[N062] Westerscheldetunnel: uiterlijk 2025 tolvrij

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [N062] 5 jaar Westerscheldetunnel: niet iedereen tevreden

Bericht door Vinny » za 03 jul 2021, 10:06

Die boosheid lijkt me gewoon niet terecht: als er geen PPS constructie was gekozen lag er helemaal geen weg en hadden de inwoners nog altijd om moeten rijden via België of van de relatief dure en langzame veerdiensten gebruik moeten maken. Dat Den Haag onvoldoende de urgentie inziet om het infrastructuurbudget fors te verhogen, desnoods te betalen door het verhogen van de wegenbelasting vind ik zelf vooral jammer. En vervolgens wordt er naar mijn mening ook teveel geld uitgegeven aan randzaken zoals kunst op rotondes.

Voor de komende tijd zou ik een investeringsagenda willen zien waarbij:
- beweegbare bruggen worden vervangen door aquaducten en tunnels, of als het kan door een hogere vaste brug
- wegen met een chronisch capaciteitstekort (A 9, A 15, A 27) versneld worden verbreed
- kunstwerken met een beperkte restlevensduur met prioriteit worden vervangen
- knooppunten en afritten die niet (meer) voldoen aan de ontwerprichtlijnen worden aangepast
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 03 jul 2021, 11:33

^^ Los van alle procedures en de politieke en maatschappelijke onwil: heb je even 50 miljard?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 03 jul 2021, 12:11

^^ We hebben het Groeifonds toch? Oh nee, dat is voor OV-hobbyprojecten.

Maar goed, er kan nog wel bijgeleend worden tegen 0% rente.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » za 03 jul 2021, 14:12

Wouter N14 schreef: za 03 jul 2021, 11:33 ^^ Los van alle procedures en de politieke en maatschappelijke onwil: heb je even 50 miljard?
Die hadden we maar hebben we in de Coronacrisis geplempt, miljardje testen hier, paar miljard loonsteun daar, miljardje voor wat mondkapjes en ga zo maar door. Voor dit soort projecten gaat de komende tijd echt geen geld zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 jul 2021, 12:25

Kamerbrief over moties tolvrij maken Westerscheldetunnel: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... eldetunnel

Uw Kamer heeft bij motie van de leden Alkaya en Van der Plas (Kamerstuk 35570 A, nr. 67) verzocht de tolheffing zo spoedig mogelijk te beëindigen en de dekking hiervoor bijvoorbeeld te zoeken in de onderuitputting of annulering van infrastructurele projecten waarvoor geen of gering draagvlak bestaat.

Het vervroegd tolvrij maken van de Westerscheldetunnel leidt tot gederfde tolopbrengsten ter grootte van in totaal € 340 miljoen. Op dit moment is hier geen ruimte voor op de Rijksbegroting. In het MIRT-debat van 16 juni 2021 heb ik aangegeven dat er een groot tekort is aan budget voor infrastructurele projecten, zowel voor aanleg als voor beheer en onderhoud. Er is geen sprake van vrijvallende middelen door onderuitputting bij andere projecten.
Daarmee ontbeert deze motie een deugdelijke dekking.

Het demissionair kabinet zal geen projecten, waarover reeds afspraken zijn gemaakt, schrappen om het tolvrij maken de Westerscheldetunnel te kunnen bekostigen.

en

Uw Kamer heeft bij motie van het lid Stoffer c.s. (Kamerstuk 35570 A, nr. 64) verzocht om met de provincie Zeeland in gesprek te gaan over de uitkomsten van de onderzoeken over het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel en te bezien of er nog verdere voorbereidingen kunnen worden getroffen ten behoeve van besluitvorming over een mogelijke dekking door een nieuw kabinet. In diezelfde motie heeft uw Kamer uitgesproken dat een mogelijke dekking voor het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel liefst niet ten laste van het Mobiliteitsfonds dient te komen.

Ter uitvoering van het verzoek van deze motie heb ik het overleg met de provincie opgestart. Hierbij is afgesproken dat IenW en de provincie gezamenlijk de komende periode in kaart brengen welke stappen gezet moeten worden, indien in de formatie wordt besloten tot het eerder tolvrij maken van de tunnel. Dit zal resulteren in een draaiboek voor de noodzakelijke activiteiten, zoals het maken van afspraken over het beheer van de tunnel en een wetswijziging van de Tunnelwet Westerscheldetunnel.

