[N062] Westerscheldetunnel: uiterlijk 2025 tolvrij
Moderator: Moderatoren
-
Piles
- autoweg
Re: [N062] Westerscheldetunnel: uiterlijk 2025 tolvrij
Dus een belangrijke verkeersader voor 4 maanden dicht, en dat wordt tegelijk bekend gemaakt met het nieuwtje dat ook het Zeeuwse spoor 4 maanden dicht gaat voor ERTMS-test. Zeeland weet ook weer waar het staat 
-
Steptimer
- autoweg
^
Pas in 2029 en slechts een gedeelte van het Zeeuwse spoor. Tussen Vlissingen en Goes.
Pas in 2029 en slechts een gedeelte van het Zeeuwse spoor. Tussen Vlissingen en Goes.
-
Piles
- autoweg
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Kan er geen tijdelijke wetgeving gemaakt worden met een uitzondering voor de Westerscheldetunnel? Er zijn geen goede alternatieven voor.Chris schreef: vr 04 okt 2024, 13:05 Het probleem is dat de Europese tunnelwetgeving in Nederland veel strenger is geïnterpreteerd in de tunnelwet.
De Europese tunnelwetgeving gold alleen voor tunnels langs dan 500 meter in het TEN-T netwerk. Nederland heeft deze voor alle tunnels langer dan 250 meter laten gelden.
De Westerscheldetunnel valt niet onder een TEN-T corridor, dus de EU-wetgeving was dus ook niet op die tunnel van toepassing. Maar de strengere Nederlandse wetgeving dus wel.
-
Wouter N14
- Moderator
Zou werken met bloktijden een optie kunnen zijn?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Veel beter is om met meerdere ploegen te werken. De planning gaat uit van 80 werken / 16 werken. Waarom niet in het weekend doorwerken en dubbele ploegen draaien. 2 keer per week ipv 1 keer per week een moot storten. Hiermee kun je mogelijk de uitvoerduur met weken verkorten.
-
Chrysa
- autoweg
In de Westerscheldetunnel is het toch vrij normaal dat er tijdens onderhoud met tegenverkeer in 1 tunnelbuis wordt gewerkt?
Als je op de website kijkt gebeurt het vrij regelmatig tijdens nachten.
https://status.westerscheldetunnel.nl/gepland-onderhoud
-
Steyn_E
- autoweg
Dit lijkt me het onderzoeken waard; gezien de enorme omweg bij afsluiting zou een alternerend systeem prima kunnen werken. Ja, je zal waarschijnlijk nog vrij lang moeten wachten vanwege de lengte van het wegvak maar dat zal allicht niet langer zijn dan een alternatieve route. Een bloktijd van een kwartier of 20 minuten per richting lijkt me het hoogst haalbare.
Je gaat waarschijnlijk wel behoorlijk wat personeel nodig hebben; verkeersregelaars aan beide zijden en iets van een ‘bezemwagen’ die als laatste achter de groep aan rijdt om zeker te weten dat er geen slome duikelaar achterop raakt (want ik vraag me af of je daarvoor op de camera’s wil vertrouwen). En iemand die de ingestelde richting van de ventilatie bij brand elke wisseling aanpast.
Naast de totale capaciteit (immers de weg is een gedeelte van de tijd dicht) is een nadeel ten opzichte van een 1+1 dat de hulpdiensten ook moeten wachten tot de tunnel leeg is voordat ze erdoor kunnen. Maar ten opzichte van 1 richting helemaal afsluiten lijkt me het een zeer redelijk alternatief.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Dit is alleen bij kleine werkzaamheden toegestaan en volgens mij mogen dan vrachtwagens met brandbare stoffen niet door de tunnel.Chrysa schreef: vr 04 okt 2024, 14:29 In de Westerscheldetunnel is het toch vrij normaal dat er tijdens onderhoud met tegenverkeer in 1 tunnelbuis wordt gewerkt?
Probleem met tegenwerken is risico op veel doden bij een brand. Zonder tegenverkeer zet men bij een brand, de ventilatie op vol vermogen om de rook en hitte naar de uitgang van de tunnel weg te leiden. Met tegenverkeer is dit niet goed mogelijk, omdat de rook en hitte dan naar het tegenverkeer geleid wordt.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
In principe is volgens artikel 3:137 van het Besluit bouwwerken leefomgeving in een (bestaande) tunnel geen tweerichtingsverkeer toegestaan. Echter, als uitzondering hierop is tweerichtingsverkeer volgens dat artikel wel toegestaan indien is aangetoond dat eenrichtingsverkeer in verband met fysieke, geografische of verkeerstechnische omstandigheden niet mogelijk is en het tweerichtingsverkeer met voldoende veiligheidswaarborgen is omgeven. In dat geval dient de tunnel in ieder geval voorzien te zijn van een systeem voor permanent toezicht en een systeem voor de afsluiting van rijstroken en is de toegestane maximumsnelheid ten hoogste 70 km per uur. Voor 2024 was die bepaling (met letterlijk dezelfde tekst) opgenomen in het Bouwbesluit 2012.
Ik zie in dat artikel 3:137 van het Besluit bouwwerken leefomgeving niet staan (en evenmin ergens anders) dat deze uitzondering op het verbod op tweerichtingsverkeer alleen bij kortdurende werkzaamheden is toegestaan. Dat onderscheid wordt gewoon niet gemaakt en in theorie kan, mits aan de voorwaarden wordt voldaan ("indien is aangetoond dat eenrichtingsverkeer in verband met fysieke, geografische of verkeerstechnische omstandigheden niet mogelijk is en het tweerichtingsverkeer met voldoende veiligheidswaarborgen is omgeven") zelfs permanent tweerichtingsverkeer in een tunnel plaatsvinden. Zie bijvoorbeeld de Abdijtunnel, de Kaagbaantunnel en de Maasboulevardtunnel waar dit het geval is (waarbij aangetekend moet worden dat de eerste een bustunnel is en de tweede alleen voor verkeer op Schiphol 'achter de douane' toegankelijk is).
Geen idee waarom men er in dit geval niet aan wil de tunnel gedurende een paar maanden voor tweerichtingsverkeer open te stellen. Want zoals hiervoor aangegeven is tweerichtingsverkeer in een tunnel onder voorwaarden wel degelijk mogelijk en bij die voorwaarden is geen verschil gemaakt tussen korte of langere werkzaamheden.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Maar als het juridisch zelfs mogelijk is, getuigt het van onbehoorlijk bestuur om tweerichtingsverkeer categorisch te weigeren.
-
fleppenstein
- stadsweg
Gedurend bloktijden tegenverkeer door de westelijke buis is denk ik nog niet zo eenvoudig.
Jazeker, de Westerscheldetunnel is voorbereid op tegenverkeer door een buis, maar dan alleen gedurende onderhoud in de daluren en voor een korte periode.
Ik denk dat bv de tunnelventilatie niet is voorbereid op semi permanent tegenverkeer, ook al is dit tijdens bloktijden. Ik denk dat de tunnelventilatoren bv niet de mogelijkheid hebben in een tunnelbuis, om de andere kant op te blazen bij tegenverkeer.
Ook bv de signalering zal niet voorbereid zijn op tegenverkeer over 2 rijstroken, maar alleen op tegenverkeer waarbij iedere richting zijn eigen rijstrook heeft. Om dat allemaal om te bouwen voor deze reparatie is denk ik te kostbaar.
Wel een goede gedachte, maar is denk ik moeilijker uitvoerbaar als gedacht.
Jazeker, de Westerscheldetunnel is voorbereid op tegenverkeer door een buis, maar dan alleen gedurende onderhoud in de daluren en voor een korte periode.
Ik denk dat bv de tunnelventilatie niet is voorbereid op semi permanent tegenverkeer, ook al is dit tijdens bloktijden. Ik denk dat de tunnelventilatoren bv niet de mogelijkheid hebben in een tunnelbuis, om de andere kant op te blazen bij tegenverkeer.
Ook bv de signalering zal niet voorbereid zijn op tegenverkeer over 2 rijstroken, maar alleen op tegenverkeer waarbij iedere richting zijn eigen rijstrook heeft. Om dat allemaal om te bouwen voor deze reparatie is denk ik te kostbaar.
Wel een goede gedachte, maar is denk ik moeilijker uitvoerbaar als gedacht.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik vermoed dat het ook wel te maken heeft met intensteiten. 's Nachts rijdt er nauwelijks verkeer en kan worden ingeschat dat er genoeg vluchtmogelijkheden open blijven. Overigens kun je dan ook beter met bloktijden werken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
RikB
- stadsweg
Past er een tijdelijk barrier tussen de stroken in de tunnelbuis? in dat geval zou bloktijden met tegenverkeer ieder over 1 strook een heleboel risico's en verkeersregelaars wegnemen. Slechts een slagboom en het omdraaien van de ventilatierichting is voldoende.
-
Thom
- verkeersader
Een tijdelijke barrier lijkt mij niet handig vanwege pechgevallen in de tunnel, hoe ga je die dan bergen? Vorig jaar waren er 55 pechgevallen in de Westbuis en 34 in de Oostbuis.
Bron: https://www.westerscheldetunnel.nl/app/ ... intief.pdf
Bron: https://www.westerscheldetunnel.nl/app/ ... intief.pdf
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik heb vooral het gevoel dat er weer onnodig problemen gezocht worden. Natuurlijk is tegenverkeer gewoon praktisch mogelijk. Als het tijdens reguliere onderhoudsperiodes kan dan ook nu, want dit is eigenlijk ook een tijdelijke onderhoudsperiode. Er hoeft zelfs geen fysieke barrière te zijn.
Zeker als je ziet hoe het bv in de Waaslandtunnel er aan toe gaan, daar is ook tegenverkeer en geen barrières, al bijna 100 jaar lang. Als de wetgeving het niet toelaat moet de wet maar aangepast worden. Het kabinet-Schoof is wel het aangewezen kabinet om dat te doen.
Zeker als je ziet hoe het bv in de Waaslandtunnel er aan toe gaan, daar is ook tegenverkeer en geen barrières, al bijna 100 jaar lang. Als de wetgeving het niet toelaat moet de wet maar aangepast worden. Het kabinet-Schoof is wel het aangewezen kabinet om dat te doen.
-
Chris
- Moderator
Maar hoe kan je nou tegen meer veiligheid zijn?!
Dat is de gedachte vaak, dat zijn argumenten waar je maar heel lastig wat tegenin kan brengen om beleid te wijzigen. Niemand wil verantwoordelijk zijn als het misgaat vanwege versoepelde regels.
Dat is de gedachte vaak, dat zijn argumenten waar je maar heel lastig wat tegenin kan brengen om beleid te wijzigen. Niemand wil verantwoordelijk zijn als het misgaat vanwege versoepelde regels.
-
Joshua
- autoweg
Teveel regels dat is zelf ook niet goed.
Jullie zijn letterlijk gewoon genaaid door de regels van/door de overheid, dan draag je er de gevolgen dan maar ook gewoon van en moet er daar dan niet worden over geklaagd.
Jullie zijn letterlijk gewoon genaaid door de regels van/door de overheid, dan draag je er de gevolgen dan maar ook gewoon van en moet er daar dan niet worden over geklaagd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
De weg in de spitsrichting open houden, en 's avonds en 's nachts met blokrijden werken zou ik doen. Zo hou je de overlast binnen de perken zonder dat je teveel inlevert op de veiligheid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
sanderl
- autoweg
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Verschillende regimes gedurende de dag lijkt me ook lastig te communiceren. Ga dan liever voor continu dezelfde bloktijden.
-
Ger81
- autoweg
Inderdaad, laten we een voorbeeld nemen aan onze zuiderburen, daar klaagt niemand over regels van/door de overheidJoshua schreef: ma 14 okt 2024, 20:26 Teveel regels dat is zelf ook niet goed.
Ubi volentia est, via est
-
Mark
- Forumbeheerder
De N.V. Westerscheldetunnel heeft een filmpje online gezet over hoe de situatie op het tolplein eruit komt te zien in 2025 als de Westerscheldetunnel tolvrij wordt voor kleine(re) voertuigen.
Link
Opvallend is dat het tolplein met de slagbomen in principe blijven functioneren. De eerste drie poortjes vanuit het midden gezien worden voor het tolvrije verkeer. Poortje vijf wordt een versmald poortje voor motoren.
Er is ook een website: rijtolvrij.nl
Link
Opvallend is dat het tolplein met de slagbomen in principe blijven functioneren. De eerste drie poortjes vanuit het midden gezien worden voor het tolvrije verkeer. Poortje vijf wordt een versmald poortje voor motoren.
Er is ook een website: rijtolvrij.nl
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Durashift
- expressweg
Ik verwachtte dat ze dan ook lieten zien wat er gebeurt als voertuigen die niet tolvrij zijn, in een tolvrije laan rijden. Hoe betaal je dan?
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
wellproc
- dorpsstraat
Ik begrijp uit het filmpje dat de slagbomen blijven, juist om te voorkomen dat mensen zonder betalen doorrijden.
Mijn invulling is dan dat bij voertuigen die moeten betalen (maar gebruik maken van de lanen voor voertuigen die gratis door mogen) de slagboom gesloten blijft.
Opties:
- Die voertuigen moeten dan naar een andere laan om alsnog te betalen.
- Er komt een medewerker om ze te laten betalen.
- ...?
Alleen motoren kunnen ongehinderd doorrijden als ik het zo zie.
Mijn invulling is dan dat bij voertuigen die moeten betalen (maar gebruik maken van de lanen voor voertuigen die gratis door mogen) de slagboom gesloten blijft.
Opties:
- Die voertuigen moeten dan naar een andere laan om alsnog te betalen.
- Er komt een medewerker om ze te laten betalen.
- ...?
Alleen motoren kunnen ongehinderd doorrijden als ik het zo zie.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Als je een busje bent, moet je gewoon een badge hebben of een betaalkaart tonen. Bij een auto gaat de boom vanzelf open.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Steptimer
- autoweg
Wie weet wat er gaat gebeuren met bewegwijzeringsborden met de aanduidingen: Goes(TOL), Middelburg(TOL) en Terneuzen(TOL)?
Ik hoop dat ze worden aangepast en in plaats van TOL, een aanduiding met de afstand.
Ik hoop dat ze worden aangepast en in plaats van TOL, een aanduiding met de afstand.