
Enigszins aan de binnenkant (à la Nederland)
22
71%

Totaal aantal stemmen: 31

Pino
4x3 autosnelweg

Biezen

Bericht door Pino » do 07 jul 2005, 21:24

Mogelijk voor velen een onderwerp in de serie "waar maakt hij zich druk over", maar ik liep er nou eenmaal tegenaan bij het maken van eigen ontwerpen voor wegwijzers.

De biezen op Nederlandse borden lopen enigszins aan de binnenkant van het bord, d.w.z. er komt nog een blauwe buitenrand aan de buitenkant van de bies. Daar staat Nederland niet alleen in. Als ik zo snel even kijk, werken landen als België, Zwitserland en Italië met eenzelfde systeem.

In landen als Frankrijk en Groot-Brittannië is de bies echter echt de buitenrand van het bord. Buiten de bies gaan we niet nog eens terug naar de achtergrondkleur van het bord. In Duitsland lijkt de situatie helemaal gek. Blauwe borden hebben hun bies aan de buitenkant, op gele en witte borden ligt de bies naar binnen.

Afbeelding

Is er een voordeel aan een van beide sytemen? En welke vinden jullie mooier / functioneler? Ikzelf geef de voorkeur aan een bies helemaal aan de buitenkant. Hoe nodig een bies ook is, als je hem "naar binnen brengt", zoals Nederland doet, wordt hij te opvallend. En da's nu ook weer niet de bedoeling, zou ik zo zeggen.
(zo opvallend, dat ontwerpers van Redesign hebben gemeend fratsen te kunnen gaan uithalen met de bies :evil:)

Toch benieuwd wat de andere "ontwerpers" en andere geïnteresseerden hiervan maken...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 07 jul 2005, 21:28

Het kan allebei, zolang het maar consequent gebeurt.

De bedoeling van de bies is dat het bord beter herkenbaar is, en dat is volgens mij net even beter als de bies niet direct op de rand van het paneel ligt, maar iets daarbinnen. Daar gaat dan dus ook mijn voorkeur naar uit.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 07 jul 2005, 22:10

Ik kan geen goed beeld krijgen van die biezen. Kan iemand 2 duidelijke voorbeeldfoto's geven?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 08 jul 2005, 9:05

Mark schreef:Ik kan geen goed beeld krijgen van die biezen. Kan iemand 2 duidelijke voorbeeldfoto's geven?
Het Duitse plaatje geeft beide varianten weer. Het blauwe deel van het bord heeft de bies helemaal aan de buitenkant; het gele deel van het bord heeft hem enigszins naar binnen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 08 jul 2005, 9:49

Pino schreef:
Mark schreef:Ik kan geen goed beeld krijgen van die biezen. Kan iemand 2 duidelijke voorbeeldfoto's geven?
Het Duitse plaatje geeft beide varianten weer.
Of kijk naar Renés avatar voor een Nederlands voorbeeld. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 08 jul 2005, 9:58

Ik geef ook de voorkeur aan de bies aan de binnenkant. Het maakt een bord opvallender en persoonlijk vind ik hem ook mooier. :)

En dat ze bij redesign de bies akelig dun hebben gemaakt, vind ik ook niet mooi, de bies hoort informatie duidelijk af te bakenen.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » vr 08 jul 2005, 12:51

Ik mis nog ff 2 voorbeelden...
En de mogelijkheid "geen bies"
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 08 jul 2005, 13:37

Eigenlijk zal het me worst wezen. Toch heb ik voor het Nederlandse systeem gestemd, en wel wegens de voor de hand liggende reden dat vervanging van de huidige bewegwijzering door panelen met een bies aan de rand, erg kostbaar wordt... :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 08 jul 2005, 14:11

Bij dit soort dingen moet je bij mijn part gewoon 'Spokanië' of iets dergelijks verzinnen. Het gaat er om wat je mooier of duidelijker vindt, niet of het evt. veel geld kost om het te gaan veranderen.

Ja het kost veel geld om te veranderen, en nee, het is tevens onzinnig om hier zoveel geld in te stoppen. Maar daar gaat het niet om. Het is een DENKBEELDIGE discussie. Net als al die zelfgemaakte borden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 08 jul 2005, 16:09

Nu snap ik het :P
Dan kies ik toch maar voor de Nederlandse stijl, alleen het moet niet zo microscopisch klein als bij Redesign. Ook zie ik dit liever bij wegnummers, wat ik al eerder gezegt heb bij de thread over Zelfgemaakte Borden.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » vr 08 jul 2005, 16:28

Dit onderwerp boeit mij niet zo, ik pak mijn biezen :mrgreen:
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 09 jul 2005, 18:26

@Ed, naast de optie "geen bies" was ook de optie "zal mij wat boeien" mogelijk nog op zijn plaats geweest. Maar de poll kan ik nu helaas niet meer veranderen.

Geen bies lijkt mij echter geen verstandige keuze. De bies schept een duidelijk kader voor het bord en dat komt de leesbaarheid ten goede, met name in het donker op hogere snelheid. In het donker moet je je voorstellen dat een bord zonder bies overkomt als een verzameling doelen en een pijl - de blauwe (of groene) achtergrond zie je niet, althans verminderd.

Ik denk dat het waar is dat een bies meer opvalt, als hij iets aan de binnenzijde van het bord staat. De bies op borden op de Duitse Autobahn valt pas op als je naar de foto's kijkt - zie de bies niet voor me, wanneer ik gewoon over de Autobahn rijd.

De vraag is, of dat een probleem is. Ikzelf vind de Nederlandse bies te opvallend op de borden, met name in het donker (waar de bies erg sterk opvalt). Dat gevoel heeft er mogelijk mee te maken dat er op snelweg-borden al gauw drie gelijksoortige omkaderingen staan (bies, omkadering afstand tot afrit en omkadering afritnummer). Dat gevoel heeft er mogelijk ook mee te maken dat ik Nederlandse bies aan de dikke kant vind (Italië gaat overigens nog verder).

Hoe dan ook, op Duitse Autobahn-borden valt de bies minder op, maar schept hij wel het zo noodzakelijke kader om een bord goed leesbaar te maken. Dat is naar mijn idee precies genoeg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 jul 2005, 23:26

Biezen zijn op geel-zwarte borden (in Duitsland) dan natuurlijk minder nodig, want het bord valt 's avonds toch wel op, terwijl Blauwe borden dus verdwijnen in de achtergrond.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 29 jul 2005, 11:18

In Frankrijk vallen de witte biezen om de blauwe en groene borden ook niet zo op. Geef mij de Nederlandse dan maar.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 29 jul 2005, 11:30

ViaHaaren schreef:In Frankrijk vallen de witte biezen om de blauwe en groene borden ook niet zo op. Geef mij de Nederlandse dan maar.
Vind de Franse biezen zelf altijd wat aan de dunne kant, maar wie zegt dat biezen moeten opvallen? Ze zijn er tenslotte alleen om de leesbaarheid te vergroten en daar heb je naar mijn mening geen enorm zichtbare bies voor nodig.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 29 jul 2005, 13:11

Pino schreef:Vind de Franse biezen zelf altijd wat aan de dunne kant, maar wie zegt dat biezen moeten opvallen? Ze zijn er tenslotte alleen om de leesbaarheid te vergroten en daar heb je naar mijn mening geen enorm zichtbare bies voor nodig.
Mee eens.
Donateur Vereniging Wegenforum