In het najaar wil ik samen met de provincie dit draaiboek vaststellen, waarmee het nieuwe kabinet voortvarend aan de slag kan, indien het tot het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel besluit.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » do 14 okt 2021, 19:27

Ik ben zeer benieuwd, wanneer de tunnel tol vrij zal worden.
Morgen is er meer duidelijkheid over.
Bron: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/130 ... pier-gezet

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 14 okt 2021, 21:14

Hopelijk houdt men de tol in stand, want deze tunnel is ook duur in onderhoud en we hebben eerder meer geld nodig, dan minder.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » do 14 okt 2021, 21:53

^
Denk aan de mensen uit Zeeuws-Vlaanderen die moeten altijd betalen als ze Zeeuw-Vlaanderen willen verlaten. Zowel via Antwerpen als via de Westerscheldetunnel. De onvrede is vooral daar groot. Op Walcheren en de Bevelanden hoor je die geluiden zelden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 14 okt 2021, 21:56

Ergens begrijpelijke sentimenten, maar bedenk ook hoeveel beter de situatie is ten opzichte van de veerboten.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » do 14 okt 2021, 22:00

^
Niet voor mensen uit bijvoorbeeld Breskens of Oostburg die naar Walcheren willen. Ook niet voor mensen uit Kloosterzande die naar Noord-Brabant of verder willen reizen. Vooral voor mensen uit de gemeente Terneuzen is de tunnel een grote verbetering. 8-)
Laatst gewijzigd door Steptimer op ma 01 nov 2021, 21:11, 4 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 14 okt 2021, 22:06

Het lijkt mij ook wel fijn dat je je niet meer hoeft te haasten om 's avonds de laatste boot te halen, dat je op zondag ook voor 8 uur op pad kunt en dat je bij windkracht 8 niet hoeft af te wachten of je überhaupt wel wegkomt. En ligt de industrie niet bij Terneuzen?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 14 okt 2021, 22:31

Tolvrij wordt de tunnel interessanter voor meer mensen. Het argument om vanwege de reistijd en reiskosten te verhuizen uit Zeeuws Vlaanderen wordt kleiner.

Ook al woont niet iedereen even dichtbij de tunnel, de hele regio profiteert ervan. Ook mensen die er niet dagelijks gebruik van maken maar wel profiteren van de impact op de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van de regio. Een voorbeeld is dat Zeeuws Vlaanderen met een tekort aan huisartsen en leraren kampt. Een betere verbinding met de rest van het land kan ook helpen mensen in de regio te houden en/of aan te trekken en het voorzieningenniveau op peil te houden.

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » vr 15 okt 2021, 7:31

Een tolvrije Westerscheldetunnel is ook een serieus alternatief voor de passage van Antwerpen als je vanuit de westelijke randstad richting Gent en Lille rijdt. Bij filevrije omstandigheden is het via de tunnel slechts een kwartier langer van Markiezaat naar Destelbergen dan via de Kennedytunnel. De verdere opwaardering van de R4 rond Gent zal eraan bijdragen dat dat niet al te zeer een nieuw knelpunt gaat worden voor omrijders, ook omdat je altijd nog kunt kiezen tussen west en oost.

En als het echt vastloopt in Antwerpen zou je het zelfs vanuit Utrecht en verder kunnen overwegen, zover is het nu ook weer niet om vanuit Utrecht via de A27/A15/N3/A16/A17/A58. Ik kan me voorstellen dat navigatie het ook vlot zal oppakken, als die op tolvrij staat ingesteld en het is een drama op de R1.

Overigens is bovenstaande nu ook al interessant, als je de tol (€5 voor een personenauto) voor lief neemt en een beetje geluk hebt op de R4. Al is in dat geval ook de Liefkenshoektunnel nog een uitwijkmogelijkheid, als je geen probleem hebt met de tol.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 15 okt 2021, 11:21

Steptimer schreef: do 14 okt 2021, 22:00 ^
Niet voor mensen uit bijvoorbeeld Breskens of Oostburg die naar Walcheren willen. Ook niet voor mensen uit Kloosterzande die naar Noord-Brabant of verder willen reizen. Vooral voor mensen uit de gemeente Terneuzen is de tunnel een grote verbetering. 8-)
Je kunt de situatie niet voor iedereen perfect maken, maar een toltunnel is echt een verbetering t.o.t. de situatie met veerboten. Toen was je verbonden aan dienstregelingen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 15 okt 2021, 11:29

^^ Nou ja goed, ik kan me wel voorstellen dat inwoners van Breskens of Oostburg een jaar of 30 terug bij een vaste oeververbinding een beeld hadden van een soort Pont de Normandie tussen Vlissingen en Breskens. Dan viel die minder strategisch gelegen tunnel, in eerste instantie ook voorzien van heel matige aanvoerwegen, natuurlijk een beetje tegen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » vr 15 okt 2021, 17:04

De kogel is door de kerk! De Westerscheldetunnel kan tussen 1 januari 2023 en 1 juli 2025 definitief tolvrij worden.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/130 ... an-in-2023

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 okt 2021, 17:09

Ik had dat toch niet verwacht. Eerder dit jaar werd gesteld dat het voortijdig tolvrij maken een inkomstenderving van € 340 miljoen tot gevolg had waar tot dan toe geen dekking voor was. Daarnaast heeft een tunnel van dit kaliber behoorlijk hoge operationele kosten, die ook alleen maar toe gaan nemen met de leeftijd. Kan de provincie Zeeland zoiets dekken?

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 15 okt 2021, 17:23

@Chris:
Als ik het goed heb, valt de Noordtunnel als Schaduwtoltunnel weg als kostenpost in 2022. De gelden die nu daarvoor betaald worden, zitten al verwerkt in de langer termijn begroting. Volgens het artikel wil de Provincie het Schaduwtol model gaan gebruiken voor de resterende looptijd van de concessie (2033?)

Mijn vermoeden is dat het bedrag van de Noordtunnel dan doorgeschoven wordt naar de Westerscheldetunnel.
De verwachtte AADT ligt voor de langer termijn op 35k-40k voertuigen, wat een stuk lager is dan de 100k+ van de Noordtunnel.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 15 okt 2021, 17:27

Kan in 2026 dan ook de Maasdeltatunnel tolvrij worden als de schaduwtol op de Wijkertunnel vervalt? :dyn_hyp:

Maar serieus: Westerscheldetunnel N.V. heeft toch al een heel aantal jaar de provincie Zeeland als enig aandeelhouder? Dat betekent dus een verschuiving van rijksgeld naar de provincie. Ben benieuwd hoe ze dat hebben weten klaar te spelen. In het compensatieplan voor de afgeblazen marinierskazerne wellicht?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 15 okt 2021, 17:35

^^ Het kan toch niet anders dan dat die kazerne een rol speelt zou je zeggen, allen mogelijk niet als zodanig herkenbaar.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 15 okt 2021, 17:41

Ben ik toch even stiekem benieuwd hoe vaak deze tunnel in de reisadviezen naar voren gaat komen.
Zeker nu de R1 (Antwerpen) nog wel 10 jaar in de steigers staat, ben ik benieuwd bij hoeveel vertraging (jn minuten) deze tunnel interessant gaat worden?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 15 okt 2021, 17:44

^^ Goed punt ja. Hopelijk heeft Rijkswaterstaat de technische staat van bv. de Kreekrakbruggen meegewogen, om een Haringvliet deel 2 te voorkomen. En de Vlaketunnel kan ook een groter knelpunt worden :shutup:

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » vr 15 okt 2021, 18:00

Wouter N14 schreef:^^ En de Vlaketunnel kan ook een groter knelpunt worden :shutup:
Dat denk ik ook, en dat geldt ook zeker voor de A256/N256/N59. Dat is in kilometers de kortste route van de Westerscheldetunnel naar knooppunt Hellegatsplein, dat kan veel mensen bewegen die route te nemen en de druk daarop laten toenemen. Een druk die nu al niet gering is.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » vr 15 okt 2021, 18:09

Vanuit Frankrijk krijg ik al jaren van mijn navigatie te horen dat ik via de Westerscheldetunnel moet. File bij Antwerpen kost meestal meer tijd.
Overigens, nog 2 jaar en dan topic aanpassen? Naar 'wel iedereen tevreden'?

