[R008] Afwerking Ring R8 Kortrijk

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg

Re: [R008] Afwerking Ring R8 Kortrijk

Bericht door vynkce » do 15 dec 2022, 9:01

Toch denk ik dat dit project al bij al snel kan gaan voor dat noordoostelijke gedeelte. Wat mij betreft is dit gewoon nog niet aangelegd omwille van politiek anders gelegde prioriteiten de laatste decennia. Dit terwijl het hier toch wel gaat om enkele (zeer) zwarte kruispunten...
- Er is al redelijk wat ruimte voorzien (weinig tot geen onteigeningen noodzakelijk)
- Het gaat slechts om een kort gedeelte
- Een groot deel van de grondwerken werden al uitgevoerd
- Bovenstaande zorgen er ook voor dat het noodzakelijke budget ook nog wel behapbaar zal zijn

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 15 dec 2022, 19:14

Deze kruisingen ongelijkvloers maken is volgens mij harder nodig:
https://goo.gl/maps/Bfft71mc3bPhAsGL8

Is moeilijker om te realiseren omdat je dan echt een fly-over moet bouwen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » do 15 dec 2022, 19:19

^^ hier zijn plannen voor een ondertunneling in combinatie met het aanleggen van een nieuw stuk kanaal kortrijk-bossuit.
belgie is zo slecht nog niet

joep
zandpaadje

Bericht door joep » vr 16 dec 2022, 1:20

Toch veel onrealistische plannen voor de R8 vind ik. Persoonlijk zou ik gaan voor viaducten bij Kuurne, desnoods één lange doortrekking zonder aansluitingen ertussen vanaf de parallelbanen, eventueel maar 2x1 op het viaduct aangezien minder gebruikt. Dat is het goedkoopst en snelst te realiseren aangezien je bijna niets aan de bestaande wegenis moet aanpassen. Je kan dan later bvb altijd twee vakken bijleggen ernaast als er meer geld is.

Harelbeke lijkt moeilijker, en een viaduct lijkt daar toch niet echt gewenst denk ik. Daar zou je mss iets goedkoops kunnen doen ook weer door maar 2x1 in het midden voor doorgaand verkeer, meer lijkt niet nodig, geen viaduct, met ernaast parallelvakken (eenrichting) voor de 3 kruispunten die je afsluit voor R8 dwarsend verkeer (iedereen verplicht rechtsaf). Je kan dan bvb op de N43 twee rotondes voorzien en een doorsteek onder het viaduct over de Leie voor verkeer Harelbeke-Kortrijk of verkeer dat in de huidige situatie linksaf de R8 op wil, wel wat onteigeningen nodig dan. Alle verkeerslichten doe je weg, gaat het verkeer al veel vlotter. Verre van ideaal, en zou uiteindelijk mss niet echt goed werken, maar het gaat om het idee dat het naar mijn mening beter is om te zoeken naar goedkope haalbare oplossingen dan met een megalomaan project met volledige ondertunneling af te komen dat in de studiefase blijft zitten, als het daar al geraakt.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » za 17 dec 2022, 7:38

Binnen enkele maanden worden 2 van de 3 doorsteken afgesloten waardoor je alleen nog maar naar rechts zal kunnen op de R8 komende vanuit de zijstraten. Enkel de N43 zal nog een volwaardige kruising blijven.

Die volledige kant van de R8 dient volledig heraangelegd te worden tussen de E17 en het viaduct over de Leie. Men is van plan om het kanaal Kortrijk-Bossuit thv Stasegem te verleggen zodat het ter hoogte van de grens Kortrijk-Harelbeke in de Leie uitmond en als gevolg hiervan dient natuurlijk ook de R8 rechtgetrokken te worden langs het nieuw aan te leggen kanaal.
Daarmee worden ook de kruispunten in Harelbeke weggewerkt met een ondertunneling tot in Kuurne zodat het huidig viaduct wegkan omdat het tegen einde levensduur zit.
belgie is zo slecht nog niet

joep
zandpaadje

Bericht door joep » zo 18 dec 2022, 0:00

Ah, goed dat ze deze kruispunten gaan aanpakken, wist ik nog niet. Ik zie op de plannetjes die ik vind https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/07 ... 8-in-hare/ dat er een apart vak voorzien is voor linksaf verkeer. Hopelijk voldoende opstelruimte, want er gaat meer verkeer over het kruispunt met de N43 moeten gaan, maar zou toch beter moeten zijn dan nu, en overzichtelijker. Vraag me wel af waarom dat decennia moest duren voor ze beseften dat de huidige situatie niet ok is. De heraanleg die ze voorzien kost toch echt niet veel geld denk ik dat dat zo lang moest duren, voor zo'n belangrijke weg. Jammer dat het ook nog minstens tot eind 2023 gaat duren voor ze eraan beginnen. Deze oplossing zou wel eens heel lang moeten meegaan.

Dan enkel nog iets voor Kuurne en we zijn er voor de R8 wat betreft de meest dringende zaken zou ik denken.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 20 dec 2022, 11:36

Misschien een rare vraag, maar waarom wordt de kruising met de N50 afgesloten? Deze weg lijkt mij kwa verbinding en capaciteit toch niet onder te doen voor de N43? En als enkel deze 2 kruispunten overblijven kunnen deze voorlopig toch veiliger ingericht worden? Dat andere kruisende wegen worden afgesloten lijkt mij wel logisch.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 20 dec 2022, 13:00

^^
Ik las het zo dat de kruising N43 blijft en de kruisingen met de Hippodroomstraat en de Zandbergstraat verdwijnt. Waar is er sprake van de N50? :-)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 22 dec 2022, 22:45

Ik had te snel geïnterpreteerd dat de afsluitingen ook verband hield met het stuk R8 tussen Harelbeke en Kuurne.

Ik stel mij ook de vraag waarom de kruising met Zandbergstraat niet volledig afgesloten wordt? Ik lees dat ze hier nog een oversteek willen behouden voor fietsers, wat mij toch ook nog eigenlijk redelijk onveilig lijkt. Je kan de fietsers dan beter dan toch sturen via het kruispunt met de N43? En hoe minder kruispunten hoe beter toch, zeker als er toch worden geschrapt.