[N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Re: [N355] Groningen - Zuidhorn - Buitenpost - Leeuwarden
De provincie was deze week overal en nergens borden aan het vervangen als ik de wegwerkmeldingen op slimmekaart.groningen.nl mag geloven.
-
- expressweg
Van vrijdag 20 oktober 19.00 uur t/m maandag 30 oktober 6.00 uur gaat de N355 tussen de VRI bij Aduard en de Tinq bij Slaperstil dicht voor werkzaamheden. Fietsers kunnen er wel gewoon langs.
Bij Nieuwklap wordt een deel van de weg opgehoogd, zodat deze aan kan sluiten op het nieuwe tracé ivm de realisatie van de ongelijkvloerse kruising die aan zal sluiten op de nieuwe rondweg om Aduard. Eind 2018 zal de nieuwe rondweg om Aduard in gebruik worden genomen.
Er zullen ook twee buizen voor de afwatering onder de N355 worden vervangen.
Tot slot wordt er op het kruispunt bij de Tinq een tijdelijke VRI geplaatst om het kruispunt wat veiliger te maken. Ik vraag me ten zeerste af hoeveel gevolgen dit heeft voor de doorstroming.
1. Het deel wat afgesloten zal worden.

2. Het nieuwe tracé en de ongelijkvloerse kruising die wordt gerealiseerd.

3. Het betreffende kruispunt bij Slaperstil waar een tijdelijke VRI wordt gerealiseerd.

Bij Nieuwklap wordt een deel van de weg opgehoogd, zodat deze aan kan sluiten op het nieuwe tracé ivm de realisatie van de ongelijkvloerse kruising die aan zal sluiten op de nieuwe rondweg om Aduard. Eind 2018 zal de nieuwe rondweg om Aduard in gebruik worden genomen.
Er zullen ook twee buizen voor de afwatering onder de N355 worden vervangen.
Tot slot wordt er op het kruispunt bij de Tinq een tijdelijke VRI geplaatst om het kruispunt wat veiliger te maken. Ik vraag me ten zeerste af hoeveel gevolgen dit heeft voor de doorstroming.
1. Het deel wat afgesloten zal worden.

2. Het nieuwe tracé en de ongelijkvloerse kruising die wordt gerealiseerd.

3. Het betreffende kruispunt bij Slaperstil waar een tijdelijke VRI wordt gerealiseerd.

I'm average height... in Thailand.
-
- Wegnummerfotograaf
Dat is niet het kruispunt bij de Tinq, maar één kruispunt ten westen daarvan.Robbert297 schreef:Tot slot wordt er op het kruispunt bij de Tinq een tijdelijke VRI geplaatst om het kruispunt wat veiliger te maken.
Ik vraag me af of verkeer tijdens de afsluiting nog wel van Hoogkerk naar Dorkwerd en Groningen kan (en vice versa).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg

https://www.provinciegroningen.nl/actue ... laperstil/
Het verkeer zal waarschijnlijk een flink stuk om moeten rijden.harry schreef:Ik vraag me af of verkeer tijdens de afsluiting nog wel van Hoogkerk naar Dorkwerd en Groningen kan (en vice versa).
-
- Wegnummerfotograaf
Voor mij niet, als je expliciet TINQ noemt. Dan ligt het voor de hand dat je het kruispunt bij de TINQ bedoelt.Robbert297 schreef:het is voor de hand liggend dat het niet om dat kruispunt gaat.
Het is me inmiddels uiteraard wel duidelijk waar de VRI komt.
Kan ik tijdens de afsluiting van Hoogkerk naar Dorkwerd rijden of niet?Robbert297 schreef:Het verkeer zal waarschijnlijk een flink stuk om moeten rijden.

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg
Vandaar het plaatje voor de duidelijkheid.harry schreef:Voor mij niet, als je expliciet TINQ noemt. Dan ligt het voor de hand dat je het kruispunt bij de TINQ bedoelt.
Het is me inmiddels uiteraard wel duidelijk waar de VRI komt.

