Ik vind het gewoon belachelijk... ze hebben laatst in Rotterdam Alexander alle rotondes omgebouwd om voorrang voor de fietsers te creëren (dat was beter; was ook een onderzoek en artikel over)... en 5 maanden later komt er uit een ander onderzoek het omgekeerde...; je wordt er geshuffled van...Fietser blijft nr. 1 op rotonde
Stadsregio vindt aanpassing te duur
De Stadsregio Rotterdam handhaaft de voorrangsregeling voor fietsers op rotondes in de bebouwde kom. Aanpassing van alle bestaande rotondes is te duur en verbetert de veiligheid nauwelijks, vindt het dagelijks bestuur.
Rotterdam - Onlangs publiceerde de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) een rapport, waaruit bleek dat rotondes met voorrang voor auto's veiliger zijn voor fietsers - want fietsers hébben wel voorrang, maar krijgen het niet altijd. De Stadsregio vindt echter dat vervanging van gevaarlijke kruispunten door rotondes meer verkeersveiligheid oplevert dan een wijziging van de voorrangsregelingen. Ongeacht de voorrangssituatie zijn rotondes voor fietsers veiliger dan kruisingen, is het belangrijkste argument.
De Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid (RPV) is het officiële adviesorgaan van de Stadsregio voor verkeersveiligheid. De RPV raadde af de conclusies van het SWOV-rapport over te nemen. Het besluit van de Stadsregio moet blijvend duidelijkheid scheppen over de voorrang voor fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom.
Tot 1998 hadden fietsers geen voorrang op rotondes. In dat jaar kwam er een nieuwe richtlijn van de minister van Verkeer en Waterstaat, die sindsdien door alle wegbeheerders in de achttien Rijnmondgemeenten als uitgangspunt is gehanteerd bij de aanleg van nieuwe rotondes. De meeste rotondes in de Rijnmond worden dan ook met de fiets 'in de voorrang' ontworpen.
De RPV adviseert de Stadsregio Rotterdam om daarmee door te gaan bij de vormgeving van nieuwe rotondes. Bij subsidiëring van projecten blijft de Stadsregio de richtlijn uit 1998 gebruiken. Het dagelijks bestuur stelt nadrukkelijk dat het een richtlijn betreft. Maatwerk voor afzonderlijke situaties blijft mogelijk.
Eigenlijk maakt het me geen malle moer uit wat het is, maar ik vindt het belangrijk dat het overal (desnoods in Europees verband) hetzelfde is...
Gelijk maar er een poll over:...