[RKS] Kosovo - Kosova - Косово

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » za 23 aug 2008, 1:07

Vinny schreef:
maar het lijkt me sterk dat daar in de communistische tijd wegwijzers waren.
Er waren wel verkeerslichten. Daar heb ik ergens een bron van (heb ik nog in een ouderwets boek gelezen) ;)
Ergens is het jammer dat Albanië al zover gemoderniseerd is (zie de draad op Skyscrapercity); het had mij best leuk geleken om er in de 'oude tijd' te zijn. Zelfs Noord-Cyprus schijnt al verwesterd te zijn...
Dan maar naar Transnistrië.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » za 23 aug 2008, 1:17

Palance schreef:Kosovo: Hele oude wegwijzers, eentalig. Ik dacht eerst dat dit in Albanië was, maar het lijkt me sterk dat daar in de communistische tijd wegwijzers waren.
Afbeelding
Priština en Peć zijn ongeveer even ver weg, 74 en 73 km. Đakovica 37 km, en al die plaatsen zijn dezelfde kant op.

Kukës en Tirana zijn ook dezelfde kant op. Kukës ligt net over de grens in Albanië en is maar een kleine plaats, dus de wegwijzer zal niet al te ver van Kukës staan. Dragaš staat ook vermeld.

Wat de andere kant op staat met 37 km weet ik niet (waarschijnlijk skioord Brezovica), maar gezien de afstanden en de plaatsen stond/staat deze wegwijzer vrijwel zeker in Prizren. Prizren-Dakovica is namelijk volgens ViaMichelin precies 37 km. Qua afstanden klopt verder alles en de regio klopt ook. En aangezien Prizren niet op deze wegwijzer vermeld staat, terwijl het toch een grote plaats in die regio is, is dat een sterke aanwijzing dat deze wegwijzer in Prizren staat (of stond).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » do 25 sep 2008, 19:28

Prishtine - Fushë Kosove

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prishtina-Ferizaj-Skopje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prishtina-Gracanica

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » do 23 okt 2008, 19:25

Nog een drietalige wegwijzer in Prizren

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » do 23 okt 2008, 23:07

Ter vervanging van die oude wegwijzer die je eerder gepost had? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Alfa » vr 24 okt 2008, 2:19

Ik blijf Turkse bewegwijzering in die streken curieus vinden. Net alsof het Ottomaanse Rijk nooit gevallen is.
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 24 okt 2008, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » vr 24 okt 2008, 8:07

Kosovo moet een multi-etnische staat worden. Een aangezien er rond Prizren nog veel Turken wonen wordt ook met hen rekening gehouden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 okt 2008, 17:02

Dat is inderdaad nog een overblijfsel uit de tijd van het Ottomaanse Rijk. Maar wel netjes dat daar rekening mee wordt gehouden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 nov 2008, 14:47

De Britse FCO meldt dit:
UNMIK exit/entry stamps were replaced by Republic of Kosovo stamps on 27 June 2008. Since the introduction of these stamps, we are aware of incidents where foreign nationals, including those from the United Kingdom, have been denied entry to Serbia if they have these stamps in their passports. Whilst we have not been officially informed of any changes to Serbian immigration requirements by their authorities, the Serbian authorities may not allow you to travel into Serbia if you hold these stamps.
Niet zo mooi. :evil: Ik heb ook uit reisberichten begrepen dat het vroeger met de UNMIK-stempels geen probleem was.