Steptimer
verkeersader

Re: [N062] Westerscheldetunnel: uiterlijk 2025 tolvrij

Bericht door Steptimer » vr 15 okt 2021, 18:39

Misschien is het een goed idee om de tol te behouden voor het vrachtverkeer? Komt er toch nog geld in het laatje.
De provincie Zeeland wil namelijk absoluut geen doorgaand vrachtverkeer van Rotterdam naar Gent en verder over de N57/N62 en de N59/N256/N62 . Daar is de A29/A4 voor bedoeld, volgens de provincie Zeeland.

Boeck536
dorpsstraat

[N062] Westerscheldetunnel: uiterlijk 2025 tolvrij

Bericht door Boeck536 » vr 15 okt 2021, 19:09

^^ een goed idee lijkt het mij allerminst: de corridor is prima ingericht voor vrachtverkeer, dit anti-corridorbeleid lijkt wat meer op huilie-huilie van de provincie Zeeland. Ergens is het toch paradoxaal: hoe kun je nu enerzijds zoveel willen investeren in het verbeteren van de N62 en anderzijds weigeren in te zien dat die investeringen bijdragen aan het omvormen van de N62 naar een corridor tussen de A58 en de R4/E17? Of men is daarvan prima op de hoogte bij de provincie Zeeland, maar het hele tolvrij maken is wellicht makkelijker te verkopen in Den Haag met het argument van de bereikbaarheid van Zeeuws-Vlaanderen, dan het creëren van een internationale corridor, waarvoor nu eenmaal altijd minder politieke steun te vinden is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 okt 2021, 19:39

Hier het benoemde draaiboek: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... eldetunnel

Er staat niet heel veel meer informatie in dan wat in het nieuws samengevat is. Het voorkeursalternatief is een constructie met schaduwtol, maar er wordt niet over gesproken hoe het Rijk dit moet dekken. Men rekent op circa € 30 miljoen per jaar.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 15 okt 2021, 20:02

Boeck536 schreef:
Wouter N14 schreef:^^ En de Vlaketunnel kan ook een groter knelpunt worden :shutup:
Dat denk ik ook, en dat geldt ook zeker voor de A256/N256/N59. Dat is in kilometers de kortste route van de Westerscheldetunnel naar knooppunt Hellegatsplein, dat kan veel mensen bewegen die route te nemen en de druk daarop laten toenemen. Een druk die nu al niet gering is.
Er is een langetermijnambitie om de N256 te verdubbelen tussen Goes en de N255. Misschien zorgt dit voor de nodige druk. Al denk ik dat je beter met behoud van tol nogmaals dividend uit de Westerscheldetunnel kunt trekken om de N256 op te waarderen, zoals men ook heeft gedaan om de hele N62 met Sluiskiltunnel te verdubbelen. In het kader van het uitbreiden van de corridoraanpak van de tunnel welteverstaan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » vr 15 okt 2021, 20:22

^^ zeker, enkele jaren extra tol zou bij kunnen dragen aan de verdere ontwikkeling van de N256. Maar wat mij betreft voedt dit alleen maar de gedachte dat de provincie Zeeland er een dubbele agenda op nahoudt, namelijk dat ze geen corridors willen, maar wel de hoofdassen dermate vrij baan geven dat het verdacht veel lijkt op een corridor. Ik denk dat het hele probleem is opgelost als de provincie toegeeft dat er potentiële corridors op hun grondgebied liggen, en dat ze deze voortaan op zo’n manier willen inrichten dat die bijdragen aan zowel de veiligheid als aan de doorstroming.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 15 okt 2021, 20:40

Zeeland zal zich ook moeten realiseren hoe belangrijk hoogwaardige wegen zijn voor hun eigen belang. De hele provincie draait op toerisme en wil je dat nog enigszins fatsoenlijk kunnen verwerken dan zal er toch echt asfalt bij moeten. Idem voor de havens en de industrieën van Vlissingen en Terneuzen, wil je die behouden dan moet je ze ook qua bereikbaarheid aantrekkelijk houden. En beide punten uiteraard ook vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid.