[E042][A016] Mons (Bergen) - Tournai (Doornik)

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Re: [E042][A016] Mons (Bergen) - Tournai (Doornik)

Bericht door Jeff »

Zo'n wildernis werkt anders best aardig tegen verblinding.
Naast het feit dat het erg hip is :duck:
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

^^
Niet alleen de verblinding, maar ook zelf het groot licht aan kunnen houden.

Heb dit stukje snelweg in '12 vaak gereden. Beroerd wegdek toen, maar heerlijk rustig, werd door velen goed doorgereden. Ben benieuwd of deze meegaat in de trend dat de Waalse snelwegen biljartlakens zijn, maar nu ook ten prooi vallen van trajectcontrole.
tompie
autoweg

Re: [E042] A16-E42 Mons(Bergen)-Doornik

Bericht door tompie »

tompie schreef: ma 15 jun 2015, 6:11 ^^ Tussen Froyennes en de verkeerswisselaar met de E403 word de snelweg momenteel verbreed naar 3 rijvakken, Er is een volledige uitbraak van het oude wegdek inclusief de oude betonplaten die nog onder het asfalt zaten,het nieuwe wegdek word uitgevoerd in beton. Op de wisselaar met de E403 neemt men nu ook de verbinding komende van Tournai>Brugge onder handen en mijn eerste indruk is dat die ook verbreed word. Een hele verbetering en zeer netjes is mijn eerste indruk!
7 ! Jaar na het einde van bovenstaande werken krijgen de afritten eindelijk terug uitsmijters (intern verlicht dan nog wel!).
Tot op heden moesten we het daar stellen met tijdelijke oranje werfborden thv de afritten, met uitzondering van het knooppunt met de E403 die al een 2tal jaar geleden led borden gekregen heeft.
belgie is zo slecht nog niet
Joshua
autoweg

Re: Lokaal wegennieuws

Bericht door Joshua »

Aangezien er niet al te veel berichten worden geplaatst hier, gaat niemand klagen over die van mij.
Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:PERSBERICHT

E42/A16 - Volledige rehabilitatie tussen Doornik en Maubray richting Bergen

31 juli 2024

Vanaf maandag 5 augustus zullen voorbereidende werkzaamheden plaatsvinden aan de snelweg E42/A16 tussen Doornik en Maubray, met het oog op de volledige rehabilitatie ervan. Deze werkzaamheden zullen tot november de verkeersomstandigheden veranderen.
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2024/07/ ... ete-cp.pdf.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
tompie
autoweg

Bericht door tompie »

^^ hoognodig want het begint daar op een maanlandschap ge lijken. Zelf heb ik op dat stuk reeds 2 maal glasschade opgelopen door opspattend steenslag.
belgie is zo slecht nog niet
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Joshua schreef: wo 31 jul 2024, 19:11 Aangezien er niet al te veel berichten worden geplaatst hier, gaat niemand klagen over die van mij.
Klagen er dan mensen? U info over bv. werkzaamheden (persberichten) zijn zeker een goede toevoeging aan topics/subforum (Allée dit is mijn mening)
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Dat bericht van mij, werd door mij in 'Lokaal Wegennieuws' geplaatst omdat ik dit onderwerp niet kon vinden. Maar ondertussen (bedankt daarvoor aan diegene) in dit onderwerp geplaatst.

Klagen dat ik Belgische lokale verkeersnieuwtjes daar in 'lokaal wegennieuws' neerzette omdat het zogezegd specifiek alleen voor Nederland is, terwijl dat er zelf niet eens staat. Het geeft me soms wel het gevoel alsof de Waalse verbeteringen volgens sommige Nederlanders niet mogen worden getoond. Lijkt het alsof men niet wilt inzien dat Wallonië inhaalbewegingen doet.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Aah Oké. Een moderator heeft het bericht in het juiste topic gezet. Ik denk dat ze hier wel waarderen dat je eerst kijkt of het bericht wel in het juiste topic is, voordat je het plaatst.

Wallonië doet zeker inhaalbeweging, en ja dat wordt wel degelijk gezien, en soms ook met de nodige kritiek. Maar denk zeker niet dat de Waalse kant enkel kritiek krijgt. Zowel de Waalse, Vlaamse, Nederlandse, als internationaal krijgen kritiek op dit forum. Soms kunnen de discussies wel zwart/wit overkomen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Joshua schreef: vr 02 aug 2024, 17:32 Het geeft me soms wel het gevoel alsof de Waalse verbeteringen volgens sommige Nederlanders niet mogen worden getoond.
Ik weet zeker dat dat niet het geval is.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

In een speciaal Belgisch topic zouden die nieuwtjes juist eerder meer opvallen dan tussen alle Nederlandse berichten. Je mag je calimerohoed wel weer afzetten.

Bedankt voor het delen van het bericht trouwens. Ik ga binnenkort die kant op dus ik kan hier mijn voordeel mee doen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik stel het op prijs dat grote werkzaamheden in Wallonië ook vermeld worden. Was toch wel een blinde vlek.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Schelpenpaadje schreef: vr 02 aug 2024, 23:45 In een speciaal Belgisch topic zouden die nieuwtjes juist eerder meer opvallen dan tussen alle Nederlandse berichten.
Ja dat is nog een goed idee eigenlijk.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Joshua schreef:Klagen dat ik Belgische lokale verkeersnieuwtjes daar in 'lokaal wegennieuws' neerzette omdat het zogezegd specifiek alleen voor Nederland is, terwijl dat er zelf niet eens staat.
Wat denk ik vooral meespeelt is dat het voor veel mensen wat onoverzichtelijke brei van informatie wordt. Het moderatorenteam op dit forum zorgt er meestal wel voor dat discussies - indien nodig - afgesplitst of verplaatst worden. Ik zou me daar vooral niet te veel door laten afschrikken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

waldo79 schreef: za 03 aug 2024, 7:14 Ik stel het op prijs dat grote werkzaamheden in Wallonië ook vermeld worden. Was toch wel een blinde vlek.
Prima als werkzaamheden in België (inclusief Wallonië) worden vermeld. Vooral als ik er zelf wat aan heb, zoals in dit geval :mrgreen:

Het bericht werd aanvankelijk geplaatst in een verzameltopic over lokale wegen. Daar hoort een bericht over snelwegen niet thuis. Dus prima dat dit hierheen is verplaatst :top:

Het betreffende topic over lokaal wegennieuws past wat mij betreft in een rijtje van verzameltopics waarvan al wel zowel een [NL] als een [BE] bestaat, zoals snups en verkeersborden. Of Belgisch nieuws wordt afgesplitst in een apart topic is aan het moderaille.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

^^ :offtopic:

Ik vroeg me wel eens af: Waarom heet de A16 de A16 eigenlijk?
Sinds kort begrijp ik waarom.
De oorsprong bevindt zich in het voormalig evenwijdig lopende N-weg, de N61. Hierbij hebben ze het nummer omgedraaid. Verborgen, publiekelijk geheim, maar best wel slim.

Hetzelfde geval bij de A17 (A71).
Met mijn 229 berichten wellicht niet de grootste, maar wel de ambetantste.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat is inderdaad wel grappig. De A nummers zijn in België ergens uitgevonden in de jaren '70 (ik kan nu niet terugvinden wanneer). Toen in 1985 de E en N wegen werden omgenummerd hebben de meeste snelwegen hun nummer behouden. De meesten zijn wel geïnspireerd op een N nummer in de buurt. Ergens wel gek dat, waar het echt nuttig is, namelijk de A 11 en de A 12 de nummers wel afwijken van hun N partner.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Het is heel opmerkelijk omdat de A-nummering een radiaal systeem volgt dat niet is gebonden aan de N-nummering. Er zijn wel overeenkomsten, maar je hebt dus gewoon een N1 en een A1 die grosso modo in elkaars buurt liggen.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op zo 04 aug 2024, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Is het huidige systeem niet gewoon sequentieel genummerd?
Als je van oost naar west Wallonië gaat kom je over de A15, A16 en A17. vervolgens maak je in West Vlaanderen een driehoek met de A18 en A19.
Rond Antwerpen heb je de A11 t/m A14. De snelwegen ten noorden van Antwerpen had men ook A21 t/m A23 of A20 t/m A22 kunnen nummeren, dan had je geen dubbele A1 en A12 gehad..

De snelwegen die genummerd waren naar parallelle N-wegen hadden vaak hoge nummers, die later zijn veranderd naar de huidige systeem. Enkel de lage radiale nummers rond Brussel (1,2,3,...) en de A54 die om onbekende reden nooit gewijzigd is naar het nieuwe systeem.
🍉
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Slechts de A12, A15, A18, A25, A26 en de A28 zijn onverklaarbaar met deze theorie (dat al die nummers (enigszins) parallel/evenwijdig lopen aan een voormalige N-weg met hetzelfde nummer, hetzij omgekeerd, hetzij hetzelfde.)
Het voormalig plan van de A11 loopt wel enigszins parallel aan de N(2/4)11 (zie Wegenroutes) en de A19 was voorheen voorzien als A9 (N9 = h. N8)
Met mijn 229 berichten wellicht niet de grootste, maar wel de ambetantste.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

De A16 die volgt eigenlijk de A15 op zie de Autoroute de Wallonie, dan wel A15, A7, A16 en dan nog tenslotte de A8.

Net zoals de A26 die de A25 opvolgt zie de E25, dan wel A25, A3, A602, A26 en dan nog tenslotte de A4.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

jdb2 schreef: zo 04 aug 2024, 15:13 Is het huidige systeem niet gewoon sequentieel genummerd?
Als je van oost naar west Wallonië gaat kom je over de A15, A16 en A17. vervolgens maak je in West Vlaanderen een driehoek met de A18 en A19.
Rond Antwerpen heb je de A11 t/m A14. De snelwegen ten noorden van Antwerpen had men ook A21 t/m A23 of A20 t/m A22 kunnen nummeren, dan had je geen dubbele A1 en A12 gehad..
Dat geldt toch net zo goed vaak voor N-wegen, en Rijkswegen of andere voorlopers. Dus sluit de theorie dat de A-wegen de nummering van N-wegen overnamen niet uit dat het min of meer een sequentieel genummerd systeem gebruikt. Net als in veel landen trouwens.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

JuwaA35 schreef: zo 04 aug 2024, 16:30 A28
Welke A28?, de A27 bedoel je?
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ten zuiden van Arlon.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Is het huidige systeem niet gewoon sequentieel genummerd?
De nummers zijn in een grote 'batch' toegekend volgens mij, al weet ik niet wanneer België de A nummering heeft ingevoerd. Niet van het eerste begin, want ooit waren de de wegen slechts aangeduid als A zonder nummer.

Jaren geleden op het E 411 forum wel eens gesproken met de Franstalige ambtenaar die blijkbaar een aantal nummers heeft toegekend voor de destijds unitaire Belgische wegbeheerder en hij vertelde dat de nummering werd overgenomen van de N wegen. In 1985 zijn overigens nog wel een aantal wegen hernummerd, de A 5 bij Brussel werd geïntegreerd in de R 0 bijvoorbeeld.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Joshua schreef: wo 31 jul 2024, 19:11 Aangezien er niet al te veel berichten worden geplaatst hier, gaat niemand klagen over die van mij.
Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:PERSBERICHT

E42/A16 - Volledige rehabilitatie tussen Doornik en Maubray richting Bergen

31 juli 2024

Vanaf maandag 5 augustus zullen voorbereidende werkzaamheden plaatsvinden aan de snelweg E42/A16 tussen Doornik en Maubray, met het oog op de volledige rehabilitatie ervan. Deze werkzaamheden zullen tot november de verkeersomstandigheden veranderen.
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2024/07/ ... ete-cp.pdf.
Ik verblijf al een week in de buurt en heb het traject meerdere keren bereden in beide richtingen. Het valt me op dat er drie weken later nog steeds geen werkzaamheden zichtbaar zijn op de afgesloten rijbaan.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Die persberichten uit Wallonië zijn altijd zo formeel geformuleerd :D
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik denk dat het semi-automatisch uit het Frans vertaald word.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Vooraleer dat ik het plaats, vertaal ik het met Google Translate, maar moet voor een goede zinsbouw dan soms nog wat woorden verwisselen/toevoegen / verwijderen. Ondertussen zal het woord: 'Rehabilitatie' ('Rehabilitation') hier al bekendheid genieten. Het zegt namelijk herstellen in de/zijn oorspronkelijke staat.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In het standaard-Nederlands wordt 'rehabilitatie' eigenlijk alleen gebruikt voor personen. Maar volgens de definitie kan het ook voor bijv. gebouwen gelden. Wij zouden dan eerder 'renovatie' gebruiken en voor wegen en infrastructuur vaak 'reconstructie'. Allemaal woorden die uit het Frans (en Latijn) komen :mrgreen:
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

In Vlaanderen wordt meestal "heraanleg" gebruikt in deze context. :)