Natuurlijk is het scheef als mensen tol betalen terwijl de overheid en eventuele derden woekerwinsten maken. Dat lijkt ook niet het geval. Dat er enige winst overblijft is logisch, aangezien er ook risico's in de exploitatie zitten. Tegelijk is het logisch dat de winst nu wordt genoemd; alle geldstromen die worden gedekt door (en/of verband houden met) de tolheffing, die overbodig worden bij het tolvrij maken, tellen mee bij een kosten-batenafweging.
Tolheffing (ook elektronisch) is gewoon relatief duur, zeker als er nog een (semi-)privaat bedrijf tussen zit. Infrastructuur via de algemene middelen bekostigen is daarom iets waar in Nederland in vrijwel alle gevallen voor gekozen wordt. In het kader van PPS-samenwerking wordt er ook nog wel eens iets met schaduwtol gedaan. Voor mensen die denken dat dat een goed idee is raad ik aan om de bijdrage van René te lezen over de Wijkertunnel. In principe lijkt de overheid goedkoper uit maar aan het einde van de exploitatietijd zijn de banken en pensioenfondsen de lachende derde: die hebben heel wat 'gratis' geld op hun rekening bijgeschreven zien worden.
Ik hoorde van één van de pleitbezorgers van tolvrije tunnel dat er toch vette winst gemaakt wordt. Hoe het exact zit weet ik ff niet.
Je moet ook de andere kant van het verhaal aan bod komen: gedeeltelijk is de winst van de Westerschelde NV ook gebruikt voor verbeteringen in de infrastructuur elders in Zeeland, zoals ongelijkvloerse kruisingen op de N 62.
Hoezeer er ook gedachten leven dat dit niet de tijd is voor een strakke begrotingspolitiek, is de realiteit dat we een regering zullen krijgen met een maar wankele basis. Iedereen die extra geld nodig heeft, zal in Den Haag brede steun moeten genieten voor zo’n extra investering vanuit de rijksbegroting.
Waarschijnlijk komt er een meerderheidskabinet met allerlei partijen van verschillend pluimage die hun wensen hebben voor de achterban. Dat zal dan wel gehonoreerd worden; en inclusief dat hele corona-gebeuren maak ik me best wel erg zorgen over de situatie over pak 'em beet 5 of 10 jaar. Er staan heel wat meer grootschalig onderhoud te wachten van snelwegen die in de jaren '70 gebouwd zijn en waarvan ik toch hoop dat het beton net ietsje sterker is geweest dan bij onze oosterburen. Ook zal de vergrijzing een nog grotere stempel op de maatschappij gaan drukken met hogere zorgkosten, minder belastinginkomsten en natuurlijk simpelweg het feit dat mensen langer een AOW uitkering krijgen. Voor alles is geen geld. Dat besef leeft totaal niet (meer) in Den Haag. En als de schatkist over een tijdje echt leeg is, dan hebben we dus een probleem want dan zijn echt keiharde bezuinigingen nodig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.