[N062] Westerscheldetunnel: uiterlijk 2025 tolvrij

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [N062] Westerscheldetunnel: uiterlijk 2025 tolvrij

Bericht door Chris » vr 23 sep 2022, 15:39

Ja dat moet wel, dat was ook een issue bij de tolheffing van de A15 en A24, dat het verkeer zou toenemen als deze tolvrij worden en dat daar een stikstofonderzoek voor nodig was.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 23 sep 2022, 16:32

Nog meer slagen om de arm voor de Zeeuwse vlag uit kan dus.

Mogelijk staan Zeeland naast stikstof de komende jaren nog meer problemen met vergunningverlening te wachten door de grote hoeveelheden PFAS-stoffen die nog altijd in de Westerschelde terechtkomen (zie ook de uitzending van Zembla van eerder deze maand).

ibodejoode
stadsweg

Bericht door ibodejoode » vr 23 sep 2022, 19:22

Davy schreef:Goede zaak. Tolwegen vind ik in een land als Nederland waar autobezit reeds zwaar word belast niet kunnen.

Er is echter ook een punt waar sommigen hier beetje voor vrezen: dat Zeeuws-Vlaanderen juist harder gaat krimpen hierdoor, vooral door het verder uitkleden van voorzieningen en bedrijven die naar "de overkant" zouden verhuizen.
Een vergelijkbare zaak speelde met de aanleg van de Centrale As (Drachten - Dokkum). Daar werd hetzelfde gedacht. Als ik het nieuws hier in Friesland volg blijkt het tegendeel waar. Dokkum cs is aantrekkelijker geworden voor zowel wonen als werken.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 24 sep 2022, 22:39

^^ Ik denk van wel.. maar dat is dan een probleem voor volgende jaren... ;)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 24 sep 2022, 23:09

Davy schreef: vr 23 sep 2022, 11:58 Goede zaak. Tolwegen vind ik in een land als Nederland waar autobezit reeds zwaar word belast niet kunnen.

Er is echter ook een punt waar sommigen hier beetje voor vrezen: dat Zeeuws-Vlaanderen juist harder gaat krimpen hierdoor, vooral door het verder uitkleden van voorzieningen en bedrijven die naar "de overkant" zouden verhuizen.
Ik denk eerder dat er meer mensen van Walcheren en Beverland (of zelfs Brabant) nu een woning in het goedkopere Zeeuws-Vlaanderen zullen zoeken. Qua voorzieningen zal er inderdaad wel meer gecentraliseerd worden in Walcheren, maar ik denk niet dat mensen daar hun woonplaats van zullen laten afhangen. Walcheren wordt gewoon makkelijk bereikbaar waardoor dat totaal geen probleem meer is.

Overigens zal Walcherenen en het kustgebied vanaf 2025 een pak meer Belgische toeristen ontvangen dan nu het geval is.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » zo 25 sep 2022, 2:28

^
Ik denk van niet. Walcherenaren en mensen uit de Bevelanden blijven het liefst in de eigen regio. Ze zijn nogal chauvinistisch ingesteld.
Vooral Belgen kopen huizen in Zeeuws-Vlaanderen vanwege de gunstigere prijzen.

''Qua voorzieningen zal er inderdaad wel meer gecentraliseerd worden in Walcheren''. Misschien verrassend maar vooral in Goes vanwege de gunstige ligging in Zeeland!

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » ma 26 sep 2022, 10:32

waldo79 schreef: vr 23 sep 2022, 10:35
mavas schreef: vr 23 sep 2022, 10:18 Aangezien je voor Brugge en de noordwestkust van Frankrijk dan een filevrij en gratis tunnel ter beschikking hebt, is het wel te verwachten dat het verkeer redelijk toe zal nemen.
Via Antwerpen is namelijk of in de file staan, of betalen (Liefkenshoektunnel en in de toekomst de Scheldetunnel)
De tunnel ligt nogal westelijk binnen Nederland, de N62 slingert nogal en de aansluitende wegen in België kennen nog verkeerslichten en zijn niet bepaald direct te noemen. Ik verwacht dat het transitverkeer nog wel mee gaat vallen.
Er wordt gewerkt aan de uitbouw van de wegen aan Belgische kant, de R4 wordt grotendeels ongelijkvloers, de uitbouw is voorzien tussen 2024 en 2028, zie ook de projectwebsite.
Al zal het vooral een route voor de kenners blijven en zullen navigatiesystemen pas bij zeer sterke file rond Antwerpen deze route suggereren.
Door de tol voor vrachtverkeer te behouden blijft er ook een nogal stevige drempel voor vrachtwagens om omrijden te ontmoedigen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 26 sep 2022, 10:42

Voor sommige voorzieningen zal men meer afhankelijk zijn van Walcheren (maar zijn deze daar tenminste beter bereikbaar dan nu).

Andere voorzieningen kunnen worden behouden of zelfs uitgebreid doordat het aantrekkelijker wordt in Zeeuws Vlaanderen te blijven wonen of je er te vestigen.

Daarnaast hangt de beschikbaarheid van voorzieningen niet alleen af van de mate waarin er gebruik van wordt gemaakt. Vaak hangt het ook af van de mate waarin je ze kunt organiseren. Zeeuws Vlaanderen kampt bijvoorbeeld met een tekort aan huisartsen. Dit kan alleen opgelost worden door artsen van buiten die bereid zijn zich er te vestigen. De geïsoleerde ligging blijkt tot nu toe een drempel voor artsen om in Zeeuws Vlaanderen te komen wonen en werken. Dat je straks makkelijker/goedkoper naar voorzieningen en familie/vrienden buiten Zeeuws Vlaanderen kunt reizen kan een deel van dat bezwaar wegnemen.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 26 sep 2022, 10:48

Zodra het project van de R4 compleet is, gaat de laatste km van de N62 nog aangepast worden?

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » ma 26 sep 2022, 11:08

Jeff schreef: ma 26 sep 2022, 10:48 Zodra het project van de R4 compleet is, gaat de laatste km van de N62 nog aangepast worden?
Aan Belgische kant maakt het gedeelte te noorden van de R4-Oost en de Nederlandse grens geen deel uit van het project, dus als daar geen plannen voor gemaakt worden zal je met een klein stukje met verkeerslichten en 1x1 aan Nederlandse kant blijven zitten.
Beetje spijtig maar nu ook niet onoverkomelijk.

Ik bedenk me trouwens dat als de tunnel voor vrachtverkeer tolvrij zou worden deze route voor vrachtverkeer weldegelijk voordelen heeft: als je langs de route A12 - R2 - E34 - R4 rijdt kom je geen parkings/verzorgingsplaatsen tegen, terwijl je aan Nederlandse kant nog wel de Vliete en Voetpomp hebt.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » ma 26 sep 2022, 14:03

Mundial schreef: ma 26 sep 2022, 10:32 ...
Al zal het vooral een route voor de kenners blijven en zullen navigatiesystemen pas bij zeer sterke file rond Antwerpen deze route suggereren.
Navigatiesystemen krijgen het nog druk met het adviseren van deze route 8-)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 14 mar 2023, 9:41

De Westerscheldetunnel, geopend in 2003, blaast vandaag 20 kaarsjes uit.

Hier een draad op Twitter met wat foto's en feiten:
https://twitter.com/MartjanKuit/status/ ... 3038140416

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 28 mar 2023, 21:23

De file informatie vertelde vanochtend dat de buis van Terneuzen naar Goes (grofweg) afgesloten was wegens een pechgeval met een... motorfiets. :nahzeg:

Ik moest lachen, het beeld van zo'n compacte motorfiets en daarvoor de tunnelbuis afsluiten..? Ruimte genoeg om op één rijstrook te passeren, denk ik dan.. Maar goed.. na ff nadenken lijkt het mij niet zo'n pretje met dat langsrazende verkeer.. én een berger moet ook komen, wat dus wel een rijstrook breedte kost. Veiligheid voor alles.

Is de trajectcontrole in de tunnel dynamisch? Dus een aangepaste snelheid op de matrix is dan ook de snelheid die gemeten wordt in het traject?
Dan zou men wel 50 km/h op de matrix kunnen zetten waarna, met de wetenschap van handhaving d.m.v. de TC, het verkeer niet al te rap voorbij een pechgeval sjeest.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » do 31 aug 2023, 13:00

In december vorig jaar is er een scheur van 30m ontdekt in de Westerscheldetunnel. Hier nieuws is pas vandaag bekendgemaakt. Ondanks dat is de tunnel veilig en gewoon open voor verkeer.
In de scheur van dertig meter zit ook een breuk van twee meter lang en 1 centimeter breed. De scheur loopt over een lengte van 15 tunnelringen, een daarvan is gebroken.
Bron: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/158 ... g-wel-open

Edit: link naar de site van de WST inclusief verwijzing naar een tijdlijn vanaf december 2022
https://www.westerscheldetunnel.nl/nl/b ... 6mF8FICs0k