Ik wil eigenlijk misschien volgend jaar Kosovo bezoeken, maar ik heb er geen zin in dat ik Servië dan niet meer in mag reizen. Ben benieuwd hoe het zit als ik vanuit Servië naar Kosovo reis, en weer terug naar Servië. Dan ben ik voor de Serven immers het land niet uitgeweest, want zij zien het als Servië, maar heb ik mogelijk wel twee Kosovaarse stempels in mijn paspoort...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » wo 19 nov 2008, 14:54

Ik vraag me ook af hoe dat voor inwoners is van Servië en Kosovo (met name Serviërs) die ook wel eens heen-en-weer willen reizen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » wo 19 nov 2008, 14:59

In verband met mogelijke spanningen tussen de etnische Servische en de Albanese bevolking worden alle niet-essentiële reizen naar Kosovo ontraden.
http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/r ... osovo.html

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 nov 2008, 17:08

Dat staat er al maanden. Uit reisberichten merk ik op dat het in de praktijk rustig is, zelfs in het noorden. Genoeg mensen die naar Kosovo reizen. Daar maak ik me niet druk om...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » wo 19 nov 2008, 17:10

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_in ... late_codes

KS is al de afkorting van Kyrgyzstan (Kirgizië). Volgens bovenstaande link heeft Kosovo straks KOS.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » do 20 nov 2008, 6:40

Dan wens ik ze in Kosovo succes met het omwisselen van de kentekenplaten: *ALLE* kentekenplaten hebben namelijk KS erop staan.

(althans, in het niet-Servische deel)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door duikgek89 » do 20 nov 2008, 15:09

Chris schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_in ... late_codes

KS is al de afkorting van Kyrgyzstan (Kirgizië). Volgens bovenstaande link heeft Kosovo straks KOS.
Volgens mij is Kirgizië KG, ook op de kentekens. Al kom ik in een aantal bronnen wel KS tegen voor de kentekens, waar deze wel alle andere codes aangeven als KG en KGZ. Ik meen toch echt dat ik gezien heb dat er KG op de auto's daar stond. Misschien dat ik me vergis, of dat men dat incorrect gebruikt..

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Willem » vr 21 nov 2008, 9:10

^^ De afkorting kan na enkele jaren veranderd zijn. Dat gebeurd wel vaker bij landen die net onafhankelijk zijn. Zo heeft Slowakije (nu SK) direct na zijn onafhankelijk een poosje de afkorting SQ gebruikt. En Finland was eens SF i.p.v. FIN.
In Kirgizie kunnen ze ook van gedachten veranderd zijn en nu KG gebruiken, terwijl men vroeger KS had.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door duikgek89 » vr 21 nov 2008, 11:05

Willem schreef:^^ De afkorting kan na enkele jaren veranderd zijn. Dat gebeurd wel vaker bij landen die net onafhankelijk zijn. Zo heeft Slowakije (nu SK) direct na zijn onafhankelijk een poosje de afkorting SQ gebruikt. En Finland was eens SF i.p.v. FIN.
In Kirgizie kunnen ze ook van gedachten veranderd zijn en nu KG gebruiken, terwijl men vroeger KS had.

Of andersom, ik was daar in de zomer van 2006.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » ma 15 dec 2008, 19:37

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Vinny » ma 15 dec 2008, 20:18

*zucht* De VKB (Vernieuwing Kosovaarse Bewegwijzering) heeft ook al niet opgeleverd wat het zou moeten doen. :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » di 16 dec 2008, 6:43

Even dwars liggen: De bewegwijzering is tweetalig, Albanees en Servisch. Maar Skopje is de Macedonische naam, de officiele Servische benaming is Skoplje (Скопље). Klein detail, maar toch... ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Willem » di 16 dec 2008, 10:36

Sowieso is die tweetaligheid niet handig: de verschillende talen worden niet onderscheidend weergegeven, zodat bij namen die afwijken je maar net moet weten dat 2x dezelfde plaats vermeld staat.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » di 16 dec 2008, 20:14

Palance schreef:Even dwars liggen: De bewegwijzering is tweetalig, Albanees en Servisch. Maar Skopje is de Macedonische naam, de officiele Servische benaming is Skoplje (Скопље). Klein detail, maar toch... ;)
Opvallend is ook dat het Servisch consequent in het Latijnsche schrift wordt geschreven. Heeft men een hekel aan het Cyrillisch wat men in Servië gebruikt? Ik zie eigenlijk nauwelijks Kosovaarse borden in Cyrillisch, de website van de Kosovaarse spoorwegen is bijvoorbeeld ook in Servisch, maar eveneens in het latijnse schrift. Daarom vraag ik me af waarom er in de topictitel nog steeds Косово staat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Vinny » di 16 dec 2008, 20:45