De weg is tussen de VRI bij Aduard en de Tinq dicht. Dan zou ik de gok niet nemen en dus omrijden via de N370.Kan ik tijdens de afsluiting van Hoogkerk naar Dorkwerd rijden of niet?
-
- verkeersader
Nee, de afsluiting is vanaf de Heereweg (N983) te Aduard tot aan de afrit Dorkwerd/Reitdiepwijk volgens de provincie.harry schreef:Kan ik tijdens de afsluiting van Hoogkerk naar Dorkwerd rijden of niet?
-
- expressweg
De tafelbrug bij Noordhorn is ontzet geraakt doordat deze tijdens het passeren van een schip naar beneden ging. De oorzaak is nog onbekend.
Bron: DvhN
Bron: DvhN
-
- 2x5 autosnelweg
Aan tafel! 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- expressweg
De zoveelste keer op dit kanaal in drie jaar.
-
- stadsweg
-
- expressweg

-
- verkeersader
In de herfstvakantie was de N355 bij Nieuwklap en Slaperstil afgezet voor werkzaamheden. In de spoiler foto's van het resultaat:

- SPOILER: TOON

-
- Hoofdmoderator
Niet nu pas hoor. Dat verbod geldt altijd en voor elk kruisingsvlak.Sibren schreef:Op het kruisingsvlak geldt nu een stilstaanverbod, zodat de weg richting Dorkwerd niet wordt belemmerd als er een file voor de verkeerslichten staat.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- expressweg

Hartelijk dank voor de foto's! Ik heb zelf helaas nog geen tijd gehad om de plek te bekijken. Ik ga er binnenkort zeker even langs met de auto of fiets.Sibren schreef:In de herfstvakantie was de N355 bij Nieuwklap en Slaperstil afgezet voor werkzaamheden. In de spoiler foto's van het resultaat:
Ook staan op de website van Vaarweg Lemmer-Delfzijl foto's van de werkzaamheden, onder andere een foto van de oude klinkerbestrating van de Friesestraatweg, die tevoorschijn kwam na het verwijderen van het asfalt.

Het kruispunt wordt er zo een heel stuk veiliger op, maar het helpt de dagelijkse file tussen Zuidhorn en Groningen niet op te lossen...
-
- verkeersader
Oei, dat had ik toch moeten wetenSnelwegfreak schreef: Niet nu pas hoor. Dat verbod geldt altijd en voor elk kruisingsvlak.

Klopt, zojuist (om 17:15u) mochten de auto's vanuit Groningen al opRobbert297 schreef:maar het helpt de dagelijkse file tussen Zuidhorn en Groningen niet op te lossen...

-
- stadsweg
Zeer mooi geworden daar. Ik werk al twee maand niet meer in Noordhorn dus zou binnenkort wel eens een keer in mijn eigen tijd er langs gaan.
-
- verkeersader
-
- verkeersader
Een vijftal foto's van vandaag van de werkzaamheden rondom Nieuwklap:
-
- expressweg
Blijft zonde dat bij dit project de direct westelijk gelegen erfaansluitingen niet worden opgeheven. Die hadden met korte parallelwegen zo aangehaakt kunnen worden op de nieuwe aansluiting.
-
- verkeersader
RTV Noord: Eerste liggers brug Nieuwklap op hun plek gelegd
Afgelopen nacht zijn de eerste negen liggers van de nieuwe brug geplaatst, en komende nacht worden de andere negen geplaatst. Een foto van de situatie vandaag:

Afgelopen nacht zijn de eerste negen liggers van de nieuwe brug geplaatst, en komende nacht worden de andere negen geplaatst. Een foto van de situatie vandaag:

-
- 2x5 autosnelweg
Nog stommer is dat uit een aantal studies blijkt dat Zuidbroekhorn - Groningen op termijn eigenlijk naar 2x2 zou moeten, maar daar bij de planning en constructie van deze aansluiting helemaal geen rekening mee is gehouden. 

Laatst gewijzigd door Kaaiman op di 06 feb 2018, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- verkeersader
De aansluiting past daar inderdaad niet op, maar omdat er in- en uitvoegstroken over de nieuwe brug lopen, zou daar ook een 2x2 op moeten passen. De aansluiting moet dan worden omgebouwd tot bijvoorbeeld een halfklaverblad, maar dan moet de fietsroute-plus een grote boog er omheen gaan maken. Toch lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de N355 hier ooit 2x2 wordt.
Ook is onder anderen de VVD op dit moment aan het pleiten voor een nieuwe weg tussen Aduard/Zuidhorn en de A7. Een deel van het spitsverkeer op de N355 heeft namelijk geen herkomst/bestemming in Groningen, maar rijdt via de Ring West van de stad naar de snelweg. Dit zou dan ook de druk op dit traject verlichten.
Ook is onder anderen de VVD op dit moment aan het pleiten voor een nieuwe weg tussen Aduard/Zuidhorn en de A7. Een deel van het spitsverkeer op de N355 heeft namelijk geen herkomst/bestemming in Groningen, maar rijdt via de Ring West van de stad naar de snelweg. Dit zou dan ook de druk op dit traject verlichten.
-
- expressweg
Zuidbroek is een andere kant op.

-
- polderweggetje
Vrij recent nog (een week geleden) is er nieuw beeldmateriaal geplaatst op YouTube. Het schetst een mooi en overzichtelijk beeld van de huidige situatie en de toekomstige situatie is al goed zichtbaar.
Link
Link
-
- expressweg
Het fietspad langs de N355 tussen Leeuwarden en Tytsjerksteradiel wordt voorzien van een nieuwe innovatieve toplaag:
https://www.fryslan.frl/home/nieuws_316 ... 12586.html
Schagen Infra kwam, na een uitdaging door de provincie, met het door hen ontwikkelde product White Topping. Er wordt hierbij een met kunststofvezels versterkte betonlaag over de bestaande asfaltverharding aangebracht.
https://www.fryslan.frl/home/nieuws_316 ... 12586.html
Schagen Infra kwam, na een uitdaging door de provincie, met het door hen ontwikkelde product White Topping. Er wordt hierbij een met kunststofvezels versterkte betonlaag over de bestaande asfaltverharding aangebracht.
-
- verkeersader

In de meivakantie wordt de N355 bij Nieuwklap aangesloten op de nieuwe brug, en wordt de nieuwe aansluiting in gebruik genomen. Het meeste asfalt voor het nieuwe traject en de op- en afritten is al gedraaid. Ook het beton van de Fietsroute Plus is gestort. Opvallend is dat het fietspad aan de westzijde van de brug een eigen talud heeft. Zo hebben fietsers een lager hellingspercentage dan auto's. Na deze werkzaamheden gaat de brug uit 1938 worden gesloopt.
-
- verkeersader
Terwijl de weg tussen Slaperstil en Aduard is afgesloten voor het autoverkeer, kunnen fietsers en voetgangers al gebruik maken van de nieuwe brug. De zon scheen vandaag, dus heb ik er vandaag even rondgewandeld. In de spoiler een aantal foto's.
-
- Moderator
Mooie update!
Ik zat te kijken naar de oude brug, die dus uit 1938 zou stammen. Zou die later verbreed zijn voor de fietspaden? In die tijd waren aparte fietspaden nog niet standaard.
Het nieuwe fietspad is ook in beton uitgevoerd, je ziet volgens mij toch wel een duidelijke trend van asfalt naar beton voor nieuwe fietspaden. In en rond Zwolle zijn ook een groot deel van de nieuwe fietspaden in beton uitgevoerd en worden bestaande fietspaden ook vervangen door beton.

Ik zat te kijken naar de oude brug, die dus uit 1938 zou stammen. Zou die later verbreed zijn voor de fietspaden? In die tijd waren aparte fietspaden nog niet standaard.
Het nieuwe fietspad is ook in beton uitgevoerd, je ziet volgens mij toch wel een duidelijke trend van asfalt naar beton voor nieuwe fietspaden. In en rond Zwolle zijn ook een groot deel van de nieuwe fietspaden in beton uitgevoerd en worden bestaande fietspaden ook vervangen door beton.
-
- verkeersader
Deze foto van Beeldbank Groningen toont de weg in aanleg in 1938 met vrijliggende fietspaden aan weerszijden. Je ziet ze hier alleen op het talud, maar ik ga ervan uit dat ze ook op de brug zelf aanwezig waren. Vrijliggende fietspaden waren destijds inderdaad zeldzaam, maar de Friesestraatweg was een heel belangrijke route voor de stad Groningen, en in de tijd waarschijnlijk een van de modernste (edit: in de provincie). Voor 1950 had de weg al bypasses voor Zuidhorn, Noordhorn, Niezijl en Grijpskerk, terwijl de Friese helft van de route naar Leeuwarden tot een aantal jaar terug nog dwars door alle dorpen heen liep. Natuurlijk is de weg ook ooit E10 geweest
Het fietspad hier is een zogeheten Fietspad Plus: extra breed, comfortabel en veilig. Groningen wil met dit soort fietspaden uiteindelijk alle omliggende grotere plaatsen goed met de stad verbinden: Zuidhorn, Winsum, Bedum, Ten Boer en Assen bestaan op dit moment of wordt aan gewerkt. Het grote voordeel van beton is dat het een lichte kleur heeft, dus in het donker goed te zien is waar het fietspad eindigt, om te voorkomen dat men de berm in fietst.

Het fietspad hier is een zogeheten Fietspad Plus: extra breed, comfortabel en veilig. Groningen wil met dit soort fietspaden uiteindelijk alle omliggende grotere plaatsen goed met de stad verbinden: Zuidhorn, Winsum, Bedum, Ten Boer en Assen bestaan op dit moment of wordt aan gewerkt. Het grote voordeel van beton is dat het een lichte kleur heeft, dus in het donker goed te zien is waar het fietspad eindigt, om te voorkomen dat men de berm in fietst.