Commentaarronde Omleidingen en tijdelijke bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Muldertjuh
woonerf

Commentaarronde Omleidingen en tijdelijke bewegwijzering

Bericht door Muldertjuh » do 07 jul 2005, 22:19

Daar zijn ze dan ! de richtlijnen tijdelijke bewegwijzering. (concept)

Ik heb ze nog niet helemaal door kunnen spitten, maar de eerste indruk is positief.

Alleen dit stukje tekst zie ik niet zo zitten: :roll:
5.5 Lettertype en letterhoogte
Voor de tijdelijke aanduidingen en borden wordt hetzelfde lettertype aangehouden als wordt gebruikt op permanente borden. In het algemeen wordt het lettertype Ee gebruikt voor de permanente bewegwijzeringsborden in de uitvoering witte tekst op blauwe retroreflecterende achtergrond. Op inwendig verlichte borden wordt het lettertype Uu gebruikt.; dit is een versmald lettertype dat is afgeleid van lettertype Ee......

...Voor alle tijdelijke aanduidingen en borden wordt aanbevolen hetzelfde lettertype en dezelfde letterhoogte
aan te houden als in de permanente situatie wordt voorgeschreven c.q. wordt toegepast.
Dat is niet echt praktisch, dat vereist een hoop voorbereiding om bij elke lokatie te gaan kijken of er nu EE of UU op het bord staat.
maar goed, 't staat nu tenminste op papier dus men weet wat te doen.

En wat nog mooier is, iedereen mag nog commentaar leveren, dus ik zou zeggen "leef je uit !" :lol:
Hoe zorgt men ervoor dat herten bij die verkeersborden oversteken?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 07 jul 2005, 22:23

Waar zijn ze te vinden ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Muldertjuh
woonerf

Bericht door Muldertjuh » do 07 jul 2005, 22:24

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 07 jul 2005, 22:48

Hopelijk worden die soms ronduit belachelijke situaties verleden tijd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 08 jul 2005, 8:43

Ik heb de richtlijnen globaal even doorgebladerd, en ik heb er een goed gevoel bij. Grontmij heeft m.i. goed werk geleverd.

Alleen deze zinsnede moet er wat mij betreft uit:
pagina 33, 1e alinea schreef:Het lettertype Uu is smaller dan het lettertype Ee met een nagenoeg gelijkblijvende leesbaarheid.
Want de laatste 5 woorden zijn gewoonweg niet waar. :evil:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 08 jul 2005, 10:12

Bedankt voor deze richtlijnen. :blauweduim: Hadden ze die voorbeelden ook niet even in Ee en met gebruikelijke pijl uit kunnen voeren? ;)

Gelukkig, niet zonder meer redesign op de tijdelijke bewegwijzering. :)

Ik vind alleen dat voorschrijven van Ee danwel Uu wel in strijd met de gewenste continuiteit van tijdelijke bewegwijzering. Dat lukt toch niet met twee verschillende fonts?

Ook opvallend vind ik het afplakken van bestemmingen. De oorspronkelijke informatie moet nog zichtbaar zijn, dus de vuilniszak over een verkeersbord mag niet meer?
Mark schreef:Hopelijk worden die soms ronduit belachelijke situaties verleden tijd.
Wat bedoel je precies voor situaties dan?

Muldertjuh
woonerf

Bericht door Muldertjuh » vr 08 jul 2005, 10:49

ViaHaaren schreef: Ook opvallend vind ik het afplakken van bestemmingen. De oorspronkelijke informatie moet nog zichtbaar zijn, dus de vuilniszak over een verkeersbord mag niet meer?
dat ligt aan het verkeersbord, een zak over bijvoorbeeld een C2 "brievenbusbord" mag natuurlijk altijd nog om bijvoorbeeld tijdelijk een eenrichting op te heffen.
Dat je de bestemming nog moet kunnen lezen op de bewegwijzering was altijd al.. maar ja... zoals je weet, de uitvoering is in praktijk wat lastig. :cry:

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 08 jul 2005, 11:46

Ik bedoel daarmee domme taalfouten, zoals Spijkerniss (echt eens gezien) :!: :evil: en Terein etc. Ook dat als er een omleiding is dat je bijv. X moet volgen, maar X nergens te vinden is. Ook was er eens te zien op het forum een plaatje van een tijdelijk bord met A15 in een stadswegsymbool.