Heeft men een hekel aan het Cyrillisch wat men in Servië gebruikt?
Dat ligt daar ietsje gevoeliger dan in de Voerstreek....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » wo 17 dec 2008, 8:40

Servisch bestaat officieel in beide schriften, en is zo'n beetje de enige taal ter wereld die officieel in 2 schriften bestaat. Voor zover ik weet wordt het cyrillisch in het noroden van Kosovo nog wel gebruikt.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 dec 2008, 16:57

Palance schreef:Servisch bestaat officieel in beide schriften, en is zo'n beetje de enige taal ter wereld die officieel in 2 schriften bestaat. Voor zover ik weet wordt het cyrillisch in het noroden van Kosovo nog wel gebruikt.
Daar heeft de Kosovaarse regering de facto dan ook geen zeggenschap... Eigenlijk is dat een stukje Servië.

Wat betreft schriften: Wit-Russisch bestaat ook officieel in Cyrillisch en in Latijns schrift. De laatste variant wordt Łacinka genoemd. Ook Moldavisch kent een Latijnse en een Cyrillische variant. De Cyrillische variant was de officiële ten tijde van de Sovjetunie, nu wordt de Latijnse gebruikt, behalve in Transnistrië waar Moldavisch wel een officiële taal is maar alleen in de Cyrillische variant.

Zie hier deze foto van het station van Tiraspol, met links het Moldavische 'Gara' en rechts het Russische 'Vokzal'.
http://www.railfaneurope.net/pix/md/misc/CFM_02.jpg

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re:

Bericht door marcel » do 25 jun 2009, 10:11

marcel schreef:
Palance schreef:Ik vond deze kaart van het wegennet van Kosovo, met wegnummers:

http://en.rruga.org/map/index.html

Je kan een regio aanklikken voor een vergroting.
Een heel interessante kaart, maar dat aanklikken van regio's vind ik moeizaam. Ze hadden net zo goed gewoon de hele kaart kunnen laten zien ...
De kaart is inmiddels vervangen door een betere, maar helaas zonder wegnummers:
http://kosova.org/al/map/atlas/index.asp

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » do 25 jun 2009, 10:41

Ik kende deze site al. Jammer ook dat de nieuwe snelweg er nog niet opstaat.
Het zijn wel mooie gedetailleerde kaarten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » vr 26 jun 2009, 13:14

Emportal.rs (25-6-2009 schreef:Najak: Steun Wereldbank voor snelweg Kosovo

De wereldbank zal de aanlweg steunen van de snelweg van de administratieve grens Merdare, in noord-Kosovo, naar de grens met Albanië, zo heeft de vorzitter van internationale financiele instituten in Priština, Najak, bekend gemaakt, die nog toevoegde dat er nog wel een plan gemaakt moet worden.

"Dit is een groot project en wij zullen dat zoveel mogelijk steunen", alsdus Najak na een ontmoeting met ministers van de Kosovaarse regering. "Eerst moeten we een financieel plan opstellen om te kijken hoelang het gaat duren, dan kijken we of we de politiek op orde kunnen krijgen, en dan kijken we verder".
Bron, samengevat
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » vr 24 jul 2009, 17:00

De verwachte verkeersintensiteiten op de route 6 en 7 voor diverse jaren. Route 7 rond Prishtina wil men uitbouwen als snelweg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Kaaiman » ma 03 aug 2009, 11:34

Maakte men in Nederland maar eens wat meer van zulke ver vooruitkijkende schattingen per wegvak. De planningshorizont van 2020 is nu toch al aardig aan het dateren. Wat mij betreft moeten we nu vooruitkijken naar 2030.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie